Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 259, komentářů celkem: 429594, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116503443
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Leviatan
Vloženo Neděle, 01. září 2013 @ 20:35:47 CEST Vložil: Bolek

O Bibli poslal oko

Leviatan že má být popisem dinosaura?


Pod článkem "Násilí v Bibli" tvrdí "rosmano," že popis leviatana v Bibli (Jb 40,16-32) je vlastně důkazem o tom, že Bible zde hovoří o dinosaurech. Je to však jen výklad "biblického samorosta," ne nepodobného v tomto samotnému panu Dänikenovi.

Pokoušel jsem se mu vysvětlit, že smysl tohoto textu je zcela jiný (věroučný), ale marně.
Vzít si do ruky Bibli a domnívat se, že jí budu hned správně a bez příslušného vzdělání rozumět, je jen výrazem osobní pýchy. Pýchy, která je slepá a udržuje člověka v jeho vlastních omylech.


Starší, běžně známá vyprávění o zápasu babylónského Marduka s Tiámatou nebo jiná tomu podobná zde Hospodin používá k duchovní formaci Jóba.
Je zde také návaznost na žalm 104,26 a smysl tohoto textu má tedy docela jiný účel, než je nějaké vyprávění o dinosaurech.

V Písmu se obecně dá buď vzdělávat, nebo si pohodlně rochnit ve vlastních omylech a myslet si, jak je v tom člověk dobrý, jak má "Ducha."






Vysvětlení tohoto místa od překladatelské komise Bible, která je rosmanovi osobně prý "ukradená."

Job se chtěl s Hospodinem soudit a Hospodin mu na příkladu s leviatanem vysvětluje nesmyslnost takového počínání. Jako není  možné žádnému člověku se v boji s úspěchem postavit leviatanovi (pro Joba známý mytologický příběh o zápase Marduka s Tiámatou), o to víc je nemožným se postavit samotnému Stvořiteli.

Vždyť Bůh je neskonale mocnější než kterékoli jeho stvoření. A Jób se s ním chtěl soudit!
Byl by to předem ztracený zápas; to si teď musí Jób uvědomit.

Hospodin mu vskutku klade otázku, která se Jóba týká osobně, i když je vyjádřena všeobecně: Dal snad Bohu něco, za co by teď měl nárok na odměnu? (srv. Ř 11,35).

Člověk nemůže dát Bohu nic, co by už nebylo jeho. Naopak všechno dobré, co má, je z dobroty Boží a za tu by měl být vděčný, a ne ještě klást nějaké požadavky.
Aby si Jób uvědomil nehoráznost svého požadavku, aby se Bůh sklonil k němu k projednání jeho pře, začíná Bůh popisovat livjátána v celé jeho nesrovnalosti. Postaví - li se Jób vedle toho netvora, musí poznat, jak je nepatrný a bezvýznamný. Nemá, co by mohl před Bohem uplatnit.
Jen v poslušné oddanosti do jeho vůle získává jeho život
cenu a smysl.




Způsob, jak je livjátan popisován, ukazuje na to, že v něm viděl starý Izraelec ztělesnění zlého přírodního dění.
Některé výrazy připomínají jevy meteorologické (bouře, blesky, mračna) nebo vulkanické, jiné připomínají rozbouřené moře. Tento příšerný zjev, který nahání děs všemu tvorstvu a který otřásá samými základy země, je v Božích rukou. Bůh krotí i to, nad čím člověk stojí jen v úděsu a bezmoci.
Před livjátanem se třesou sami bohové, v hlubině mořské to vře jako v kotli, když se ožene, žádná zbraň ho nezraní, takže nikdy nepoznal strach a může na všechno hledět svrchu jako "král nad šelmami" (Septuaginta to nahrazuje výrazem "tvory ve vodách" a Vulgáta ""syny pýchy"). Septuaginta v livjátanovi tedy právem vidí "draka," o kterém hovoří také Jan ve Zjevení.



To, že Hospodin je pánem i nad livjátanem, je důkazem Boží vznešenosti a neskonalé vyvýšenosti. On jediný o něm rozhoduje.
A tento Bůh, jehož moc vládne nade vším, vyslechl Jóbovo toužebné přání, sklonil se k němu a mluví s ním.



Hospodinova řeč Jóbem otřásla.
Kajícně doznává, že mluvil nerozumě a vyznává, že u Boha není nic nemožného. Jób si uvědomuje, že také otázka jeho utrpení zůstane zahalena rouškou tajemství, kterou se mu nepodaří odhalit a vysvětlit rozumovými důvody. Vzdává se dalších pokusů a prostě jen vzdává chválu Svrchovanému.

Tímto byly konečně vytvořeny předpoklady pro rozhovor Boha s Jóbem na nové úrovni. Jób si uvědomuje, že je na Bohu, aby poučoval a nikoli na něm. Jób už nezdůrazňuje svou bezúhonnost. Pochopil, že snaha měřit se s Bohem a volat ho k odpovědnosti je plodem pýchy člověka, který chce být "jako Bůh" (Gn3,5).
Toto pokušení Jób překonal a proto už nebude mluvit o své spravedlnosti, nýbrž bude ztišeně naslouchat Božímu hlasu ...





Podobná témata

O Bibli

"Leviatan" | Přihlásit/Vytvořit účet | 56 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Leviatan (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Neděle, 01. září 2013 @ 21:18:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

oko oko,  ty biblický samoroste  :-)


větší nesmysly už jsi napsat nemohl ?   :-)


Pláčeš pěkně, ale na nesprávném hrobě.

Nic takového, co mi v článku přisuzuješ, jsem nikde netvrdil. O leviátanovi jsem se vůbec nijak nezmínil. Ani slovem.

Mluvil jsem o behemotovi   -   Jób 40, 15 - 24   - že je docela dobrým popisem obrovského dinosaura.
O leviatánovi je řeč od verše 25 dál.  Je to jiné stvořené Bohem zvíře než behemot (a jen tak mezi námi  - i ten popisovaný leviatan je zvíře, stvořené Bohem, žádná mytologická bytost  - buď nějaký obrovský krokodýl nebo něco jako stegosaurus).


Ty povídačky ve druhé polovině článku o údajných mytologických (vybájených - a tedy neskutečných a nepravdivých) bytostech jsou naprosto zcestné a falešné.  Stačí jen číst kapitoly Joba od 38.





Re: Leviatan (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Neděle, 01. září 2013 @ 21:30:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Mýlíš se oko také v tomto:

Vysvětlení tohoto místa od překladatelské komise Bible, která je rosmanovi osobně prý "ukradená."


Správně je to takto:

Vysvětlení tohoto místa od překladatelské komise Bible, která je rosmanovi osobně skutečně ukradená. (protože píše blbiny)




Re: Leviatan (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 01. září 2013 @ 22:07:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Oko,

píšeš: "Vzít si do ruky Bibli a domnívat se, že jí budu hned správně a bez příslušného vzdělání rozumět, je jen výrazem osobní pýchy". 

Jaké teologické ev. přírodovědné vzdělání by člověk měl mít, aby se mohl vyjádřit k tomu, zda jde o reálného, historického živočicha nebo o mytologickou bytost?

P. S.

Co je absurdnější věřit, že v oplatce upečené v troubě pojídáš živého Boha nebo že Bible popisuje vyhynulá zvířata? ;-) 



Re: Leviatan (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 08. září 2013 @ 15:56:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtěl bych uvést vysvětlení pro leviatana a behemota, jak jej podával dnes již zesnulý starozákoník a člověk dobře znalý historie Jan Heller: krokodýl a hroch, nevylučoval podobná zvířata. V té době se dokonce věřilo, že jim podobní, avšak mimořádně obrovští tvorové, byli také považováni za mořské obludy, na nichž rostla vegetace a vznikly tak ostrovy, které se při pohybu zvířete ztratily.

Všechny tyto představy byly založeny na pozorování přírody. Ještě bych doplnil podle současných dokumentů a bádání historiků, že nejen představy Izraelců, ale též řecká mytologie se zakládaly na nálezech koster pravěkých obrovitých zvířat, tedy podle dnešní terminologie například dinosaurů.

Stavět vysvětlení Jóba na těchto představách je možné jen potud, že obrovskou sílu těchto tvorů přirovnáváme k nekonečné síle Boží.



Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy