Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 478 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479224
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba
Vloženo Pondělí, 04. únor 2013 @ 09:07:30 CET Vložil: Olda

Sebeobrana poslal ssns

Už bych ani nespočítal, kolikrát jsem tu vysvětloval a ukazoval, proč úcta vzdávaná ikonám není modloslužbou. Protože totéž téma se v různých diskuzích neustále vrací (často se stejnými lidmi pořád dokola), rozhodl jsem se napsat velmi stručný a jasný článek, který celý vychází z textu Bible. Bylo by asi naivní myslet si, že se mi podaří překonat hluboko zakořeněné předsudky některých lidí, ale za pokus to stojí ...

Žalobce:

Svědectví číslo 1: Neuděláš si tesanou modlu jakékoli podoby toho, co je na nahoře na nebi nebo dole na zemi či ve vodě pod zemí. Nebudeš se jim klanět a nebudeš jim sloužit. (Dt 5,8-9a)

Svědectví číslo 2: Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, usvědčování, k napravování. k výchově ve spravedlnosti. (2Tm 3,16)

Doličný předmět číslo 1: Ikona Krista. (odkaz)

Je prokazatelné, že pravoslavní se klaní před(u) doličným předmětem číslo 1. A protože takové klanění se před vyrobenou věcí je modloslužba, jsou vinni těžkým hříchem modloslužby.

Obhajoba:

Doličný předmět číslo 2: truhla Hospodinovy smlouvy. Jedná se o vyrobený předmět, návod a popis je ve 25. kapitole Exodu.

Svědectví číslo 3: Vyvyšujte Hospodina, našeho Boha, klaňte se před podnoží jeho nohou. (Ž 99,5)

Svědectví číslo 4: Vstupme do jeho příbytku, klaňme se před podnožím jeho nohou. (Ž 132,7)

Svědectví číslo 5: Král David se postavil na nohy a řekl: Slyšte mě, mí bratři a můj lide! Měl jsem na srdci postavit dům (příbytek) odpočinutí pro truhlu Hospodinovy smlouvy, pro podnož nohou našeho Boha ..." (1Par 28,2)

Bible nařizuje a schvaluje klanět se před vyrobenou věcí. I další verše (např. Ex 25,20) jasně identifikují tento předmět, u kterého jsou vedle nařízeného klanění se před ním doložitelné i další projevy úcty a náležité varování před zpochybňováním či zesměšňováním projevené úcty (2S 6). Pokud je projevování úcty, včetně klanění se, nějakému vyrobenému předmětu modloslužbou, pak Bible káže modloslužbu. Jelikož však Bible modloslužbu důrazně a opakovaně zakazuje a odsuzuje, není klanění se před truhlou Hospodinovy smlouvy modloslužbou, protože se prostřednictvím truhly klaníme přímo Bohu. Pak ale není modloslužbou ani klanění se před doličným předmětem číslo 1, protože se prostřednictvím té ikony klaníme stejnému Bohu jako v případě truhly. Žádám o zproštění obžaloby. Žalobce před vznesením případných námitek prosím, aby se nejprve seznámil se smyslem a funkcí ikon.

Soudce

Verdikt nechávám na čtenáři. Před jeho vynesením si dovoluji požádat o modlitbu a upamatování se slov Spasitele, že "jakým soudem člověk soudí, bude i on souzen". Falešné obvinění druhého, či dokonce jeho falešné odsouzení, je něco Bohu protivného a jedná se o porušení 9. nařízení přesně toho Zákona (Desatera), z jehož porušení (konkrétně nařízení 2) žalobce pravoslavné obvinil.

Poznámka na okraj: Tímto se omlouvám všem právníkům na GS. Nejsem jeden z vás a je mi jasné, že můj text je reálnými soudními spory jen volně inspirován. Jsem však přesvědčen, že právě tato forma je patřičná.

"Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba" | Přihlásit/Vytvořit účet | 205 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Pondělí, 04. únor 2013 @ 10:55:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slávku, nezlob se, ale připadne mi to ujeté. 

Je to jako by tebou milovaná manželka byla stále vedle tebe a ty namísto aby jsi se bavil přímo s ní, bys jen vzhlížel zamilovaně na fotku s její avizovanou podobiznou a mluvil k fotce, na které by na rozdíl od tvého tvrzení nebyla ona, ale tvůj vysněný plagiát lišící se od reality. 
Copak je Bůh mrtvý, či nevšudepřítomný a hluchý, že ho chceš nahrazovat nějakým dublem, který nemůže dát to, co originál? 



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Pondělí, 04. únor 2013 @ 11:16:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
milý bratre ssns ty věrný katolíku. Děkuji ti za Tvuj článek, plný moudrosti, zjevení svaté Bohorodičky i odkazu naší jediné pravé víry. Mezi truhlou smlouvy ve starém zákoně a soškou věčné Panny - útočišti hříšníků není žádný rozdíl, je to to samé. I když si to ti heretici nepřipouštějí. I učedníci v Novém Sašovém Ekumenickém Zákoně běžně uctívali svatou Pannu, v čele s apoštolem Pavlem, Petrem a Ježíš sloužil první mši svatou na svatbě v Galilejské Káně, spolu se Svatou Spoluvykupitelkou - Jeho maminkou. A učedíci se klaneli soškám, vzdávali jim svatou úctu, sošky pak plakali, tekly jim krvavé slzy a učedníci se modlili svatý růženec bolestivý v klášteře, se svatými cilicemi a s Pannou Marií jako vedoucí zájezdu. Jak říkal Svatý Otec: „Bůh nepřebývá v nějaké skříni, Bůh přebývá v osobě, v srdci Marie, Té, která nosila ve svém lůně věčného Božího Syna, jenž se stal člověkem, Ježíše, našeho Pána a Spasitele.



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pondělí, 04. únor 2013 @ 13:39:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
SSNS,

Jak víš, že ten obrázek z Wikipedie je právě Ježíš Kristus? Máš nějaký popis, jak ve skutečnosti vypadal a jak vypadá dnes? V Janově Zjevení je popis poněkud odlišný. Bůh je duch a člověk, dokud žije v těle, nemůže vědět, jak vypadá. Vypadá Ježíš na př. jako Vassula Ryden?

To, že starozákonní lid měl nějaké viditelné symboly boží přítomnosti bylo dáno tím, že uprostřed moře pohanů je musel mít, aby s nimi nesplynul - Truhlu smlouvy - Mojžíš však dostal přesný popis, jak má vypadat. Nikdy to však nebyla nějaká lidská postava nebo něco ze stvořené přírody. Nic nemohl přidat ani ubrat a tyto předměty představovaly i skutečnou moc nad pohanskými modlami - viz příběh s truhlou smlouvy a modlou Dágonem.

Všechny starozákonní symboly, chrám i obětní obřady a předměty ukazovaly skrytě na Ježíše Krista a ztratily svůj význam, když dílo spásy bylo Ježíšem Kristem dokončeno - chrámová opona se roztrhla vedví, člověk má přístup k Bohu přímo skrze víru v Krista, bez nutnosti viditelných symbolů či předmětů, dokonce bez knězů a chrámu. I Ježíš to praví v rozhovoru se Samaritánkou  (Jan 4, 19-24). I Zákon byl pěstounem ke Kristu. To, že se katolíci vrátili zpět jednou nohou do Starého zákona a druhou nohou do pohanství, odporuje celému smyslu zákona nového - Dokonáno jest. Dělat si nějaké berličky na podporu své víry pomocí předmětů může být nebezpečné v tom, že člověk si z toho předmětu udělá fetiš a tímto fetišem nahradí samotného Boha, jakoby to byl on sám. Proto ten zákaz modlářství, který samozřejmě platí i dnes. Nemáme-li víru v neviditelného Boha (lze ho zatím vidět jen duchovním zrakem), pak nám to ztěží nahradí nějaké předměty. 

Měli apoštolové a první křesťané nějaké svaté obrázky, ikony, sošky, amulety, mleté kosti a podobné předměty, aby mohli svou víru praktikovat? V Písmu nic takového nečtu. S něčím takovým se začalo, až se neobrácení pohané nahrnuli do církve po milánském dekretu a rozmohlo se to do obludných rozměrů ve středověku. 



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 04. únor 2013 @ 13:47:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

...presne tak...nie je treba súdiť nikoho pretože Slovo je sudcom: Ján 12:48  Kto pohŕda mnou a neprijíma moje slová, má svojho sudcu: slovo, ktoré som hovoril, bude ho súdiť v posledný deň.
 
a tak si dovolím posudzovať pravoslávie a rímsky katolicizmus na základe Slova...Ján 17:17 Tvoje slovo je pravda.

starý zákon je len obrazom skutočných vecí...bohoslužba je obrazom Židom 8,5; veľkňaz je obrazom Židom 9,9...svätyňa je obrazom Židom 9,24; zákon je obrazom skutočných vecí...Židom 10,1...
všetky hmotné veci počnúc  áronovou palicou cez svätostánok, archu zmluvy, chrám, obete...je len nedokonalá napodobenina skutočných vecí...to všetko malo význam do času keď prišiel Kristus a tieto ,,nedokonalé ilustrácie skutočnosti,, naplnil...
k tomu aby som sa problížil k Bohu nepotrebujem ani obraz, ani ikonu, ani zapálenú sviečku ani židnu hmotnú vec...

tvrdiť že keď židia uctievali truhlu zmluvy je to isté ako keď kresťan uctieva ikonu..... je to to isté ako keby niekto tvrdil že kresťan má prinášať ovečky ako obete, lebo tak robili aj židia...

Kristus to zjavne vysvetlil žene samaritánke...
 Ján 4:23  Ale prichádza hodina, a už je tu, keď praví ctitelia budú vzývať Otca v duchu a v pravde; veď aj Otec takýchto ctiteľov chce mať.
24  Boh je duch, a tí, čo Ho vzývajú, musia Ho vzývať v duchu a v pravde.

...vzývať Boha v duchu a v pravde vylučuje vzývať ho pomocou sádrovej sošky, alebo obrazu...tomuto celkom zjavne porozumela prvá cirkev a veriaci zo židov opustili všetky vonkajšie ceremónie a nadobro sa rozlúčili z židovským chrámom a všetkými pre nich nepotrebnými vecami, počnúc obetným oltárom a končiac truhlou zmluvy...už nič z toho pre nich nič neznamenalo...
ale...
po čase prišli chytráci a znova chceli zaviesťi obrady, ceremónie, sochy, ikony...atď...Pavel o nich píše:
Kolosenským 2:21  Nedotýkajte sa, nejedzte, ani na to nesiahajte;
22  to všetko sú veci, ktoré spotrebovaním vychádzajú nazmar. Veď je to len podľa rozkazov a učenia ľudí.
23  Je to zdanlivo múdrosť, ale (v skutočnosti) len samovoľné pobožnostkárstvo, sebaponižovanie a trýznenie tela. Má to cenu len pre nasýtenie tela.


...dnešný rímsky katolicizmus a pravoslávie vyzerajú ako prepracovaný systém života s Bohom...ale v podstate je to...iba zdanlivá múdrosť....a blud...
ap. Pavel pri argumentácii skutočnej a pravej viery sa vracia k Abrahámovi ako vzoru viery v Boha...a tam nebolo nič hmatateľné...len život vo viere...

...kresťansto je viera podobná Abrahámovej, bez chráme, bez hmotných pomôcok, bez ikon a ďalších ,,vynálezov,, cirkvi okrem vody pri krste a chleba a vína/...zakladať si na ikonách a pod. je nebiblická prax a návrat k starému zákonu...

ako dôkaz rímskeho a pravoslávneho modlárstva je toto:
...odstránte z vašich kostolov všetky ikony, oltáriky, sviečky, sochy, svetenú vodu...a celé vaše ,,kresťanstvo,, sa zrúti ako domček z karát...na tom totiž stojí a padá vaša ,,viera,,..bez viditeľných vecí nie ste schopný a nemáte odvahu priblížiť sa k Bohu a tak žijete v ilúzii ktorú ste zakonzervovali niekde do 6. st. zo svojou bohoslužbou, ikonami, oblekmi, sviečkami a klamete sami seba mysliac si že ste ,,pravoslávny,, to jest že pravo oslavujete Boha...pozrite na Abraháma...

súd nad vami nechávam Bohu ale apoštol nás napomína aby sme všetko posudzovali na základe neomylného Slova... Korintským 2:13 ...A tak duchovné posudzujeme duchovne.

ivanp




Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 04. únor 2013 @ 15:37:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem se přinutil pročíst komentáře oponentů pod článkem, ale mimo výronů lidské hlouposti jsem tam opravdu neobjevil nic zajímavého.

S obsahem článku souhlasím a je mi jasné, že argumentačně do hloubky je nenapadnutelný.

Pokusím se článek doplnit o římskokatolický pohled:

Už v prvních stoletích ještě nerozdělené katolické církve se ikony osvědčily při šíření pravd evangelia.

Ikona není obrázek!
Ikona se nekreslí, ani nemaluje, ikona se píše.
Ikona je napsaná podobně, jako je napsaná Bible. Rozdíl je pouze v tom, že Bible je napsaná písmeny, ikona pak "obrázkovým písmem" - protože je určena pro tak široké vrstvy křesťanů, kteří sami číst Bibli nemohli, protože číst neuměli.


Oponenti ikon zcela ignorují skutečnost, že po celý starověk i středověk drtivá většina křesťanů v Evropě Asii i Africe číst neuměla a Bible jako kniha pro ně tudíž byla zcela zbytečná.

Ještě za Masarykovy republiky 80% Slováků byli analfabeti - neuměli číst ani psát (na Slovensko museli být nasazeni učitelé z Čech).
Na mnohých místech světa ovšem tato situace přetrvává dodnes.

Umět si přečíst psaný text Písma nebylo tudíž nic samozřejmé.

Naproti tomu přečíst ikonu bylo daleko snadnější a mohl se to velmi lehce naučit každý. Už jsem se tu kdysi pokoušel osvětlit jak ikonu číst, ale bylo to jen házení perel sviním.

Podobně jako je kánon Bible, i ikony mají svůj "kánon".
Mezi nejstarší ikony se např. řadí "Hodigitrie"  - Bohorodička, ukazující na Krista. Je - li zde zobrazen Kristus s knihou otevřenou, představuje učitele, s knihou zavřenou pak představuje soudce. Rozvázaný řemínek u opánky Krista pak odkazuje na "uštknutí paty" (Gn 3,15).

Častou podobou ikon je také "Pantokrátor" - Kristus vítězný.

Každá linie, každá barva má u ikony svůj duchovní význam a sděluje určitou duchovní pravdu. Na stejném principu, jako jsou napsány jednotlivé knihy evangelia.





Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 04. únor 2013 @ 16:04:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Po velkém schizmatu se západní církev postupně ubírala jiným směrem, než církev východní.

Vývoj v umění našel jiné způsoby, jak sdělovat skutečnost. Už jsem zde jednou uváděl odkaz na duchovní význam obrazu "Návrat ztraceného Syna."



To ale neznamená, že se západní církev zcela vzdala ikon!
 Položením na oltář před ikonu Hodigitrie v chrámu "Santa Maria Maggiore" byly v r. 868  papežem Hadriánem II. schváleny staroslověnské bohoslužebné texty.
(tato ikona odvozuje svůj původ od evangelisty Lukáše. Panovala domněnka, že je to jenom zbožná legenda a odborníci se přikláněli ke vzniku někdy ve 3. století, ale před několika lety zkouška izotopu uhlíku skutečně potvrdila vznik této ikony v prvním století!).



Jinou ikonu (Pannu Marii, ochránkyni na cestách)  si přivezl z Říma do Čech Karel IV. po své korunovaci římským císařem. Vynikající školou západního  ikonopisectví je také tabulový oltář "Mistra Vyšebrodského."

Na Velehradě, v samostatné kapli je nastálo umístěna ikona Hodigitrie na znamení kontinuity naší víry s Velkou Moravou Konstantina a Metoděje, kontinuity na kořeny stromu, jež byl zasazen věrozvěsty roku 868.

Ikony ve východních církvích obecně ovšem mají nesrovnatelně větší rozšíření mezi věřícími, než na Západě. I způsob zbožnosti v projevování své víry je naprosto odlišný. Je to pochopitelné, národy mají rozdílnou mentalitu. Výjimkou na Západě je církev řeckokatolická, ve které je váha ikon srovnatelná s církvemi pravoslavnými.

V poslední době ovšem i v církvi římskokatolické panuje určitý návrat k ikonám. Takové "znovuobjevení ikon", které jsou přece součástí našich kořenů od nepaměti. Pro duchovní se pořádají kursy v psaní ikon.

Já osobně mám doma pravou ikonu Hodigitrie  (nikoli napodobeninu pro turisty).



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 04. únor 2013 @ 22:21:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ti co vystupujete proti ikonám seznámili jste se někdo ze smyslem a funkcí ikon? Je tady někdo takový, kromě těch co nebrojí proti ikonám?



oko, upřesnění (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 05. únor 2013 @ 11:05:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko
Položením na oltář před ikonu Hodigitrie v chrámu "Santa Maria Maggiore" byly v r. 868 papežem Hadriánem II. schváleny staroslověnské bohoslužebné texty.
(tato ikona odvozuje svůj původ od evangelisty Lukáše. Panovala domněnka, že je to jenom zbožná legenda a odborníci se přikláněli ke vzniku někdy ve 3. století, ale před několika lety zkouška izotopu uhlíku skutečně potvrdila vznik této ikony v prvním století!).
Martino
Oko rád bych toto upřesnil na základě svých informací a znalostí. Nevím o jaké ikoně to hovoříš pokud jde o S.M.Maggiore. Zde je uctívána ikona Salus Populi Romanispása římského lidu v kapli Salus Populi Romani.Tato ikona je některými průvodci mylně označována za ikonu od svatého Lukáše, ale její původ je prokázaný od 12 století a současné výzkumy ji přisuzují autorství vzniku v 7 stol.
Přesto na území Itálie jsou dvě ikony údajně od svatého Lukáše, které nebyly nikdy zpochybněny. Jedna je u sv. Marka v Benátkách a druhá je na Piazza del Popolo v Basilice Santa Maria del Popolo, postavené na místě, kde byl rozprášen popel císaře Nerona. Pak jsou ještě údajně dvě od svatého Lukáše a to jedna v Turecku a jedna na Kypru. Ale opravdu v Santa Maria Maggiore, kde jsou uchovávány relikvie Jesliček, žádná ikona od svatého Lukáše opravdu není. Začátkem 90 let jsem dělal pro Čechy průvodce v Římě a žádnou takovou informaci nemám. Občas je třeba mnoho informací ověřovat přímo na místě. Já také dlouho nevěděl, že odlitek nohou Krista v chrámu Quo vadis v Římě je kopie a originál je cca. 3 km po Via Appia Antica v bazilice svatého Šebastiána. To jsem se dověděl až v roce 1995 od svého tatínka, který se to dověděl od faráře přímo v chrámu Quo vadis.



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 05. únor 2013 @ 16:16:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ani jsem nesledoval předcházející příspěvky. Ikony?  To je přece historie a hlavně památka. Procházel jsem jedno poutní místo, kde na zdech bylo plno ikon. Nebyly to ty pravé dřevěné, prostě to byly obrazy. A co na nich bylo znázorněno? Prostě události ze života Ježíše, matka Ježíše, Golgota atd. Představil jsem si, že bych byl dítě a neuměl ještě číst. Díval bych se na ten obrázek a byl bych rád, kdyby mně k tomu rodiče něco řekli a vyprávěli. Podobně obrázková knížka pro děti. Stačí dětem něco k těm obrázkům povědět a pak už si je prohlížejí sami a  umí ke každému říci, co to znamená. A takový byl význam ikon. V době, kdy neuměli číst, tak stačilo, aby jim k těm obrazům napřed něco někdo řekl a vysvětlil, jaký děj a koho obrázek představuje, a pak už lidem stačilo se jen dívat. Ten děj četli z obrázků sami. Byl to způsob komunikace.


A pokud se týká klanění či  uctívání? Patrně to vzniklo spontánně. To už je člověku vrozené.

V podstatě to nebylo klekání k tomu obrazu, ale k tomu, co obraz představuje. A uctívání toho, co je na obrazu. Je to už minulost a já cítím k těmto předmětům úctu.


Dnes je přece jiná doba a dívejme se na to s nadhledem. A možná, že víra mnohých lidí není dnes zdaleka tak silná, jako těch, kteří klekali před ikonami a obrázky.




Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 06. únor 2013 @ 11:03:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Kdysi jsem navštívil v jeho bytě jednoho věřícího člověka, který měl doma několik ikon. Trochu mě to překvapilo a tak jsem se ho zeptal, proč má doma ikony. Jeho odpověď mne překvapila ještě víc, neboť jsem to nevěděl: "Protože jsem pravoslavný kněz."
Žádná přednáška o ikonách, žádné vysvětlení, žádná obhajoba - prostě jen ta výše zmíněná stručná odpověď, která mě popravdě moc neuspokojila. Ale je to jeho věc, jeho víra, já ho kvůli tomu nesoudil a nesoudím; jen nevím, jestli se to líbí Bohu. Vlastně teď už vím - nelíbí!



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: MartyR v Středa, 06. únor 2013 @ 21:47:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč vůbec mají lidé potřebu zobrazovat Boha? Rozdíl mezi schránou a ikonami je ten,že schrána byla na Boží příkaz,zbytek byl zakázán.Lidské srdce je potvora úskočná a rádo brzy uvěří,že obraz vytvořený lidskou rukou má nějakou skrytou moc.



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: hirali v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 08:52:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý pisateli já jsem ještě celou Bibli nepřečetl,ale vím o truhle smlouvy kterou tady argumentuješ mnohonásobně více než Ty. V Bibli je o truhle hodně psáno ve starém zákoně,četl jsi vubec o tom něco.Nezlob se na mě že jsem tak tvrdý ale tohle muže napsat jen člověk který je na urovni dítěte v mateřské školce!!!
Já který nemohu konkurovat lidem co tady píšou komentáře a argumentují mnohými odkazy v Bibli vím jedno a to ti tednapíšu!!!
Truhla smlouvy je něčím vyjímečná Izraelité s ní dělali ruzné zázraky jaké (jsou v bibli přečti si to).
Výjimečnost truhly umluvy je v tom že mezi dvěma cheruby na jejím viku se nacházela ŠEKANA (ted nevím jestli je ten název přesný)
tadle šekena představovala  BOŽÍ PŘÍTOMNOST!!! jinými slovy bydlel pro izraelity mezi němi. Truhla byla umistěna ve svatyni svatých (kdo neví o čem píšu ,prostuduj starý zákon). Do teto svatyně mohl vstoupit pouze velekněz jednou v roce a to ješte musela být svatyně svatých zahalena DÝMEM PROTOŽE JINAK BY TEN VELEKNĚZ ZEMŘEL BYLO TO PODOBNÝ JAKO MOJŽÍŠ NA SINAJI KDE BYL S BOHEM KDY HORA BYLA ZAHALENA DÝMEM ABY IZRAELITÉ V BOŽÍ PŘÍTOMNOSTI NEZEMŘELI.
TÍM JE TRUHLA SMLOUVY VYJÍMEČNÁ TAKŽE POKUD NAJDEŠ NA SVĚTĚ NĚJAKOU PANNU MARII NEBO JINOU MODLU SE STEJNÝMI ATRIBUTY VČETNĚ BOŽÍ PŘÍTOMNOSTI MUŽEŠ SE JÍ KLANĚT ALE POUZE V DÝMU A VE SVATYNI SVATÝCH TOJSOU PODMÍNKY A SVATYNĚ SVATÝCH UŽ NA ZEMI DÁVNO NEEKSISTUJE. 



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: hirali v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 09:17:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
tak jsem si tady tak narychlo přelouskal komentáře a UDIVUJE MĚ ŽE O BOŽÍ PŘÍTOMNOSTI NA TRUHLE SMLOUVY TAM NIC NENALEZÁM
JÁ TO CHÁPU JAKO JEDEN ZE ZÁKLADNÍCH ODKAZU ZE STAREHO ZAKONA ŽE BUH CHCE BYDLET MEZI SVÝM LIDEM
OTÁZKA JE PROČ SE O TAKTO DULEŽITÉ VĚCI VUBEC NIKDO TADY NEZMINUJE. Pokud někdo vspomene truhlu smlouvy automaticky se mi vybaví boží přitomnost a desky zákona DESATERO.




Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 14:42:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja by som otázku znázorňovania  /t.j. ikony a i./ a dôvod, prečo v Novom zákone nie je dôvod chápať starozákonný zákaz zhotovovania orazov a pod. v tom starom význame -  v krátkosti vyjadril stručne takto:

1. Dnes je iná mentalita, t.j. úroveň chápania ľudí  celkove ako bola v časoch SZ. Vtedajší primitívny národ /aj izraelský/ mal sklon zbožstvovať pekné veci a javy podľa príkladu celého pohanského sveta, ktorým bol Boží národ obkľúčený. Toto sa značne zmenilo vývojom ľudstva, rozvojom v chápaní  kultúry aj jej vyjadrovania a jedným z tých faktorov, ktorý to podnietil /ten rozvoj/ bol aj rozšírenie myšlienky monoteizmu, v dôsledku čoho  nepovažovali veci za božstvá, a teda nemali dôvod sa klaňať veciam. /Tento vývoj do určitej miery prebehol aj v mnohých pohanských náboženstvách, ktoré neskôr tiež v používaní vyrerezávaných predmetov začali v nich vidieť iba symbol. Ale neplatí to všeobecne, lebo ešte aj dnes u prostých hindustov je to po starom.../

2. Sám Boh sa v Kristovi stal obrazom v Ježišovi Kristovi. Ikony sú len iným vyjadrením faktu, že neviditeľný Boh sa stal viditeľným. Teda ikony boli v istom zmysle názorným, "umeleckým" vyjadrením skutočnosti vtelenia Boha. Toto bol aj jedným z argumentov zástancov ikon /ktorých podporoval aj Rím/ počas skoro 150 ročného útlaku v Byzancii.

3. Ikony, obrázky rozličného typu, maľby, umelecké reliéfy, prípadne sochy a i. sú inou, umeleckou formou ohlasovania Božieho slova. Tak ako vnútorné, myslené slovo /presnejšie pojem/ môže byť vyjadrený ústne /zvukom/, či písomne, prečo si niekto myslí, že nemôže byť vyjadrený aj iným, umeleckým spôsobom. Okrem vyššie spomenutých foriem existuje napr. hudobné, poetické vyjadrenie /rozuličnými žánrami hudby/ , a napokon aj film, divadlo, melodráma, opera, opereta a iné formy. Aký je podstatný rozdiel medzi nimi?... Napokon aj prosté obyčajné knihy pre deti, či aj dospelých s krásne illustrovanými obrázkami... Len náboženský barbar /s prepáčením/  môže tvrdiť, že nič z toho nemá byť. Prečo nie, ak je to na správnom mieste a správnym, dôstojným spôsobom použité pre ohlasovanie Božieho slova, dobrých a svätých myšlienok inšpirovaných Božím zjavením?...

4. Nikto, kto je dnes normálny, a poučený a chápe veci, sa neklania týmto uvedeným formám znázorňovania Božích myšlienok, či Božích hrdinov /ako biblkické postavy,m či svätci/. Všetky názorné vyjadrenia reprezentujú, predstavujú, či vyjadrujú určitú myšlienku a jestvuje vnúrtorný súvis medzi formou vyjadrenia a uvedenou myšlienkou. Ak sa jedná o Boha /či Ježiša Krista, v ktorého božstvo veríme/, tak vyyjadrenie úcty k týmto viditeľným formám spokojne môžeme spojiť aj s vnútorným vyjadrením poklony /ktorá je podstatne vyjadrená nie úklonom kolien, ale vnútorne myšlienkou, že ho uznávam za Najvyššieho nad všetkým, aj nado mnou...  - to si už raz, vážení zapamúätajte navždy, prosím!!!!!!" A je druhoradé, či idem n a kolená, alebo nie.../. Ak sa jedná len o ľudí, či anjelov /svätí/, tak ostávame len pri úcte /aj keby som bol na kolenách - to je tu vedľajšie.../

Prosím vás bratia a sestry, máme za sebou už 20 storočí kresťanstva, a určité skúsenosti. Netvárme sa, akoby sme boli stále v dobe  čias Mojžiša aj s jeho úrovňou chápania ľudstva v tejto veci...  "Zrno" / zrnko Cirkvi  - zasiate Kristom pred 2000 rokmi// už naozaj vyrástlo, a stalo sa stromom, na ktorom už vtáci nebeskí sa môžu uchýliť, a aj to robia. Neplaščme za "zrnom", že s zmenilo formu, ve´d na to bolo určené jeho pôvodcom...
Kresťan má byť aj na úrovni kultúry doby v tom dobrom "kresťanskom/zmysle slova. Inteligentný človek  21 storočia by to mal naozaj pochopiť bez ohľadu v ktorej cirkvi sa nachádza...



Re: Proč úcta/vzdávání úcty ikonám není modloslužba (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Čtvrtek, 07. únor 2013 @ 19:05:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křesťanská ikonografie je pro mne do určité míry fascinující. Skládá se ze spousta symbolů a gest, ve kterých by se dnešní člověk jen stěží zorientoval. Já jsem psala diplomku pouze o symbolech zvířat (a dalo mi to celkem zabrat), ale na těch obrazech má svůj význam i každý předmět a jeho poloha - zkrátka je to propracované jak prase:-) Ale nechápu, proč by se tomu měl někdo klanět(???) Proč tedy lidé ve stejné míře neuctívají svoje Bible? Kdejaký popletený modlář se klaní kdejakému obrazu a soše a třeba ani neví, kde v Bibli hledat epištolu k Římanům a kdo to byl Jozue... 
Ten příměr s truhlou smlouvy je poněkud mimo, což?;-)



Stránka vygenerována za: 1.05 sekundy