poslal luteran SÉRIE ZAMYŠLENÍ Z PERA BÝVALÉHO PASTORA EARLA C. WALESE
SEDMÁ ČÁST - Římanům 6:23 (b)
(Neboť!) mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu.
Zdá se vám někdy život nefér? Přejete si někdy, aby byl férovější? Nedělejte to. Kdyby život byl vskutku fér, pak bychom vy i já byli na jednosměrné cestě do pekel a každý den bychom ve vzduchu cítili víc a víc síry. Díky Bohu, že ani vás ani mě nečeká chvíle, kdy dostaneme věčnou „výplatní pásku“, mzdu za všechno, co jsme udělali nebo neudělali. Místo toho nás Bůh obdarovává darem, za který zaplatil Ježíš.
On sám nazývá ten dar životem věčným. Navíc ho nazývá darem, který je už náš. Amen, amen, pravím vám, kdo slyší mé slovo a věří Tomu, který mě poslal, má život věčný a nepodléhá soudu, ale přešel již ze smrti do života. Ten dar je už náš, protože Ježíš je už náš.
Během celé šesté kapitole chce Pavel, abychom poznali, že být mrtvý hříchu a být živý Bohu je částí tohoto věčného života, který je nám už k dispozici. Vybízí nás, abychom se ho chopili. Přiznává, že musí tohle celé vysvětlovat po lidsku, protože jsme slabí v naší přirozenosti. Ale závěr všeho je, že právě nyní jsme zváni k životu, který je mrtvý vůči hříchu a živý vůči Bohu.
Pavel ví, že to není možné z nás samých. Ví, že k tomu není potřeba nic menšího, než je dar od Boha. A také ví, že o ten dar nebudeme prosit, když nebudeme věřit, že nám ho Bůh chce darovat. A ví, že neuvěříme, že nám ho Bůh chce darovat, když nebude nikdo, kdo by nám to řekl. A ví, že nikdo nám o tom neřekne, nebude-li k tomu poslán. A Pavel věděl, že on je poslán a nyní nám o tom řekl. Tak i vy počítejte s tím, že jste mrtvi hříchu, ale živi Bohu v Kristu Ježíši. Nechť tedy hřích neovládá vaše smrtelné tělo, tak abyste poslouchali, čeho se mu zachce; ani nepropůjčujte hříchu své tělo (údy) za nástroj nepravosti, ale jako ti, kteří byli vyvedeni ze smrti do života, propůjčujte sami sebe a své tělo (údy) Bohu za nástroj spravedlnosti. Hřích nad vámi už nebude panovat; vždyť nejste pod zákonem, ale pod milostí.
Jak víte, že nejste pod zákonem, ale pod milostí? Víte to, protože nečekáte na svou výplatní pásku, na férovou mzdu, kterou jste si zasloužili. Očekáváte dar milosti, za který zaplatil Ježíš. Právě to značí slovo Neboť v závěrečném verši této kapitoly. Značí, že všechno předcházející této spojce je možné díky tomu, co následuje za ní. Neboť darem … je život věčný.
Není to fér, ale je to pro vás. Život Ježíšův je darem navěky. Žijte ho.