 |
Právě je 123 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 125260754 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Hledání: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi).
Vloženo Středa, 29. listopad 2017 @ 20:48:19 CET Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený Ve
svém předešlém příspěvku nazvaném „Co je pravda ?“ jsem se otázal registrovaných
přispěvatelů na Grano Salis „jak by svými
vlastními slovy popsali, co je pravdou a jak se dá pravda poznat nebo zakusit s tím,
že mě nezajímají (tolik) proklamace nebo naučená Písma. Těm z odpovídajících,
kteří na mou otázku odpovídali, děkuji a připojuji k jejich odpovědím své
vyjádření.
Leonet
:
„Je pravda Ježíš? To jsou jeho slova.
Považujete ho za pravdomluvného? Myslím si, že to je ta správná otázka! Ne co,
ale zda je Ježíš pravdomluvný a důvěryhodný“.
Odpověď
:
Považovat někoho za pravdomluvného, znamená vážit, poměřovat
jeho slova s jeho činy nebo zjištěnými či zjevovanými skutečnosti. Být důvěryhodným, je poznáním o osobě uskutečněné,
tvořivé podstaty. Otázka by asi měla znít: Přesvědčil jste se, že je Ježíš pravdomluvný
a proto hoden vaší důvěry? Absolutní personifikace pravdy je o zosobnění přívlastků
něčeho v dané osobě. Je-li tedy Ježíš Kristus zosobněním Pravdy, je jejím vyjádřením,
jejím uskutečněným slovem. Slovem, které se uskutečňuje v něm a následně
tedy i skrze něho. Podstatou, která se personifikuje, zhmotňuje, formuje v jeho
osobě. Ježíš však již sám není hmotné podstaty, přesto je formován, zhmotňován;
personifikuje se.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
luteran
:
„Pravda vyjadřuje skutečnost, realitu. Jejím
opakem je lež, zdání a klam. To, co Bůh říká, je pravdivé, tedy
skutečné, bez zdání, klamu a lži. I když se to nám, omezeným lidem, někdy
nezdá a nechápeme to.“
Odpověď
:
Nemyslím si,
že pravda vyjadřuje skutečnost, realitu. Tedy že pravda je vyjádřením skutečnosti
a to, co není skutečností či realitou na tomto světě nebo v našem životě
je lež, zdání a klam. Boží slovo k lidem promlouvá, dotýká se jich v jimi zakoušeném,
jimi prožívaném dějství. Promlouvá-li, pak abychom porozuměli. V ostatním, co
jste psal, myslím, že to nebylo adresováno mně.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
timg
:
„Světlo“
Odpověď
:
Je-li pravda
světlo, pak světlo je pravda. Mám spíše za to, že světlo odhaluje to, co je,
sice existuje, ale je zastřeno ve tmě. Světlo je spíše prostředkem, který
pravdu o něčem zjevuje. Co není vidět, ještě nemusí být lež. Ve světle sice
věci získávají svou barvitost, nicméně to ještě neznamená, že ve tmě neexistují,
ačkoliv je existenční schopnost mnoha věcí ve tmě naprosto mizivá pro jejich
nepřizpůsobivost tmě. Existuje snad pravda toliko na světle nebo se na světle
pravda stává zjevnou?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JirkaB
:
Odpověď
:
„Pokud chci rozsuzovat konkrétní věc, tak musím
znát pravdu o konkrétní věci. Ale také to není 100% pravda, jsou skutečnosti v
Písmu nezaznamenané, což může znamenat, že nebyly, ale i to že byly.“
Mám za to,
že pokud chci rozsuzovat konkrétní věc, měl bych o té věci zvědět co nejvíce.
Především o tom, jaký má vliv na stav světa, ve kterém žiji a ve kterém bych
chtěl žít, a tedy jaký má vliv i na život, který žiji, respektive chci žít. Co se
uskutečňuje ve světě, ve kterém žiji, ovlivňuje mé prožívání a jak co vnitřně prožívám,
ovlivňuje mé jednání a mé jednání zase působí nějak na ty druhé a ovlivňuje zase
je. Měl bych tedy mít nějaké srovnání, abych mohl posoudit, zda se jedná o
pravdu nebo lež, případně o pravdu dobra nebo lež zla.
Pane Jirko,
v Písmu svatém není daleko více záznamů dějství, která se odehrála, než
těch zaznamenaných. To by však nemělo nikomu bránit v úvahách nad tím, co
bylo pro pisatele Písma podstatným souhrnem událostí, aby to zaznamenali. Zde
jen okrajově k Janovi křtiteli: zřejmě jde mezi Vámi o spor, jaké bylo
Janovo poslání a zda byl Jan tím Eliášem nebo Ježíš Kristus, a který měl nejprve
přijít v moci Eliášově nebo který měl přijít po něm. Zda bylo jeho
posláním přivést lid ku pokání a tedy k nápravě všech věcí dříve než
přijde samotný Eliáš nebo byl Eliášem. V této souvislosti se přispěvatel Willy
ptal, kde je zaznamenáno, na co se Ježíš Kristus odkazoval, tedy na to, že se Eliášovi
mělo stát, co je o něm psáno, že přijde a učiní mu, co sami chtěli. Je-li tento
Ježíšův výrok pravdivý, tak jak je přeloženo překladateli, pak by se takový
výrok měl v Písmu nacházet nebo alespoň takové výroky, které k tomuto
vedou. Pak lze posuzovat Ježíšova slova za pravdivá. Je-li Ježíš zosobněním
pravdy, pak by však měla být ta Písma o Eliášovi jím zosobněna. Jan o sobě
prohlašoval, že je hlasem volajícího na poušti, i to, jaké bylo jeho poslání. Nebylo
jen o poukázání na toho, kdo měl přijít po něm. Stále vedl veškerý lid k pokání.
Jako hlas toho, který měl přijít po něm, byl umlčen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
unshaken
:
Osobně se mi zamlouvá jiný křesťanský výrok o
pravdě, který zahrnuje celou životní škálu a je nejenom křesťanským vyjádřením:
"Pravda je harmonie člověka s přirozeným řádem života." Použitím tohoto výroku můžeme i rozlišit, zdali
jsou některé "pravdy" skutečnými pravdami. Například ty známé
"nepříjemné pravdy" o druhých mohou být pravým opakem skutečné
pravdy, neboť mohou vážně narušit harmonii člověka. A to přesto, že jsou v
souladu se skutečností.
Odpověď
:
Asi
nejlepší vyjádření ze všech odpovídajících přispěvatelů na mou otázku. Ačkoliv se pravdě jedná o obměnu slov Adolfa
Novotného z jeho slovníku: „Pravda
je harmonie člověka s objektivním řádem života, (při čemž je tu na rozdíl od
ostatních příbuzných pojmů zdůrazněno, že tato harmonie je spontánní, že člověk
nejen formálně a snad z vnějšího přinucení, nýbrž z celé bytosti souhlasí s
tímto řádem, takže není žádného rozporu mezi jeho konáním a jeho srdcem.)“ Nejsem
si však jist, zda se jedná o původní křesťanskou formulaci židovského smýšlení
o tom, co je pravda. Děkuji Vám za Vaše vyjádření.
Nesoulad pravdy se skutečností
může naprosto narušit harmonii člověka jak s jeho představami o životě,
tak o jím prožívaném běhu života. Zasahuje až do hlubin lidského svědomí jako neuskutečněná
pravda, která se dosud nezhmotnila do lidského konání. Konfrontuje lidské záměry
s jeho jednáním.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
armespit
|
Re: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi). (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 01. prosinec 2017 @ 22:46:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Znova opakuji výzvu. Ve jménu jediné Boha - Svatého ducha jejž o sobě říká : JSEM TEN KTERÝ JSEM, KTERÝ BUDU. Jako držitel bílého kaménku, výzývám takzvaného zástupce jediného Boha (papeže), který je ovšem zde mezi námi, ke zkoušce ohněm. Varuji všechny kdo se mu klaní, že mají roušku přes oči a klaní se falešnému. Apeluji na všechny katolíky aby předali mou výzvu tomuto falešnému zástupci. Jediný Bůh je zde s námi jako Svatý Duch !!!!. |
|
|
Re: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi). (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 01. prosinec 2017 @ 22:14:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Vatikanský podvodník vydávající se za zástupce Boha shoří jako papír dechem Božím. |
|
|
Re: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi). (Skóre: 1) Vložil: timg v Čtvrtek, 30. listopad 2017 @ 17:50:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | „Světlo“ Odpověď : Je-li pravda světlo, pak světlo je pravda. Mám spíše za to, že světlo odhaluje to, co je, sice existuje, ale je zastřeno ve tmě. Světlo je spíše prostředkem, který pravdu o něčem zjevuje. Co není vidět, ještě nemusí být lež. Ve světle sice věci získávají svou barvitost, nicméně to ještě neznamená, že ve tmě neexistují, ačkoliv je existenční schopnost mnoha věcí ve tmě naprosto mizivá pro jejich nepřizpůsobivost tmě. Existuje snad pravda toliko na světle nebo se na světle pravda stává zjevnou? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Děkuji za odpověď. Zjevným se světlo (pravda) o to víc stává rozzáří-li se na temném místě. A žádná tma není ze světla , jednoduše proto že ve světle žádná tma není. Nepíšu to proto, že bych neznal světlo. Myslel jsem to takhle:
1 Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. (Viz. Genesis 1:3-4) 2 To bylo na počátku u Boha. 3 Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. 4 V něm byl život a život byl světlo lidí. 5 To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila. 6 Od Boha byl poslán člověk, jménem Jan. 7 Ten přišel proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho. 8 Jan sám nebyl tím světlem, ale přišel, aby o tom světle vydal svědectví. 9 Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa. 10 Na světě byl, svět skrze něj povstal, ale svět ho nepoznal. 11 Přišel do svého vlastního, ale jeho vlastní ho nepřijali. 12 Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi. 13 Ti se nenarodili, jen jako se rodí lidé, jako děti pozemských otců, nýbrž narodili se z Boha. 14 A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. 15 Jan o něm vydával svědectví a volal: „To je ten, o němž jsem řekl: Přichází za mnou, ale je větší, protože tu byl dříve než já.“ 16 Z jeho plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí. 17 Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista. 18 Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl. (Jan 1)
Dále pro motivaci a povzbuzení: Př 4,18 Stezka spravedlivých je jak jasné světlo, které svítí stále víc, až je tu den. Oz 6,3 Poznávejme Hospodina, usilujme ho poznat. Jako jitřenka, tak jistě on vyjde. Přijde k nám jako přívaly dešťů a jako jarní déšť, jenž svlažuje zemi.“ 2P 1,19 Tím se nám potvrzuje prorocké slovo, a činíte dobře, že se ho držíte; je jako svíce, svítící v temném místě, dokud se nerozbřeskne den a jitřenka vám nevzejde v srdci. |
|
|
Re: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi). (Skóre: 1) Vložil: luteran v Čtvrtek, 30. listopad 2017 @ 10:36:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nemyslím si, že pravda vyjadřuje skutečnost, realitu. Pak přemýšlej nad tímto příkladem: (Gen 17:5) Bůh řekl Abramovi, že se bude jmenovat Abraham, protože ho Bůh ustanovil za otce hlučícího davu /mnoha národů. Abraham přitom v té chvíli neměl ani jedno dítě. Měl Bůh pravdu? Říkal pravdu? Jaká byla skutečnost? A co je skutečnost - to, co vidí Bůh, nebo to, co vidí člověk? |
|
|
Re: Co je pravda? Pokračování (poděkování a odpovědi). (Skóre: 1) Vložil: wollek v Čtvrtek, 30. listopad 2017 @ 11:04:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | //Například ty známé "nepříjemné pravdy" o druhých mohou být pravým opakem skutečné pravdy, neboť mohou vážně narušit harmonii člověka. A to přesto, že jsou v souladu se skutečností.
Takže, pokud pravda naruší harmonii člověka, tak už není pravdou? Nebo jsem se v tom původním vyjádření zamotal?
Nebyla by to pak definice poněkud přitažená za uši? Připadá mi to z podobného soudku jako pozorovatelníkovo: co se dá dokázat, je pravda, co se dokázat nedá není pravda. (přibližná citace).
Obě dvě definice jsou formálně defektní a spíše vhodné na nějaké plané filosofování. Do původní diskuze jsem se nezapojoval. Jednak jsem nevěděl, co tím kdo sleduje, a pak není problém se podívat na učené definice ve stylu třeba:
Samozřejmě první věta je: "Pravda či pravdivost je shoda tvrzení se skutečností.", což ví snad každé malé dítě. Tak jsem nepředpokládal, že by to se někdo ptal. Dále jako kresťané víme, že Ježíš sám sebe nazývá Pravdou. To také dává smysl. Nicméně vyžadovalo by to poněkud jinou definici toho slova. Spíše za tím vyjádřením hledám něco jiného. Třeba i to, že vůbec má smysl o nějaké absolutní pravdě hovořit. Bez Krista by žádná absolutní pravda neexistovala, a ani existovat nemohla.
Více se k tomu zatím nebudu vyjadřovat. |
|
|
|
|