Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Darja.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 15942, komentáře < 7 dní: 515, komentářů celkem: 379351, adminů: 60, uživatelů: 4950  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 56 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Na okraj doby covidové
·Slovensko pøed Velikonocemi otevírá kostely k „individuální duchovní péèi“
·Marek Krajèí: Tiekli mi slzy, nepodporili ma ani moji vlastní
·Sèítání lidu 2021 - Informace pro èleny a pøátele baptistického hnutí
·Sèítání lidu 2021 - informace generálního sekretáøe Ekumenické rady církví
·SCEAV: Podpoøte svou církev ve sèítání lidu
·Tøeboòská výzva
·Ekumenická rada církví se pøipojuje k minutì ticha za obìti pandemie
·Film vìnovaný životu J. A. Komenského
·Slovenský ministr zdravotnictví baptista Marek Krajèí konèí kvùli koalièní krizi

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
104224718
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů?
Vloženo Pondělí, 02. září 2019 @ 11:51:16 CEST Vložil: Tomas

Úvod do křesťanství poslal karels

Před 14 dny jsem mohl strávit společný pobyt s adventisty. Probírali jsme starozákonní knihy Ezdráš a Nehemjáš, kterými nás provedl Jiří Moskala, děkan Andrews Univerzity a profesor starozákonní teologie a exegeze.


Na tomto pobytu mimo jiné zazněla myšlenka o deskriptivním a preskriptivním* charakteru biblických textů. Co to je? Určitě to známe všichni, kteří se Biblí více zabýváme. Deskriptivní charakter biblických textů: jsou takové biblické texty, které jsou popisné, ale v žádném případě nejdou napodobovat, například Davidovo cizoložství s Bat-šebou. (2. kniha Samuelova 11,1–27)

Preskriptivní charakter biblických textů zase znamená, že je lze napodobovat, jsou inspirativními návodnými texty pro nás. Jde například o celý příběh, který je v Evangeliu podle Matouše 14,11–33. Na základě života Pána Ježíše Krista kazatel olomouckého sboru Církve bratrské Dalimil Staněk stanovil několik bodů, které můžeme uplatnit ve svých životech: 1. Naslouchejte hlasu svého nitra. 2. Všechny naše touhy nás vedou do Božího království. 3. Nechte si pomoci od druhých. atd. Celé kázání si ostatně můžete poslechnout zde:


Možná si řeknete, „no dobře, ale jak poznám, který text v Bibli je deskriptivní a který je preskriptivní?“ Jednoduché pravidlo je, že celý život Ježíše Krista je návodný, inspirující. Ježíš je pro nás křesťany vzorem. Tady je dobré připomenout, že s životem Ježíše Krista se vnitřně připodobňujeme. Naše víra vyžaduje připodobňování** s tím, koho poznáváme skrze:

a) kult klanění – ten má smysl, jen pokud je ten, komu se klaníme, skutečný Bůh
b) následování – následovat můžeme jen toho, kdo je skutečným člověkem

Kult klanění vůči Ježíši Kristu realizujeme v křesťanských církvích prostřednictvím chval, modliteb a díků, což nelze oddělit od následování Ježíše Krista, protože Ježíš byl a je Bůh i člověk. A právě bod b) následování je téma, o kterém se rozepisuji v tomto článku. Následovat Ježíše Krista jako člověka znamená inspirovat se jeho životem.

Dobře, ale jak poznám, čím se mám v textu konkrétně inspirovat? Co je důležité pro můj křesťanský život? Je jeden biblický text v knize Žalmů, který je odpovědí na tuto otázku. Je to žalmistova modlitba:

„Otevři mi oči, ať mám na zřeteli divy ze Zákona tvého. Jsem na zemi jenom hostem, neukrývej přede mnou svá přikázání.“ (119,18–19)

Jakým způsobem máme tento text pochopit? Odpověď leží v interpretaci, vysvětlení, o které jsem se už dříve někde dočetl: Bůh udělal Adamovi a Evě kožené suknice. (div z Božího Zákona – konkrétně text v knize Genesis 3,21 a tohle je první část žalmistovy prosby) A proto i my, máme odívat ty, kteří jsou bez oblečení, což znamená naši charitativní činnost. (neukrývej přede mnou svá přikázání – druhá část žalmistovy prosby)

A ačkoliv se text žalmistovy modlitby týká Božího Zákona, tj. Pěti knih Mojžíšových, mírně jsem jej parafrázoval a takto se i občas modlím***, viz: „Otevři mi oči, ať mám na zřeteli divy ze Slova tvého, z celé Bible. Jsem na zemi jenom hostem, neukrývej přede mnou svá přikázání.“ Prosím vás, nemusíte se modlit přesně takto, věřím, že Bůh vyslýchá modlitby, byť byste se modlili i jinými slovy.

Preskriptivní texty jsou nejenom biblické texty o celém životě Ježíše Krista, ale jsou to všechny biblické texty o životech starozákonních a novozákonních postav. Tam však čitatel musí být obezřetný, protože ne vše z jejich životů, o čem se v Bibli dočteme, lze napodobovat. Pán Bůh nám svým Svatým duchem odhalí, co je v biblickém textu důležité pro náš duchovní růst. K čemuž nám může napomoci modlitba, s kterou jsem se sdílel viz výše. Bůh je ten, který nám otvírá oči, abychom věděli, čím se máme inspirovat v našich životech.


Poznámky:

* Terminologie deskriptivní a preskriptivní není úplně neznámá, vyskytuje se v právní nebo lingvistické terminologii s podobným vysvětlením. (u právní terminologie určitě ano)
** S poznámkou přišel Ctirad Václav Pospíšil, což je český římskokatolický teolog, profesor systematické teologie na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy, Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. díky za ni.
*** Text umím zpaměti hebrejsky, občas se takto i modlím, a to i v parafrázované verzi. Namísto מתורתך (ze Zákona tvého) z textu v Žalmu 119 se modlím מדברך (ze Slova tvého), vždyť jako křesťané věříme, že Boží slovo není jen Tora (Pět knih Mojžíšových), ale také Nový zákon a ostatní texty Starého zákona.

"Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 02. září 2019 @ 17:40:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle,

přiznám se, že zrovna nerozumím tomuto:

Na základě života Pána Ježíše Krista kazatel olomouckého sboru Církve bratrské Dalimil Staněk stanovil několik bodů, které můžeme uplatnit ve svých životech: 1. Naslouchejte hlasu svého nitra. 2. Všechny naše touhy nás vedou do Božího království.

Sice jsem zatím neměl možnost si kázání poslechnout, ale přeci jenom, jak by mohlo být možné, aby nás všechny naše touhy vedly do Božího království? To bychom museli být už dokonalí, mít plně Boží myšlení a naše vůle by musela být zcela podřízena Jeho vůli. Přece je i psáno:

Gal 5:17  Touhy lidské přirozenosti směřují proti Duchu Božímu, a Boží Duch proti nim. Jde tu o naprostý protiklad, takže děláte to, co dělat nechcete.

Možná to nějak vysvětlíš, nicméně s Církví bratrskou nemám zrovna úplně ty nejlepší zkušenosti, a do jisté míry mi právě do těch špatných zkušeností nesprávný důraz na takové touhy ukazuje. Třeba jsi to jenom zjednodušil a to kázání samo o sobě vyznívá jinak. Ale jinak by to některé záležitosti, jichž jsem byl nepřímým svědkem v CB, docela vysvětlovalo :-( - bohužel.

Pokoj Tobě,

wollek



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy