Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429545, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466284
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církve a majetkuchtivost
Vloženo Pátek, 08. červen 2012 @ 21:03:04 CEST Vložil: Stepan

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, za každým politickým rozhodnutím, za každým opatřením neosobní instituce, ať již to je stát nebo církev, stojí konkrétní lidé. Mohou to být právě tak ti, kdo rozhodují o osudu jiných, jako ti, kdo jsou jejich rozhodováním postiženi. Bible, základní zdroj křesťanské věrouky, vcelku nic neříká o bohaté církvi. Naopak, Kristus a jeho apoštolové byli chudí. Chceš-li dokonalým býti - cituji slova z evangelia podle Matouše - jdiž a prodej majetek svůj a rozdej chudým a budeš míti poklad v nebi. A pojď a následuj mne.

Například dominikáni a minorité se ve 13. století stali hlavními městskými řády, a to řády žebravými. Neměli vlastnit žádný nemovitý majetek. Naprostá chudoba je měla odlišit od starých upadajících řeholí a obživu měli nacházet jen ve službě církvi a věřícím. Za nimi nebo za ni měli dostávat svůj denní chléb. Časy se ovšem mění a církve s nimi. A tak i papež Benedikt XVI. se nechal slyšet, že materiální věcí vystupují do popředí a stírají rozdíly mezi dobrem a zlem, což způsobuje, alespoň podle Svatého otce, že lidstvu hrozí temnota. Ostře pak kritizoval zejména vzrůstající odchod lidí od náboženské víry a podceňování role náboženství.

Nepochybně měl na mysli i Českou republiku, která patří k nejméně zbožným zemím světa. Lidé se v naší zemi od zavedených církví skutečně odvracejí, což je nepochybně i výsledek toho, že si s nimi spojují jen majetkuchtivost, nikoli touhu po duchovních hodnotách a odříkání se blahobytu a obětavosti pro chudé a potřebné.Před dvaceti lety - napsal nedávno publicista Jiří Hanák - jsme s kolegou z Lidových novin dělali rozhovor s tehdy ještě málo známým Dominikem Dukou. Na otázku o navrácení církevního majetku nám řekl: Jenom to ne, to by nás zabilo. Myslí si dnes už primas český - položil si pak Jiří Hanák řečnickou otázku - že církev katolická od té doby tak zesílila, že ji už případné navrácení majetku nota bene vypočítaného podle oka z kašparovy krávy těžce nepoškodí?


Nám o majetek tolik nejde. Kristus hlásí - reagoval pak koncem března letošního roku kardinál Dominik Duka - že v bohatství není štěstí. Jedním dechem však k tomu dodal: My s těmi penězi budeme muset hospodařit za pomocí bankovních institucí. Už jednáme s mezinárodními odborníky, abychom správně hospodařili a aby to hospodaření bylo kontrolovatelné.

Ano, katolická církev se už chystá na život poté, co jí vládní koalice Občanské demokratické strany, TOP 09 a Karolíny Peake přihraje mnohamiliardový dar. Katolíci prý spoléhají hlavně na pronájem budov a pozemků, výtěžek z lesů i další podnikání. Podle ekonoma pražského arcibiskupství Karla Štíchy jsou prý naprosto liché informace, že se církev chystá velkou část majetku ihned prodat. Za 20 let jsme toho více nakoupili než prodali - dodal k tomu Štícha. Ano, již dnes získávají církve velkou část svých zisků z pronájmu nemovitostí, např. premonstráti obhospodařují dva pivovary v Želivě nad Sázavou a v Břevnovském klášteře místní benediktini už pronajali část barokních stájí čtveřici sládků. Olomoucká diecéze již řadu let podniká ve vinařství. Pražské arcibiskupství je pak jedním z významných investorů v Dolních Břežanech na jihu Prahy, kde vzniklo okolo 160 nových bytů za 1 až 10 mil. korun. Ano, církve pronajímají byty i podnikatelské prostory. Kláštery se pak často orientují na turisty, provozují hostince a poskytují i ubytování. Do zemědělství se naopak církve nehrnou. Půdu se chystají pronajmout současným nájemcům. Hospodařit na darovaných pozemcích mají prý v úmyslu jen některé řády. V lesnickém oboru se však pokoušejí katolické farnosti podnikat již delší dobu. V případě lesů hodlají prý dosadit své lidi do vedení lesních podniků, ostatní zaměstnanci údajně zůstanou. S tím počítají ve všech českých i moravských diecézích. Z obavy, že faráři a kněží by mohli spekulovat s darovaným majetkem a vydat se cestou různých šíbrů, nechala Česká biskupská konference zapsat na Ministerstvu kultury do rejstříku církevních právnických osob speciální formuli. Ta kněžím zabraňuje bez souhlasu biskupa disponovat s farním majetkem, který má vyšší hodnotu než 100 tis. korun. Prý tak došlo k sjednocení českého práva s právem církevním.

Pod dohledem nejsou však jen kněží a děkani, ale i biskupové, kteří zase podléhají kontrole Vatikánu. Pravomoc diecézního biskupa je tak omezena 40 miliony pro jednotlivý případ, nad tuto mez potřebuje schválení svatého stolce. Je ovšem skutečností, že Vatikán se ocitl na americkém seznamu zemí vhodných k praní špinavých peněz. Ve zprávě zveřejněné 7. března letošního roku Washington opravdu jmenoval Vatikán jako jednu z 68 zemí, u niž panuje obava, že v nich může docházet k praní špinavých peněz a jiným finančním zločinům. Vatikán tak skončil ve stejné skupině zemí vzbuzujících obavy z praní špinavých peněz, jako např. Albánie, Egypt, Malajsie a Jemen, ale také Česká republika. Papež Benedikt XVI. zahájil dokonce interní vyšetřování úniku tajných či citlivých dokumentů obviňujících církevní hodnostáře z korupce, finančních machinací a mocenských bojů v nejvyšších kruzích Římskokatolické církve.

Vatikán se dostal do potíží již v loňském roce, a to kvůli neprůhledným finančním transakcím. Italské úřady pak zablokovaly účty vatikánské banky, která spravuje peníze nejen Vatikánu, ale i katolických organizací v celém světě. List Corriere della Sera okomentoval celkovou situaci následovně: Klima ve Vatikánu je mimořádně napjaté. Nikdo si není jistý, že právě jeho telefon nebo pracovna nejsou odposlouchávány, a nikdo nikomu příliš nevěří.

Papež Benedikt XVI. jako zákonodárce, výkonný šéf církve a státu Vatikán, ale i jako soudce, proti jehož rozhodnutí ve věcech církve není odvolání, nemá tedy nyní na růžích ustláno. Začalo to připomínáním toho, že byl před druhou světovou válkou členem nacistické organizace Hitlerjugend a koncem války pomáhal fašistickým jednotkám u protiletadlových kanonů. Nedávno pak mezinárodní organizace obětí sexuálního násilí a zneužívání pedofilními kněžími se sídlem ve Spojených státech obvinila hlavu Římskokatolické církve a několik kardinálů u Mezinárodního trestního soudu v Haagu z odpovědnosti za zastírání sexuálního násilí páchaného v minulosti duchovními na dětech a mladistvých. Řeč je o několika desítkách tisíc nezletilců, sexuálně zneužívaných v katolických školách, seminářích a sirotčincích. Řeč je i o kastraci zneužívaných chlapců na církevních psychiatrických klinikách, a to prý v rámci léčby jejich homosexuálních sklonů.

Případy zneužívání přišly již velice draze diecézi ve Spojených státech a Irsku. Americké oběti dostali v přepočtu celkem 28 mld. korun, irské 40 mld. korun. Vatikánu hrozí, že kvůli aférám přijde o část příjmů, protože např. bohatou německou církev, jednoho z jeho nejštědřejších přispěvatelů, opouštějí nespokojení věřící. Od roku 2005 vystoupilo v Německu z církve na 700 tis. katolíků. Pro dokreslení uvádím, že katolická církev v Německu alespoň podle spolkového ministerstva financí, získala např. v roce 2008 v přepočtu 132 mld. korun.

Ne, nehodlám zde prezentovat katolickou církev jako zkostnatělou a vlastní setrvačností fungující instituci. Nehodlám ji prezentovat ani jako divadlo, které obyčejným lidem nabízí právě jen to svérázné představení, kdy si jistí pánové oblečou hábity, které pro někoho nejsou ničím jiným než divadelními kostýmy. Respektuji totiž právo na svobodu vyznání, které se opírá také o skutečnost, že mnozí věřící významně přispívají k budování naší společnosti. A nehodlám zde komentovat ani to, že papež personálně změnil správní aparát, v němž se objevilo nemálo hezkých žen, i když katolická církev ženám nadále odpírá svěřit i ty nejnižší úřady.Ostatně, Benedikt XVI. zatím nezměnil stanoviska církve k postavení žen ani k celibátu. Zákaz kněžím ženit se nemá sice oporu v bibli ani v jiných historických údajích, ale jak pravil papež Jan Pavel II., celibát je dar, pocházející přímo od Boha. Ne všechny katolické kněží těší tento dar stejně radostně. Mnozí jej berou se značnou rezervou a udržují různé formy vztahů se ženami od emotivních až po sexuální.


Většině studentů katolických seminářů je dokonce jedno, zda celibát platí nebo ne. Kde jsou ty časy, kdy se svatý Dominik přiznal k zanedbatelnému poklesku, že na víru obracel přece jen raději ženy mladé a pohledné, než ty ostatní.

Co tedy bylo důvodem zavedení celibátu před staletími? Peníze. Ženatý kněz měl rodinu a v rodině se přece dědí majetek a o ten zřejmě šlo a jde - říkám to naprosto jednoznačně - i teď.

Za všechno prý mohou poslanci a senátoři v třešňovém trikotu, hlavně komunisté a s nimi spojení další nepřátelé pilně využívali každé příležitosti, nechal se slyšet nechutnými tahanicemi o katedrálu sv. Víta značně zkompromitovaný kardinál Miloslav Vlk, aby naházeli na církve co možná nejvíce špíny, nepravd, lží a všeho negativního. Mazaně zamlčel, že erudovaní právníci a další odborníci opakovaně upozorňují na skutečnost, že církve žádají i to, co nikdy nebylo jejich. Na otázku, proč církev nepoloží na stůl kompletní soupis majetku, aby i veřejnost měla patřičný přehled, kardinál Vlk odpověděl v prosinci loňského roku následovně: "A na co by to veřejnost potřebovala? My jednáme s vládou, s Parlamentem. To je kompetentní orgán a ten má k dispozici tyhlety věci."

To ovšem neodpovídá skutečnosti. Nic takového k dispozici nemáme. Oficiální církevní kruhy dokonce argumentují tím, že udělat takový seznam je nemožné.

Osobně jsem přesvědčen, že každý zákonodárce by měl naprosto přesně vědět, o jakém rozsahu majetku rozhoduje. Jistě, před patnácti lety se o to Ministerstvo kultury, vedené lidoveckým ministrem Jaromírem Talířem, pokusilo. Základem tohoto seznamu byly požadavky církví a náboženských společností, které tehdy chtěly nejen spornou katedrálu sv. Víta, domovy důchodců, areály nemocnic, ministerstev, výzkumných ústavů, knihoven, škol, ale i hájenky a pozemky, na kterých vedou silnice a stojí soukromé domy. V některých případech církve žádaly majetek, který byl začátkem devadesátých let minulého století vydán v restituci soukromníkům, protože nikde nebyly nalezeny dokumenty, které by prokazovaly nárok církví.

Ne, nešlo o odstranění křivd, způsobených předlistopadovým či dřívějším režimem. Šlo o zásah do změn uskutečněných již Josefem II., šlo o opatření, namířené proti první pozemkové reformě i proti základním principům, formulovaným T. G. Masarykem ve Washingtonské deklaraci.

Ideologické zdůvodňování takzvaných církevních restitucí účelovým sloganem "co komunisté ukradli, musí být vráceno" tak bylo velmi brzy vyvráceno. Navíc se prokázalo, že majetek katolické církve nebyl čistě soukromým majetkem, ale podléhal státnímu dozoru a byl považován za majetek veřejný.

Důchodci dostanou příští rok kvůli snížení valorizace důchodů o 8 mld. Kč méně. V roce 2014 pak o 16 mld. Kč. Uvedl to v dubnu letošního roku ministr financí Miroslav Kalousek. Podle jeho slov je prý ekonomicky nutné, aby se na opatřeních, která budou bolet, podílely všechny skupiny obyvatel. Prosadit toto opatření nebude však pro vládní koalici vůbec jednoduché. Vždyť v pásmu příjmové chudoby je podle statistik již téměř každý desátý Čech včetně dětí a seniorů, přičemž ruku v ruce s tím nezadržitelně roste počet exekucí a osobních bankrotů.

Není žádným tajemstvím, že jako celek je církev mimořádně bohatá a její kněží i řeholní sestry nežijí rozhodně v bídě. Nikdo z opozičních politiků nechce církev nějakým způsobem trestat, jen ji chceme zrovnoprávnit s ostatními občany České republiky.

Pro církev a Vatikán je prý nejdůležitější strategie udržovat si důvěryhodnost. Podle ministra Kalouska ve střednědobých výhledech rozpočtu od roku 2013 miliardy korun na takzvané církevní restituce logicky chybí, protože zatím na jejich zařazení není legislativní důvod. Kéž by tento důvod vůbec nebyl.

I to je důvod, proč i já předkládám návrh na vrácení zákona výboru k novému projednání. Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)


Podobná témata

Církevní restituce

"Církve a majetkuchtivost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církve a majetkuchtivost (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 08. červen 2012 @ 22:45:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Manipulace s fakty, útok na city...demagogie v přímém přenosu. Té bude vždycky tleskáno, tomu tak vždycky bylo a vždycky bude. Ostatně i Ježíš byl vydán na smrt za jásotu lidu. Obdivuji vládu, že prosazuje věc, kterou si proti sobě popudí davy lidí, kterou se obnažuje pro snadné útoky opozice, která je problematická a nepopulární, ale která je spravedlivá a právní.



Autor? (Skóre: 1)
Vložil: martino v Sobota, 09. červen 2012 @ 15:29:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná se špatně dívám, ale nevidím autora. tak proč se tomu věnujete? Kdybych znal autora, osobně bych mu napsal, že kecá a pravda v něm není.



Re: Církve a majetkuchtivost (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 11. červen 2012 @ 12:08:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Časy se opravdu mění. V dobách o kterých ten člověk mluví by pravděpodobně chodil pravidelně do kostela a kdyby patřil k mocným tohoto světa tak by je také stavěl a zakládal a přispíval na Církev i na chudé. Byly by to jeho pozemky, peníze a práce, které by dneska viděl raději zničené než vrácené. Tohle mne občas napadne když vidím hodného a spravedlivého ateistu který opakuje co slyšel o Bohu a Církvi od jiných. Zvlášť když říká že se mu nelíbí život ve středověku apod. Jak by v té době byl všeobecně vážen a milován, měl vzornou rodinu a zaplatil ze svého kostelní okno nebo přispěl na sochu oblíbeného světce. Jak by za ním chodili žebráci a jiní chudáci a chválili Boha za to co jim dal. Jak by naslouchal Božímu slovu pro radost a pro spásu duše a ne proto aby to použil vůči druhým.




Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy