Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 519 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116490376
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Spojení Židů s Palestinskou zemí
Vloženo Neděle, 09. prosinec 2012 @ 21:59:27 CET Vložil: Stepan

Historie poslal rosmano


Dovolte malý historický exkurs spojený s Palestinou a jejími původními obyvateli, které tak dobře známe z Bible, na základě knihy Howarda Sachara Dějiny státu Izrael.

Na poloviční cestě mezi Safedem a Naharií v severním Izraeli poskytuje hranatý, terasovitý svah hory Ha´ari, 1100 metrů nad hladinou moře, simultánní výhled na Středozemní moře na západě a jezero Galilejské na jihovýchodě. Odbočujíc k západu vede silnice přímo do skryté vesničky Peki´in, jaksi nepopsatelnou enklávou domků z vápence, obývanou smíšenými komunitami Drúzů, Arabů a několika málo Židů.


Na poloviční cestě mezi Safedem a Naharií v severním Izraeli poskytuje hranatý, terasovitý svah hory Ha´ari, 1100 metrů nad hladinou moře, simultánní výhled na Středozemní moře na západě a jezero Galilejské na jihovýchodě. Odbočujíc k západu vede silnice přímo do skryté vesničky Peki´in, jaksi nepopsatelnou enklávou domků z vápence, obývanou smíšenými komunitami Drúzů, Arabů a několika málo Židů. Synagoga střeží bok vstupní cesty. Je to starobylá stavba. Říkají nám, že ty dva přítesané kameny v jejich stěnách kdysi patřily původnímu jeruzalemskému chrámu, zničenému Římany před více než 1900 lety. Rodina Zinati, která tu koná pobožnosti, sleduje svůj původ právě tak daleko. Její členové ovšem poznamenávají s pýchou, že jsou jediní Židé v Izraeli, jejichž předkové žili nepřetržitě ve Svaté zemi od dnů posledního židovského společenství. Drobní, tmavé pleti, mluvící hebrejsky jako arabsky, obdělávají peki´inští Židé půdu, pěstují bource morušové, a oddaně střeží své hroby a historické památky. Asi s tichým zadumáním také čelí pohledům návštěvníků, kteří jsou nadšeni pohledem na "skutečné" Hebrejce.

A skuteční také jsou, tito malí poarabštění Židé, to ztělesnění fyzického židovského styku s Palestinou, který nikdy zcela nepřestal. Římané mohli nakrásně zpustošit celý národ mezi A.D. 70 a 135 a vyvraždit na 600.000 Židů a odvléci do otroctví polovinu tohoto množství. Ale dokonce ve stopách tohoto monumentálního rozptýlení, několik tisíc Židů nějak v zemi přežilo. Ti, co přežili, zatíženi velkými daněmi, zbaveni práva navštěvovat svou starobylou metropoli, vystavěli si své domovy v Galileji, kde obdělávali půdu a prováděli své obchody. V pozdní římské době tato zdecimovaná židovská obec už dosáhla určitého oživení. Po tři staletí její města, vesnice a usedlosti se rozšířily až po pobřežní pláninu, a poměrně se rozrůstaly. Jejich kultura vykazovala známky určité nevyrovnané vitality. Během tohoto období například byl sestaven palestinský talmud. Navíc židovská populace si udržela svůj růst i po arabském dobytí a dokonce za seldžuckých Turků, až nakonec kolem roku 1000 dosáhla celkového počtu 300.000 obyvatel.

Toto slibné mezidobí však náhle skončilo, a dosti drasticky, s příchodem křižáků. Pod křesťanskou vládou pak následovaly takové jatky Židů, že v roce 1169, když Benjamin z Tudely, španělský židovský cestovatel, navštívil Svatou zemi, nalezl na živu už jenom tisícovku židovských rodin.. Ale dokonce i potom byl tento opěrný bod tvrdošíjně držen. O 18 let později egyptský sultán Saladin dobyl rozhodného vítězství nad latinskými královstvím a začal proces, který nakonec vyhnal poslední křižáky o století později. Následkem toho, za tolerantního muslimského režimu, putování Židů ze zámoří posílilo tenké palestinské zbytky. Přistěhovalci přicházeli ze severní Afriky, z Evropy a zvláště ze Španělska, největší židovské komunity v diaspoře. Vlastně už dávno před tlakem inkvizice na 5000 sefardských Židů (Sepharad - hebrejsky Španělsko) už dosáhlo předního postavení mezi ostatními Židy ve Svaté zemi, pohltili Musta´aribiny (poarabštěné Židy) a zavedli svůj latinský dialekt jako dorozumívací jazyk palestinského Židovstva.

Byla to však především španělská inkvizice a nakonec španělský vyhnanecký dekret z roku 1492, které rozehnaly desítky tisíc sefardim do všech koutů středozemního světa, a nejméně 8000 z nich do Palestiny. Šťastnou náhodou korespondoval jejich příchod s otomanským dobytím Levanty (1517) a v jejich prvním století se ukázala být role Turků nečekaně blahodárnou. A tak v následujících letech se i jiní Židé vydali na cestu do Palestiny od středomořského pobřeží. Velký počet se jich usadil v opuštěném křižáckém městě Safedu. Připojila se k ním v sedmnáctém a osmnáctém století nárazová migrace aškenaziů, Židů ze střední a severní Evropy. Sefardští a aškenazští nově příchozí pak zvýšili počet židovského obyvatelstva Safedu na 16.000 na začátku 18. století. Mnoho poutníků zůstalo závislých na cizí charitě, ale většinou byli samoživitelé jako dráteníci, ševci, obchodníci s kořením a jako rolníci.
Jinde v Palestině bylo židovské obyvatelstvo méně vidět.
Zdržovali se hlavně ve 4 svatých městech - Safedu, Tiberiadě, Hebronu a několik málo v Jeruzalémě.
Ale jak to bylo v 18. a 19. století, kdy se Palestina začala vynořovat ze svého legendárního oparu a začala vstupovat do říše veřejného zájmu, někdy příště.


Podobná témata

Historie

"Spojení Židů s Palestinskou zemí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Spojení Židů s Palestinskou zemí (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 10. prosinec 2012 @ 07:37:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Howard Sachar tedy podle tebe údajně tvrdí, že pod křesťanskou vládou nastaly jatky židů.

Z jakých historických zdrojů čerpá oprávněnost pro takové tvrzení?



Po dobytí Jeruzaléma muslimskými araby r. 634 zde nastala vláda abásovců, kteří ovšem měli své stálé sídlo v Bagdádu. Ti ještě nečinili žádné potíže křesťanským poutníkům na jejich svatá místa - naopak z nich měli prospěch i vítané příjmy.
Situace se změnila v polovině desátého století, kdy sunitští abásovci byli vytlačeni šítskými fátimovci. Ti  zakázali poutě křesťanů do Jeruzaléma  a po cestě je olupovali.
 
Cílem křižáckého tažení tedy bylo osvobození Svaté země od nadvlády muslimů a tím znovu umožnění poutí do Jeruzaléma. Cílem bylo zajistit bezpečnost poutníků. Cílem nebyly žádné jatky židů!

Je toto snad jen snaha nasazovat křižákům obecně psí hlavu?




Re: Spojení Židů s Palestinskou zemí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 10. prosinec 2012 @ 08:33:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tenhleten úhel pohledu mi přijde poněkud zkreslený a jednostranný, zároveň ale vidím i několik velice cenných podnětů a důvodů k zamyšlení. Například proč se o konkrétních údajích z rekonqisty Španělska, křížových výprav a o jejich podílu na vzniku a uznání  Českého království i o království Jeruzalémském tak zatvrzele mlčí. O tom jak se stal český kníže králem, o svaté Orosii, dceři vojevody Mojeslava a schovance svaté Ludmily, o našich rytířích kteří nakonec bojovali ve službách Richarda řečeného Lví srdce i o všem co vykonali naši křižáci po svém návratu a to i z výprav zdánlivě neúspěšných.  Když by šly případné negativní údaje propagandisticky využít, kdyby byly. Pro začátek doporučuji zájemcům vyhledat heslo Jindřich Přemyslovec.

Zajímalo by mne kdo fyzicky napočítal po roce 1000, za seldžuckých výbojů 300.000 lidí ve Svaté zemi a jestli pak počítal i ty kteří přijali křest.

Vidím zde i jedno výrazné pozitivum. Člověk který ocení dobrotu, toleranci a velkodušnost tehdejších muslimů pak těžko může něco vyčítat dnešním muslimům dobré vůle a popírat to že jsou naši bližní. Nebo někomu vyčítat že je má rád, stejně jako Vyvolený národ.  Tohle mi připadá důležitější než spory o skutky našich předků před 1 000 lety.




Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy