Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 516 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116490880
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia.
Vloženo Úterý, 14. duben 2020 @ 14:11:02 CEST Vložil: Tomas

Historie poslal MilanH

1) Pár zajímavých postřehů k Ježíšově osobě, rozbor Evangelií a podepření hypotézy, že překvapivě Janovo Evangelium je velmi ranné, ba možná první. (k přihlédnutí k opoznámce v samotném Janově evangeliu bych z toho vyvodil - Evangelia uzavírá (minimálně Matouše a Marka...) - ale je již naprosto jisté že vše před pádem Chrámu (II., tzv. Herodova)). Autor v tomhle spisku také myslím rozebírá i některé věci ohledně Jana ..

Claude Tresmontant
Hebrejský Kristus: Jazyk a stáří evangelií


2) Zajímavá biblická sonda do života první Církve v Jeruzalému, z pera katolíka, bývalého NSSJ ...

Vznik-křesťanské-církve-a-její-vývoj-do-roku-56-nl.pdf
(ke stažení v celém bloku pdf dokumentů zde: http://www.rozcesti.org/files/SJ-Materialy-pro-SJ-ke-studiu-32-PDF.zip ) 

při čténí této studie prosím nepropadat zbytečným předsudečným emocím (platí i pro KC..) ale číst tzv. nezaujatě. Mnoho velmi zajímavých vývodů.. stylem - vlastně jsme to už kdysi v NZ četli.. ale prostě jsme si to neuvědomili či nedali do souvislostí. Tuto studii doporučuji i Votovi, jehož však při tom bude zřejmě svazovat jeho "zažitý Rabanismus" (přeci jen židé - i hebrejští té doby to měli postaveno trochu jinak.. - více univerzálnosti.. - zde je zajímavá kapitola o pozadí konfliktu se Štěpánem (jáhnem Štěpánem))

3) Židovství před pádem Chrámu, tzv. "pozdní židovství":
(zatím jen v hrubých rysech..)
https://karaitskyjudaismus.estranky.cz/clanky/rozdeleni-judaismu.html


4) co je Talmud - tento středobod rabanitského židovstva?
 - obávám se, že následující obecná charakteristika (radši bez uvedení zdroje.., ale tento úryvek je nepochybně výstižný..) platí:

.. Překladatel Babylonského talmudu do němčiny Lazar Goldschmidt, kterého jsme
citovali v předchozí části hodnotí tehdejší situaci následujícími slovy: "Tu vystoupil
jeden muž, zvaný rabbi Jehuda (155 - 217), byl to izraelský hakaddoš, přibližně - svatý
muž, patriarcha a říkali mu svatý... V moudré předvídavosti podrobil se
nevyhnutelnému: lépe jest překročit zákaz ... Ústní nauky byly sebrány a uspořádány,
celé ústní podání přehlédnuto v šesti knihách zvaných sekce (sederin)... bylo
kodifikováno celé ústní učení a po římském způsobu rozděleno na traktáty, oddíly a
odstavce." Tak byla okolo r. 200 po Kr. jako první písemně zachycena Mišna (přibližný
překlad - "Učení" nebo též Druhý zákon vedle Prvního Mojžíšova, sr. J. P. Migne,
Encyclopédie théologique, Paris 1857, str. 679). Text Mišny se stal dokonalým výrazem
nového směru - rabínismu. Navazoval na proud farizejský, který kritizoval Kristus.
Proslulý Talmud (Poučení) je vlastně ohromným rozšířením a doplněním tajných
pokynů Mišny. Po staletí byla Mišna komentována. Souhrnu těchto komentářů se říká
Gemara. Postupně byla provedena kodifikace Gemary a ve spojení s textem Mišny
vznikl kolem r. 300 jednosvazkový tzv. Jeruzalémský talmud. Daleko větší počet
ústních podání však shromáždily rabínské školy v oblasti Mezopotámie (tj. dnešního
Iráku). Zde byl koncem 5. století po Kr. vytvořen druhý Talmud, mnohem většího
rozsahu. Říká se mu Talmud babylonský.
Pokud se hovoří o talmudu bez bližšího upřesnění, rozumí se jím tento druhý
rozsáhlejší Talmud babylonský. Z historického hlediska vzniká v době zániku říše
západořímské (r. 476 po Kr.), na přelomu starověku a středověku. Abychom si vytvořili
přibližnou představu o ohromném rozsahu tohoto druhého - babylonského Talmudu:
zmíněný překlad do němčiny od L. Goldschmidta má 14 svazků o téměř 10 tisících
stranách. Bylo zachováno stejné dělení jako u Mišny, tj. na šest knih. Každý odstavec
obsahuje text Mišny a je k němu připojen text Gemary. Talmud je (po vlastní Mišně)
předním zdrojem současných judaistických nauk.
Vědecké studium Talmudu v originále naráží na téměř nepřekonatelné obtíže, protože
pouze ten, kdo se jeho studiu věnoval doslova celý život, je schopen text běžně číst a
opravdu mu rozumět, všichni ostatní jej musí luštit. Nejtěžším problémem z tohoto
hlediska je interpretace nepunktovaných textů (tj. bez doplnění samohlásek), kdy je
možno většinu slov chápat v úplně jiném smyslu. Vokalizace může být libovolně
vykládána a přitom z filosofického hlediska zcela správně! Uveďme si malý příklad ...

Pokud jsou v původním textu Talmudu tato obsahem velmi rozdílná slova označena
pouze uvedenými třemi souhláskami ... , mohou být čtena a vykládána podle libosti.
Další obtíží je celá řada předpon a přípon hebrejských a aramejských sloves. To
vyžaduje opravdu mimořádnou zkušenost, odborné znalosti a zběhlost k tomu, aby text
byl vůbec správně přeĀten, natož aby mu bylo opravdu důkladně porozuměno. K tomu
přistupuje (z hlediska např. klasické biblické hebrejštiny Thóry) celá řada cizích slov
původu perského, arabského, ale i řeckého, latinského aj. Tato slova musejí být ovšem
správně pochopena a interpretována se správným zřetelem ke svému historickému
pozadí.
K ohromnému rozsahu Talmudu je nutné dodat, že kodifikovaný text je opět pouze
rámcem, ve kterém byly rabínské dodatky rozvedeny v dalších komentářích. Každý
slavný rabín v minulosti považoval za svou povinnost napsat komentář alespoň k
některým traktátům Talmudu.  ....  

 -  závěr k tomu (bod 4): Talmud je "svět sám pro sebe" a "případ sui generis" a "ráj všech mazaných právníků". Normální "smrtelník" (a zřejmě i Vota.. :-) ) se v něm nemá absolutně šanci vyznat ..


"Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia." | Přihlásit/Vytvořit účet | 46 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 14. duben 2020 @ 21:27:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Normální "smrtelník" se v něm nemá absolutně šanci vyznat ..

Může být. Pak je ovšem maximálně úsměvná snaha křesťanských fundamentalistů používat Talmud jako spolehlivý se*****ární historický pramen, který má podepřít evangelijní zvěst o ukřižování ... ano mám tím na mysli profláknutou pasáž "Sanhedrin 43a", kde se popisuje poprava (s největší pravděpodobností ukamenováním) jakéhosi Ješu kouzelníka a jeho pěti učedníků (je nesmírně zvláštní, že popravu pěti učedníků Nova Smlouva nezmiňuje, když se jinak celkem obšírně rozepisuje o ukamenování Štěpána  - to ale zjevně obhájcům "Ježíše 43a" žíly přilíš netrhá).




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Úterý, 14. duben 2020 @ 22:21:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pan Novák uzavřel s panem Kohnem úžasný obchod. Vděčný gój pozval židovského obchodního partnera do své luxusní vily. Posadili se ke stolu, služebná přinesla a nalila šampaňské. Připili si na úspěšné podnikání.
Pak lokaj přiběhl s mísou kaviáru. Pán domu nandal oběma, panu Kohnovi tekly sliny, protože už měl notný hlad, ale hrdinsky odmítl, protože konzumoval jen jídlo košer.
Postupně odmítl ještě teplou šunku a přírodní vepřové řízečky. Po nich se na stole objevil králík pečený na česneku se špenátem a knedlíkem. Hostovi kručelo v břiše, přesto opět odmítl jíst.
To už se hostitel rozzlobil a začal vykřikovat:
„Tebe už nikdy nepozvu na oběd, ale teď, když už jsi tady, budeš jíst a hotovo.“
„Nezlob se,“ oponoval host, „ale nemůžu.“
„Nebudu s tebou diskutovat,“ prohlásil pan Novák, vytáhl ze sekretáře pistoli, namířil na pana Kohna a přikázal:
„Jez, nebo střelím!“
„Proč to děláš, příteli?“ zarazil se host.
„Protože vím, že Talmud dovoluje porušit předpisy o košer jídle, když je ohrožen váš život.“
Kohn si nandal na talíř pořádný kus masa, deset knedlíků a spoustu špenátu, s chutí se zakousl do stehna a s plnou pusou prohlásil:
"Už jsem z toho pomalu šilhal, můžeš mi říct, proč jsi tu pistoli nevytáhnul dřív?"



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 00:09:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Ztraceno v copy-past":

Claude Tresmontant
Hebrejský Kristus: Jazyk a stáří evangelií
https://www.kosmas.cz/knihy/1685/hebrejsky-kristus/#pos=0

informace o pozdním židovství:
Mireia Ryšková  Doba Ježíše Nazaretského: Historicko-teologický úvod do Nového zákona
https://books.google.cz/books?id=rwq9DwAAQBAJ&pg=PA44&lpg=PA44&dq=proměna+židovství+po+pádu+chrámu&source=bl&ots=ycDiVk9ISX&sig=ACfU3U0t-eobNdGt7cdQtMCQKMBEN7ZScg&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjPoJad8eXoAhUKsaQKHR0KARkQ6AEwBHoECAwQKw#v=onepage&q=proměna%20židovství%20po%20pádu%20chrámu&f=false

pozdní židovství
https://www.rytirsky-husitsky-rad.cz/news/uvod-do-noveho-zakona-a-novozakonni-teologie/

zatím jediné mnou dohledané (k přečtení..) dílo od Flavia
http://www.jahni.cz/wp-content/uploads/2009/11/o-starobylosti-zidu.pdf




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 08:26:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota toho ví o  SOUČASNÉM judaismu z nás asi nejvíce - "o tom žádná .." - ale
a) my se zde bavíme/zkoumáme především judaismus Ježíšovi (mesiášské) doby, tzv. "pozdní judaismus" a zde se Vota pohybuje de fakto pro něj na "neznámém ledě".. , dokonce před ním jeho učeteli (má-li?) "mistrně uzamknutém".
b) ale ani v současném judaismu nemusí mít Vota "100% přehled", jak jsem pochopil - judaismus jako celek je "poměrně pestrý" .. jednotnost u nich bude nejspíš - podobně jako u světových "ne/anti-katolíků" "v tom šprajcu".



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Středa, 15. duben 2020 @ 15:08:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ClaudeTresmontant-HebrejskyKristus-Scan+Text.pdf https://www.uloz.to/!qThEQd6o/claudetresmontant-hebrejskykristus-scan-text-pdf



moderní verze Numeri 31 v praxi aneb v čem se liší židovský B-h od křesťanského Boha (Skóre: 1)
Vložil: LD (lubd@post.cz) v Středa, 15. duben 2020 @ 15:50:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děcka a ženský měly životní smůlu na tatíky a manžely - stejně tak jako kdysi midjánské ženy a děti. Samozřejmě již nežijeme ve starověku, takže ostří meče nahradily výkonné celoplášťové projektily, pointa příbehu ovšem zůstává:

https://theintercept.com/2018/07/26/cameroon-executions-us-ally/ (necenzurované video uvnitř - na YT je k vidění jen kratší verze určená mmj. pro publikování ve sdělovacích prostředcích)

Takhle nějak podobně to bylo nejspíš i tenkrát, když se museli židovští bojovnící na příkaz B-ha vrátit zpět a dokončit mstu podle B-ží objednávky, kterou na první pokus poněkud zpackali ... "my little boy, this hurts, but your parents put us into" ... JHVH by to neřekl lépe.

Historie nám ovšem ukazuje, že k podobnému jednání se lidé uchylují i bez přímých instrukcí (jakéhokoliv) boha či bez víry v (jakéhokoliv) boha. A tak není třeba za osudem midjánských civilistů hledat nic nadpřirozeného, byla to prostá lidská zlovůle, coby produkt tehdejšího tribalismu. Ty kecy, že to byl příkaz od Nejvyššího, byl jen ospravedlňující kalkul pro případ, že by se na to náhodou chtěl někdo dívat ve světle (ještě neobjevené) novosmluvní logiky.

Doba pokročila - tehdá když někdo charismatický měl slyšení od B-ha, že je třeba nabrousit zbraně a jít plnit B-ží vůli, šli mu ostatní na ruku - dneska když se někdo obleče do roucha a začne pobíhat po ulicích Jeruzaléma s tím, že slyší Boží hlas, přijede si pro něj sanitka a na týden skončí s diagnózou F23.2 ve specializovaném zařízení, než se zase uklidní. A když bude agresivní, dostane injekci haloperidolu, aby přestal dělal neplechu.

Není žádný rozumný důvod věřit tomu, že židovský B-h a křesťanský Bůh jsou jedna a tatáž entita. Nic tomu nenasvědčuje. Ježíš byl na judaismus pokoutně naroubován jakožto produkt duchovní evoluce. A ta duchovní evoluce pokračuje dále - stačí se jen rozhlédnout kolem sebe, kolik křesťanů už doslovně něvěří na biblickou potopu nebo na stvoření v sedmi dnech... doba prostě pokročila a tomu se přizpůsobují i náboženské idee, ani ten Vota nechodí dneska striktně v šatech z jednoho vlákna a nebere do ruky kanystr s benzínem v případě, že na dětském karnevalu uvidí sousedovic dcerku převlečenou za Hermionu Grangerovou.




Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 15. duben 2020 @ 17:48:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
MilanH




Pár zajímavých postřehů k Ježíšově osobě, rozbor Evangelií a podepření hypotézy, že překvapivě Janovo Evangelium je velmi ranné, ba možná první.




martino





Rozhodně Janovo Evangelium není první, ale poslední. Matouš je znám jako první autor Evangelia což dokladuje Papias nar.okolo roku 70 a později byl biskupem v Hierapoli ve Frygii a byl posluchačem právě apoštola Jana. S jistotou víme, že Matouš je autorem nejstaršího Evangelia a že je napsal ještě před svým odchodem z Palestiny, aby obráceným i neobráceným Židům připomněl, že se mezi nimi vyplnilo to, co Bůh od věků sliboval, takže jeho odchod z Palestiny je až po roce 50, kdy se v Jeruzalémě konal první sněm. Víme také, že Jan odešel z Jeruzaléma před rokem 57 a odebral se do Malé Asie a žil v Efesu, a dále víme, že Jan zemřel za Trajánovy vlády okolo roku 100. Víme, že své Evangelium sepsal v době když již Církev měla tři synoptická Evangelia což bylo okolo roku 70. a také víme, že dříve než Evangelium bylo sepsáno Zjevení a to za vlády císaře Domiciána, který zemřel v roce 96, pak Janovo Evangelium následně vzniklo do roku 100. To jsou fakta, která má Církev 2000 let a tuto pravdu nezpochybňují ani vědci.



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Středa, 15. duben 2020 @ 23:52:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
re: - "Yeshu HaNotzri" vs "Jesus the Nazarene" - v tomhle je binec, neexistuje asi spolehlivé osvětlení, co je vlastně správně 

je zajímavé, že to má obdobu i "na křesťanské straně barikády".  Ježíš je nazýván Nazatetským (a Nazaret je to haNocri, prý větev, výhonek.. ale to oni LDenko určitě vijou..) potažmo přímo "Galilejský" (viz Juliánovo: "zvítězil jsi, Galilejský") ale Evangelia (Matouš?) mají  svoji větu "bude se nazývat Nazaretský" ve významu nazarejský, nazír ? (Bohu zasvěcený člověk)

 nebo tak nějak ...  ?? (asi to už pletu ..)



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: MilanH v Čtvrtek, 16. duben 2020 @ 23:01:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad Martino:







Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Neděle, 19. duben 2020 @ 16:56:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
12 [www.obohu.cz]Hospodin řekl Mošemu: „Vystup ke mně na tu horu a buď tam, dám ti kamenné desky, nauku a přikázání, které jsem napsal, abys je učil!“

  5 [www.obohu.cz] Hleď, učil jsem vás nařízením a soudům, které mi Hospodin, můj Bůh, přikázal, jak se zachovat v zemi, do níž přicházíte, abyste ji dobyli

9 [www.obohu.cz]A přijď ke kněžím, Levitům, a k soudci, jenž bude v oněch dnech, požádej a oni ti povědí slovo práva. 10 [www.obohu.cz]A ty učiň podle toho, co ti řeknou z tohoto místa, které Hospodin vyvolil, a hleď konat, jak tě poučí.  11 [www.obohu.cz]Jednej podle nauky, již tě naučili, a podle zákona, který ti řekli, a od slova, které ti povědí, neuhni vpravo ani vlevo. 

A Moše zapsal tuto nauku a dal ji kněžím, synům Leviho, nesoucím truhlu Hospodinovy smlouvy, a všem starším Jis­raele. 10 [www.obohu.cz](Čtvrtý volaný) Moše jim přikázal, říkaje: „Čelem k celému Jisraeli jim do uší předčítej tuto nauku koncem každých sedmi let, v době šmity, o svátku sukot! 11 [www.obohu.cz]Tehdy, když se celý Jisrael přichází ukázat před tvář Hospodina, tvého Boha, na místě, které on zvolil.  12 [www.obohu.cz]Shromáždi lid, muže a ženy a děti a přistěhovalce, jenž je v tvých branách, aby to vyslechli a aby se to učili a báli se Hospodina, svého Boha, a zachovávali všechna slova této nauky, aby je konali.  13 [www.obohu.cz]A vaši synové, kteří je neznali, je uslyší a naučí se bát Hospodina, vašeho Boha, po všechny ty dny, kdy budete živi na půdě, již přes Jarden přecházíte dobýt!“

-  - - - -

1 [www.obohu.cz]Tehdy Ježíš promluvil k zástupům a ke svým učedníkům:   2 [www.obohu.cz]„Na stolci Mojžíšově usedli učitelé Zákona a farizeové.   3 [www.obohu.cz]Proto udělejte a zachovávejte všechno, co by vám řekli, avšak podle jejich skutků nečiňte; neboť mluví, ale nečiní. 

- - - - - 

Talmud je rozdělen do šesti obecných sekcí, které se nazývají sedarim („řády“):Zera'im („Semena“), která se zabývají především zemědělskými zákony, ale také zákony požehnání a modlitby (obsahuje 11 traktátů).Mo'ed („Festival“), zabývající se zákony Šabatu a svátků (obsahuje 12 traktátů).Nashim („Ženy“) zabývající se manželstvím a rozvodem (obsahuje 7 traktátů).Nezikin („Poškození“), zabývající se občanským a trestním právem, jakož i etikou (obsahuje 10 traktátů).Kodashim („Svaté věci“), zabývající se zákony o obětech, Svatém chrámu a zákony o stravě (obsahuje 11 traktátů).Taharot („Čistota“), zabývající se zákony rituální čistoty (obsahuje 12 traktátů).



Re: Pozdní židovství a Ježíš, Evangelia. (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 21. duben 2020 @ 13:55:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Thóra, njn :) 




Stránka vygenerována za: 0.41 sekundy