Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 246, komentářů celkem: 429562, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 529 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484362
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Je víra logická?
Vloženo Neděle, 02. září 2012 @ 17:54:33 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal cizinec

   Je víra logická? Je možné logicky pochopit chování lidí nebo chování Boha?

   Když se člověk začne rozhlížet po světě, brzy zjistí, že svět - a i chování lidí
ve společnosti - se řídí zákony, které jsou logické, odvoditelné. Člověk
se chová a myslí podle toho, pod jakým zákonem žije, čím je ovlivněn.
Logické chování každého člověka je dáno předpoklady (základem)
na kterém stojí jeho život.

   V minulém článku Životní motivace jsem se podivoval zvláštní "logice" lidí, kteří píšou:
"kdybych byl spasen, tak bych si mohl hřešit jak bych chtěl a mohl bych spáchat sebevraždu"
či "když by mi Bůh hříchy odpustil, tak už bych nemusel litovat hříchů" a podobné myšlenky.

Proč může někdo logicky přemýšlet takovým zvláštním způsobem a proč mu z výroku
"mám odpuštěné hříchy" logicky vyplývá "...mohu vraždit, krást, cizoložit atd., protože
mám hříchy odpuštěny."?




     Zákon hříchu a smrti


    Život lidí tady na zemi je totiž podroben zákonu, kterému říkáme "Zákon hříchu a smrti".
Lidé žijící pod tímto zákonem fungují takto:

    ‚Kdo ty věci bude činit, bude v nich živ. Kdo je nebude plnit, zemře.‘

    Pod tímto zákonem žije celý svět.

    Oko za oko, zub za zub. Něco za něco. Já budu něco dělat jen když ty budeš něco dělat.
Když to dělat nebudeš, ani já nehnu prstem. Když něco dělám, očekávám, že za to něco
taky dostanu. Jestli chceš, abych s tebou žil, tak tady máš seznam podmínek, které nejdřív
musíš splnit a pak s tebou snad možná někdy žít budu.

    Svět pod tímto zákonem je soustavou podmínek a nařízení, plnění a práce, odměn
a výplat za práci. Nikdo nedostává nic bez toho, že by sám něco nabídnul.


    V takovém prostředí přežívá a vyhrává jen ten nejsilnější, slabí nemají šanci. Ti, co běží
svůj závod a vyhrávají dostanou medaile a odměnu, ti, co prohrají jsou v lepším případě
zapomenuti nebo jdou rovnou do lágru.

    Jak napsal jeden světoznámý básník (s pomocí google translator):


Tak vítěz vezme vše
 lůzr pak vypadne

a stranou vítězství
 zůstává v prokletí

 
Tak vítěz bere vše
 vždy to tak dopadne

je to tak průzračné
 stěžuj si lampárně

 

*********


    Člověk, který žije pod logikou zákona hříchu a smrti a jehož životním pokladem je uvažování
o práci, odměně, vítězství silných a v sobě dokonalých a prohře slabých a těch co nevydrží,
pak celé toto svoje uvažování promítá do svého okolí a toto uvažování je základem
jeho logického přemýšlení.

    Touto optikou a předpoklady se dívá například i na křesťanská písma, na Boží slovo. 

    To, čemu říkáme zaslíbení, co je pro nás vzácný Boží slib, to se člověku pod Zákonem překlopí
do soustavy podmínek, příkazů, zákazů, snažení a práce, které musí splnit, aby dostal odměnu.
Jakmile je splní, nemá už důvod se snažit, pracovat, bojovat, splněním podmínek už dosáhl svého.


     "Kdo vytrvá až do konce, bude spasen." 

    Krásné křesťanské zaslíbení. Člověku žijícímu za mzdu v logice hříchu a smrti se ale i takovéhhle
zaslíbení převrátí do podmínek a v textu čte:

    "Kdo nevytrvá do konce, nebude spasen".

    To ale tento výrok neříká. O těch, kteří až do konce nevytrvají, se zde Bůh přímo nezmiňuje.





     Zákon Ducha života

    Proti zákonu hříchu a smrti, ve kterém žije svět, mají křesťané pro svoji logiku, pro uvažování,
pro život přesně opačný přepodklad než "něco za něco" a "za prohru do lágru".

    Ježíš Kristus, ten vítěz, první i poslední, přišel na zem a svoje vítězství a prvenství daroval lidem.
Přesto, že byl roven Bohu, netrval na téhle rovnosti, ale místo toho zmařil sám sebe a přijal místo
služebníka. Ponížil se a byl poslušný a to až k smrti na kříži. Ale smrt Ježíše neudržela, zvítězil nad ní.

    A Ježíš, ten vítěz, místo toho, aby si své vítězství ponechal a kochal se v něm, daroval ho nám,
loserům, kteří jinak na vítězství neměli nejmenší šanci, kteří byli shledáni nehodni na vítězství
a odměnu.


    Jak napsal jeden známý křesťanský básník:

Přišel muž
  Miloval
Lásku všem
  Rozdával

Do prachu
  Se položil
Milost tak
  Rozmnožil

Nikdo nemá větší lásku než ten
  kdo položí život za své přátele


Slávu svou
  Nehledal
Vše, co měl
  Druhým dal

Cestu tak
  Zjevil nám
První šel
  Po ní sám

Nikdo nemá větší lásku než ten
  kdo položí život za své přátele
 

    Ježíš přišel na zem bezpodnímečně. Jeho příchod nebyl ve stylu světa, "něco za něco" či ve stylu
podmínek "když budete snažit a litovat svých hříchů, tak já teda přijdu a dám svůj život jako oběť".

    To by byl nelogický nesmysl, splnění takové "podmínky" by se nedočkal.

    V době, kdy jsme my sami byli bezmocní v hříchu, přišel Ježíš a v pravý čas zemřel za bezbožné.
Sotva kdo položí život za hodného a spravedlivého člověka: A Ježíš přitom zemřel za nás v době,
kdy jsme ještě byli hříšníci, nehodní milosti.

    Daroval nám sám sebe. Bez podmínek. Udělal to, co se rozhodl aniž by čekal na nějaký podklad
z naší strany, na splnění nějakých "podmínek".

    Ježíš nás vysvobodil z nadvlády temnoty, z království tohoto věku a jeho zákona a přenesl
do svého království, kde vládne jiný zákon: Zákon Ducha života.


    Když si vezmeme výrok Ježíše uvedený výše "Kdo vytrvá až do konce, bude spasen." a porovnáme
s uvažováním lidí žijících pod Zákonem ("kdo nevytrvá nebude spasen") je logika jednání Ježíše
a zákona Ducha života v nás opačná.


    Bůh říká:

     "Já jsem dobrý pastýř pokládám svůj život za své ovce. Své ovce budu pást já sám a nechám
je odpočívat. Ztracenou vyhledám, zaběhlou přivedu, zraněnou ovážu, nemocnou posílím. Své ovce
zachráním, aby už nebyly za kořist." 

    Za svůj život jsem slyšel bezpočet svědectví křesťanů, kteří už nemohli, byli unavení, nevydrželi
až dokonce, natožpak v dobrém. A Bůh je pozvedl, pomohl jim, uzdravil je, občerstvil, znovu postavil
na nohy, aby dokončili závod.

    Náž závod totiž není nějaký osamocený závod o svůj vlastní život tak, jako v totalitách, ale je to
společné dílo, které je postavené na tom Božím daru: Ježíšově vítězství nad zákonem hříchu a nad Smrtí.

    To je podklad pro náš život, pro naše uvažování a způsob chování.

    Poznali jsme lásku, kterou k nám Bůh má a uvěřili jsme jí.

 

    Uvažování křesťanů už není "něco za něco", "jak se mi tohle vyplatí?" či "dostanu se za tohle do nebe,
bude to stačit? Kolik skutků ještě musím přidat?".

    Křesťanství je přijetí nového ducha, který je v Ježíši Kristu. Duch života vysvobozuje člověka
ze zákona hříchu a smrti. Co bylo pro Zákon nemožné, to udělal Bůh: Poslal svého vlastního Syna,
aby se vypořádal s hříchem v těle, jaké má hříšný člověk.

    Zákon Ducha života v nás říká: Budu s tebou, ať se děje co se děje. I kdyby máma zapoměla
na svoje dítě, já na tebe nikdy nezapomenu. Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu. Nikdo
na nebi a na zemi nás nemůže oddělit. Nemám žádné podmínky, přijímám tě bez podmínek
a budu pro tebe žít.


