Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 439 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501663
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Komu vadí denominace?
Vloženo Pátek, 14. listopad 2003 @ 16:12:26 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

   Útok proti institucím
   V současné době ať v politice, kultuře, či náboženství je stále zřetelněji slyšet kritika historických a časem prověřených institucí jako je národní stát, parlamentní demokracie, tradiční patriarchální rodina atd. Argumentem často bývá potřeba ochrany před zneužitím autority, respektování svobody jednotlivce v bláhové naději, že těchto hodnot je možno dosáhnout bez existence pevných a definovaných struktur. Jako křesťané jistě budeme souhlasit, že společnost nebo rodina musí fungovat na principu odpovědnosti a pravomoci. Nadšeně budeme obhajovat patriarchální uspořádání rodiny, vymezení úlohy muže, ženy a dítěte. Budeme ctít rozdílnost a rozmanitost jednotlivých kultur a opravdoví křesťanští misionáři budou respektovat všechny psané i nepsané zvyklosti národů, kam budou vysláni a dokonce se jim ve své přípravě budou ochotně učit. Běda však, když někdo podobné principy bude ospravedlňovat na úrovni církve.

Nikdo nám přece nesmí předepisovat, jak má vypadat shromáždění, jak volit církevní orgány, kam odvádět peníze apod. Jediným vodítkem je přece Písmo. Avšak nikde v Písmu se nedočteme v kolik hodin má začínat naše shromáždění, kdo má vést modlitby a kolik členů staršovstva má mít sbor.
Podobně naivní by byla argumentace dítěte, které by věřícím rodičům namítalo, že nikde v Písmu není uvedeno v kolik hodin má přijít domů, kdy má vynést koš a jak dlouho se učit anglická slovíčka. Přesto však, když budou dítěti dána jasná pravidla, např. kdy má být doma, kdy má pomoci v domácnosti atd., bude toto dítě mít více bezpečí, ale i svobody, než v domácnosti, kde vládne náladový otec, který rozhoduje, jak ho právě napadne.
Je proto nevyhnutelné, aby i v církvi byla tato pravidla dána. Tam, kde tomu tak není, dochází vždy k tomu, že převahu mají „silné osobnosti“ nebo alespoň ti, kteří umí lépe argumentovat a jsou schopni oddiskutovat takřka cokoliv nebo mají alespoň ostré lokty. Takové prostředí je vždy náchylné k manipulaci a autoritářství. Ve společnosti, kde přestanou platit určitá pravidla (ne hned zákony), dochází okamžitě k nárůstu bezbožnosti.

Je denominace biblickou institucí?
Je tedy existence denominace biblická, nebo jde o přežitek z doby reformace, bránící svobodě Ducha? V celé historii křesťanství vždy vznikaly různé frakce či skupiny.
Apoštol Pavel vidí jejich vznik jako nevyhnutelný - Neboť musí mezi vámi být i různé skupiny, aby se ukázalo, kdo z vás se osvědčí (1K 11,19). Pavel respektoval zvláštnosti společenství, která sám nezaložil, a vyhýbal se tomu, aby tam sloužil - nechci stavět na cizím základu (Ř 15,20) . V jím založených sborech schvaloval, když kromě Písma byla respektována i tradice - Chválím vás, že si mne stále připomínáte a držíte se tradice, kterou jste ode mne přijali. (1K 11,2). Jako apoštol přitom respektoval práci druhých a sám byl ostatními apoštoly uznáván na základě dohody (Ga 2,6-9) .
Svého apoštolství se domáhal na základě toho, že formoval a zakládal sbory (1K 9,2) a vůči samozvaným „apoštolům“ , kteří měli nesporně výborný původ, se ostře ohrazoval (2K 11,22-23) Ačkoliv měl Pavel po svém boku i další apoštoly, nebál bych se sbory, které založil, přirovnat k denominaci. Jako předzvěst denominací můžeme dále vidět např. antiochijskou nebo alexandrijskou školu v rané církvi.
Úloha skutečných denominací se pak osvědčila zejména v reformaci těm, kteří odmítli katolickou mši, toužili mít spolu obecenství a ochranu proti zevní herezi. Ustavili proto denominaci, kde zvolili své autority a svá společenství podřídili církevním řádům, které jim dovolovaly svobodně uctívat Boha dle jejich poznání. Podobně na tom byli metodisté, anabaptisté a nakonec i letniční. Velkým úsilím inkvizice nebo třeba komunistů byla právě jejich likvidace či alespoň infiltrace do církevních struktur.

Obnova církve poslední doby
Současná doba však přinesla specifická učení, ospravedlňující protidenominační postoj, a která stojí na svérázném výkladu několika biblických veršů. Obecně se má dnes některými kruhy za to, že v budoucnu čeká církev sloučení, za což je považována Kristem přikázaná jednota, která způsobí, že se celý svět obrátí (J 17,20-22). Tvrdí se, že nejprve je nutné tuto jednotu vybudovat, zbavit se denominačního uspořádání, a k tomu má sloužit pět novozákonních úřadů, které povstanou napříč denominacemi, a které církev vybudují do takové míry, že doroste do plnosti Krista (Ef 4,11-13). Pak se stane církví slavnou, bez poskvrny, vrásky a čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná (Ef 5,27), tj. bez denominačního rozdělení.
Aby mohla církev dorůstat, potřebuje vláhu, kterou jí má zajistit déšť Ducha svatého - Buďte tedy trpěliví, bratří, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště. (Jk 5,7) První fází tohoto deště byly Letnice (tzv. raný déšť) a druhou fází má být pozdní déšť - svátek sklizně. Nakonec se jednotná církev stane inkarnací Krista na zemi.
Reformace, která počala Lutherovým ospravedlněním z víry a má končit obnovením pěti úřadů v církvi, je pak chápána jako obnova všech věcí - On zůstane v nebi až do chvíle, kdy bude všechno nové, jak o tom Bůh od věků mluvil ústy svých svatých proroků (Sk 3,21). Tato obnova vypůsobí mohutné celosvětové probuzení, které bude tečkou za reformací a pravým návratem k apoštolské církvi. Tato církev bude navíc mnohem slavnější než kterákoliv historická církev - Sláva tohoto nového domu bude větší nežli prvního, praví Hospodin zástupů. A na tomto místě budu udílet pokoj, je výrok Hospodina zástupů. (Ag 2,9)

Rozpoznání úřadů
Avšak jak tyto úřady nalézat? Stejně jako v padesátých letech v USA i dnes k označení těchto služebníků slouží cestující proroci. Tito proroci navštěvují letniční a charismatická společenství, kde osobně prorokují zejména mladým křesťanům jejich službu a často i duchovní úřady. Pro ospravedlnění této praxe bývá citován způsob, kterým Samuel pomazal do služby Davida. Věří se, že v každém sboru by měla být pětice úřadů zastoupena. Jelikož služebníci postdenominační církve odmítají respektovat řádně ordinované církevní vůdce, vytváří na úrovni sboru tzv. „apoštolský tým pětice úřadů“ a tento tým pak pokrývá další sbory, které se rekrutují z misijních stanic nebo se ke sboru dobrovolně přičleňují odjinud. V devadesátých letech se oblastem s působností těchto sborů říkalo „regiony“ . Tyto regiony buď tvoří sbory z různých církví a pak vzniká paracírkev, nebo, je-li region na půdě denominace, vzniká církev v církvi.

Reálná nebezpečí
V čem tedy můžeme vidět reálné nebezpečí? Pastor Stipe z kongregace Vinice popisoval situaci, kdy se apoštolsko-prorocká obnova přehnala jeho sborem. Církev navštívili proroci, kteří lidem prorokovali jejich budoucí služby a úřady a uvedli je do stavu „svatého nadšení“ z věcí, které pro ně Pán naplánoval. K problémům došlo tehdy, když starší sboru jejich obdarování „nerozpoznali“ a do jejich úřadů je odmítli ustanovit. Docházelo ke vzpourám a obviňování z neduc*****sti těchto starších. V důsledku nesnází toto pětitisícové společenství nakonec opustilo Vinici.
Pionýři pozdního deště věřili, že v církvi nastane „nový apoštolský řád“ a že vyzrálá církev, dorostlá do dospělosti pod patronací pěti úřadů, nakonec nastolí křesťanskou světovládu a zbaví svět satanského vlivu. Tak vzniklo učení jako „Království pro dnešek“ , „Zjevení Synové Boží“ , „Joelova a Gedeonova armáda“ atd. Za zvážení však stojí skutečnost, že Písmo skutečně o sjednocené církvi, která obdrží světovládu, mluví (Zj 17), avšak je otázkou, zda skutečně chceme být takové církve součástí.

Biblický pohled
Při bližším pohledu na verše J 17,20-22 však můžeme vidět, že se nejedná o příkaz, ale o modlitbu, která byla vyslyšena o Letnicích, kdy byl církvi dán Duch svatý, v němž může Řek i Žid stát v jednotě před Bohem. Tuto duchovní jednotu jsme povoláni zachovat, nikoliv vytvářet - usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje. (Ef 4,3) Taktéž často citované verše Ef 4,11-13 jsou logickým vyústěním Ef 4,3, takže se nejedná o žádnou církevní reorganizaci, nýbrž o zachování dané duchovní jednoty. Obvykle se již vynechává verš Ef 4,14 - Pak už nebudeme nedospělí, nebudeme zmítáni a unášeni závanem kdejakého učení - lidskou falší, chytráctvím a lstivým sváděním k bludu - který ukazuje na úlohu úřadů v boji proti herezi. Je nepředstavitelné, že by tyto úřady mohly být dány k zachování doktríny, aniž by pocházely ze stejného typu církve. Při bližším pohledu na verš Ef 5,27 navíc vidíme, že církev bez vrásky a poskvrny je již církví přítomnou, nikoliv až budoucí.
Závěrem nezbývá než připomenout, že Písmo nikde nepřirovnává Letnice k dešti. Bylo by nelogické, kdyby při sklizni mělo pršet. Tento obraz by se minul cílem. Takový výklad je i mimo kontext Joelova proroctví, kde je vylití Ducha - Vyleji svého ducha na každé tělo (Jl 3,1) - zaslíbeno až po období dešťů - Jásejte, synové Sijónu, radujte se z Hospodina, svého Boha, neboť vám dá učitele spravedlnosti a jako na začátku vám sešle hojnost dešťů podzimních i jarních. (Jl 2,23) Taktéž verš Jk 5,7 - Buďte tedy trpěliví, bratří, až do příchodu Páně. Pohleďte, jak rolník čeká trpělivě na drahocennou úrodu země, dokud se nedočká podzimního i jarního deště. - který bývá pro podporu této doktríny často citován, není zaměřen na obnovu církve. Ukazuje pouze na nutnost trpělivosti v čekání na druhý příchod Kristův. A nakonec, církvi není zaslíbena ke konci časů žádná obnova. Verš Sk 3,21 - On zůstane v nebi až do chvíle, kdy bude všechno nové, jak o tom Bůh od věků mluvil ústy svých svatých proroků - ukazuje na Izrael stejně jako Ag 2,9. Církev v době nejposlednější bude naopak bojovat se spánkem - Když ženich nepřicházel, na všechny přišla ospalost a usnuly. (Mt 25,5)
Ne vždy je tedy nutné propadat přílišnému optimismu nad novými věcmi a horlivě usilovat nalézt pětici úřadů v každém sboru. Během celé reformace byla církev formována, vyučována i vedena právě těmito úřady. Přesnými proroctvími byl znám již Savonarola, stejně jako Wesley zakládal sbory, Moody sloužil k obrácení statisícům a Hus vyučoval zástupy. Tyto úřady znala již reformace a právě ony reformaci začaly. Nezapomeňme, že pravost úřadů poznáme po ovoci. Zatímco tradiční pojetí úřadů církev sjednocovalo, to dnešní pojetí vede k rozbíjení a elitářskému oddělování se. A. Franc


"Komu vadí denominace?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Komu vadí denominace? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 14. listopad 2003 @ 21:42:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozhodně nevěřím, že existence denominací je Boží vůlí nebo Božím záměrem. Zdůvodňovat to biblickými verši vytrženými z kontextu se mi nezdá moudré, ale určitě se nad zmíněnými verši stojí za to zamyslet.

Ani si v žádném případě nemyslím, že bychom měli proti denominačnímu uspořádání církve bojovat, to určitě ne, máme jej respektovat, podobně jako Bůh nařídil otrokům respektovat a ctít jejich pozemské pány (Ef 6:5, Kol 3:22 nebo Tit 2:9).

Pro mě jsou odpovědí na existenci denominací např. verše:
Mt 19:8  Odpoví jim: "Pro tvrdost vašeho srdce vám Mojžíš dovolil propustit manželku. Od počátku to však nebylo."
Mk 10:5  Ježíš jim řekl: "Pro tvrdost vašeho srdce vám napsal toto ustanovení."


Zde je pochopitelně řeč o rozvodu, ale ne na všechno Bible odpovídá zcela přímo. Na denominačním uspořádání mi ani tak nevadí institucionální nejednota, ale spíš značný rozdíl ve výkladu Písem, kterým pak jsou ovečky v denominacích celkem dost ovlivněny, i když si to jen málokteré přiznají. Odtud pak pramení obavy uživatele 'táta', že jeho syn chodí s dívkou z jiné denominace nebo povzdech nevěřících, proč si lidé na vesnici patřící ke dvou denominacím křesťanů dělají samé naschvály apod.

Zkrátka, když pozoruji tvrdost srdcí i třeba onen nesmiřitelný postoj zde vůči charizmatikům, neumím si křesťanství bez denominací představit, i když bych to tak strašně přál...



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy