Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 252, komentářů celkem: 429587, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 467 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116499318
přístupů od 17. 10. 2001

Grano Salis: Heleně, mé sestře v Kristu.
Vloženo Čtvrtek, 23. květen 2013 @ 22:46:21 CEST Vložil: Stepan

Grano Salis poslal oko

Jednoosobový Bůh?


Rád bych zde upozornil na omyl Sabelliova monarchianistického modalismu z počátku třetího století.

Sabellius sice uznával plné Kristovo božství, nicméně popíral jeho vlastní osobní identitu odlišnou od osoby Otce.

Podle tohoto pojetí by tedy Bůh byl sám v sobě dokonale jediný, neexistovala by imanentní (vnitřně bytostně vlastní) Trojice
, ale pouze ekonomická.



Otec, Syn a Duch by představovali pouhé způsoby projevování se
, jakési masky Jediného v dějinách spásy.
V důsledku by to znamenalo, že všechny Ježíšovy modlitby k Otci byly jen divadlem pro lidi, samomluvou jedné osoby, monologem. Když Kristus posílal církvi místo sebe Ducha svatého, nebylo by to "místo sebe" v důsledku pravda, protože by se jednalo stále u tutéž osobu.


To je nepřijatelné především proto, že Bůh by se zjevoval jinak, než ve skutečnosti je
.
Kdyby to, co nám o Bohu sděluje příběh Ježíše z Nazareta, neodpovídalo hloubce Boží reality, nemohli bychom hovořit o zjevení. Dále bychom nemohli považovat Ježíše za naprosto vrcholné zprostředkování pravého a vlastního Božího sebesdělení.
Jinými slovy, bylo by nám pouze řečeno cosi o Bohu bez toho, že bychom si mohli být jisti, zda víme opravdu to zásadní. V podstatě bychom si nebyli jisti, kým opravdu Bůh je.

To by dávalo za pravdu nedůvěře a rozumové výhradě typu "Co kdyby to bylo ve skutečnosti všechno jinak", ale rozhodně ne pravé důvěře a víře, která se zcela vydává Bohu. Jestliže se Bůh zjevuje s výhradou, pak i člověk jej musí přijímat pouze s výhradou.

Sama podstata víry v pravdivého Boha (Žd 6,18) vylučuje jako naprosto bezbožné mít za to, že Bůh se v dějinách nezjevuje, ale pouze přetvařuje nebo klame.


Mezi realitou Kristova lidského těla a realitou naší spásy existuje podle Tertuliána přímá úměra. Pokud by Kristus neměl pravé lidské tělo (s geny společnými s námi, s krví, jako je ta naše), nemohl by zemřít, pokud by nezemřel, nemohl by vstát z mrtvých, a tak bychom nebyli ospravedlněni.


Na druhé straně, je - li člověk skutečným obrazem Boha a Bůh by byl pouze jednoosobový ( Jediný s nemožností vnitřních vztahů), kdo pak v obrazu Boha, v člověku svádí vnitřní boje? Jedna osoba s kým?


Podobná témata

Grano Salis

"Heleně, mé sestře v Kristu." | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Heleně, mé sestře v Kristu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 24. květen 2013 @ 09:11:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

..."Jak tedy my můžeme být Ježíšovými bratry podle těla?"...


Kdyby Ježíš nepřijal to samé lidské tělo, které máme i my, nemohli bychom být spaseni.




Vždyť to, co není přijato, není spaseno; na druhou stranu to, co bylo spojeno s Bohem, bude spaseno.



Re: Heleně, mé sestře v Kristu. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 26. květen 2013 @ 12:40:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z této úvahy dobře vidíme, že lze modalismus (nehledejte vysvětlení termínu na české Wikipedii, hlavní popis najdete v článku - nejdůležitější asi bude "Boží syn se nám jenom zdá") z naší víry vyloučit pouhým rozumem. Problém je však v tom, že například již ve 12. století byl Abelard, který obhajoval "používám rozum, abych věřil", byl církví označen za heretika. A taková odsouzení se bohužel vyskytují i v dnešní době, ačkoliv právě nízká úroveň používání rozumu v církvi je evidentní příčinou poklesu křesťanské víry nejen u nás, ale v celém světě.


Všechna čest oko, jsi velmi znalý ve věcech víry a my ostatní máme co dohánět.




Re: Heleně, mé sestře v Kristu. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 26. květen 2013 @ 12:56:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Citoval jsi oko zrod jedné důležité myšlenky, která ovládala a ovládá církev dodnes:

Cit.:

Mezi realitou Kristova lidského těla a realitou naší spásy existuje podle Tertuliána přímá úměra. Pokud by Kristus neměl pravé lidské tělo (s geny společnými s námi, s krví, jako je ta naše), nemohl by zemřít, pokud by nezemřel, nemohl by vstát z mrtvých, a tak bychom nebyli ospravedlněni.

Konec citace

Citoval jsi oko zrod, resp. vznik Trojice Boží, tedy nebiblického termínu. Boží Trojice tedy vznikla na základě lidské potřeby vysvětlit si spásu.

Jinak řečeno, Boží Trojice vznikla proto, že si lidé nedokázali zdůvodnit Boží jednání vedoucí ke spáse. Potom je ale trojice pouhou lidskou konstrukcí. Jak se ale potom postavit k naprosto jasné zjevené pravdě, že Bůh jedná podle své svrchované vůle a nikoliv na základě lidských konstrukcí? Ať nikdo neargumentuje "Trojici nelze lidem pochopit", neboť Bůh nás učinil ke svému obrazu a dal nám také rozum k chápání.



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy