Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 452 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485491
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: CIZÍ OHEŇ - Úvod
Vloženo Pondělí, 27. říjen 2003 @ 15:25:54 CET Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal Aleš Franc

  CIZÍ OHEŇ Historická a doktrinální analýza “Torontského požehnání” Aleš Franc OBSAH Úvod   F. A. Mesmer, magnetismus a hypnóza         Historická část   Předmluva ke kapitole        Období 1734 - 1778             Období 1778 – 1784           

Období 1784 - 1793 Období 1793 - 1815 Doktrinální část Princip a účel Tři postupná stádia Pohled experta na kulty Praktické důsledky Závislost Souhrn kapitoly Poznámky a literatura William Branham - největší prorok? Historická část Předmluva ke kapitole Období 1909 – 1933 Období 1933 - 1955 Období 1955 - 1965 Doktrinální část Kde se stala chyba? Nemoc a uzdravení Pád člověka Antropologie Christologie Křest Prorok poslední doby Soteriologie Eklesiologie Eschatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Historie a učení hnutí Pozdního deště Historická část Období 1907 - 1927 Období 1927 – 1947 Období 1947 - 1951 Období 1951 – 1956 Období 1956 - 2000 Doktrinální část Vrchol reformace The Feast Tabernacles Soteriologie Antropologie Pneumatologie Eklesiologie Démonologie Eschatologie Kritika doktrín Tři svátky v životě církve a Izraele Očekává církev na konci věků déšť? Obnova církve poslední doby? Přijde Kristus v těle? Má Warnockova eschatologie reálný podklad? Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Paul Cain, svědek k výstraze světa? Historická část Období 1929 - 1947 Období 1947 - 1963 Období 1988 – 1997 Doktrinální část Antropologie Eklesiologie Démonologie Eschatologie Kritika Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Derek Prince, učitel národů? Historická část Období 1915 – 1940 Období 1940 – 1957 Období 1957 – 1963 Období 1963 - 1983 Období 1983 – 1992 Období 1992 – 2000 Doktrinální část Antropologie Christologie Soteriologie Démonologie Uzdravování Pneumatologie Eklesiologie Eschatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Kenneth Hagin a jeho následníci Historická část Světoví otcové hnutí Víry Role hnutí víry v Torontském požehnání Doktrinální část Antropologie Soteriologie Prosperita Nemoc a uzdravení Démonologie Eklesiologie Pneumatologie Eschatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Benny Hinn, skutečný otec Torontského požehnání? Historická část Období 1952 - 1973 Období 1973 – 1983 Období 1983 – 1992 Období 1992 - 1996 Období 1996 – 1999 Doktrinální část Doktrinální mlha Christologie. Pneumatologie Antropologie Trojiční učení Eklesiologie Eschatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Claudio Freidzon, dveře pro Argentinu? Historická část Období 1963 – 1978 Období 1978 – 1985 Období 1985 – 1992 Období 1992 - 2000 Doktrinální část Manifestace Pneumatologie Divy a zázraky Misiologie Eklesiologie Eschatologie Antropologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura John Wimber a hnutí Vinice Historická část Období 1924 - 1964 Období 1964 – 1977 Období 1977 – 1981 Období 1981 – 1989 Období 1989 – 1993 Období 1993 – 1997 Doktrinální část Mimobiblické vedení Starozákonní rituál Uzdravení Eklesiologie Eschatologie Demonologie Neobvyklé manifestace Pneumatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura John Killpatrik a Steve Hill, duchovní obnovitelé Ameriky? Historická část Prorocké přípravy Osoba Johna Kilpatricka Období do roku 1973 Období 1973 - 1989 Období 1989 - 1995 Období 1995 - 2000 Osoba Stephena Hilla Období 1954 - 1975 Období 1975 - 1984 Období 1984 - 1995 Období 1995 - 2000 Doktrinální část Manifestace Misiologie Kritika Eklesiologie Eschatologie Pneumatologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Promise Keepers, muži všech denominací, spojte se! Historická část Období 1982 - 1990 Období 1990 - 1998 Ovoce PK v jiných společenstvích a kulturách Doktrinální část Misiologie Eklesiologie Pneumatologie Antropologie Christologie Souhrn kapitoly Poznámky a literatura Závěr Úvod Motto: “… jestli Pán Ježíš neuspíší svůj příchod, přijde po nás další generace a po ní zase nová a další. Všechny generace, které přijdou po nás, budou poznamenány našimi omyly a kompromisy, jestli dnes nebudeme věrni Bohu a pravdě Jeho slova. Jsme na křižovatce dějin. Jestli se dáme doprava, pak naše děti a jejich děti půjdou po nás stejnou cestou pravdy. Jestli se dáme doleva, i ti dnes ještě nenarození půjdou po nás cestou omylů a prokletí, cestou bludů a lží, a budou nás právem vinit za svůj osud. Bůh nám dej věrnost pro naše potomky!” Charles Spurgeon, kázání po rozchodu s anglickou Baptistickou jednotou “Dávejte pozor na sebe i na celé stádo, ve kterém si vás Duch svatý ustanovil za strážce, abyste byli pastýři Boží církve, kterou si Bůh získal krví vlastního Syna. Vím, že po mém odchodu přijdou mezi vás draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo. I mezi vámi samými povstanou lidé, kteří povedou scestné řeči, aby strhli učedníky na svou stranu. Buďte proto bdělí a pamatujte, že jsem se slzami v očích po tři roky ve dne v noci každému z vás neustále ukazoval cestu. Nyní vás svěřuji Bohu a slovu jeho milosti, které má moc vás proměnit a dát vám podíl mezi všemi, kdo jsou posvěceni.” Skutky apoštolské, kapitola dvacátá, verše dvacátý osmý až třicátý druhý Studie, kterou zde předkládám, vznikla jako výsledek téměř dvouleté práce. Cítil jsem jako potřebné ji napsat, když jsem se v církvi začal setkávat s tím, čemu se dnes v křesťanských kruzích říká “Toronto blessing”. Již jen při vyslovení tohoto názvu někteří nadšeně přitakají, jelikož toto hnutí považují za novou vlnu Ducha svatého, která následovala po letniční vlně z počátku tohoto století a vlně charismatické, která přišla zhruba o šedesát let později. Jiní naopak, slyší-li pojem “Toronto blessing”, si představují duchovní extrémisty, kteří, “posedlí démony”, hypnotizují davy a svádějí křesťany na falešnou stezku. Snažil jsem se proto, z úhlu svého pohledu, po četbě desítek knih a článků, shlédnutí některých videokazet, poslechnutí řady audionahrávek a v neposlední řadě i z osobní zkušenosti s řadou jevů zde popsaných, podat historický a doktrinální přehled, v němž by bylo možné sledovat kořeny hnutí, jeho šíření i současný vliv v řadě církví. Svoji studii jsem mohl dost dobře nazvat “hnutí Pozdního deště”. Každý, kdo se poctivě zabývá zkoumáním “Toronto blessing”, nutně narazí na kaceřované hnutí Pozdního deště, které v poválečných letech zaplavilo mnoho sborů a denominací v USA. Ostré kritiky se mu pak dostalo z tehdy poměrně mladé, klasické letniční denominace Assemblies of God, která celé hnutí na řadu let zablokovala. Shodou okolností je to však tatáž denominace, která se dnes hnutí, které již mnohokrát převléklo svůj kabát, znovu otevírá. Ve své knize se snažím vyrovnat s problematikou z letničního, tj. pretribulačního a premileniálního pohledu, to je z pozice, která je blízká poválečným letničním. Jsem si vědom, že jsem se tím pustil na tenký led, a to ze dvou důvodů. Naleznou se tací, kterým vadí, když je kritika takovýchto věcí vedena z pohledu, který ospravedlňuje křest Duchem svatým a praxi duchovních darů, které doktrinálně vycházejí z klasického letničního hnutí. Letničním kritikům by vyhovovalo, kdyby “Torontské požehnání” mohli vidět jako vyvrcholení řady “letničních excesů”, které s takovou důkladností mapují. Podobně protagonisté Torontského požehnání jsou velmi potěšeni, mohou-li si dodávat kredit odkazem na letniční praxi, která se však od té jejich diametrálně liší. Paradoxně by tedy oba tábory s povděkem viděly Torontské požehnání v návaznosti na letniční hnutí. Kniha by snad mohla pomoci těm nevyhraněným, kteří sami hledají, a chtěli by si uchovat moc Ducha svatého i jeho dary do svého života a neotevřít se tak vlivům, o kterých jsem přesvědčen a zde dokládám, nemají své kořeny v Písmu, ale v heretických učeních, která se vyskytla v poválečných USA. Při této příležitosti bych chtěl poděkovat řadě těch, kteří mne při psaní práce povzbuzovali, modlili se za mě a byli ochotni pročítat její prvotiny, předkládali mi své postřehy, či vytýkali nedostatky. Mezi ty, bez jejichž pomoci a modlitební podpory by tato práce nikdy nevznikla, patří Vladimír Bíba, můj bratr a přítel, se kterým jsme napsali již řadu prací i v minulosti. Dále pak Miroslav Marván, vedoucí stanice Apoštolské církve v Dačicích, kterému jsem vděčen za řadu postřehů k některým kapitolám a Luděk šnorek, který původní verzi očistil od řady gramatických “nánosů”. Za povzbuzení děkuji Milanu Bubanovi, řediteli VOŠMT v Kolíně, a Michalu Beranovi, pastorovi Apoštolské církve a svému duchovnímu otci, kteří mne k psaní povzbudili a v neposlední řadě Ludmile Nucové, která mi pomohla s technickou stránkou samizdatu. Za trpělivost a shovívavost děkuji i Rudolfu Bubikovi, biskupovi Apoštolské církve, který je pro mne vzorem křesťanského života, a který mne, byť se s obsahem práce nemohl ztotožnit, kriticky, leč v duchu velké mírnosti a laskavosti, upozornil na řadu chyb a nedostatků. Aleš Franc pokračování Odkazy na kapitoly zveřejněné na GRANO SALIS Cizí oheň * Úvod a obsah 1. Mesmer, magnestismus a hypnóza 2. William Branham - největší prorok? 3. Historie a učení hnutí Pozdního deště 4. Paul Cain, svědek k výstraze světa? 5. Derek Prince, učitel národů? 6. Kenneth Hagin a jeho následníci 7. Benny Hinn, skutečný otec Torontského požehnání? 8. Claudio Freidzon, dveře pro Argentinu? 9. John Wimber a hnutí Vinice 10. John Kilpatrick a Steve Hill, duchovní obnovitelé Ameriky? 11. Promise Keepers, muži všech denominací, spojte se! * Závěr


"CIZÍ OHEŇ - Úvod" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Ovoce díla Aleše France (pár slov o etice) (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Čtvrtek, 11. prosinec 2003 @ 13:51:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jakkoli upřímně se snažím přistupovat k mravenčímu dílu AF, které zaplavilo server www.granosalis.cz, nemohu se ubránit dojmu, že ve svém důsledku víc ubližuje, než pomáhá. Chápu jeho snahu o odhalování bludařů, je zjevně přesvědčen, ze je oním „strážcem na hradbách“, který musí ochraňovat církev i nekřesťany před „cizím ohněm“, zejména letničních (zatím všechny mnou objevené studie jdou tímto směrem). To je jistě ušlechtilý záměr, přemýšlím ale, jaké jsou skutečné důsledky jeho práce.

1) Studie se snaží dokázat škodlivost osob a učení vybraného spektra církve, snaží se jim dokázat nečisté motivy a praktiky. Pominu-li spornost mnoha Francových tvrzení, zvláště s ohledem na předpojetí, které dokazuje svým jednostranným zaměřením, kladu si otázku, jak vysvětlí dobré ovoce služby těchto svých „nepřátel“. Bylo to v mnoha směrech právě učení oněch opovrhovaných učitelů, které pomohlo mnoha mým přátelům stát se poctivými křesťany (např. kolem r. 1989) a započalo růst k jejich duchovní dospělosti. Za 11 let života v církvi jsem nepoznal nikoho, koho by jejich učení nějak zavedlo, zdeformovalo či vedlo k extrémním projevům. A to nemluvím o zdaleka převažujícím dobrém ovoci jejich služby jinde ve světě. Totéž platí o kurzech Alfa a Nicky Gumbelovi dnes.

2) Říkám si, komu Francovy studie nakonec prospějí. A) Lidem, kteří zklamaní odešli z jím kritizovaného spektra církve? Ti se spíš utvrdí ve svém hněvu a zlosti, spíš než by byli povzbuzeni k odpuštění. B) Křesťanům, kteří se účastní života církve? Ti, pokud negativní vymezení díky žádné špatné zkušenosti neměli, ho asi získají - což je asi autorův záměr. C) Nekřesťané? Jak asi působí na lidi, kteří jsou hledající, útoky církve na církev? To je svědectví světu? Nemáme hledat, co nás spojuje, místo rozděluje? Nepřál si to samotný Ježíš? Odkud se v Bibli vzala věta „musí mezi vámi být i různé skupiny, aby se ukázalo, kdo (nebo čí dílo) se osvědčí“? Nebude Bůh sám posuzovat OVOCE díla Dereka Prince či Johna Wimbera, stejně jako OVOCE díla Aleše France?

AF se staví do role soudce. Není snad psáno „nesuďte, abyste nebyli souzeni“? Nebo „spíše hleďte, jak povzbudit?“ Nebo věty o tom, že se máme zaměřovat na to, co buduje a je ke společnému prospěchu a pokoji? Neříkám, že všechno, co AF objevuje, musí být „pustá lež“ a že bychom se nad tím měli pokřižovat. Jaké je ale ovoce jeho díla v porovnání s ovocem služby těch, které soudí? Za čí službou, třebaže jsme lidé chybující, zůstane více dobrého a lidí, kteří nalezli víru v Ježíše Krista? Myslíte si, že by bylo lepší, kdyby těch pět milionů lidí, kteří absolvovali kurzy Alfa na všech kontinentech, ve 135 zemích světa, na 25 000 místech ve všech denominacích (viz www.kurzyalfa.cz nebo www.alphacourse.org), by si měli radši číst Francovy studie? Když se AF staví do role soudce, bere na sebe odpovědnost za desítky, možná stovky hledajících, kteří odmítnou mít na základě jeho kritiky už cokoli s církví a Ježíšem společného. Jako by tu nebylo dost negativních věcí z minulosti.

Nechci obhajovat chyby či hříchy kohokoli v církvi, ale neměl by AF postupovat biblicky a napomínat neveřejně, dřív, než tímto kvasem zasáhne ty, co stojí mimo? Zajímalo by mě, jaké má Franc požehnání k této službě od svých duchovních a bratří v těle Kristově. Není napsáno, že „po lásce poznají křesťany“? Já z jeho díla žádnou lásku necítím, spíš nenávist.

Tomáš Janda

P.S.: Vzkaz správcům serveru: Tím, že Francovy studie zařazujete do kategorie „Kritika bludů“, vyvoláváte dojem, že všechno, co AF kritizuje, je automaticky blud. Kdyby někdo do této kategorie vložil kritický příspěvek o učení nějaké jiné, třeba vaší „domácí“ a na domácí scéně etablované církve, taky byste ho automaticky dali do kategorie „Kritika bludů“? Také jsem nedávno vložil na váš server článek do kategorie „Povzbuzení“ a místo toho se objevil v sekci „Charismatici“. Byl bych rád, kdybyste ho mohli přeřadit do té první kategorie (má název „Pár slov ke kurzům Alfa od jejich pražského koordinátora“). Dělení na charismatiky a necharismatiky mi připadá nebiblické, stejně jako dělení na denominace. Díky za to a díky za vaši práci vůbec. Kéž ovoce vaší práce jednou Bůh posoudí jako víc budující, než ubližující.




Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy