Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 591 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494366
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Schizma a František
Vloženo Úterý, 02. září 2014 @ 16:39:34 CEST Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Frantisek100

                 Bible je Boží Slovo. V takovém případě ji, pokud milujeme Boha, nesmíme a nemůžeme zpochybnit. Když tak použijme slovo nerozumím. Každé takové zpochybnění vytváří v nás blok, který  v nás pak vyvolává nedůvěru v Boha.  Nerozumím tento blok nevytváří. Ale, jak se však vyrovnat s násilím, které v Boží Slově existuje  ve SZ a nařizuje ho sám Bůh? Některé masakry pak jsou tak kruté, že jsou těžko pochopitelné. Máme  obdivovat a  chválit všechnu tu krutost postav ve SZ??? Mají nám být příkladem  a vzorem ?? Zobrazují nám Pána Ježíše ??


                Záleží na našem vztahu k Pánu Ježíši. Pokud Ho přijímám takový, jak se projevuje v NZ a jak nám Ho prezentují evangelisté, pak se jeví zcela nepochopitelné, že by se  tento Ježíš choval tak krutě. Kdo vidí mne, vidí Otce. Jsou přece  zajedno. Jak to, že se tak změnil? Je to způsobeno Boží milostí??? A jaký byl Bůh a Pán Ježíš před Boží milostí??? Je však logická tato otázka? Přece Bůh se nemění. Milost v něm musela být vždy.

        Pokud v Boha nevěřím, pak pochopitelně  tu nacházím  bohatý zdroj, který se dá zneužít v rámci atheismu. Mohu považovat SZ za pouhou židovskou literaturu, která má posílit víru v Boha a národní vlastenectví. Násilí v takovém případě je účelově vymyšleně  a vymyšlen je i další obsah SZ tak, aby vyhovoval jeho vůdcům národa. Války pak zde jsou zcela přirozeným jevem stejně jaké v celé lidské společnosti ve všech dobách existence lidstva.

               Ale tuhle atheistickou variantu si jako věřící v Boha nemohu připustit. Věřím, že Slovo Boží  je od Boha  a inspirováno Bohem. Vadí mi však, že člověk se učí  od Boha zabíjet, vraždit, rabovat, zotročovat jiné lidi  a národy......Do mé představy a víry o Bohu se vkrádá něco, co tam nesedí, co náš obraz o Bohu kazí. Máme toto chování Boha a Pána Ježíše ve SZ chápat jako správné, užitečné  a inspirující ?? Tady vzniká schizma. Vysnili jsme si Boha, ale On takový není? Ale jak a proč jsme si ho vysnili?? V době SZ naopak představa Boha jiná neexistovala. Je silný, krutý, žárlivý, nelítostný, podle potřeby i mstivý a je třeba se ho bát a ve všem poslouchat. Zvláštní obraz. Je opravdu Bůh takový?? Izraelci ho asi takhle vnímali. A také ho napodobovali. Dokázali být stejně krutí, nelítostní a mstiví. Inspiroval je opravdu Bůh a Pán Ježíš??? Na rozdíl od nás to měli jednoduché. Věděli, že Bůh je prostě takový a za každý přestupek následuje okamžitě smrt. Informace o Bohu  a od Boha jim zprostředkují kněží, především kněz nejvyšší.  O ničem se nediskutuje a okamžitě se plní to, co je Boží příkaz od nadřízených,  Žádné emoce, žádné slitování, žádné přemyšlení....

          Takže tu máme schizma čili rozštěpení pojetí Boha a Pána Ježíše tak, jak nám ho představují evangelisté a pojetí Boha tak, jak nám ho představuje Mojžíš a další pisatelé SZ. Lze to vůbec sloučit dohromady???  Lze si představit Pána Ježíše a Otce Boha na jedné straně jako zdroj lásky i vůči nepřátelům bez nenávisti, mstivosti, sobectví a dalších negativních vlastností a na druhé straně Pána Ježíše a Otce Boha jako ty, kteří nařizují války, pobíjení, zotročování, mstu atd...??

Jak se máme s tímto vyrovnat???

Pozoruji dva přístupy::

Jedni všechny ty masakry, vraždy a rabování přejdou jako něco, co je normální. Odůvodní to potřebou Boha uchránit svůj lid a tím, že má na to právo. Pochopili to prý velice dobře, souhlasí s tím  a považuji za správné. Tečka.  Bohužel zde ale vzniká příklad a inspirace chovat se někdy také tak. Zde mají původ náboženské  a jiné tak zvané svaté  války. Bůh je pak chápan jako síla, která může páchat vše, co si umíní. Některým se toto pojetí i líbí. V tom je podle nich pak síla Boha. A ve SZ se tato síla ukázala a prezentovala. Takový je Bůh. Silný, silný, bojme se ho, jinak skončíme jako ti pohanští sousedi Izralele. Proto taková agresivita se používala i při evangelizaci světa. Podobně se chovají i jiná náboženství. Svatá válka.  Války  a války. Jsou v Bibli, tudíž je to normální  a správné, zvláště, když bojujeme proti pohanům a atheistům. A někteří toto schizma vyřešili snadno.  Ano, je to vlastnost Boží před věkem milosti. Dejme tomu, ale pak se tím dnes nemůžeme inspirovat a nic z toho čerpat.

To řešení schizmatu, kdy člověk prostě tomu porozuměl, je mi  cizí a jeví se mi i velmi ne bezpečné. Jaksi podvědomě nás zákonicky inspiruje a schvalujeme pak násilí  a války. Snadno se přidáváme na stranu zla. Humánnost odsuzujeme pak jako projev lidské slabosti. Vzorem se nám stávají ty biblické postavy, které mají na rukou potoky krve. Takové lidi Bůh miluje  a jim odpouští. Zde se takové pojetí Boha některým moc zamlouvá  a je blízké stavu jejich duše. Takových věřících, které místo Ježíše z NZ inspirují Mojžíš, David a další je také hodně.


Druhý přístup:

Nerozumím. Trápí mi ty boje, zabíjení, masové vraždy pohanů páchané lidmi. Nerozumím a strašně mne to trápí. Je to úplně v protikladu povaze Pána Ježíše tak, jak ho známe z evangelií. Proč? Protože miluji Boha a Pána Ježíše.  Neumím si  Ho vůbec představit ve SZ. A Pán Ježíš o tom dál  nikde nehovoří, ale radí chovat se jinak, než bylo zvykem ve SZ. Když Boha miluji, přijímám Ho i  s tím, čemu nerozumím. Je to minulost, která spíše má být pro nás varováním, ale vše pochopíme až v nebi. Nevracejme se proto k tomu, když i Pán Ježíš s k tomu nevracel. Možná je to tam i jako zkouška naší lásky k Bohu. Důkaz, že přemýšlíme, a přesto milujeme Boha, i když o Něm víme takové věci.

Tedy nerozumím a nezpochybňuji. Musím se smířit s tím, že jednou se dozvím pravdu, kterou teď nejsem schopen chápat.

Je mi nesmírně sympatické, co Pán Ježíš radil.  

Tohle považuji za správnější přístup, než je ten první.

Pán Ježíš  na mnohé otázky také nedal přesnou odpověď. Když se učedníci obrátili na Pána Ježíše s otázkou, co se stalo Galilejským, které nechal zavraždit Pilát, Pán Ježíš jim odpověděl: "Myslíte si, že tito Galilejci byli větší  hříšnici než ti ostatní...???" Jinými slovy i my dnes máme podobné otázky. Proč museli zahynout ti či druzí? Ale odpověď Pán Ježíš nedává? Proč? Nezná ji anebo bychom to nepochopili a pak je to ta nejdůležitější otázka ??
To, co se přihodili jim či ostatním může potkat i nás  a  kdykoliv a různým způsobem.  Důležité je, abychom nezahynuli duchovně, protože smrt potká každého.

A tak dává místo odpovědi tuto radu:
"Nebo si myslíte, že oněch osmnáct, na které padla věž v Siloe, byli větší viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete."

A tak, když mne zastaví nějaký člověk, který ví, že věřím, a začne svůj rozhovor otázkou, jak to, že tomu či onomu se stalo takové neštěstí a jasně vidím, že tím chce zpochybnit moji víru v Boha  a existenci Boha vůbec, mám už odpověď.
" Ani Pán Ježíš nám na to nedává přímou odpověď. Ne proto, že by ji neznal, ale proto , že bychom ji stejně nepochopili a není pro nás potřebná  a důležitá. Místo toho dává dobrou radu. Čiňte pokání ? Proč? Protože smrt potká každého  a nevíme kdy a jakým způsobem, ale pokání je první krok k záchraně za našeho života. Pak už je pozdě. "

Pár vět, o kterých je dobře vážně přemýšlet. Možná probudí v lidech touhu hledat pravdu a cestu k Bohu.

Hezký den všem  
František






"Schizma a František" | Přihlásit/Vytvořit účet | 139 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Schizma a František (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 02. září 2014 @ 17:35:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku...za svoj prolhaný, hriešny a premárnený život si zaslúžiš peklo, to jest večné oddelenie od Boha...ďakuj Bohu denne za to že ťa netrestá tak ako trestal ľudí oprávnene v starom zákone...Ďakuj Bohu denne za Krista ktorý na seba vzal všetky tvoje ohavnosti, zvátenosti a daruje ti večný život...ver mi...za svoj život si zaslúžiš aby ťa niekto obesil na prvý kandeláber na ulici...tak nejak ako dopadli mnohí v starej zmluve...to bol spôsob odplaty za hriech...ďakuj Kristovi denne...

ivanp



Re: Schizma a František (Skóre: 1)
Vložil: tele v Úterý, 02. září 2014 @ 19:54:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, Františku,
děkuji za velice pěkný článek. Tedy podle mého úsudku. Snad nemám osobně, co bych vytkl. Myslím, že jsi dobře rozpoznal rozdíl mezi obdobím Staré smlouvy, která byla dána skrze Mojžíše, a obdobím Nové smlouvy, která byla dána skrze Ježíše Krista. Už však nemohu souhlasit s tím, jak jednáš vůči svým oponentům. Jako bys byl ve svém jednání stále pod SZ, a přesto v myšlenkách pod tím NZ.
Vím, že máš potíž přijmout to, jak to, že ti, kdo byli (a ještě i jsou) pod Starou smlouvou, činili ty věci, které kritizuješ (a nejen ty - i Ježíš, například jeho výklad v SZ psaného oko za oko, zub za zub; a další výroky k "je psáno, bylo řečeno; jeho jednání k cizoložnici, apod.), když Bůh je přeci stále tentýž - včera, dnes i navěky. Jak to, že nás učil Ježíš, abychom své nepřátele milovali, dobře činili těm, kdo nás nenávidí, vždyť přeci náš Otec je milosrdný ke všem lidem, dobrým i zlým. Ano Ježíš i Otec jsou jedno. A Bůh je láska. Souhlasím s tebou.
Je zde však jedna věc, a nevím, zda ji v dobrém také přijmeš. Apoštol Pavel nás učil, na základě zaznamenaného ve SZ, kde je psáno, že Mojžíš si zakrýval před Izraelci svou tvář závojem, protože mu na ni zářila kůže od rozhovoru s Hospodinem a oni se báli. Prvně to nevěděl, a tedy četl z desek desatera Izraelcům s odkrytou tváří. Pak ji již měl před Izraelci zahalenou, a závoj snímal jen tehdy, když vystupoval k Hospodinu a poté, co sestoupil od Něj, pokryl si svou tvář závojem. Apoštol učil, že tento závoj, zůstává při čtení Mojžíšova zákona na srdci těch, kteří jsou pod Starou smlouvou, jejich myšlení se ustrnulo a zůstává jim skryto, že tento závoj byl v Kristu již odstraněn. Slavná záře Páně na tváři Mojžíšově byla však pomíjející, nebyla trvalá a byla také přikrývána závojem. Člověku Nové smlouvy, který se obrátil ke Kristu, je však zcela odhalena a zrcadlí se na jejich tváři (srdci). Když tedy Mojžíš měl před Hospodinem odkrytou tvář, spatřoval sice tu nepomíjivou zář Páně, ale když sestoupil, přikryl tu svou tvář, na které se pomíjivě zrcadlila slavná zář Páně, závojem. My ale nyní máme stále odhalenou tvář (srdce) vůči Pánu, a jsme proměňováni stále ve větší slávě k Jeho obrazu mocí Ducha svatého (Páně). To Mojžíš ani Izraelci neměli. Navíc nás apoštol Pavel učí, že služba SZ vedla k odsouzení, kdežto služba Nové smlouvy je službou spravedlnosti. Stará smlouvy tedy zrcadlila pomíjivou zář (slávu) Páně, kdežto ta Nová smlouva zjevuje tu nepomíjející. Opět opakuji, že to do Krista nebylo možné. Starý zákon je tedy jen odleskem Boží slávy, která je přikryta závojem, a je tedy pomíjející a tedy porušitelný. Kdežto Kristus zjevuje věčnou Boží slavnou zář, neboť On a Otec jsou jedno. Kristus Ježíš sám je plností zákona. Na co Mojžíšův zákon nestačil, aby přivedl k dokonalosti, to Kristus naplnil. Proto člověk pod Starou smlouvou činil ty věci, které kritizuješ. Ačkoliv je Zákon svatý, člověk je hříšný. Člověk Nové smlouvy žije z Krista. Když tedy křesťané hřeší, hřeší nejen proti svému Pánu a bližním (lidem), ale také proti Zákonu. Na jejich srdci jakoby spočívá onen závoj. Nehledí na nepomíjející slávu Páně. Když činí to co Kristus, to co vlastně Zákon vyžaduje, jejich srdce je odhaleno, závoj sňat a vidí nepomíjející přeslavnou zář Páně.
Bůh je vskutku stejný včera, dnes i na věky. A Bůh Nové smlouvy je stejným Bohem za smlouvy Staré. To, co se však změnilo, je to, že v Kristu byl sňat ten závoj, který brání lidem pohlédnout přímo a spatřovat nezakrytě Boží slávu a být jí proměňován k Jeho obrazu.
Jsou však věci, které můžeš přeci na lidech SZ následovat. Mojžíš byl věrný Bohu. Jistě nemůžeme souhlasit s krutostmi, které činil, nebo k nim dával příkaz. Nesmíš také zapomenout, že některé příkazy dal pro krutost srdce Izraelců - jeden příklad - například to, že může muž propustit svou ženu. Některé příkazy dával v Hospodinově jménu pro právě krutost a zlo srdce Izraelců. My dnes již nežijeme pod Mojžíšem, ale pod Kristem.
Nevím, jestli tohle vysvětlení přijmeš, ale přesto si ti dovolím před tvé oči postavit mé porozumění. Také však ještě neznám plnou pravdu a ne všemu rozumím. Ale doufám, že jednou plně porozumíme všichni.
A také nezapomeň, že to píše ten, který sám sebe označuje jako tele.



Re: Schizma a František (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Sobota, 06. září 2014 @ 01:37:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přijde mi, že už jsme tu podobné téma řešili, ale jestli Ti to pomůže...
Dovolil bych si nabídnout třetí přístup, který je trochu podobný tomu, co jmenuješ jako přístup ateisty, byť to je to poslední, co jsem. Nazval bych ho "začínám rozumět". Problém je myslím hned v první větě toho Tvého článku. Já bych ji formuloval trochu jinak: V Bibli je (i) Boží slovo. Tedy pokud si dáme práci a najdeme ho tam. Ono tam totiž není jenom Boží slovo. Už jsme se tu o tom myslím bavili minule, že když si Čech chce něco přečíst o úsvitech našich dějin, udělat si nějaký obrázek, jak náš národ vznikl a jaké byly jeho počátky, přečte si třeba Kosmovu kroniku, nebo Staré pověsti české. Když si chce přečíst něco od náboženství, které náš národ formovalo, sáhne po Bibli. Židé mají ale tyhle dva prameny do značné míry (když pomineme jejich mimobiblický folklór, třeba různé midraše) spojené do jednoho. Chci říct, že v Bibli najdeme Boží slovo zabalené do národního velkopříběhu židovského národa. A ukaž mi národ, jehož národní velkopříběh by fandil jinému národu a ten vlastní by neviděl jako něčím zvláštní. Ano, židovský národ je pro nás zvláštní, protože jsme jeho prostřednictvím přijali víru, kterou vyznáváme, ale sám o sobě (dovoluji si tvrdit) ne víc, než jakýkoli jiný.
Do očí bijící je pro mě v tomto směru příběh nevěstky Rachab, která nestranně vzato udělala velkou sviňárnu, zradila celé své město výměnou za to, že ona sama s rodinou si zachrání krk. Ale přesto je v Bibli vnímána jednoznačně jako kladná postava. Zkusme si představit, kdyby podobně jednala nějaká Židovka a vydala třeba Jeruzalém v době obléhání Babylóňanům. Pak by se k ní Bible stavěla, počítám, jinak, i když by šlo o naprosto stejný skutek.
Bible je moje nejoblíbenější knížka, ale přesto jsem přesvědčen, že kromě Božího slova v ní souběžně, ať chceme nebo ne, nacházíme i jiné věci související se židovským národem a je třeba to do jisté míry oddělovat. Bůh je takový, jakým se zjevil být v Ježíši Kristu.





Re: Schizma a František (Skóre: 1)
Vložil: Stm v Úterý, 09. září 2014 @ 14:24:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
František, ty vyťahuješ zo Starého zákona príklady Božieho súdu a snažíš sa v nich hľadať lásku. Žiadnu tam nenájdeš. Boží súd je strašný. Tie veci v Starom zákone sú iba slabým odvarom hrôzy, ktorú prinesie posledný súd. Spomeň si, čo hovoria pororoci, čo hovorí apoštol Pavol, a apoštol Ján v Zjavení. Je iba jeden spôsob ako tomu uniknúť - pokánie a viera v Pána Ježiša.  Teraz je čas milosti.

Ľutuješ ženy a deti, ktoré zahynuli rukou Izraelitov. Ale čo ženy a deti ktoré zahynuli rukou Božou pri potope a pri zničení Sodomy? Tam je to v poriadku, lebo nebolo treba sekať mečom a netiekli potoky krvi? Alebo možno neveríš, že bola nejaká potopa a Sodoma? Prípúšťaš vôbec, že Boh môže ľudí súdiť?

A ako sa dokážeš vysporiadať s utrpením a krutosťou, ktorá je vytrvalo prítomná v tomto svete? Prečo Boh nezakročí? Prečo neochráni nevinné deti a ženy? Predpokladám, že mi nevieš uspokojivo odpovedať na túto otázku. Ani ja to neviem. Iba tuším, že to súvisí s milosťou, ktorú aj mne Boh dáva. A ja dôverujem, že On vie čo robí, že sa mu veci nevymkli z ruky.

Neviem, prečo sa tak vytrvalo snažíš všetkým, ktorý rešpektujú Starý zákon, vsugerovať, že milujú násilie, že sa radujú z utrpenia. Zabúdaš, že hoci Boh trestá, nemá záľubu v smrti hriešnika? Všetci, ktorý patria Bohu, majú rovnaký postoj.  Vo svojom okolí nepoznám ani jediného kresťana, dokonca ani formálneho kresťana, ktorý by na základe Starého zákona obhajoval násilie, alebo by sa tešil z utrpenia. Ale nehádam sa, aj takí iste existujú, ktorí použijú a prekrútia čokoľvek, aby si zdôvodnili zlobu svojho srdca. Ja osobne však ani jedného takého kresťanského násilníka nepoznám. 

Ešte jedna vec. Tie ženy a deti zahynuli. Ale tak ako my, aj oni dostali možnosť prijať milosť Pána Ježiša a získať tak to, čo je najdôležitejšie - večný život - v ten deň keď Ježiš po svoje smrti zostúpil k zosnulým. (1.Petrova 3:19, 4:6). 

Obávam sa, že moje slová sú tu zbytočné, pretože ty si príliš silno presvedčený o svojej pravde. Tak aspoň prosím pamätaj, že ty nevidíš do ľudského srdca a preto neodsudzuj tak ľahko ľudí, ktorý veci vidia inak ako ty.




 





Stránka vygenerována za: 0.85 sekundy