Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 294 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116534280
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Den reformace
Vloženo Středa, 31. říjen 2018 @ 08:01:26 CET Vložil: Tomas

Z našich církví poslal karels

Den reformace je svátkem a připomínkou začátku reformace v některých evangelických církvích, zejména luterských. Luteráni ho obvykle slaví 31. října na výročí uveřejnění 95 tezí reformátorem Martinem Lutherem v roce 1517.


Jako protestant se pochopitelně hlásím k reformaci a jako každý rok zvěřejňuji článek o tomto svátku.


Dnešní den je zvláštní v tom, že si připomínáme okamžik, kdy Martin Luther zveřejnil svých 95 tezí (viz zde). Tímto dnem započala reforma církve v jejímž průběh se vytvořily protestantské církve. Událost, ke které se dnešek vztahuje, se snad stala 31. října 1517. V ten den katolický kněz Martin Luther přibil na dveře kostela ve Wittenberku listinu s 95 články odsuzujícími prodávání odpustků. Proč to udělal? Nemohl se smířit s tehdejším učením a praxí své církve.

V Římě byl tehdy rozestavěný svatopetrský dóm. Papež potřeboval další peníze na dokončení ambiciózního projektu. Potřeboval hodně peněz, a tak byl zvolen stejný způsob, jako před sto lety za Jana Husa – totiž prodej odpustků. Prodavači lidem slibovali, že si koupí odpustku zaplatí přímluvné modlitby kněží. Ti se budou modlit za duše jejich příbuzných, které se trápí v očistci. Bůh modlitby kněží vyslyší, hříšným duším odpustí a dříve je z očistce propustí.

Luther, stejně jako předtím Hus, s tímto učením a praxí zásadně nesouhlasil. Nenašel pro ně v Bibli žádnou oporu (sola scriptura viz zde). Naopak, četl zvláště dopisy Pavlovy, a tam měl jasně napsáno, že Bůh odpouští z milosti. Odpuštění si nelze ani koupit, ani zasloužit, je to dar pouhé milosti (sola gratia viz zde), který člověk může přijmout jedině vírou (sola fide viz zde).

Luther vnímal kupčení s odpuštěním za hrubou urážku Boží dobroty a za zpronevěru církve jejímu poslání. Vždyť přece sám Ježíš (solus Christus viz zde) ustanovil a pověřil církev, aby šířila Evangelium – tj. dobrou zprávu o Boží lásce a milosti. Zveřejněním 95 tezí (viz zde) se Luther dotkl citlivého místa církve. Z Německa se reformace rychle a razantně šířila do Švýcarska, na sever do Skandinávie a přes kanál do Anglie. Řím reformní hnutí tehdy tvrdě odmítl, a tak se Evropa rozdělila. Bolestně a na dlouho.

"Den reformace" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Den reformace (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Středa, 31. říjen 2018 @ 09:11:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Film o Martinu Lutherovi zde:




Martin Luther a Židé – nutná vzpomínka k reformačnímu jubileu (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Středa, 31. říjen 2018 @ 09:18:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V roce 2017 slaví evangelická církev 500 let reformace. Přitom se ptáme, s pohledem na naše historické a teologické dědictví, po podstatných poznatcích pro dnešek. Usnesení 12. synody Evangelické církve v Německu na jejím 2. zasedání z 8.–11. listopadu 2015 v Brémách

V roce 2017 slaví evangelická církev 500 let reformace. Přitom se ptáme, s pohledem na naše historické a teologické dědictví, po podstatných poznatcích pro dnešek. Při vší vděčnosti a radosti však před chybami reformátorů a reformačních církví nezavíráme oči.


Naléhavé poznatky

1. Reformátoři se zaměřovali na reformu církve z moci evangelia. Nový pohled na Židy však nastal jen málokdy. Reformátoři se drželi myšlenkového schématu Židům nepřátelského, jehož kořeny sahají až k počátkům církve.

2. Neseme proto odpovědnost za vysvětlení, jak zacházet s Židům nepřátelskými výpověďmi reformátorů a s dějinami jejich působení a recepce. Ptáme se, jak dalece podporovaly protižidovský základní postoj v evangelické církvi a jak může být dnes překonáván. Vyrovnat se s postojem Martina Luthera vůči Židům, tomu přísluší exemplární význam.

3. Luther spojil centrální pohledy své teologie s Židům nepřátelským myšlenkovým schématem. Jeho doporučení pro konkrétní zacházení s Židy byla rozporuplná. Od obhajoby úsilí o přátelství až po hanobení a požadavky, které cílí na úplné zbavení Židů jejich práv a na jejich vyhnání.

4. Při přípravě reformačního jubilea tuto vinu nemůžeme obejít. A skutečnost, že Lutherovy rady vůči Židům nepřátelské byly využity národněsocialistickým antisemitismem, představuje pro evangelickou církev další zátěž.


Zatěžující dědictví

1. Mezi Lutherovými ranými vyjádřeními a jeho pozdními spisy od roku 1538 s jejich neskrývanou nenávistí vůči Židům existuje v teologickém úsudku o Židech kontinuita. V judaismu své doby vidí Luther náboženství, které minulo své vlastní určení. Řídí se záslužnictvím činů a odmítá vztahovat Starý zákon na Ježíše Krista. Utrpení Židů má být výrazem Božího trestu za jeho zapření.

2. Lutherovo hodnocení Židů bylo svázáno se západoevropskou tradicí nepřátelství vůči nim. Nejdříve odmítal rozšířené pomluvy (hanobení hostií a rituální vraždy) jako lživé historky. Později se obrátil k tradičním stereotypům a zůstal vězet v iracionálních obavách a resentimentech.

3. Společný život Židů a křesťanů mohl být pro Luthera jen dočasný a spojen s nadějí na židovské obrácení. V kritice na obvyklé štvaní proti Židům v roce 1532 doufal, že „když se s Židy jedná přátelsky a jsou pečlivě poučeni ze svatých Písem (o tom, že náš Pán Ježíš byl rozeným Židem), mnozí se stanou pravými křesťany...“. V roce 1543 sepsal spis „O Židech a jejich lžích“ („Von den Juden und ihren Lügen“). Ze strachu, že snášení židovského náboženství by mohlo vyvolat Boží hněv také proti křesťanské obci, doporučoval na konci tohoto spisu světské vrchnosti spálení synagog, zničení židovských domů, konfiskaci talmudu a modlitebních knih, zákaz obchodování a nucené práce. Když to nepomůže, mají se Židé „vyhnat jako nezkrotní psi (tollen Hunde)“.

4. Na Lutherovy rady se po staletí odvolávalo. Jednak, vzhledem k omezenému židovsky přátelskému postoji z roku 1523, byly slyšet hlasy pro snášenlivost vůči Židům a také pro zintenzivněnou židovskou misii. Jednak ale, s odvoláváním na Lutherovy pozdní spisy, se ospravedlňovala nenávist a pronásledování Židů, obzvláště při vzmáhajícím se rasovém antisemitismu a v době národního socialismu. Jednoduché linie kontinuity nelze vést. Přesto mohl být Luther v 19. a 20. století využit pro teologický a církevní antijudaismus stejně jako pro politický antisemitismus.


Obnovený počátek

1. Po roce 1945 nastává v Německu, nejprve váhavě, dodnes neukončené poznávání zaviněného selhání vůči židovství. Evangelická církev v Německu svůj vztah k židovství nově stanovila, onu formu nepřátelství vůči Židům zavrhla a vyzvala k setkávání s judaismem. Odpovídající výpovědi byly převzaty v církevních ústavách mnoha členských církví EKD (Evangelické církve v Německu).

2. Lutherův pohled na židovství a jeho hanobení Židů stojí podle našeho dnešního porozumění v rozporu s vírou v jediného Boha, který se zjevil v Židu Ježíši Kristu. Jeho odsudek Izraele neodpovídá tedy biblickým výpovědím o Boží smluvní věrnosti vůči jeho lidu a zůstávajícímu vyvolení Izraele.

3. V teologii a v církvi stojíme před výzvou centrální teologické učení reformace nově promyslet a přitom neupadnout do znehodnocujících stereotypů, židovství zatěžujících. To se týká zejména rozlišení „zákon a evangelium“, „zaslíbení a naplnění“, „víra a skutky“ a „stará a nová smlouva“.

4. Uznáváme nutnost kritického zacházení s naším reformačním dědictvím při výkladu Svatých Písem, obzvláště Starého zákona. Uznáváme v židovském výkladu Tenachu „také pro křesťanský výklad nejen legitimní, ale dokonce nutnou perspektivu“ (Církev a Izrael, Leuenberské texty – Kirche und Israel, Leuenberger Texte 6, II, 2276, II, 227), neboť vnímání židovského výkladu Bible nám zpřístupňuje hlubší bohatství Svatých Písem.

5. Poznáváme, která část reformační tradice se podílí na bolestivých dějinách „míjení“ – „Vergegnung“ (výraz z filosofie Martina Bubera, který je opakem „setkání“ – „Begegnung“) křesťanů a Židů. Dalekosáhlé selhání evangelické církve vůči židovskému národu nás naplňuje smutkem a studem. Ze zděšení nad historickým a teologickým scestím a z vědomí viny za utrpení Židů vyrůstá dnes obzvláštní odpovědnost za odpor vůči každé formě nepřátelství a znevažování Židů.

6. „Když náš Pán a Mistr Ježíš Kristus řekl: ,Čiňte pokání, neboť nebeské království se přiblížilo‘, chtěl, aby celý život věřícího byl pokáním.“ (Martin Luther) Jubileum reformace v roce 2017 je příležitostí k dalším krokům obrácení a obnovy.

Brémy, 11. listopadu 2015


Předseda (Präses) synody evangelické církve v Německu
Dr. Irmgard Schwaetzer

překlad udělal Lukáš Klíma



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy