Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 503 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116491006
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Víra a rozum
Vloženo Úterý, 02. červenec 2013 @ 09:11:17 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal unshaken

Ve zde zveřejněném Kaczmarczykově článku Proč církev vymírá autor tvrdí, že příčinou úbytku v církvích je liberální teologie. Popisuje jako příklad profesorku takové teologie, která však učinila pokání a vzdala se takového používání lidského rozumu, který byl, podle jejího vyjádření, na základě historicko-kritického přístupu liberálních teologů kladen nad Písmo nebo dokonce nad Boha.

Nedokáži na základě tohoto článku plně rozpoznat příčinu, která autora dovedla ke zveřejnění tohoto názoru. Ostatně, nejde o jediný hlas, který v používání znalostí a rozumu vidí hrozbu pro víru. Stačí svůj odpor k poznání doplnit definicí hereze „rozum je nad Boha a Písmo“ a hned zde soudce vystavuje pro rozumáře, neboli bludaře rozsudek zatracení. Za používání rozumu se upalovalo a jinak zabíjelo již od 4. století. Dovolím si však vyslovit přesvědčení, že za úbytek věřících nemůže liberální teologie, ale domnělá pravověrnost kazatelů a zvěstovatelů Božího slova, kteří rozum příliš nepoužívají, zato sveřepě lpí na zažitých dogmatech.


Používat rozum? V tom není žádný rozpor s Písmem. Naopak

Hned v úvodu připomenu, že Boha ani náznakem neohrozí a ani Písmo nezmění kdokoliv, kdo by o Něm nebo o jeho obsahu zapochyboval, nebo dokonce odsoudil, pohaněl či zavrhl. Činit pokání jako zmíněná profesorka z toho, že si (uvádím to jako vymyšlený příklad) „kolega archeolog zjistil a ohmatal historickou skutečnost a na tom základě postavil tvrzení proti historičnosti textu Písma“, ani trochu nezmění na skutečnosti, že

Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti...“ (2 Timoteovi 3:16).

Cožpak Bůh nemůže používat například pohádky k tomu, aby nás vyučoval, usvědčoval, napravoval, vychovával, zkrátka poučoval a učil, když my lidé jsme také byli v dětském věku pohádkami vychováváni? Politování zde zaslouží ten, kdo dospěl k poznání dospělého a pak odhodil rozum a začal doslovně věřit pohádkám jako dítě. A nedokázal pohádky a jejich smysl rozeznat od reality dospělé existence. Nelze dítěti vytknout, že věří v dobrého myslivce, který zastřelil vlka a osvobodil Karkulku a babičku. Ale dospělý člověk, který doslova takové pohádce věří a nepochopil, že nás vede k pochopení dobra a zla a k naději v záchranu? Zahodil tak svůj rozum darovaný od Boha a dokonce tvrdí, že tak posílil svou víru. Pokud by měl pravdu, tak nejlepší cesta k víře by se dala uskutečnit podle někdejší vtipné rady Miroslava Horníčka, jak se zbavit svou mysl vtíravé odrhovačky (nyní si můžeme dosadit nějakou melodii v televizní reklamy): Rozeběhnout se s hlavou proti zdi. Tohle zaručeně funguje nejen pro odrhovačku, ale i pro sofistikovanou sugesci.

Nechť mi bratři a sestry nevyčítají příklad s pohádkami, jde o nadsázku, neboť žádnou pohádku bratří Grimmů v Písmu nenajdete, zato dost didaktických (naučných) pomůcek, příliš se od pohádkových příběhů neodlišujících. Ale kdo chce, nechť Jonášův příběh s velkou rybou považuje za pravdivý, neboť když se Boha zeptá, zda by to doslovně tak, jak je v Bibli uvedeno, dokázal učinit, musel by si sám odpovědět, že ano. Tedy pokud věří Pánu všech Bohů. Zda se to tak stalo, to je otázka pro Jonáše buď v nebi, nebo v pekle (jistě znáte ten vtip).

Ještě zajímavější výsledek přinese, když si ve 2. Timoteovi 3:16,17 přečteme verše ještě jednou a chápeme doslova: Jednak v nich nenalezneme ani zmínku, že Písmo je sbírkou historických událostí. A jednak si musíme celý verš přečíst a nezapomenout, že věta pokračuje dál tím nejdůležitějším - (3:17) „aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.“ Už jsme pochopili, k čemu je Písmo? Ne, aby vytvářelo soudcovské rozhraní pro bádání historiků. Ale aby vedlo Boží lid, tedy nikoliv davy bezbožných a svévolníků, a to s jediným záměrem: Být připraven ke každému dobrému činu.

Ani davy bezbožných a svévolníků nejsou z vlivu Písma vyloučeny. Písmo sice samo o sobě nevede ke spasení, ale k učení, jak ke spáse dojít. Viz 2. Timoteovi 3:15:

Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše.

Všimněme si: Mohou dát moudrost, což nevylučuje, že dát nemusí. Neboť ke spasení je zapotřebí Boží moc, kterou nenahradí ani sebelépe ilustrovaný, zlatem či kůží opatřený manuskript Písma.

Můžeme potřebu Písma formulovat jak chceme, například, že Písmo nás poučuje o Bohu a člověku a jejich vztahu. Případně že Písmo obsahuje záznam zkušeností člověka s Bohem. Nebo že při čtení Písma potřebný vztah k Pánubohu získáme. Na formulaci nezáleží. Důležité však je, že z Písma získáváme moudrost, kterou udílí sám Duch Boží. A kde lze získat moudrost větší? Nacházíme snad v Písmu nějaký rozpor s rozumem, když od nejmoudřejšího z moudrých, a také od lidských předků, kteří nám své zkušenosti s Bohem zaznamenali, se můžeme poučovat a v moudrosti vyrůstat?

Ještě několik vět k tvrzení, že Písmo pochází z Božího Ducha, nebo že Písmem k nám promlouvá Duch Boží. Kdo prožije proměnu, tedy událost ve svém životě, která změní jeho život do podoby, kterou si nikdy ani ve snu neuměl představit a dokonce ji ani sám nechtěl, tak o tom tvrzení nepochybuje. Kdo se však na tohle tvrzení dívá vně, potřebuje důkaz. Snadná odpověď: My jsme ten důkaz, my jsme to svědectví. Nestačí to a důkaz stále hledáš? Tak si to Písmo přečti sám. Ale nikoliv proto, aby jsi si cestu poznání Boha přehradil ještě větším zabetonováním (však i tohle ti dokáže Duch splnit, nepřej si to!!!), ale aby jsi si z cesty předem odstranil všechny klády předsudků otevřením svého srdce. Nejsi snad přesvědčen, že srdce máš?

„Ale vždyť tam jsou samé pohádky k neuvěření.“ Netrap se tím a čti dál. Jsou tam totiž ještě horší věci.

Poznámka autora: Tento článek bude mít pokračování. Ne tak optimistické. Použití rozumu bylo totiž odjakživa v církvi problémem. Přesto nejenom v článcích, ale také v realitě našich životů bychom s rozumem měli počítat. A nejen bez rozumu prohlašovat „kdo nevěří jako já, je liberál“.




"Víra a rozum" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 02. červenec 2013 @ 09:55:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím to tak že k tomu abychom mohli přijmout od Boha dar víry potřebujeme srdce i rozum, v tomto pořadí. Jinak bych se ani nebránil těm dogmatům. Neboli axiomům. Není celá Bible jedním velkým dogmatem ?




Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Úterý, 02. červenec 2013 @ 12:43:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Unshakene, nezlob se, ale mám pocit, že jsi ten článek jen tak přelétl a nebo špatně pochopil. Nic o tom, že by se neměl používat rozum, tam není. Stručně řečeno je tam napsáno, že lidské rozumové poznání(čili poznání na rovině materiálního světa) nesmí stát nad zjevením duchovních pravd v písmu. Víš vůbec co všechno hlásá liberální teologie? Např. liberální teologové odmítají existenci andělů, nebo démonů. Nevěří v zázračná uzdravení. A Ježíšovo učení berou jen jako lidskou moudrost. Prostě a jednoduše - liberální teologie odmítá vše duchovní a písmo zařazuje jen do množiny knih lidské moudrosti. Neexistuje znovuzrozený liberální teolog, protože v okamžiku znovuzrození, jím přestává s radostí být. Na závěr jeden vtip: Sedí čerstvě znovuzrozený křesťan na lavičce v parku a čte si v bibli o vyjití z Egypta a radostně zakřičí: Haleluja! Bůh je velký, rozdělil moře a provedl jím Izrael. Jde okolo liberální teolog a říká mu: mladíku, věda říká, že tehdy v tom místě, kde přešel Izrael, bylo po kolena vody. A mladík na to: Haleluja, Bůh je velký, utopil egyptskou armádu v moři, kde bylo po kolena vody!



Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: lida v Úterý, 02. červenec 2013 @ 20:20:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Unshakene děkuji ti za vynikající odkaz na supr článek.   Vidím to podobně jako bratr Kaczmarczyk, církev je ve velkém ohrožení liberální teologií.
Naopak tobě mnoho nerozumím, zřejmě  se snažíš o poctivý přístup, ale celkově je to zmatené. Víra je o naprosté důvěře Bohu. 
Lída



Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 04. červenec 2013 @ 09:18:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Liberální theologie je často spíš záminka než skutečný pokus o ohrožení Církve. Ti kteří na ní nejvíce poukazují často skrytě nebo dokonce otevřeně označují za liberální theologii lásku a soucit k bližnímu, v rámci Církve i mimo něj a používají to jako odůvodnění svých útoků proti Svatému otci, biskupům, kněžím  a nám všem.  Přestože jsou to právě oni kterým Církev podává pomocnou ruku a snaží se je zachránit.  Jako svoje nepřátele.




Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: rakato v Pátek, 05. červenec 2013 @ 10:47:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Trochu tomu nerozumím, jak může někdo citovat 2.Tim.3,16 a vybírat si přitom z Bible co je a co není Boží slovo.  Celá tato problematika je o tom, jestli opravdu věřím, že veškeré Písmo pochází z Božího Ducha, tedy od Boha.  Ano nebo ne ?  Původ a autorita Písma - Bible - je právě to, kde liberální teologie svádí na scestí. Staví se nad Bibli a podrobuje ji kritice svého rozumu.



Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 06. červenec 2013 @ 08:59:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Všimněme si: Mohou dát moudrost, což nevylučuje, že dát nemusí. Neboť ke spasení je zapotřebí Boží moc, kterou nenahradí ani sebelépe ilustrovaný, zlatem či kůží opatřený manuskript Písma.


  Ahoj.

  Velmi výstižné.

  Evangelium je Boží moc ke spasení každému, kdo věří a tahle moc je ke spasení nutně potřeba. Bez téhle moci není ani žádná církev. Už jsem tu psal, že jsem se zajímal o to, jestli je někde nějaký člověk, který přijal spasení jenom z písma, "sám", že by písmo svým rozumem zkoumal a najednou byl spasen. Kupodivu je to vždycky jinak K písmu a ke spasení se ten člověk dostal vždycky až po té, co se setkal s křesťany, ti se za něj modlili, řekli mu evangelium a obvykle měl ten člověk díky tomu i živou zkušenost s Bohem.

  Křes´tanský život je pak velmi v souladu s rozumem a s používáním rozumu, jen rozum nemůže být ten, kdo vládne a rozhoduje. Pokud srdce velí něco jiného než rozum, je chybou se rozhodovat podle rozumu.


  Liberální teologie je tak daleko od křesťanství, že těžko může křesťanství nějak ohrozit nebo mu ublížit.

  Příčinou úbytku počtu lidí v církvích být může, protože liberální teologie je přitažlivá jen pro určitý druh/okruh/typ lidí - pro lidi, kteří jsou hodně duševně vybavení, ti se v ní můžou vyžívat, spekulovat, připadat si důležitě, vzdělaně. Prostým lidem liberální teologie moc neřekne a nepřináší jim žádnou hodnotu, pokud tedy někde je liberální teologie, prostší lidi radši půjdou na pivo a tím ve skupině ubývá lidí.

  Toník



Re: Víra a rozum (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 09. červenec 2013 @ 19:41:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Re: „Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti...“

Zde je zajímavý princip: Učení (t.j. rozum) se má podřizovat a být veden Písmem (t.j. vírou), ne naopak. Přesně ve smyslu Ezechielových slov: Panovníku Hospodine - Ty to víš. Ne můj rozum, který mi na zákaldě mých celoživotních zkušenosti a vědeckého bádání svědčí, že suché kosti prostě oživnout nemohou, ale Ty, Panovníku Hospodine, ty to víš...



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy