Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465059
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10
Vloženo Úterý, 19. březen 2013 @ 13:55:25 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Od mého posledního článku týkajícího se univerzální spásy uplynulo už hodně času, takže bych si rád popovídal o další biblické pasáži, která právě tuto nauku podle mě sděluje.

Co je to křesťanský univerzalismus?


Ten, kdo četl mé předcházející texty (Křesťanský univerzalismus - budou všichni lidé spaseni?; Budou všichni lidé spaseni II - problém s peklem; Chce Bůh, aby byli všichni lidé spaseni? - odpověď reformovanemu a Univerzální spása a Bible), již odpověď zná. Protože se tu však od té doby objevilo hodně nových lidí, stručně tuto víru vysvětlím. 

Především pevně věřím, že spása člověka je možná jen a výhradně skrze Ježíše Krista, který je ta jediná cesta, pravda a život a který je jediným prostředníkem mezi Bohem a člověkem. Jsem přesvědčen, že Písmo jasně učí, že nikdo nedojde usmíření s Otcem, jen skrze jeho Syna. I kdyby snad Bible univerzální spásu neučila přímo - a jsem přesvědčen, že ji na mnoha místech učí - byla by taková víra logickým důsledkem dvou věcí, které jednoznačně učí: Bůh chce spásu všech lidí a neexistuje síla, která by dokázala zmařit Boží vůli či plán.

Závěrem je nutno podotknout, že ani na okamžik nepochybuji o tom, že mnohé (velmi pravděpodobně velkou většinu) lidi čeká v příštím věku spravedlivý trest, kterému obvykle říkáme peklo. Tomu je podle Písem nutno rozumět jako temporálnímu restorativnímu trestu, ale to bude námětem dalšího samostatného článku.

1Tm 4,9-10

Co nejdoslovnější překlad uvedené pasáže zní:

Věrohodné (je) to slovo a veškerého přijetí hodné. Proto se namáháme a zápasíme, protože jsme vložili naději v/na/do živého Boha, který je zachránce/spasitel všech lidí (hos estin sótér panton anthrópón), zejména (malista) věřících.

Podívejme se na námitky proti univerzalistickému čtení pasáže.

1) správné čtení je "je spasitel všech lidí, a to pouze věřících".

Jakkoli může právě uvedený výklad vypadat absurdní, není ani zdaleka vzácný. Slovo malista, které jsem přeložil zejména překládá ČSP, ČEP, BKR jako zvláště, JB pak volí spolu se mnou slovo zejména. Ačkoli se domnívám, že je každému, kdo rozumí česky, jasné, že spojení "rád čtu všechny biblické knihy, zejména/zvláště Žalmy" neznamená, že čtu rád jen pouze Žalmy, ale že tím říkám, že čtu rád celou Bibli, ale Žalmy jsou mi zejména blízké, podívejme se na další výskyty slova malista v NZ.

Žádal Pavel Timotea (2Tm 4,13), aby mu přivezl pouze pergameny? Nebo po něm chtěl, aby spolu s pergameny přivezl i plášť a svitky (pergameny jsou druhem svitků)? Nařizuje nám Písmo (Ga 6,10), abychom konali dobro jen těm, kteří patří do rodiny víry, nebo snad všem lidem? Máme se snad podle Pavla (1Tm 5,8) starat jen o členy své vlastní rodiny?

Právě uvedené příklady (další jsou: 1Tm 5,17; 2Pt 2,9-10; Tt 1,10) ukazují, že Pavlova slova v 1Tm 4,9-10 jednoznačně říkají, že Bůh je zachránce/spasitel všech lidí a také věřících.

2) Bůh je spasitel/zachránce i nespasených/nezachráněných lidí

Ačkoli jsem se opravdu snažil porozumět tomuto argumentu, nepochopil jsem ho. Představme si, že na pohotovost přivezou po vážné nehodě dva těžce zraněné lidi v kritickém stavu - muže a ženu. Službu konající lékař je bude oba operovat. U ženy se mu podaří život jí zachránit, ale muž zemře. Řekneme snad, že ten lékař je zachránce obou lidí? Kdybych měl parafrázovat text Písma, řekneme, že "lékař je zachránce obou lidí, zejména ženy"? Cílem operatéra bylo zachránit oba životy, ale v jednom případě neuspěl. Nemusí se samozřejmě jednat o nějaké selhání, protože stav muže mohl být natolik špatný, že žádný člověk by ho nezachránil.

Ponechme nyní stranou podle mě veledůležitou věc, že pokud Bůh chce zachránit všechny lidi a uspěje jen u části, tvrdíme vlastně, že Bůh selhal - a selhal tudíž i Ježíš (Kol 1,15-20 - pokud snad v příkrém rozporu s textem chceme idiom "všechno, co jest, jak na zemi tak nebi" chápat jako "něco", pak je otázkou, co vše vlastně nebylo stvořeno v Kristu). Současně tvrdíme, že Ježíšova oběť na kříži byla v porovnání s hříchem Adama podstatně méně účinná, protože Adamovo provinění přineslo odsouzení všem, Ježíšova oběť přinesla ospravedlnění a život jen některým (Ř 5,18 - samozřejmě tu i u Ježíše Písmo používá slovo "všem", ale pokud máme věřit, že někteří ospravedlnění a život nikdy nedostanou ...). Jak ale můžeme nazvat Boha zachráncem někoho, kdo zachráněn/spasen nikdy nebude? Vždyť přece toho lékaře také nebudeme velebit jako zachránce muže, který mu zemřel na operačním stole. Nikdo z nás přece neoznačí za svého štědrého dárce někoho, kdo mu nic nedal; za svého soudce někoho, kdo ho nesoudil; za svého spasitele někoho, kdo ho nespasil.

Poznámka k tzv. svobodné vůli

Mnozí z nás věří, že Boží rozhodnutí akceptovat svobodnou vůli člověka je příčinou, proč "nemůže" zachránit/spasit/smířit sám se sebou všechny lidi a vlastně vše stvořené. Je pro mě docela těžké (vlastně nemožné) věřit v Boha, který něco chce, který se kvůli tomu tolik "namáhá", který kvůli tomu dokonce obětuje svého Syna, aby mu to nakonec nevyšlo. Nutno přiznat, že takový Bůh je dostatečně poctivý na to, aby nám opakovaně sdělil, že i přes veškerou jeho snahu mu nevyjde jeho plán. Vyvstává tu samozřejmě otázka, co vše z Jeho plánů a přání, o kterých nás Písmo informuje, ještě nevyjde. Pokud nás totiž Bůh informuje, že poslal svého Syna, aby naprosto vše zachránil, a ono to nevyšlo, jak pak vůbec můžeme věřit tomu, že "každý, kdo v Krista uvěří" bude spasen? (J 3,15) 

Každý z nás si může odpovědět na otázku, zda jsme uvěřili, protože jsme se jednoho dne rozhodli, že uvěříme. Nebo zda jsme uvěřili díky zásahu/milosti Boha. Já mám za to, že Písmo jasně říká, že Bůh nám dává víru a nejsme to my, kdo si ji svobodně vybírá. Nebo snad Ježíš přeháněl? (J 6,44) Naštěstí nás Písmo ujišťuje, že Boží vůle je absolutním zákonem a že cokoli Bůh chce, toho dosáhne. Bůh má zcela kontrolu nad námi - "Královo srdce (vůle!) je v Hospodinově ruce jako proudy vody, nakloní ho, kamkoli se mu zalíbí." (Př. 21,1) Přeháněl snad Bůh, když ústy Izajáše řekl:"Můj plán se naplní a každé své přání vykonám."? Nechápal snad Jeremjáš onu novodobou nauku o absolutní svobodné vůli člověka, když napsal:"Vím, Hospodine, že člověk nemá svou cestu ve své moci a že ten, kdo chodí neurčuje svoje kroky?" Od kdy záleží na tom, kdo chce, a na tom, kdo běží, ale ne na Bohu, který se smilovává (Ř 9,16) a proč to Pavel nechápal?

Závěr

Chtěl bych předem poděkovat za každou věcnou připomínku k textu. Protože jsem bytostně přesvědčen, že právě univerzální spása všeho stvořeného v Kristu je skutečnou dobrou zprávou Písma, považuji za správné podělit se s ostatními, z nichž snad i někteří po důkladném studiu rozšíří rostoucí skupinu křesťanů-univerzalistů. Na druhou stranu si jsem samozřejmě vědom, že se mohu v této otázce mýlit. pak budu rád, pokud mi někdo ukáže pravdu, protože pokud Kristus nevstal z mrtvých a pokud Písmo neučí, že Bůh spasí každého člověka (vše na nebi a na zemi), pak je moje víra marná.


Podobná témata

O Bibli

"Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10" | Přihlásit/Vytvořit účet | 59 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 19. březen 2013 @ 15:02:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku.
Nejsem automaticky hned v opozici. Vyjadřuji jen svůj názor bez ohledu na tvé postoje.

..."že pokud Bůh chce zachránit všechny lidi a uspěje jen u části, tvrdíme vlastně, že Bůh selhal"...


U vědomí toho, že Bůh chce sice zachránit všechny lidi, ale nikoho nezachrání proti jeho vůli si myslím, že právě člověk může toto Boží přání (zachránit každého) sám pro sebe zmařit.

Protože lidská svoboda volby má u Boha větší váhu, než jeho vlastní přání. Opravdový vztah lásky nemůže být založen nijak jinak, než na dobrovolnosti obou stran. Pokud jedna ze stran odmítne, druhá s tím nic nenadělá - i kdyby byla všemohoucím Bohem. Protože kdyby Bůh lidské rozhodnutí změnil proti přání člověka, bylo by to už násilí na člověku.



Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Úterý, 19. březen 2013 @ 15:51:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
....Protože jsem bytostně přesvědčen, že právě univerzální spása všeho stvořeného v Kristu je skutečnou dobrou zprávou Písma....

    I Ďábel, šelma a falešný prorok?

Zj 20,10 A Ďábel, který je sváděl, byl uvržen do jezera ohně a síry, kde je šelma a falešný prorok. A budou trýzněni dnem i nocí na věky věků.



Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Úterý, 19. březen 2013 @ 16:07:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
...."Vím, Hospodine, že člověk nemá svou cestu ve své moci a že ten, kdo chodí neurčuje svoje kroky?"....

    Potom nechápu za co bude Bůh člověka trestat.



Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 19. březen 2013 @ 16:51:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...píšeš:
Každý z nás si může odpovědět na otázku, zda jsme uvěřili, protože jsme se jednoho dne rozhodli, že uvěříme. Nebo zda jsme uvěřili díky zásahu/milosti Boha....

...obidvoje je pravda...ja osobne som dospel k bodu keď to neriešim....lebo to presahuje ľudské chápanie...mám ďaleko k hyperkalvinizmu a vyhýbam sa zásluhovosti...neviem...a tak ďakujem Bohu že si ma vyvolil, (alebo že som sa ja pre neho rozhodol?)...sú veci ktoré nechápem a prichádzam na to, že ani nemusím chápať...

ivanp



Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 19. březen 2013 @ 18:39:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Slávku.

  Jen několik nesouvisejících reakcí.


******

  Každý z nás si může odpovědět na otázku, zda jsme uvěřili, protože jsme se jednoho dne rozhodli, že uvěříme.

  V této věci souhlas. Uvěřil jsme proto, že to byl Boží dar. Boží slovo působilo, "nedalo mi spát". Kdyby bylo na mne a mém rozhodnutí, skončila by moje víra podle porušenosti hříchem - dál bych se věnoval honbě za poselstvími zjevení, jak to tu u některých lidí můžeš vidět.
  Znám více lidí, kteří uvěřili proto, že slyšeli Boží slovo a ne proto, že by se nějak "rozhodli najednou uvěřit". A příběhy některých jsem tu psal.


******

  Ačkoli se domnívám, že je každému, kdo rozumí česky, jasné, že spojení "rád čtu všechny biblické knihy, zejména/zvláště Žalmy" neznamená, že čtu rád jen pouze Žalmy, ale že tím říkám, že čtu rád celou Bibli, ale Žalmy jsou mi zejména blízké ...

  Asi jsi nedokončil větu...

  Domníval jsem se podobně, ale tohle je domněnka zcela mylná.

  Jsou různé přístupy k psanému písmu a jeden ze základních náboženských přístupů je "mám nějaké učení a to potřebuju v písmu najít". Takový člověk pak nehledá co je napsané, aby se poučil a pozna pravdu, ale hledá jak by písmo překroutil tak aby v něm našel svoje učení.

  Vezmi si, že například napíšu větu: "Celý člověk má určitě duši. Ale svůj život nebudu stavět na pocitech, poznání nebo inteligenci." tak jsou lidé, kteří si tu větu přeloží: "Pro cizince je duše jen pocity, poznání nebo inteligence"  a místo aby pochopili, o čem píšu, budou oponovat, že duše není jen "pocity, poznání a inteligence".

  Když ty napíšeš "věřím v univerzální spásu a věřím, že peklo je restorativní trest" určitě najdeš nejmíň jednoho člověka, který ti začne oponovat, že peklo docela jistě existuje a že nemáš pravdu.

  Tenhle efekt jsem vysvětloval i v článku. Když bude napsáno: "Kdo vytrvá až do konce, bude spasen." Vyvodíš si z toho: "Kdo nevytrvá do konce, nebude spasen"? Asi těžko. Ale člověku, který spasení nezná, se písmo takto převrací k jeho vlastní škodě.


*****

Teď k věci.

  Co je vlastně podle tebe "spasení", "záchrana"? Dokázal bys to definovat? Před čím je člověk zachráněn? Od čeho?

  Toník












Re: Univerzální spása V. - 1Tm 4,9-10 (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 19. březen 2013 @ 22:54:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ahoj Slávku,

Boží vůle a Boží plán úzce a přímo souvisí s Božím cílem a tím cílem není záchrana všech lidí. Spása či záchrana lidí a nutno dodat lidí vyvolených Bohem Otcem před založením světa, v čase vykoupených smrtí Pána Ježíše Krista na kříži Golgoty, kde zemřel za mnohé (Mt 20:28, Mk 10:45) a za hříchy mnohých - viz Žd 9:28 A jako je lidem uloženo jednou zemřít a potom bude soud, tak i Kristus, když byl jednou obětován, aby vynesl hříchy mnohých, podruhé se bez hříchu ukáže k záchraně těm, kteří Ho očekávají. - tedy spása/záchrana lidí je Boží prostředek, jak dosáhnout cíle, nikoli cíl sám. 

A k té svobodné vůli - příklad: představ si, že jsi otec, který chce, aby se jeho syn dostal na universitu a vystudoval tam medicínu. Znáš se s rektorem university, děkan fakulty medicíny je tvůj osobní přítel, tvůj syn maturoval s vyznamenáním, takže tě oba ujišťují, že není problém, aby se na medicínu dostal a řádně ji vystudoval. Ale tvůj syn chce studovat práva a stát se advokátem.
Jak zařídíš, aby tvůj syn šel na medicínu? Nijak - pokud nezmění názor. A přitom z tvé strany ani jinak tomu objektivně nic nebrání, jen ta zpropadená synova vůle brání tomu, aby se stala tvoje vůle. A přes to, jak se říká, nejede vlak. A tak nějak podobně se to má s tím, co chce Bůh a s tím, co chtějí lidé. Má-li se v životě lidí stát to, co chce Bůh, musejí se Mu podřídit, poddat a ne chtít něco jiného. Pokud se Bohu nepodřídí a nepoddají, nemůže se Boží vůle v jejich životech stát. Spravedlivý soud nad lidmi bude dán tím, jestli se Bohu podřídili, jestli Boha poslechli, když jim nařídil pokání; jestli si vyvolili Boží bázeň anebo jestli Bohem pohrdli a Boha neposlechli.

 Tož tak.





Stránka vygenerována za: 0.53 sekundy