Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469177
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv?
Vloženo Pondělí, 16. září 2019 @ 12:06:22 CEST Vložil: Tomas

Etika poslal LD

Obsahem tohoto článku je upravený diskuzní příspěvek z mé polemiky s JirkouB o pravdivosti a univerzálnosti křesťanství.



Cizí otroci byli získáváni buď zajetím při válečných taženích na obsazeném území, nebo nákupem od obchodníků (Lv 25,44-46). Jinou možností byl nákup dětí od přistěhovalců, kteří žili na území Izraele. Tito otroci sloužili do konce života bez nároku na propuštění, stali se součástí majetku vlastníka a také jejich děti zůstávaly automaticky v jeho vlastnictví (Gn 17,12). Majitel s nimi mohl  nakládat podle svého uvážení (mohl je darovat, prodat, byli součástí věna nebo dědictví, ale mohl je také propustit na svobodu).  V případě nákupu byly ceny s velkou pravděpodobností podobné, jako v jiných oblastech Blízkého východu. Podle ocenění osob v Lv  27,2-8 můžeme odvodit i ceny otroků: Muž mezi 5 - 20 lety stál 20 šekelů, žena v tomto věku 10. Muž mezi 20 -  60 lety stál 50 šekelů, žena 30. Průměrná cena mužského otroka tedy byla asi 35 šekelů, otrokyně  15  šekelů.  U  této  ceny  ale  jistě  docházelo  ke změnám,  v  souvislosti s ekonomickým stavem země i celkovou mezinárodní situací. 


Hospodin promluvil k Mojžíšovi na hoře Sínaj: Promluv k synům Izraele a řekni jim: bla, bla bla bla ... Otrok a otrokyně, které budeš mít, ať jsou z pronárodů okolo vás; z nich si budete kupovat otroka a otrokyni. Také si je můžete koupit z dětí přistěhovalců, kteří  u vás pobývají jako hosté, a z čeledi těch, kteří jsou u vás, z dětí, které zplodí ve vaší zemi; ti budou vaším vlastnictvím. Po sobě je odkážete svým synům, aby je zdědili jako své vlastnictví; trvale jim budou sloužit. Můžete je rozdělit do dědictví pro své syny po sobě jako dědičné vlastnictví; je můžete navždy zotročit. ... bla bla bla bla .... Já Hospodin jsem váš Bůh.

Já kdybych byl křesťanem, rozhodně bych si nedovolil tvrdit to, že na nakupování a vlastnění lidí, kteří například pochází z válečného zajetí, je něco špatného. Je to prostě vůle Boží, je to součást Zákona a Zákon je dobrý. Musí být dobrý, tečka. Samozřejmě to není povinnost, je to věc dobrovolná - sám bych se k něčemu takovému v praxi neuchýlil, ale nekritizoval bych ty, co by vlastnili nějaké otroky, pokud bych viděl, že se k ním chovají mile. Nedovolil bych si prostě řící, že svrchovaný Bůh se v něčem spletl - že by do svého zákona dal něco, co není dobré - něco vysoce amorálního. Jak vidno, ne všichni křesťané to ale vidí úplně stejně...

Souhlasíte tedy spíše se mnou, který tvrdí, že nákup a doživotní vlastnictví lidí nemůže být  (vzhledem k faktické neomylnosti Božího Zákona) nesprávné nebo se kloníte spíše k názoru JirkyB, který tvrdí že:  "Jinak podle mne je otroctví nesprávné a podle mého s k tomu Pán dostatečně vyjádřil."





"Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 156 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv? (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 16. září 2019 @ 12:45:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podívej se do 3 knihy Mojžíše 25 kapitoly. Otroctví mělo v Izraeli zaniknout v průběhu několika generací. 



Re: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv? (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pondělí, 16. září 2019 @ 12:57:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele, máš různé křesťany. Někteří SZ nečtou vůbec, ani je nezajímá. Prý už to neplatí. 



Re: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv? (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pondělí, 16. září 2019 @ 19:53:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
L., po posledních perličkách zdejších křesťanů (viz. např. ten kolík, nebo ta serafa socha hada), zvažuji, jestli zde uvádět znalosti. Ono nakonec si ty nesmysly křesťané stejně podrží. Vůbec nechápu na co by jim byla Tóra. Uvidím. Nedávno se mne jeden křesťan, k mému překvapení,zde slušně zeptal na vysvětlení jeho nejasnosti. A já mu odpověděl emailem a nenechal ho v nejasnostech. Téma je "široké" a vím, že v něm mnozí plavou. Například i v tom, zda nehebrejský otrok mohl být na celý svůj život otrokem nebo ne. A také, zda se jednalo o všechny nehebrejce. Nebo v tom, jak se mohl hebrejec i nehebrejec dostat do hebrejského otroctví. 



Re: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. září 2019 @ 22:33:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A vy si snad lidi myslíte, že dneska otroctví neexistruje?
A to nemyslím někde v Mauretánii anebo v konžské džungli, ale tady a teď v Evropsko-únijním-severo-atlantickém prostoru?

Existuje. A netýká se jen prostitutek/feťaček či cizinců, co mají nějakou blíže nespecifikovanou právní vadu (třeba padělané pracovní povolení apod.).

Otroctví existuje zde mezi námi a vedle nás, jen se mu tak běžně v hovoru neříká. Samozřejmě tím nechci říci, že hypotéky a exekuce jsou v postatě totéž jako otroctví ve starověkém Římě, ale...
Tak dám trochu jiný případ. Pracovní agentury. Které mimochodem, od novelizace pracovního práva za vlády římského katolíka Nečase, během níž byl státem registrovaným církvím přihrán setakramentský odpustek (mevím, zda za jeho rozvod), mají nekutečné žně. Tam už je shodných momentů s trhy otroků ze Severní Ameriky víc než dost. Jen internetové akce tehdy neměli.
Tak to bychom měli jen to nejkřiklavější.

Otroctví bylo, je a bude. A díky Bohu za Bibli, že jsou odsouzeny aspoň některé průvodní jevy tohoto fenoménu lidské společnosti.
Nebýt Bible, měli bychom dneska mezi námi mnohem těžší a křiklavější formy otroctví. Stejně, jako byly v minulosti.



Re: Je nákup a vlastnění lidí morální či nikoliv? (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Úterý, 17. září 2019 @ 08:54:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
LD nevidím, že by ses zamýšlel na slovem Leviticus 19,18 a Deuteronomium 6,4-5. 
A co posvėcuje Jahve?
Otrok jako zaměstnanec? Nebo jak to vidíš?



Stránka vygenerována za: 0.93 sekundy