Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 425 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468667
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty
Vloženo Středa, 22. květen 2013 @ 22:44:42 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal Nepřihlášený

 Před šesti lety podepsali někteří naši pastýři Ekumenickou chartu. Byla okolo toho docela bouře, aspoň tady na internetu, ale stalo se. Chtěl bych aby "se" nezapomnělo, proto na počátku aliančního týdne píšu tento článek.Jednota jako ideální stav mezi křesťany všech směrů není chiméra, toužebně ji vyhlížíme a slibujeme si ji od příchodu Páně, když už to neumíme dnes. Ale proč neumíme?

      Idea jednoty církve je katolickým biskupům, kteří Chartu také podepsali, tradičně vlastní.  Ta idea je starověká a neměla s ní potíže apoštolská generace, protože všichni věděli, že je jen jeden Ježíš Kristus a Dvanáct jeho apoštolů mělo jména. Protože totiž Církev  reálně v úplné jednotě nežila, tuto ideu podpořili pisatelé evangelií tím, že těch Dvanáct vyjmenovali a popsali způsob jejich povolání. Myslím, že to byl také důvod vzniku Lukášova díla (Lk a Sk), protože Lukáš byl spolupracovník Pavlův a tímto dílem zasadil Pavlův apoštolát do kontextu Ježíšovy družiny Dvanácti.


      Potíže nastaly poté, co se překulilo několik generací, apoštolové byli dávno v prachu a církev byla plná sporů a dokonce sektářů. Tehdy se zrodilo vyznání "katolické": "Čí jsi učedníkem?" - ptá se sektář.  "Já jsem učedníkem Církve" - odpovídá ortodoxní. "Ale které církve?" "Katolické církve."  Slovo "katolické" je řecky, ne římsky, a znamená "přece té církve, která je všude." Je to trošku odpověď ve stylu "Jsem, který jsem".

      Tohoto slova se chopili zejména biskupové, kteří se snažili držet jednotu Církve - přesněji bych řekl shodu Církve - jako prapor základní hodnoty. Tato hodnota je v Evangeliích k nepřehlédnutí. Církev se kromě jiného dělila na tom, jak tuto jednotu pochopit a na čem ji postavit. Existovaly dvě hlavní možnosti: 
   a) církve nebude jednotné, dokud se nesjednotí okolo konkrétního učení nebo praxe bezpodmínečně evangelijní (my bychom řekli biblické) - např. dokud se nezbaví lidí žijících v kompromisu se světem a lidí, kteří při krvavém pronásledování Krista zapřeli (Novatianus)

   b) církev nebude jednotná, dokud si jednotliví biskupové budou vymýšlet novoty, na kterých budou trvat, i když je ostatní biskupové (později zvláště patriarchové, ještě později zvláště ten římský, "Petrus") odhalí jako omyly.

       Biskupové, kteří zastávali stanovisko b), to jest hledali jednotu okolo konzervativního lpění na tom, co učili biskupové před nimi a na čem dosáhli zásadní shody, se začali nazývati biskupové "katoličtí", což znamená biskupové církve, která tu od Krista byla a dosud je všude. Jakkoli to bylo účinné, jasně a mnohokrát se v průběhu dějin ukázalo, že to má své meze, a pokud je překročíme, dopustíme se neomluvitelných nepravostí (pronásledování kacířů) nebo kolektivního výmazu paměti (roztržka mezi Západem a Východem). Samozřejmě, že katolická církev, která na těchto principech obhájila ideu jednoty církve, je ve svém učení velmi soběstředná: jsme tu my katolíci, a ti ostatní, kteří se od "nás" oddělili.  Ale o tom, že stanovisko a) vede kromě aktuální vnucené jednoty také k nekonečnému štěpení, snad nikdo nepochybuje. Co tedy?  
    
Ekumenickou chartou vyznáváme, že jsme k jednotě ve víře povoláni, aniž bychom ji v ideálním stavu mezi sebou měli. Musíme tedy pro to něco dělat.  Námitky, s kterými jsem se na diskusních polích před šesti lety setkával, pocházely především z obav: "přece se nebudeme vzdávat pravdy!" Odpovídal jsem otázkou: "Kdo to po mně chce?"      

Když lidé vidí věci reálně, uvědomují si, že je jistý rozdíl mezi pravdou, která je nad námi, a našimi názory, které ústně i písemně ovládáme. Dobře se dívat je to první, k čemu nás Ekumenická charta vyzývá. Nebo – proč myslíte že se už dávno v aliančním týdnu zrodil zvyk navštěvovat cizí církve, něco si tam poslechnout a do svého sboru pozvat cizího duchovního? Není to proto abychom si přestali být cizí? Jestliže jsou a zůstanou mezi námi nějaké rozdíly v tom jak Pánu Bohu sloužíme a jak ho vyznáváme, a přitom toužíme po jednotě, musí existovat ještě nějaká cesta c). Taky existuje, je dokonce už vyzkoušená, já ji znám, a svět zná jeden z jejích projevů pod jménem Taizé.     

Abychom se na tuto cestu uvedli přidržme se definice ekumenismu podle P.Edwarda Yarnolda, britského jezuity, otištěné v Blackwellově encyklopedii moderního křesťanského myšlení:  "Ekumenismus lze definovat jako hnutí, které usiluje o jednotu křesťanů ani ne tak proměnou jednotlivců jako spíše snahou o smíření mezi církvemi a vzájemné uznání odlišností.  V tomto smyslu nepřesvědčuje církve, aby se zříkaly svých stanovisek ve prospěch jednotného ekumenického postoje."      

Klíčové slovo je SMÍŘENÍ. Toto slovo, nikoli slovo "jednota", představuje nosnou ideu, kterou lze prakticky vyzkoušet. Nepochybně každý křesťan ví, že smíření lidí s Bohem je Kristovo dílo, a smíření lidí mezi sebou pak je ovocem tohoto díla.  Smíření nespočívá jen v dialogu, který otupuje hrany, ale zároveň víc rozděluje než spojuje – jak jsme mnohokrát sami viděli. Smíření začíná zjevením, pokračuje viděním a končí plným přijetím. O papeži Janu XXIII. jsem četl, že prý potkal skupinku židů, zastavil se a řekl jim: "Já jsem váš bratr!" Jestli se toto skutečně stalo tak to bylo zjevení. Co je pak s viděním? Bez toho, abychom šli a pořádně se podívali zůstaneme stále ve zjeveních,  možná  z vlastní hlavy. Potřebujeme vidět na vlastní oči – co naši bratři v sousední církvi dělají, proč to dělají, jak se modlí a jaké mají mezi sebou společenství, abychom na tom mohli mít nějakou účast.  Třeba bychom i mohli sdílet nějaký duchovní dar – jak píše apoštol Pavel. To otvírá dveře k smíření  - totiž přijetí.      

Jednou, už je to dávno – v létě 1987, jsem byl na dovolené, bezradný v touze někde sloužit Bohu, a trápený svými  hříchy. Daleko od svého sboru. I sebral jsem se a šel jsem na nejbližší katolickou faru se vyzpovídat. Tak zaraženýho kněze málokdo asi uvidí: evangelík který se chce vyzpovídat...ale on nemůže zpovídat evangelíka, mi vysvětlil! No ale byl hodnej, vyslechl mě, a i když mi nemohl vyslovit odpuštění, mně to úžasně pomohlo a nalezl jsem půdu pod nohama. Ale tak nevypadá přijetí, že ne! Až budou umět kněží zpovídat evangelíky a udílet jim odpuštění hříchů, tehdy budeme skutečně přijati. Kdo o tom kdy slyšel z apoštolů, že odpuštění se udílí jen katolíkům!      

Totéž léto, tentokrát v Chorvatsku, jsem viděl ještě něco: chodil jsem po Pule a hledal letniční sbor, o kterém mi kdosi řekl. Nemohl jsem ho najít – komunistická Jugoslávie neměla naše telefonní seznamy s adresami. Narazil jsem brzy, jak jinak, na katolický kostel, tak jsem se tam zašel zeptat kde je v Pule Pentecostal Church. A farář na mne chvíli chorvatsky, vysvětloval složitě cestu, pak mávl rukou a ukázal mi na auto. Zavezl mne přes celé město až ke sboru, já jsem tam zazvonil abych se zeptal kdy mají bohoslužby, a farář promptně zmizel za rohem, aby mě náhodou ti letniční neviděli v jeho společnosti., co by si o mně pomysleli. Pak mě zavezl zpátky. Došlo mi okamžitě, že se v tom prostředí taky necítí zrovna přijat a smířen.  Jestli má k nějakému smíření dojít, lidé se musí vidět, potkávat, být spolu před Bohem, nemluvit spolu jen oficiálně.      

Když jsme pak v roce 2000 dělali stanovou evangelizaci Jesus House, byly jsme v tom čtyři církve a jedna misijní společnost. Dohodli jsme se, že pro ten týden rušíme hranice denominací,  každý bude dělat co mu nejlíp jde, nebudeme se snažit o nějakou paritu, ale prostě o spolupráci. Teď, ve stanu, jsme jedna církev.  Takhle vypadá přijetí  na základě smíření.  S těmi lidmi bych sloužil Bohu kdekoli.      

Ekumenická charta je dnes naším kulturním bohatstvím. Buď ji vytěžíme nebo ne. Důležité je, že ji církevní šéfičci sepsali a podepsali. Teď tu je, nikdo ji nezruší. Otvírá nám, Božím dětem, základní ekumenickou cestu k jednotě, která nebude postavena ani na vylučování nežádoucích, ani na konzervativním lpění na tradici. Na této cestě se spolehněme na život víry, který určitě nežijeme sami u nás v církvi, ale můžeme ho společně sdílet.

Podobná témata

Katolicismus

"Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 23. květen 2013 @ 09:05:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Moc hezký článek. Konečně zřejmě Olin našel církev, které jde po výše popsané cestě a stal se chartistou :-)



Re: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 23. květen 2013 @ 09:32:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen.




Re: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Čtvrtek, 23. květen 2013 @ 15:31:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
pouze bych doplnil pár detailů které Olin rikal na arcibiskubství, my se totiž v rámci infiltrace všichni sdílme a vyměnujeme zkušenosti, Olin ve své skromnosti neprozradil že katolický kněží jsou tak plní lásky, že ho vozí autem na charismatické setkání poměrně často. Jenomže v tom chorvatsku to bylo rošanbo ponevač se jim v autě zjevil kardinál Stepinac, patron všech Srbů i řekl jim:



Děti moje, neztrácejte čas. Nic není důležitější než jednota. Já vám pomohu, neboť mne nebeský Otec posílá, abychom mohli společně ukázat cestu milosti a spásy všem těm, kteří Ho neznají. Modlete se, dítka, za jednotu křesťanů, aby všichni byli jedno srdce. Nezapomeňte: láska zvítězí jenom, když se modlíte a vaše srdce se otevře. “



Olin byl vod té doby hodně "otevren" i změněn a slouží víc Panne s radostí a vdečností. Slava Mariií. Amen.  




Re: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 31. květen 2013 @ 05:57:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Som veľmi rád, že sa Olin vyvíja takýmto smerom. On vlastne bol aj tu na Grane vždy viac ovorenejší ako mnohí iní nekatolíci, a práve takých tu naozaj by bolo treba viac...

"Když lidé vidí věci reálně, uvědomují si, že je jistý rozdíl mezi pravdou, která je nad námi, a našimi názory, které ústně i písemně ovládáme. Dobře se dívat je to první..."

- Toto je veta, pod ktorú sa plne podpisujem, a na  základe tej skutočnosti, ktorú ona reálne vystuihuje, myslím, že všetci musíme byť skromnejší vo svojich postojoch. Myslím tým: všetky cirkvi, všetci kresťania.  MNohí si to už začínajú uvedomovať, a práve aj preto sa hlásia k ekumenickému hnutiu jednoty. Iste to bude na začiatku jednota v láske, v srdciach, ktoré budú ochotné najprv veľa počúvať tých druhých, stretávať sa, aby sa lepšie vzájomne poznali, čosi spolu zažili, aby sa postupne roztopili ich vzájomné predsudky, ktoré bolii živené celé storočia, aby zmäkli ich srdcia, a uvedomili si, že "tí druhí" sú nám veľmi v srdci podobní, majú podobnné aj pocity, aj zmýšľanie, aj obavy, aj nádeje, ba aj vieru, len je to všetko vyjadsrené inými slovami, prostriedkami, zvykami, v "inej farbe, forme"... Ak sa tak stane, to bude veľký objav pre všetkých, a snád sa to postupne premení aj na postuipné zjednovćovanie v pravde, a verím, že časom sa dospeje aj k skutočnej jednote. Neviem, či bude potom treba ešte aj nejakej formálnosti. V Posolstvách Vassuly Ryde, ktoré hovoria tiež o  jednote a proroctvom o nej Pán doslova hovorí, že jemu nejde o jednotu "na papieri", ale o "jedndotu v srdciach", jednotu okolo jedného oltára, kde všetci budú prijímať jeho Telo a Krv so živou vierou, kde bude medzi nami ozajstná vzájomná láska. A bude aj tam "Peter" ako viditgeľný princíp jednoty, možno jednoty v rozličnosti foriem kresťanského života, rozličnosti liturgických foriem, ale jednota v zásasdných otázkach viery a morálky...

Som presvedčený, že bolo by pre budúcnosť Cirkvi lepšie, keby sme všetci trávili menej času na dokazovanie druhým o tom, ako sme my jediní "praví", a všetci ostatní sú "ľaví", ako sme my jediní "biblickí", kým tí druhí sú "nebiblickí" apod, a nemiesto toho sa viac aj modlili, aj snažili o to vzájemné spoznávanie jeden druhého nie slovným súbojom /spravidla negatívne ladeným na fórumoch interneta/ prostredníctvom spoločných podujatí, modlitieb, spolupráce a priateľstva... Ja som si to uvedomil, a preto radšej sa k tým nekonečným žabomyším vojnám o "slovíčkach" a pod. nezúčastňujem, ale vyhlľadávam radšej taký priestor, kde sa "varí" niečo konštruktívnejšie pre vzájomné zblíženie. "Hľadajte to, čo je na vzájomné budovanie" - vraví Apoštol, či nie?... Veľmi dobrý krok vpred by bol aj na Grane ten, ak by sme sa naučili medzi sebou jednať viac s úctou, pochopením drurhého do krajnosti /namiesto nekonečného obviňovania a podozrievania.../. Všetkých pozdravuje a povzbudzuje k tomu  Elo.



Re: Olin Kadlec: chvála Ekumenické charty (Skóre: 1)
Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Pátek, 14. červen 2013 @ 13:04:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.jezuiti.sk/
Jinak ještě prozradím, že Olin navrhoval zaměnit některé písně o jednotě, tak hojné v našich církvích na jednu píseň, kterou zpíval ještě Freddie před tím než zemřel na AIDS. Píseň vystihuje všechny aspekty jednoty, je jasná protestantům, mohamedánum, luteránům, prostě všem ... Takhle kdybyse spívalo pri mši svaté, nebo v Apoštolské církvi, už bychom byly všichni jednotni, jak je to videt na tom štadionu. Slava "Královne", Matce Boží, Boží Manželce, Amen. 



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy