poslal Nepřihlášený Naše země se otřásá jedním veřejným
skandálem za druhým, a to nehledě na ty, které jsou potichu zameteny pod
koberec. Vládní strana, která slibovala zatočit s bezprávím se vysmívá
právu i spravedlnosti. Korupce se začíná stávat společensky přijatelným
hříchem podobně jako manželská nevěra, rozvod nebo zabíjení nenarozených
dětí.
Jak mi řekl jeden můj nevěřící kamarád:
"Kdyby byl Bůh, tak by tady nevypadalo takhle." Ale i zde se Hospodin
ukáže spravedlivý, ryzí ve svém soudu (Ž 51,6). Kdyby totiž nebyl Bůh,
tak by to tady nevypadalo ani takhle! Jenom Boží existence dává tomu
všemu smysl. Kdyby nebylo nic takového, jako je Boží soud, tak by
skutečně neexistovala žádná spravedlnost.
Jedině s vědomím Boží spravedlnosti máme
naději a Boží láska k právu nás motivuje jednat správně a prosazovat
spravedlnost a právo - i v bezbožné době, jako je tato. Boží mlýny melou
pomalu, ale jistě - některé věci, lidi, skupiny a společnosti semelou
v našem čase, zbývající pak na věčnosti.
Jako křesťan se na to ale musím dívat
ještě z trochu jiné perspektivy: Soud začíná od Božího domu (1 Pt 4,17)!
To znamená především ode mě. Jde tedy o to, jak já obstojím ve světle
Boží spravedlnosti. Jde o to, jak já prosazuji spravedlnost a právo -
a znovu nejprve ve svém vlastním životě a potom v Božím domě, v církvi.
Je totiž smutnou skutečností, že církev,
místo aby byla morálním svědomím národa, hlasem volajícího na poušti,
tak se na uvedeném stavu společnosti svou měrou také podílí. Ať již svou
lhostejností k věcem veřejným nebo přímo podílem na věcech hanebných.
Celá jedna generace lidí nezná církev jinak než jako hlasitého
křiklouna, který domáhá nejen svého bývalého majetku, ale také nápravy
způsobených křivd. Nejsem proti vracení ukradeného - co bylo ukradeno
a je možné to vrátit, tak má být vráceno. Ale divadlo, které bylo
rozpoutáno stále více a nepokrytě ukazuje na skutečnou touhu po majetku,
která je cudně zakrývána slovy o spravedlnosti a právu.
Paní Lenka Procházková, která
kvůli připravovanému zákonu o majetkovém vyrovnání podala několik žalob,
píše ve svém otevřeném dopise, že nekatolické církve se pod rouškou
ekumeny nechaly zkorumpovat římskokatolickou církví. Jeden z komentářů
na internetu k tomu říká: Na korupci musí být dva - plátce a příjemce. Plátce
(ŘKC): sice bychom měli dostat v restitucích skoro všechno, ale dáme
vám (nekatolickým církvím) 20%, abyste nás politicky podpořili. Příjemce
(nekatolické církve): podpořily restituční požadavky ŘKC, neboť si už
neumí představit, že by musely žít výhradně ze svých vlastních zdrojů.
Skutečně tragické mi to přijde např.
u Apoštolské církve, která má po čtyřiadvaceti letech financování ze
státního rozpočtu dostat (jako finanční odškodnění!) v následujících 30
letech další více než miliardu a dalších sedmnáct let být i nadále
podporovaná ze státního rozpočtu.
Je jasné, že se jedná o politickou
dohodu a nikoliv o prosazení spravedlnosti. Ale když se podíváme na níže
uvednou tabulku, tak musí být každému jasné, že tato dohoda je skutečně
nemorální a především nekatolické církve by ji měly označovat pravým
jménem - tedy slovem hřích (pokud ovšem toto slova už dávno nezmizelo
z jejich slovníku).
Co s tím mohu jako křesťan udělat? Boží
slovo nás vede ke třem věcem - k modlitbě (a je nutné modlit se za to,
aby zvítězilo právo a spravedlnost), ke slovům (je třeba mluvit o této
zjevné nespravedlnosti, poukazovat na ni a nazývat ji pravým jménem) a k
činu (ti, kdo milují Krista, se mají po předchozích pokusech o nápravu
oddělit od těch, kdo také říkají, že milují Krista, ale nadále
setrvávají v hříchu).
Tabulka zpracovává některá veřejně
dostupná data - datum registrace církve (r. 1918 je uveden tam, kde byla
registrace přenesena z Rakouska-Uherska), odhadovanou cenu za zabavený
majetek, která vychází z návrhu církví, jak je dodaly státu v roce
2004/5 a konečně navrhovanou finanční kompenzaci z r. 2011/12.
Datum registrace
Odhadovaná cena nárokovaného majetku
Finanční vyrovnání vůči jednotlivým církvím (dle návrhu z r. 2012)
Římskokatolická církev
1918
102 800 000 000 Kč
47 200 000 000 Kč
Federace židovských obcí
1918
695 000 000 Kč
272 000 000 Kč
Církev československá husitská
1920
216 000 000 Kč
3 085 000 000 Kč
Starokatolická církev
1918
112 000 000 Kč
272 000 000 Kč
Českobratrská církev evangelická
1918
85 000 000 Kč
2 266 000 000 Kč
Církev bratrská
1951
56 000 000 Kč
761 000 000 Kč
Svědkové Jehovovi
1993
9 000 000 Kč
0 Kč*
Církev adventistů sedmého dne
1951
3 300 000 Kč
521 000 000 Kč
Jednota bratrská
1918
2 400 000 Kč
601 000 000 Kč
Bratrská jednota baptistů
1951
1 250 000 Kč
227 000 000 Kč
Pravoslavná církev
1918
-
1 146 000 000 Kč
Apoštolská církev
1989
-
1 056 000 000 Kč
Slezská církev evangelická a.v.
1918
-
654 000 000 Kč
Evangelická církev metodistická
1951
-
367 000 000 Kč
Církev řeckokatolická
1918
-
298 000 000 Kč
Evangelická cirkev a.v. v ČR
1918
-
118 000 000 Kč
Luterská evangelická církvev a.v. v ČR
1995
-
113 000 000 Kč
Náboženská společnost českých unitářů
1930
-
35 000 000 Kč
celkem bude vyplaceno
58 992 000 000 Kč
bude vydáno v majetku
75 000 000 000 Kč
financování církví v přechodném období
16 997 000 000 Kč
Odhadovaná cena nárokovaného majetku celkem: 103 979 950 000 Kč
Finanční vyrovnání vůči jednotlivým církvím (dle návrhu z r. 2012) celkem: 150 989 000 000 Kč
* Pozn.: Svědkové Jehovovi nejsou
začleněni do navrhovaného modelu finančního vyrovnání. Jak se zdá, tak
jediným důvodem je to, že nemají státem placené duchovní.
Podobně církev Křesťanské sbory
(registr. r. 1956 - neplést s církví Křesťanské společenství - reg. r.
2002), která se vzdala restitučních nároků a odmítla státem placené
duchovní (tato církev oficiálně nemá duchovní, nerozděluje Boží lid
na duchovní a laiky).
Jaroslav Kernal
Zdroj: www.cirkevusti.cz/blog/hospodin-miluje-spravedlnost-pravo-z-33-5 (doporučuji pro správné zobrazení tabulky)