Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 179, komentářů celkem: 429680, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 269 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116550365
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU
Vloženo Pátek, 26. září 2003 @ 19:20:36 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Někteří katoličtí přátelé často upřímně protestují, když konzervativní evangelikálové zveřejňují reformační učení o pohanském původu katolického náboženství. V tomto příspěvku se jim proto nabízí vysvětlení od renomovaného katolického teologa, kardinála Newmana, který hrdě přiznává, že katolická dogmatika "sála mléko z pohanských a královských prsů".

KATOLICKÁ PLNOST Kardinál John Henry Newmann Na všech stranách je slyšet toto: V pohanských filozofiích a náboženstvích se nalézá velká část toho, co obyčejně pokládáme za křesťanskou pravdu, ať už jde o její základy, nebo o některé její aspekty. Tak nauka o Nejsvětější Trojici se vyskytuje na Východě i na Západě. Stejně tak obřady umývání a oběti. Nauka o Logu je platónská; nauka o vtělení je hinduistická, o nebeském království židovská. Učení o andělích a démonech pochází od mágů, spojování hříchu s tělem je gnostické, celibát znali bonzové i buddhističtí mniši v Thajsku, myšlenka kněžského svěcení je egyptská, představa nového zrození se vyskytuje v Číně a v Eleusině, víra v sílu svátosti je pythagorovská, uctívání zemřelých je polyteistické. Toto se nám zhruba předhazuje. M. Milman z toho vyvozuje tento argument: “Toto všechno se nalézá u pohanů a tedy nic z toho není křesťanské.” My naopak raději řekneme: “Toto všechno je křesťanské a tedy nic z toho není pohanské.” Raději řekneme a myslíme, že máme v tomto oporu v Písmě svatém: Už na začátku rozhodil Pán morálního světa semena pravdy po celém povrchu země. Zapustila kořeny rozmanitým způsobem. Jak se stává, dala v poušti zrod rostlinám, snad divokým, ale živým. Stejně tak nižší živočichové, třebaže nemají duši, nesou na sobě známku nehmotného principu, jako i filozofie a náboženství lidí čerpají svůj život z pravých idejí, ačkoli nejsou přímo božské. Čím je člověk mezi zvířaty, tím je církev mezi školami světa. A tak jako Adam dával jména zvířatům kolem sebe, tak se církev rozhlížela od začátku po celém světě, všímala si nauk, které v něm nalézala, a zkoumala je. Začala Chaldejskem, potom byla u Kananejců, sestoupila do Egypta, odtud přešla do Arábie, až se usadila na své vlastní půdě. Potom potkávala kupce z Týru, moudrost Orientu a přepych Sáby. Nato byla odvedena do zajetí do Babylóna a prošla pak řeckými školami. Všude, kam přišla, byla pronásledována nebo vítězila, vždycky byla živým duchem, duchem a slovem Nejvyššího. Seděla mezi učiteli, naslouchala jim a dávala jim otázky (srov. Lk 2, 46). Co říkali správně, to si přisvojovala, omyly opravovala, jejich nedostatky doplňovala, dokončovala to, co začali, rozvíjela jejich myšlenky. Tímto způsobem rozšiřovala dosah svého učení a objasňovala jeho smysl. Ani zdaleka se nezdráháme důvěřovat svému krédu proto, že se v něčem podobá cizím teologiím. Dokonce tvrdíme, že to byl zvláštní prostředek, kterým nám Prozřetelnost dala poznání o Bohu, když umožnila církvi, aby je načerpala, shromáždila z celého světa, a v tomto smyslu “sála mléko z pohanských a královských prsů”. Do kdy byla používána tato metoda, to je historická otázka. Myslíme, že ji velmi přehnali a znetvořili ti, kdo jako pan Milman pokládali její existenci za argument proti katolické nauce. Ale nám dělá tato věc a priori tak málo potíží, že můžeme ochotně připustit (alespoň pokud jde o fakta a ne o teorii), že Balaam byl východní mudrc nebo že Sibyla byla inspirována nebo že Šalamounovi se dostalo vzdělání od syna Mahalova nebo také že Mojžíš byl žákem egyptských hierofantů. Nevadí nám, když slyšíme, že učení o nebeských zástupech pochází z Babylóna, protože víme, že tyto zástupy zpívaly ve vánoční noci. Ať se tvrdí, že pojem Prostředníka se vyskytuje u Filona, jestliže Ježíš opravdu za nás zamřel na Kalvárii. Ani se nebojíme připustit, že i po jeho příchodu byla církev jakousi pokladnicí, kde se rozdávaly věci staré i nové, kde se ukládalo zlato nových poplatníků, aby se očistilo, a kde se na její mince hluboko razil obraz jejího Pána podle potřeb doby. Mezi těmito dvěma teoriemi je značný rozdíl. Přímo bije do očí. Obhájci jedné teorie považují Zjevení za jediný, hotový a ojedinělý čin, který vrhl do světa jisté poselství. My naopak věříme, že božské učení bylo dáno fakticky tak, jak jsme to mohli očekávat podle analogií v přírodě - “v různých dobách a různým způsobem”. Že je mnohotvárné, složité, postupné a že samo sebe doplňuje. Věříme, že při rozboru se nám ukáže, jak je osnova křesťanské nauky “hrozná a podivuhodná”, podobně jako složení lidského těla. Naši protivníci se domnívají, že naše učení záleží v jistém počtu pravd a zásad, vydaných v jisté chvíli v úplně hotovém stavu, které nebyly před Kristovým příchodem postupně rozšiřovány a po jeho příchodu nebyly postupně objasňovány. Odmítají všechno, co nalézají také u farizeů a u pohanů. My naopak připouštíme, že církev, tak jako Árónova hůl, pohlcuje řady kouzelníků. Oni se stále pachtí za původní a mýtickou jednoduchostí, my spočíváme v katolické plnosti.


"POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Pondělí, 29. září 2003 @ 09:20:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud něco tak základního vytýkají katolické církvi lidé nevěřící, dobře vědí, že křesťanství má počátek v této církvi. Útočí-li tedy na ni, snaží se tím zpochybnit celé křesťanství. Strom se přece spolehlivě zničí, když se podetnou kořeny. Pokud se k těmto hlasům přidávají v některých jednotlivostech i někteří nekatoličtí křesťané, jednak řežou větev, na které sami sedí, protože v podstatě nahrávají těm prvním. Ale ať už jsou výtky z kterékoli strany, může jít o zlý úmysl nebo o stokrát mechanicky opakované nepochopení. Zdá se, že nás rozsoudí v mnoha věcech až sám Bůh, protože je zřejmé, že katolíci tvrdí s neochvějnou jistotou něco, co nekatolíci se stejným pocitem jistoty popírají.
Ten Zlý ví totiž jedno docela dobře: daleko hůře může obstaát něco, co je vnitřně rozděleno než to, co je samo v sobě pevné. O tom se konečně v Písmu můžeme dočíst bez jakéhokoli rozporu.



Re: POHANSKE KORENY KATOLICKEHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: irwing v Středa, 01. říjen 2003 @ 15:29:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zpet k vlastnimu obsahu clanku.


Zda se, ze "Anonymous" zamyslel prispevek ve smyslu "Katolici sami priznavaji vlastni pohanske koreny". Nicmene autor nezminuje vylucne katolickou teologii, ale obecne krestanskou. On preci neodpovida na protestantskou kritiku katoliku, nybrz na ateistickou kritiku krestanstvi.

Takze bez ohledu na diskuzi o (ne)puvodnosti katolicke cirkve by me zajimal nazor protestatntu na puvodni clanek. Ozvlaste tech, co zastavaji tzv. "reformacni uceni o puvodu katolickeho nabozenstvi". Jak se vyrovnavate s "pohanskym puvodem" zakladnich bodu krestanske teologie?

V clanku jsou zmineny (vybiram jen ty nekonfliktni): Trojice, Logos, vteleni, nebeske kralovstvi, "nove zrozeni".



Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: palobreno v Čtvrtek, 02. říjen 2003 @ 13:58:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, osbne to vidim asi takto.Da se rict, ze na usvitu lidskych dejin (po vyhnani z raje) meli lide velice cisty a nezkresleny obraz o svem Stvoriteli. Jak se lidstvo rozrustalo, pribyvalo lidi, kteri podlehali hrisnym sklonum a moci Boziho nepritele - Satana. Satanovym mistrovskym umenim, je prekrucovat pravdu v polopravdu, cimz vznikne "nova pravda", ktera je mnohem nebezpecnejsi, nez jasny a na prvni pohled patrny blud.Toto sve mistrovstvi dokazal napr. pri svadeni Evy v podobe hada v raji. A tak postupem casu doslo ke znacnemu prekrouceni te jedine prave pravdy. Tech par lidi, kteri prezili potopu, tim samozrejme bylo ovlivneno, a tak po potope proces pokracoval. Nicmene soucasti techto bludu stale zustava jakysi prvotni plaminek pravdy.Nekdy neni ani trosku jednoduche rozeznat, co je puvodni pravda a co sikovne pridana lez. Chci tim rict, ze je celkem logicke, ze se urcite prvky pravdy objevuji po celem svete, v ruznych kulturach a ruznych nabozenstvich.
Jinak co se tyce katolicke cirkve, tam si myslim, ze neni az tak slozite vystopovat dobu, kdy do ryzi verouky, kterou zde zanechal Kristus svym ucenim a zivotem, zacaly pronikat prvky, ktere byly naprosto jasne bludne.Kdyz se podivame na historii prvotni cirkve, tak vidime, ze dokud byla cirkev pronasledovana, tak neustale rostla a silila.Nikdo by se prece nenechal jen tak ukrizovat, ci roztrhat lvy v arene, ze...A tak Satan vymyslel mnohem genialnejsi plan.Ti planem bylo zastaveni pronasledovani a naopak spojeni cirkve se svetskou moci. Myslim, ze ze je vcelku jasne, jaky typ lidi se dral na vysoke posty...Odtud byl uz jen krucek k tomu, aby se zacala zavadet uceni, ktera odporovala Pismu, ale byla vyhodna z "politickeho hlediska" - rozsireni clenske zakladny (z pohanu samozrejme) a z toho vyplyvajiciho rustu moci...Myslim, ze ukazkovy priklad je klaneni se modlam...
No, doufam, ze i pres delku prispevku se mi podarilo jakztakz udrzet souvislou nit... :-)



Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Středa, 08. říjen 2003 @ 14:12:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Me se ten Newmannuv clanek velice libi. Pripominam, ze nez se Newmann stal katolikem, byl evangelikal a pozdeji anglikan.
Existuje zajimava knizka od Iris Murdochove, myslim, ze se to jmenuje 'zeleny muz' a ta dokumentuje vliv predkrestanskych symbolu na krestanskou architekturu. Napr. listy a zeleni muzici - kdysi symboly zne a hojne urody - se objevuji v kostelech na hlavicich sloupu a pod. Je zajimave, ze se to nevyhnulo ani evangelickym kostelum - listy a hlavicky jsou napr. v Cervenem kostele v Brne, ale i v jinych modlitebnach.
samozrejme, mnohe cirkve tyto vlivy prisne vymitily a predstavily naprostou cistotu svych modliteben s jedinym biblickym versem v popredi... a pak jejich mladez zacalo infiltrovat charismaticke hnuti, cokdyz taky tak trochu proto ze prilis mnoho strohosti cloveku proste neprospiva????



Stránka vygenerována za: 0.53 sekundy