    Proto je také v křesťanství možná například tak "podivná" věc, jakou je věrné manželství jednoho muže
a jedné ženy na celý život, něco, co je pro svět mimo realitu - jen sen, kterému se svět směje.


******


    "Kdyby tvůj bratr proti tobě zhřešil, pokárej ho, a bude-li toho litovat, odpusť mu. Odpusť mu
sedmdesát krát sedm krát."

    To, co je kámen úrazu pro člověka pod hříchem a smrtí, protože nemá moc odpustit ani jednou,
natož čtyřistadevadesátkrát denně, to je u křesťanů běžné.

    Mezi křesťany tak najdete bezpočet lidí, kteří odpustili svým nejbližším, lidem v práci a třeba i
politickým bachařům z lágru, kteří jim zničili život či ještě někomu horšímu. Odpustili tak jako Ježíš:
bezpodmínečně. Třebaže nikdy v životě neviděli lítost těch, kteří jim ublížili a nejspíše ani neuvidí.


    Podobné je to s dalšími oblastmi života.

    Křesťané dělají dobré skutky přesto, že jsou zachráněni od soudu a smrti a nepotřebují pracovat
za mzdu, kterou je vlastní život tak jako lidé pod vládou Smrti a jejích totalit. Křesťané dělají dobré
skutky právě proto, že jsou zachráněni.

    Křesťané litují hříchů a odvrací se od nich přesto, že Ježíš už na sebe všechny hříchy vzal. Lépe
řečeno právě proto.

    Křesťané nepáchají sebevraždy, "aby se dostali do nebe": není k tomu důvod, když už jsou do
nebe přijati. Právě proto, že jsou přijati, mají důvod žít. Nežijí totiž už sami pro sebe a svoje sobectví,
ale žijí pro Ježíše, toho vítěze, který vše, co měl, rozdal.

    Křesťané nehřeší "vesele jak chtějí" jenom proto, že jim Bůh hřích odpustil. Právě proto, že jim
Bůh hříchy odpustil, straní se křesťané hříchu. Podle toho se také snadno poznají.


    Není to dané tím, že by byli tak skvělí, ale je to dané tím, že přijali Ježíše, který jim sám daroval
sám sebe a své vítězství. V Ježíši je zdroj nezištného, bezpodmínečného jednání, které nejde napodobit
a proto ho lze snadno od napodobenin rozpoznat.




     Konec člověka žijícího v logice zákona hříchu a smrti.


    Vezměme si logiku člověka, pro kterého z podkladů jeho života a výroku:
"Jsem spasen a Bůh mi odpustil všechny hříchy"

    vyplývá:
"Už si mohu hřešit jak chci, nemusím dělat dobré skutky a nemusím hříchů litovat, nemusím se o nic snažit" 


    Zbývá tu logiku logicky domyslet až do konce.


    Co se stane s člověkem, který má takovéto "logické" uvažování?


    Celý život se bude snažit nehřešit a dělat dobré skutky, protože nemá odpuštěné hříchy a kdyby hřešil,
tak by šel do pekla a kdyby nedělal dobré skutky, tak by nešel do nebe. A snad se mu to i povede,
pokud bude dostatečně silný a vlastním pokáním přemůže hřích a motivován odměnou vlastního života
napáchá po světě spoustu dobrých skutků.

    Jednou přijde den a ten člověk se ocitne na soudu, přesně tak, jak očekával. Bude na pravici, samozřejmě,
kde jinde by byl
. Hodně se přeci snažil nehřešit a dělat všemožné, aby se dostal na správnou stranu, nemohlo
to přeci jinak dopadnout.

    A pak bude na tom soudu spasen, půjde do nebe.


    Co v tom nebi udělá?

    Nejdřív povraždí všechny evangelíky, které tam potká, protože ty potvory v nebi neměly co dělat a teď
už může vraždit, když už je spasen. Pak na potkání znásilní všechny muslimky, protože je spasen a může
si konečně hřešit jak chce, když se před tím celý život tolik držel. Pak půjde vykrást nebeskou samoobsluhu, 
trochu si zarouhat Bohu a vysmát se svým rodičům, když už je teda konečně spasen a nemusí se už vůbec
o nic snažit. Zkrátka si užije svou svobodu hřešit.

    A po nějaké době si snad uvědomí, že to "nebe" je nějaké divné a snad si i vzpomene, že když stál
na tom soudu, tak slova soudce neposlouchal, ale vykládal si je. A že si je vyložil špatně.

    A že stál na pravici, ale jen ze svého pohledu.


    Někteří lidé říkají, že tehdy snad bude ještě šance. A jiní, že už ne.



    Proto je lepší, když člověk přejde ze smrti do života dřív, než přijde soud.


"Je víra logická?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 22 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je víra logická? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 02. září 2012 @ 20:58:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Některé věci jsou v článku popsané docela hezky a mohu jen souhlasit.

Ten závěr o povraždění evangelíků je sice trochu mimo mísu - ale kdo z nás je dokonalý, že?

A co když ten dotyčný bude sám evangelíkem, nebo nedej Bože, evangelikálem?  :-)




Ale teď trošičku vážněji:

Křesťanská víra je v souladu s rozumem, je naprosto logická. Protože pochází od Boha a sám Bůh je nejvyšší Logo  (rozum).
Lidský rozum má však svoje hranice a tyto hranice křesťanská víra v něčem přesahuje.
Vírou se tedy člověk dostane dál, než pouhým lidským rozumem.

Ale nejdále člověk dosáhne skrze lásku. Ta umí překročit i hranice víry.

Neoddělitelně také křesťanská víra významově souvisí s jiným významem  Loga - se Slovem.


Nebudu zde rozebírat, kdo má hříchy odpuštěny a kdo si to jen namlouvá. Každý z nás má možnost si sám v Písmu ověřit, co všechno člověk musí udělat, aby mu byly hříchy odpuštěny. Že přestože Kristus zemřel nepodmíněně za hříchy všech lidí, nikoli všichni lidé už mají hříchy odpuštěny. Z článku čiší nevzdělanost ve věcech základních křesťanské víry (promiň Toníku).






..." ‚Kdo ty věci bude činit, bude v nich živ. Kdo je nebude plnit, zemře.‘ Pod tímto zákonem žije celý svět. "...

To přece není vůbec pravda.
To tučně zvýrazněné platí jen pro podmínky Staré smlouvy, přesvědčte se sami v Dt 28.

Nová smlouva je ze strany Boha už nepodmíněná - proto je pro člověka daleko lepší, než smlouva Stará, jejíž podmínky ani vyvolený národ nebyl schopen naplnit. Nedošli do Hospodinova odpočinutí (Žd 4,8) .

Ježíš skutečně přišel na svět bez jakýchkoli podmínek. Nepodmínečně se obětoval za hříchy celého světa. Tento krok ze strany Boha byl univerzální - pro všechny, bez jakýchkoli podmínek či výjimek.

To ale vůbec ještě neznamená, že všichni lidé na celém světě mají pro Kristovu zástupnou oběť už odpuštěné všechny hříchy (jak někteří z vás tvrdí, že dokonce všechny minulé hříchy, přítomné i hříchy budoucí)! To je docela tragický omyl.

Vykoupení lidstva je krokem od Boha ničím nepodmíněný.


Účast každého z nás na tomto Kristově vykoupení je však už podmíněna.
My sami musíme pro naši spásu něco udělat, jinak z Kristovy oběti nebudeme mít žádný užitek.

1.) Obléknutím do Krista ve křtu získáváme odpuštění všech dosavadních hříchů, stáváme se uznanými Božími dětmi s právem na dědictví věčného života. To je to spasení Kristem bez našich zásluh, aby se nikdo nemohl chlubit.
(Ef 2,8-10)
Neboť jste spaseni milostí skrze víru, a to není z vás - je to Boží dar,
ne na základě skutků, aby se nikdo nemohl chlubit.
Jsme přece jeho dílo, stvořeni v Kristu Ježíši k dobrým skutkům, které Bůh předem připravil, abychom v nich chodili.
Tento krok v životě člověka je znovuzrozením z vody (křtu) a z Ducha svatého, Kristovou obřízkou srdce (Boží dítě je nesmazatelně a už navždy oddělené pro Boha). Křtem se člověk stává také tajemným údem Kristova těla - církve.

Bez víry však nelze křtít. A víra, ta je ze slyšení, z hlásání evangelia církví. Lidskou odpovědí tedy je uvěření Bohu.
To je první lidský krok, kterým je podmíněno naše spasení Kristem.

Dalším lidským krokem, který předchází Boží dar spasení ve křtu je pokání člověka ze všech jeho hříchů (Sk 2,38). Tím člověk splní druhou podmínku.
Třetím lidským krokem, který je podmínkou záchrany Kristem, je vyznání hříchů Bohu i církvi.
U dosud nepokřtěných stačí vyznání hříchů jen Bohu (zpovědi není pro křest potřeba). Až když člověk zhřeší už jako křesťan, už jako úd Kristovy církve, musí se zodpovídat a vyznat hříchy jak Bohu, tak i církvi.



2.) Stálá účast na Kristově vykoupení je podmíněna životem podle Boha, životem v milosti posvěcující, životem v důvěrném živém vztahu s Bohem. Účast na Kristově vykoupení může křesťan zase ztratit:
(Žd 6,4-6)
Neboť pro ty, kdo byli jednou osvíceni, okusili ten nebeský dar, stali se účastníky Ducha Svatého
a okusili dobré Boží slovo i zázraky budoucího věku,
je nemožné, aby když odpadnou, byli znovu obnoveni k pokání, poněvadž by pro sebe znovu křižovali Božího Syna a vystavovali ho potupě.


Nikdo z nás by tedy neměl zůstávat v blaženém klidu, že o svoji věčnou spásu už nemůže přijít. Je to falešná jistota a Písmo před ní varuje:
(1 Pt 5,8)
Buďte střízliví, bděte; neboť váš protivník ďábel chodí kolem jako řvoucí lev a hledá, koho by spolkl.



..." Mezi křesťany tak najdete bezpočet lidí, kteří odpustili svým nejbližším, lidem v práci a třeba i
politickým bachařům z lágru, kteří jim zničili život či ještě někomu horšímu. Odpustili tak jako Ježíš:
bezpodmínečně
. Třebaže nikdy v životě neviděli lítost těch, kteří jim ublížili a nejspíše ani neuvidí
."...

Což je pro ty křesťany jen dobře.
Vina jejich bachařů se tím ovšem nijak nesnížila. Bez pokání jim jejich hříchy odpuštěny nebyly - i když jim jejich oběti odpustily bez podmínek.
Je z toho už patrné, že když jedna stana učiní bezpodmínečný krok, vůbec to neznamená i pro stranu druhou automaticky bezpodmínečnost přijetí, bezpodmínečný podíl na užitku?




..."Kdo vytrvá až do konce, bude spasen."  ...

(Mt 24,13)
A protože se rozmnoží nepravost, láska mnohých vychladne.
Kdo však vytrvá až do konce, ten bude spasen.


Ve smyslu to také znamená, že kdo v dobrém nevytrvá a jeho láska k Bohu a bližním vychladne, spasen nebude (Žd 6,4-6). Vytrvat v dobrém až do konce je podmínkou pro získání účasti na spasení na věčnosti.


Toníku
i tak ale díky za námahu na podnětném článku. I když s mnoha tvými tvrzeními souhlasit nemohu.



Re: Je víra logická? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 02. září 2012 @ 22:36:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Víra je naprosto logická a nemá ani smysl o tom diskutovat. Pokud tedy hovoříme o víře v Boha, Ježíše Krista a Jeho zmrtvýchvstání.

Pokud nás obklopují různé, někdy sofistikované výroky teologů, tak nám často víru jen zamlžují.

Člověk si však musí také uvědomit, že "moje myšlení není jako myšlení vaše a moje cesty nejsou jako cesty vaše".

O jednoduchosti a logice víry hovoří nejlépe "evangelium chudých", které bylo hlásáno od konce starověku do nynější doby. Bylo určeno pro ty, kteří neuměli a často ani nemohli umět číst a psát, nebo si dokonce pořídit Písmo. Skládá se z fresek nebo ikon v kostelích, kaplícj nebo chrámech, které zobrazují Kristovu pouť, zejména křížovou cestu. Tohle je srozumitelné každému a nikdo o jednoduchosti a logice evangelia nemůže pochybovat.



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy