Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 419 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475309
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Víra a rozum (5)
Vloženo Sobota, 07. prosinec 2013 @ 13:57:52 CET Vložil: Stepan

Zkušenosti poslal unshaken

Kdysi se jeden člověk, snad novinář zeptal matky Terezy, proč to všechno sebeobětování dělá. Odpověděla mu, že až najde čas, získá v nebi odměnu a věčný život. Nad tímto výrokem se zahloubal jeden publicista a nejspíš přesvědčením křesťan a zkonstatoval, že matka Tereza v podstatě své milosrdné činy konala z vypočítavosti a s očekáváním odměny. Namísto aby je konala z nezištné lásky k lidem a k Bohu. K tomu stačí přidat nedávno zveřejněné dopisy adresované Terezou jejímu důvěrníkovi, v nichž se svěřuje se svými pochybnostmi o existenci Boží lásky a máme hned z matky Terezy příklad vypočítavého farizejství.



Krize víry? Ne, jen trpká cesta ukřižovaného.

Ještě nedávno bych výše popsaný závěr toho člověka dokázal přijmout. Také jsem, zřejmě obdobně jako on, prožil nádherné chvíle naplněné Boží přízní, v nichž se nepopsatelně dojemné prožitky střídaly s hltáním slov Písma o Ježíšových výrocích, jejichž genialitě nemůže konkurovat žádné jiné náboženské či nenáboženské učení. Rád na tyto chvíle vzpomínám. V tomto čase však vím, že to bylo dětinské utápění se v pohádkovém světě. Realita víry je totiž úplně jinde. Onen člověk byl nejspíš také ponořen do tohoto pohádkového světa líbezné lásky a prožitků a jistě byl i nadšený a plný pohotového vysvětlení událostí kolem nás v souladu s Písmem.

Jenže je to všechno jinak. Stačí se setkat s nepřízněmi, těžkostmi, nemocemi, zakusit ohrožení, pronásledování. A rázem se všechno, co si kristovec převzal z výkladů Písma a z věroučných naučení, dokáže zhroutit do úplné beznaděje. Ke mě tyto chvíle dolehly jen jako pochybnosti, což není žádné neštěstí. Z pochybností se totiž rodí skutečné poznání. Osvícenci dokonce pochybnosti považovali za základ pokroku. Nebyl jsem však pro svou víru v temné kobce středověkého vězení, nikdo mě nemučil ani nerozdělával oheň na hranici s kůlem, k němuž bych byl připoután. Nedostal jsem se na samé dno lidské existence, nevládly nade mnou vegetativní (základní živočišné) projevy těla, které mívají navrch v nesnesitelných bolestech nebo v předsmrtné agónii. Kdepak. Přestože jsem zakusil leccos, jsem pouhý teoretik, který má snahu vcítit se do lidí, kteří takové zážitky na vlastní kůži poznali.

Již dávno jsem sledoval úděly lidí v extrémních situacích, abych rozpoznal samou podstatu lidského chování. Z poznání holocaustu jsem kdysi odsoudil ty lidi, obdobně jako generál Patton, pro jejich neschopnost bránit se zlu. Později jsem v nich viděl příklad Božího soudu, ale nyní, když jsem poodhalil jejich možné prožitky a pocity ve chvílích beznaděje, se mi stali nesmrtelnými vzory pro naději v beznadějné situaci. Nebo právě naopak, odstrašujícím příkladem lidí odpadlých od Boha a tedy bez možnosti volat ke Stvořiteli života. Opustí-li kdo Stvořitele, může volat jen do prázdna. Snažil jsem se vžít do nemocných, postižených, do týraných, hladovějících. Také jsem se snažil rozpoznat příčiny lidského zla. Takže když ke mně přišly pochybnosti o Boží spravedlnosti, začal jsem si své poznatky a zkušenosti dávat dohromady. Kde je zde Bůh, kde je zde Jeho milost a milosrdenství? Vždyť mnozí z trpících byli lidé Bohu oddaní! A přesto se při setkání s realitou tohoto světa jejich víra zhroutila, v lepším případě přeměnila v zatrpklost s otázkou. Proč? Kde jsi náš Bože?

Tento soukromý úvod píši, abych dodal následujícím větám alespoň trochu vážnosti a odloučil je od víceméně prázdného rozumbradování. Ještě doplním, že o příčinách vzniku beznaděje, která nás může potkat při cestách s Bohem, neuvažuji jen já. Když jsem se ještě navíc nedávno dozvěděl, že jedna sestra ve své těžké nemoci ztrácí víru a ani její obětavý manžel s teologickým vzděláním (to předpokládám, byl něco jako pastor) jí nedokáže pomoci, tak jsem se rozhodl podělit se svým poznáním. Z aktuálního rozhlasového svědectví jsem také poznal jinou sestru prožívající obdobnou „krizi víry“ (jak jinak to nazvat) intenzivněji než já. Byla také dotčena studiem holocaustu, avšak na rozdíl ode mne se odvážila k misionářské službě v Keni. A tam se denně setkávala se smrtí a utrpením malých dětí. Když ji navíc zabili bratra v misii, nedokázala ani přijmout útěchu, že jí to potkat nemůže, neboť se všichni v místě za ní modlí: „Vždyť se modlili i za toho mého kolegu.“

Moje poznání není dokonalé, není ani nové. V podstatě jsem hlavně převzal co jsem slyšel, četl, viděl. Abych mohl správně vystavět co bylo zkušenostmi poškozeno, musel jsem nejprve uprázdnit místo zbořením pouček, kterými nás krmila a krmí církevní společenství. Abych všechna ta slova obsahující často rádoby svaté žvásty, s Boží pomocí přebral, vyhodil plevy a oproštěné od někdy až jedovatých jílků mámivých (viz Matouš 13:25 podle Pavlíka nebo studijního překladu) nechal pravé rostlinstvo Boží vyrůstat v prosvětlené Boží zahradě, kde plevy nezaclánějí.

V dosavadních článcích „Víra a rozum“ bylo toto: V první části jsem chtěl upozornit, že Písmo je pevně zakotveno na cestě poznání Boha a Jeho vztahu s lidmi. Ve druhé jsem pak stručnou rekapitulací historie shrnul některé poznatky s používáním rozumu, proti jehož používání se církev bránila od jejích samých počátků. Ve třetí části jsem uvedl některé z otázek, které učitelé většiny dnešních církví buď ignorují nebo odpovídají, jako by sami byli mimo realitu života. Ve čtvrté jsem se snažil podělit o nejpalčivější problém víry – o příčině zla.

Víra bez důvodu

Víra, že existuje Bůh je čistě rozumová záležitost. Na Boží existenci a přítomnost se dá například přijít ze stvoření, což máme všude kolem sebe i v nás. K víře v Boha nepotřebujeme nic víc, než rozum.

Horší je však Bohu rozumem uvěřit. Když jsme se dostali na samé dno a o důvěře k Bohu zapochybovali, tak vězme, že Abrahám neměl žádný důvod Bohu věřit. Také se podle toho choval a jednal. Ale přesto, že si často „pomohl sám“, Bohu věřil. Věřil tak, že bez zaváhání přinesl na obětiště svého jediného syna.

Takže nazvěme takovou víru Abrahámovská víra. Naše očekávání Bůh nesplnil, neochránil nás, nechává nás trpět.V Písmu najdeme spousty veršů, kde je vysloveno „dodržuj Boží zákon a bude se ti dobře dařit“. Ale také tam najdeme „není od Boha žádná záruka, že nás ochrání nebo že nás povede ke šťastným zítřkům bez problémů“. Abrahám nám dává příklad: Nemáme důvod Bohu věřit, ale přesto mu věříme.

Beznadějí do naděje

Ale jak to udělat, jak se k důvěře k Bohu přimět, když k ní nenalézáme důvod?

Vrátit se prostě s plnou důvěrou k Bohu? Bylo to naše niterné rozhodnutí vybrat si ze dvou předkládaných možností, jak stojí psáno: „Vyber si. Buď cestu požehnání, nebo cestu zlořečení“. My jsme si vybrali cestu požehnání. Výsledek však byl opačný. On „rozpálil se na mě hněvem, považuje mě za svého protivníka“ (Jób 19:11). „Mé bratry ode mne vzdálil, moji známí se mi odcizili, moji příbuzní mě opustili, kdo se ke mně znali, zapomněli na mě. Hosté mého domu i mé služky mě pokládají za cizího, v jejich očích jsem cizozemec. Když zavolám na otroka, neodpoví, svými ústy se ho musím doprošovat. Můj dech se oškliví i mé ženě, vlastním dětem páchnu. I padouši se mě štítí, když chci povstat, spílají mi, všichni moji důvěrní přátelé si mě hnusí, ti, které jsem miloval,se ke mně obracejí zády.“ (Jób 19:13 -19)

Jób si stěžoval Bohu na svůj úděl, a to byl člověk Bohem uznaný za spravedlivého. My, kteří jsme skrze Krista uznaní za spravedlivé, my také můžeme křičet ke svém Bohu Spasiteli a zachránci. Vykřičet svou bolest, ptát se, proč jsi nás opustil, abychom ve chvíli nejtěžší, kdy již nezbývá zrnko naděje, dospěli k naprostému odevzdání do Božích rukou.

Pokud se cítíme být opuštěni Bohem, pokud poznáváme prázdnotu bez Boží přítomnosti, vzpomeňme si na dřívější nepopsatelně nádherné zážitky s vnímáním Boží blízkosti. Copak se Bůh, který umí tak úžasné extáze nebeské přítomnosti, jen z ničeho nic ztratí?

Můžeme se poučit od mystiků, od prožitků jejich „temných nocí“. Nebojme se těchto lidí, i když v některých pseoudovědeckých kruzích se jejich prožitky považovaly za příznak duševní choroby. Naopak. Byly to jejich reálné, rozumem vnímané prožitky, posvátná realita a současně důkaz Boží přítomnosti v člověku. Jan od Kříže popisuje svou temnou noc se ztrátou důvěry v Boha: „Je to bolestné zmatení s mnoha obavami, představami a boji, které v sobě duše má, kdy v uchvácení a se zakoušením bídnosti, v nichž se vidí a tuší, že je ztracena... Je hluboké toto válčení a zápas, protože pokoj, který se chystá, má být velmi hluboký.Neboť na konci každého Božího působení, i když jde cestou kříže, je naděje.

Když jsem zmínil cestu kříže, nemyslím tím vysvětlení utrpení tělesně nebo mentálně postižených, nevidomých, nevyléčitelně nemocných ap. Jak jsem slyšel od katolíků, vysvětlují takovým lidem, že oni tak nesou Kristův kříž. Mohou to tak vnímat, pokud to sami cítí. Ale svůj úděl si sami nevybrali, nerozhodli se pro něj svobodnou vůlí, byl jim vnucen. Jejich utrpení netrvá jen několik hodin, jako smrtící ukřižování, ale měsíce roky, desetiletí... Vysvětlení jejich údělu takhle zjednodušit nelze. Já vysvětlení neznám...

Nemusíme být ani nějak vzdělaní či vášnivými čtenáři, abychom poznali, že život bez Boha nemá smysl. Když pojedeme kolem vepřína s výběhem, uvidíme prasata válející se v bahně. J.A. Komenský pro člověka a smysl jeho života používal slovo „samosvojnost“. Prasata se válí v bahně, ale přesto jsou užitečná. I kámen je užitečný. Ke stavbě, drží také celé kontinenty. Jenom člověk dokáže být „samosvojný“ tak, že je naprosto neužitečný. Vyžere co ještě zbylo, zbytek poškodí nebo zničí. Jenom „hluku nadělá“ (Žalm 39:7). „Kdyby vyhynuli červi,“ řekl jeden biolog, „byla by to pro Zemi katastrofa. Kdyby vyhynuli lidé, byla by to pro Zemi záchrana.“ Chceme snad být jako prase, ale na rozdíl od dobytčete bez užitku, chceme snad patřit mezi ty, z jejichž zániku se bude stvoření radovat? Nebo rozpoznat, že náš Stvořitel nám zde dal místo kvůli nějakému poslání? Tak Pána prosme, aby nám naše poslání ukázal a my jej mohli naplnit.

Věřme a důvěřujme Bohu. Máme snad jinou možnost, máme snad někoho jiného, ke komu bychom mohli jít? Proč na nás Bůh zlý úděl dopouští, nevíme. „I kdyby jsi nás Bože zabil, smiluj se nad námi a dej, abychom i v největší nouzi jen v Tebe doufali.“

Já vím, že můj Vykupitel je živ a jako poslední se postaví nad prachem. A kdyby mi i kůži sedřeli, ač zbaven masa, uzřím Boha, já ho uzřím, pro mne tu bude, mé oči ho uvidí, ne někdo cizí, mé ledví po tom prahne v mé nitru. (Jób 19:25-27)

Pohled zpět po poznání reality

Začal jsem popisem odsouzení matky Terezy nezkušeným člověkem. Snažil jsem se vylíčit utrpení a beznaděj, kterou dokáže přinést realita našich životů. Ježíš Nazaretský také viděl, jak Římané, úmyslně všem před zraky, aby to všichni viděli a dostali strach před vzpurným jednáním, nechali průvod odsouzenců na smrt stoupat na viditelné místo na kopci se svým křížem – smrtícím nástrojem - na zádech. Tuto hrůznou cestu také svěřuje Pán nám: „...Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.“ ( Marek 8:34). Svá slova doplnil upraveným rčením z vojenského řádu římských legií „Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde,“ „kdo však přijde o život pro mne a pro evangelium, zachrání jej.“ (Marek 8:35) Matka Tereza jen řekla svatou pravdu po zkušenostech v životě plném beznaděje, nemohoucnosti, nemocí a smrti svých bližních. Což můžeme říci také takto: „Bože, náš Spasiteli a Vykupiteli, když jsi na nás dopustil ztrátu veškerého požehnání, máme v Tobě naději, že svého Ducha, kterého jsi nám daroval, neodevzdáš mrtvolnému šeolu, ale přisvojíš si ho zpět do své slávy.“

Očekávání věčného života není pouze odměna, je to také výstup s křížem na zádech z beznaděje světa zmítaného zlem do světa Boží lásky.




Podobná témata

Zkušenosti

"Víra a rozum (5)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Víra a rozum (5) (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 07. prosinec 2013 @ 16:48:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja myslím že soudit člověka může jen Buh.Ja studuji Bibli a dost Adventisty. Advetisté přesněji někteří jejich kazatelé říkají že lidé kteří budou zapečetěni,(podle jejich učení to budou někteří članové jejich církve)  budou hlásat trojandělské poselství a tím vyvádět Boží lid z Babylona. Tak za to že tento lid vyvedou je čeká v nebi odměna.Takže já bych mohl říci že to tito lidé budou dělat za určitou odměnu v nebi a ne z lásky. Je to asi podobný jako s tou matkou Terezou v uvodu článku. TAKŽE JÁ BYCH RADĚJI NIKOHO NESOUDIL JA MYSLÍM ŽE TO PRÁVO MÁ POUZE BUH POSOUDIT LIDSKÉ SKUTKY A MYŠLENKYAMEN



Re: Víra a rozum (5) (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 08. prosinec 2013 @ 09:10:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to vynikající úvaha. Jaký smysl má existence člověka na Zemi ? Mně se někdy zdá, že na člověku a v člověku se odehrává boj mezi Bohem a Satanem. A člověk by se měl rozhodnout, komu bude sloužit  a kým se nechá ovládat. Četl jsem dopisy matky Terezy. Je to smutné čtení, protože prožívala velký vnitřní boj. Viděla kolem sebe obrovské utrpení a bídu. Sama si svůj úděl vybrala, sama si vybrala utrpení. Pochybuji, že by se ti moderní nekatoličtí křesťané, kteří všude  křičí, že Ježíš je Pán a Král a řvaním působí na lidi kolem, dokázali chovat statečněji než ona. Zažil jsem zde, jak se ji posmívali a nadávali jí sprostě. Jakoby by jen oni byli ti nejlepší a znali jen oni pravdu. Nakonec, co ta žena měla ze života? Můžeme jí vytýkat, že to dělala hlavně kvůli vlastní spáse ze skutků ? Máme na to právo ? Každý jsme svým způsobem nějak vypočítaví. I utrpení si někdy vybíráme sami. Když páter Kolbe se rozhodl nechat se vyměnit a zachránil tak zoufale bránícího se vězně, rozhodl se vlastně spáchat sebevraždu. Proč ? Jaká byla motivace ? A v bunkru smrti byl tak s ostatními někdo, kdo ostatním devíti umírajícím dokázal svědčit o Bohu a třeba posílit v posledních chvílích života. Mělo to tedy smysl. V krajním utrpení se lidé chovají různě. Poslanec Dostál známý svým ateistickým postojem vystupoval pár dní před smrtí v TV s Bohdalovou  jinými celebritami a hrdě dával najevo, že se smrti nebojí. Měl těžkou rakovinu a velké bolesti. Pomocí jaké síly toto překonával, když nevěřil v Ježíše? Fanatičtí vojáci šli zabíjet a do boje a mnozí z nich vůbec nemysleli na Boha. Smrt pro ně neznamenala nic. Smyslem jejich existence bylo v dané chvíli něco úplně jiného.

 

Rozhodující je vždy smysl konání a života? A důležité je, aby ten smysl nám dával poznat Bůh, a ne Satan.


 

 

 




Re: Víra a rozum (5) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. prosinec 2013 @ 09:38:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezké a užitečné zamyšlení - alespoň pro některé z nás.



Re: Víra a rozum (5) (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 09. prosinec 2013 @ 10:06:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslíte si že se Boží mučedníci zhroutili a stali se z nich vlivem bolesti základní živočišné bytosti podobné zvířatům ? To je dost divný pohled na mučednictví.

Mnozí z Vyvoleného národa se holocaustu trpně podrobili a přijali ho jako Boží trest za svoje hříchy. Jako projev Božího milosrdenství. Toho že Bůh trestá ale neopouští. Podobně jako sedm bratrů v II. knize makabejské a jejich matka.

Nejrůznější odměny a radosti v Nebi nám slibuje Starý i Nový zákon. Pohled na Otcovu svatou Tvář, hostinu s Kristem, mnohanásobně zúročené ovoce dobrých skutků, Ráj i nebeské příbytky.  Krásu a dobro jaké si ani svatí nedovedou představit, dokud tam nepřijdou. To všechno nabídla blahoslavená Matka Tereza Bohu, byla ochotná se veškeré blaženosti vzdát. Výměnou za záchranu kterékoliv duše dle Boží vůle. Jediného člověka. Jako oběť za svěřené duše nikdy necítila ani sebemenší záchvěv radosti nebo uspokojení nade všemi úspěchy ani nad čímkoliv jiným. Při léčbě těla a záchraně duší. Po celou dobu své činnosti v Indii prožívala duchovní noc. O čemž svědčí i její písemnosti, které jsou často zneužívány z tohoto důvodu. Předtím než tam odešla žila relativně poklidným životem ve svém klášteře se až jí cestou na duchovní cvičení oslovil náš Pán Ježíš Kristus a setkával se s ní po 3 roky  Tváří v tvář. Než vyrazila do nejnebezpečnějších míst indických chudinských čtvrtí hledat osamělé umírající lidi. V tom co měla na sobě a bez jakéhokoliv zajištění.  Včetně jídla.




Re: Víra a rozum (5) (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 12. prosinec 2013 @ 08:02:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Jenže je to všechno jinak. Stačí se setkat s nepřízněmi, těžkostmi, nemocemi, zakusit ohrožení, pronásledování. A rázem se všechno, co si kristovec převzal z výkladů Písma a z věroučných naučení, dokáže zhroutit do úplné beznaděje.

  Ahoj Unshakene.

  Díky za zajímavý článek.

  To jsi napsal hezky. Přesně tak všelijaké výklady písma fungují 
a pro tento důvod je asi většina výkladů písma a všelijakých 
věroučných naučení vymyšlená a proč se výkladů písma straním.

  Se samotným Božím slovem mám zkušenost přesně opačnou: 
Ve chvíli, kdy přijdou nepřízně, těžkosti, nemoc či ohrožení, 
je Boží slovo pro mne kotvou, která mne drží naživu a při zdravém rozumu.


  Hodně podobnou zkušenost mám s vírou v existenci Boha - 
také ji považuji za logickou, rozumovou a ne moc užitečnou, dost často 
spíše bláznivou. Jako kdyby třeba někdo "věřil že existuje jeden táta", 
ale nikdy ho nepotkal, neznal ho a ani neměl tu potřebu
a s postojem "v jednoho tátu věřiti budeš" by si vystačil celý život.
Byť by měl o tátovi bezpočet snad i pravdivých informací
a na zdi pokus o jeho portrét.


  Za klíčovou považuji víru Bohu, důvěru Bohu, jeho slovu. 
Vím, že Bůh existuje a věřím jeho slovu. A znám několik lidí, 
kteří právě v těžkostech života Bohu uvěřili a já jsem určitě mezi nimi.


  Nepochybuju o tom, proč je na světě zlo - ostatně právě
kniha Job to popisuje dobře. Co jsem vždycky řešil bylo
spíše to, jaká je moje úloha v dané situaci a jak se zlého stranit.
Asi jsem spíše praktik.


  Byl bys ochoten nám trochu přiblížit útrapy a beznaděj, 
pro které jsi se dostal do stavu, který popisuješ?

  Díky
  Toník



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy