|
Právě je 267 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124874045 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Otec a Syn jsou jedno
Vloženo Pondělí, 11. leden 2021 @ 00:39:57 CET Vložil: Tomas |
poslal milan333
Po
staletí existuje neshoda o tom, zda trojiční dogmata mají podporu
Božího slova a rozepře o tom, kdo je Ježíš.
Na
tyto otázky byly vypracovány mnohé studie a teologická vyjádření.
Důvodů,
proč do této doby nedošlo ke shodě je více.
Věřící,
který příjme náboženskou doktrínu citově a také rozumově
nezkoumá, zda je podpořena
Božím slovem, protože církev nebo náboženská skupina, ke které
patří se představuje tak , že je autoritou, která předkládá
pravdu.
Dalším
důvodem je snaha teologů nepřiznat, že křesťanství je silně
ovlivněno řeckou a římskou myslí, která zvláště ve druhem až
pátém století vytvořila doktríny, které potlačily pravdu o
Ježíšově totožnosti, která musí být založena na Písmu
svatém.
V
této úvaze je pohled na texty, které jsou uváděny často jako
důkaz pro podporu trojičního dogmatu. Jsou to texty Jan 10:30,
Jana 1:1, Mat. 28:19,20.
Jan10:30
εγω και ο πατηρ εν
εσμεν
Jan
10.30 Já a Otec jsme jedno.
Stejný
překlad „ εν“
je v těchto verších:
Jan17:11
και ουκ ετι ειμι εν τω κοσμω και ουτοι
εν τω κοσμω εισιν και εγω προς σε ερχομαι
πατερ αγιε τηρησον αυτους εν τω ονοματι
σου ους δεδωκας μοι ινα ωσιν
εν καθως
ημεις
Jan
17:11
Již
nejsem ve světě, ale oni jsou ve světě, a já jdu k tobě. Otče
svatý, zachovej je ve svém jménu, které jsi mi dal; nechť jsou
jedno
jako my.
Jan
17:21 ινα παντες εν
ωσιν
καθως συ πατερ εν εμοι καγω εν σοι ινα
και αυτοι εν ημιν εν ωσιν ινα ο κοσμος
πιστευση οτι συ με απεστειλας
Jan
17:21 aby všichni byli jedno
jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby
i oni byli v nás,
aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.
Jako
Otec a Syn mají být jedno, tak mají být jedno i křesťané se
sebou navzájem ajedno
s Otcem a Synem.
Ve
všech těchto verších je uvedeno řecké slovo εν
– hen.
Není to mužská číslovka
εἷς
– heis – jeden!
Je
zřejmé, že Jana 10:30 můžeme chápat tak, že Otec a Syn jsou
sjednoceni ve vůli a záměrech . Můžeme
také říci, že jde o „vzájemný soulad“, „jednotné cíle“,
„uznávající stejné hodnoty“ apod
.
V
následujících verších
je mužská číslovka εἷς
– heis – jeden.
Mat.19:5
καὶ εἶπεν,
Ἕνεκα τούτου καταλείψει ἄνθρωπος τὸν
πατέρα καὶ τὴν μητέρα καὶ κολληθήσεται
τῇ γυναικὶ αὐτοῦ, καὶ ἔσονται οἱ δύο
εἰς
σάρκα μίαν
Mat.19:5
A řekl: ‚Proto
opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti
dva jedno
tělo;‘
Gal.3:28
ουκ ενι ιουδαιος ουδε ελλην ουκ ενι
δουλος ουδε ελευθερος ουκ ενι αρσεν και
θηλυ παντες γαρ υμεις εις
εστε εν χριστω ιησου
Gal.3:28
Není
už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a
ženou. Vy všichni jste jedno
v Kristu Ježíši.
Mat.23:8-10
Vy však si
nedávejte říkat ‚Mistře‘: jediný
je váš Mistr, vy
všichni jste bratří. A nikomu na zemi nedávejte jméno ‚Otec‘:
jediný
je váš Otec, ten nebeský. Ani si nedávejte říkat ‚Učiteli‘:
váš učitel je jeden,
Kristus.
Ježíš používal to slovo “jeden”
stejným způsobem na označení jediného jednotlivce.
Nestranný
pohled na výše uvedené texty zcela průkazně ukazuje, že
dokázat trojiční dogma takto nelze. Gal. 3:28 a další texty
dokazují, že manipulace s textem Jan 10:30 je zcela nesmyslná.
Všichni křesťané jsou jedna osoba? Jedná se o kolektivní
jednotu v křesťanském společenství.
Užívání
této číslovky s Bohem znamená jednu osobu.
Bůh je neustále
popisován zájmeny jednotného čísla a ztotožňován s Otcem -
Bůh Otec. Nikde se nesetkáme s citací Bůh Syn
.
Mat.23:8-10
Vy však
si nedávejte říkat ‚Mistře‘: jediný
je váš Mistr, vy všichni jste bratří. A nikomu na zemi nedávejte
jméno ‚Otec‘: jediný
je váš Otec, ten nebeský.
Ani si nedávejte
říkat ‚Učiteli‘: váš učitel je jeden,
Kristus.
Zcela
vypovídající důkaz je v následujících verších. Ježíš
nikdy neřekl, že je rovný Bohu Otci a že jsou jednou osobou. Vždy
Otce považoval za vyššího než je On.
Jan
14:28 Slyšeli
jste, že jsem vám řekl: Odcházím – a přijdu k vám. Jestliže
mě milujete, měli byste se radovat, že jdu k Otci; neboť Otec
je větší než já.
Mat.24:36
O tom dni a hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn;
jenom Otec sám.
1
Kor. 15:24,28 Tu
nastane konec až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a
odevzdá království Bohu a Otci. Až mu bude podřízeno všecko,
pak i sám Syn se podřídí tomu,
kdo mu všechno podřídil a tak bude Bůh všecko ve všem.
Mar.
12:29 Ježíš odpověděl: „První je toto: ‚Slyš, Izraeli,
Hospodin, Bůh náš, jediný
pán; jest
Toto
řekl samotný Kristus o božské přirozenosti a to by mělo platit
jako ustřední křesťanské vyznání, protože pochází přímo
od Krista.
Jan1:1
Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh.
Ἐν
ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς
τὸν θεόν καὶ
θεὸς
ἦν ὁ λόγος
Zde
není uveden člen ὁ
- ho. Ježíš, je zde nazván Bůh.
To
ale nedokazuje, že Slovo bylo druhou osobou trojice.
Následující
verš je velmi důležitý pro pochopení, že text Jana 1:1 nelze
použít na důkaz trojedinného dogmatu.
2
Kor.4:4 Bůh
tohoto světa
oslepil jejich nevěřící mysl, aby jim nevzešlo světlo evangelia
slávy Kristovy, slávy toho, který je obrazem Božím.
2
Kor 4:4 ἐν οἷς ὁ
θεὸς
τοῦ αἰῶνος τούτου ἐτύφλωσεν τὰ νοήματα
τῶν ἀπίστων εἰς τὸ μὴ αὐγάσαι αὐτοῖς
τὸν φωτισμὸν τοῦ εὐαγγελίου τῆς δόξης
τοῦ Χριστοῦ ὅς ἐστιν εἰκὼν τοῦ θεοῦ.
Bohem
je nazván i satan a
označen jako ὁ
θεὸς
a to jistě neznamená, že je pravým bohem. Navíc je v tomto verši
uveden člen ὁ
– ho, což je silnější důraz než u Jana 1:1, kde člen uveden
není.
Jako
bohové byli označeni i lidé.
2.Mojžíšova
4:16 On bude mluvit k lidu za tebe, on bude tobě ústy a ty budeš
jemu Bohem.
Žalm
82:1,6 V shromáždění bohů postavil se Bůh, vykoná soud mezi
bohy: „Ač jsem řekl: ‚Jste bohové,
všichni jste synové Nejvyššího,
1
Kor.8:4 Pokud
tedy jde o to, zda se smí jíst maso obětované modlám, víme, že
modly ani bohové
tohoto světa nic nejsou a že jest jen jeden Bůh.
Jan
10:34,35 Ježíš
jim řekl: „Ve vašem zákoně je přece psáno: ‚Řekl jsem:
jste bohové.‘
Jestliže Bůh ty, jichž se týká toto slovo, nazval bohy
a Písmo musí platit.
V
Novém zákoně je nám Mesiáš představen jako zákonný zmocněnec
Boha a nikde jako člen Trojice.
Je
třeba si uvědomit, že slovo "Bůh" neznamená pokaždé,
že je myšlen "Nejvyšší Bůh", jak dokládají výše
uvedené texty.
Janovi
1:1 můžeme také rozumnět tak, že to znamená mající podobnost
s Bohem mít charakter Boha. Slovo bylo mocnou duchovní bytostí a
bylo u Boha.
Mat.28:19,20
Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte
je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali
všecko, co jsem vám přikázal.
A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku.
Výrok
„ve jménu Otce, Syna a Ducha svatého“, se užívá téměř ve
všech církvích a náboženských skupinách.
Při nestranném
pohledu zjistíme, že tento výrok není v žádném původním
manuskriptu.
Když
přistoupíme na tuto citaci, tak při neovlivněném pohledu na
znění „ ve jménu Otce, Syna a Ducha svatého“ nedojdeme k
závěru, že je to důkaz pro trojedinnost.
Toto
sousloví zdůrazňuje důležitost křtu, výzvu k evangelizaci a ne
podporu trojice.
Původní
text je tento:
„Proto
jdouce, učte všecky národy, křtíce
je ve jméno Mé
(onto onomati mou), učíce je zachovávati všecko, cokoli jsem
přikázal vám. „Novum Testamentum Graece et Germanice“ od
Nestle–Aland ve vydání z roku 1973.
Neexistuje
ani jeden původní neupravený biblický text, který jasně
podporuje trojiční dogma. Ježíš a Pavel byli monoteisté a Pavel
potvrdil, že dostal zjevení od vzkříšeného Ježíše a Ježíš
ani po svém vzkříšení nezměnil pohled na svého Otce, jak jej
vylíčil prostřednictvím apoštolů
.
Podpora
a šíření "trojičního dogmatu" znamená, že výroky
samotného Ježíše a svědectví Písma svatého je považováno za
heretické a přednost má církevní tradice a teologické úvahy,
které nám někdy dokonce sdělují, že něco je nepochopitelnou
záhadou a tajemstvím.
Milan
Jílek
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Pondělí, 11. leden 2021 @ 08:44:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | // přednost má církevní tradice a teologické úvahy, které nám někdy dokonce sdělují, že něco je nepochopitelnou záhadou a tajemstvím.
Milan Jílek//
A přesně podle této šablony je to napsané. Díky církevní tradici zde má lidstvo bibli, Ježíše, Boha Ježíše) Díky teologickým úvahám tomu jde porozumět a zůstaly možnosti badatelské ( spisů 1 . století bylo a je více) |
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 11. leden 2021 @ 09:34:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Je to úplně triviální :
Bůh je duch. Bůh je Svatý. Bůh je jediný.
Jediný Bůh je Svatý Duch.
Svatý duch neomezený časoprostorem je "OTEC" Svatý duch přišlý do časoprostoru je "SYN"
Oba dva jsou jedním Svatým Duchem...tedy jediným Bohem. Jediný rozdíl mezi nimi je v časoprostoru "velikosti".
"Trojice" je odporná nauka zakládající se na neznalosti a nepochopení jediného Boha a jeho písma. |
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Pondělí, 11. leden 2021 @ 13:50:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, je to docelička triviální:
Dzehenuti zde poněkud jinými slovy vyjadřuje totéž, co křesťanská nauka o trojjediném křesťanském bohu. Jen rozporuje, co sám potvrzuje :)
A necháme B-ží slovo, že B-h je toliko Jeden. :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 11. leden 2021 @ 15:13:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Omyl...celou dobu říkám, že jediný Bůh je Svatý Duch. Asi si sedíš na uších když v tom vidíš trojici.
|
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 11. leden 2021 @ 15:15:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Naopak katolická církev učí o třech hmatatelných/viditelných osobách. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Pondělí, 11. leden 2021 @ 15:25:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tohle bych tedy do ŘKC neřekl, že prý učí o třech viditelných hmatatelných osobách boha :)))) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pondělí, 11. leden 2021 @ 21:42:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | njn tak toho znáte málo |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 12. leden 2021 @ 09:26:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dzehenuti - ve vztahu ke křesťanské víře se projevuješ fatálními (ne)znalostmi - ve svém uzavřeném světě - jako trubka.
ŘKC učí, že Bůh je jeden, že Bůh je duch.
Učí, že Bůh se vtělil (viditelně a HMATATELNĚ - TEDY DOOPRAVDY) do člověka Ježíše Krista, aby jako člověk na sebe vzal hříchy svého lidu.
Nejsou ale žádné tři viditené a hmatatelné osoby Boha - Bůh je pořád jenom jeden - pro nás je Bůh ukryt v nepřístupném světle a poznáváme ho jenom vírou.
|
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Neprihlaseny v Úterý, 12. leden 2021 @ 11:04:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takové šermování slovem hmatatelný. Bobci, hmatatelnou máte akorát tu pohádkovou knížku. Pak máte hmatatelné varhany v kostele, pak máte hmatatelného pana faráře, atd. Postavy z vaší pohádkové knížky hmatatelné nejsou. Jestli jste hmatali nějakou postavu, buď to byly halušky nebo možná spolufarník, spolufarnice :-) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Úterý, 12. leden 2021 @ 12:15:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | tak znovu..... trojice nemá nic společného s jediným Bohem. Bůh není a nemůže být trojjediný...protože by byl svázány právě touto trojjediností.
Trojjediný Bůh je stejná blbost jako bůh čtyřjediný pět jediný atd....
Chápeš už to????
Pokud ne, tak se zamysli jaký by byl rozdíl mezi bohem trojjediným a čtyřjediným !!! |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 12. leden 2021 @ 09:17:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dzehenuti - u Boha je přece pravda, on je ta pravda-----nedělejme z něho lháře-----v Genesis říká Bůh------učiňme člověka, aby byl NAŠÍM obrazem. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Úterý, 12. leden 2021 @ 12:12:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | samožřejmě....Ježíš je dokonalým obrazem jediného Boha v časoprostoru a člověk má být taky dokonalým obrazem Ježíše. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Úterý, 12. leden 2021 @ 12:12:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | doplnil bych tam ještě slovo nový |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Sobota, 16. leden 2021 @ 15:23:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Existuje celkem jednoduché vysvětlení, které není v ničem v rozporu s Biblí - že u zájmena "NAŠÍM", podobně jako u substantiva "ELÓHÍM", jde o plurál majesticus. Jehóah je mimo jiné i král (Ž 10:16, 47:8, 89:19, 98:6). To
jen na okraj. Jestliže budu pohlížet na titul ELÓHÍM jako na plurál majesticus, nevidím důvod, proč omezovat použití plurálu
majesticu pouze na substantivum ELÓHÍM a proč ho ve stejném smyslu nepoužít i
na zájmena v plurálu a slovesa v plurálu, které se týkají Jehóaha.
Navíc, když se podíváš do kontextu, tak hned v. 27 říká jasně, že „Bůh
stvořil člověka ke svému obrazu“ (Český studijní překlad). Verš 27 tedy
neříká, že by člověka tvořil ještě někdo další (sloveso „stvořit“ je užito
v singuláru) a říká jasně, že „Bůh stvořil člověka ke svému obrazu“ a
nikoli k obrazu ještě někoho dalšího (zájmeno „svůj“ je singulár). Jde z toho celkem snadno pochopit, jak je
užito zájmeno „NAŠÍM“ – jako plurál majesticus při slavnostním vyhlášení Božího
stvořitelského záměru. Verš 27 pak již není slavnostním vyhlášením Božího
stvořitelského záměru, nýbrž zprávu o jeho uskutečnění. Proto tam již není
plurál majesticus užit. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 16. leden 2021 @ 21:00:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Vás po delší době, JiriBrei. Pochopení Berešit 1:26 je přeci kontextově jednodušší :) |
]
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Sobota, 16. leden 2021 @ 22:21:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | I já zdravím, Petře. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 16. leden 2021 @ 22:27:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ne na to poukazuji, JiriBrei. Ale na toto: ...וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה ... (berešit 1:24) :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Středa, 20. leden 2021 @ 18:29:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Z verše 26 je přeci, Petře jasné, proč Jehóah
Elóhím v tomto verši užívá plurál majesticus – protože se v případě člověka
jedná o naprosto výjimečné stvoření, o korunu tvorstva, které má být svěřena
vláda nad zemí a pozemským tvorstvem (v. 28), a to v podobě Boha a jako
jeho obraz. Člověk a pouze člověk byl stvořen s cílem zrcadlit Jehóaha
Elóhím. Pro žádného jiného pozemského tvora nic podobného neplatí a žádný jiný
pozemský tvor nebyl s takovým cílem stvořen a žádný jiný pozemský tvor
toho ani není v takové míře schopen. Vy opravdu nevidíte unikátnost tohoto
stvořitelského aktu a nevnímáte výjimečnost řeči ve v. 26? |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Čtvrtek, 21. leden 2021 @ 11:26:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | JiriBrei, co píšete nerozporuji přeci. Poukázal jsem na verš 26, tedy kontextový k plurálu. Proč myslíte, že "učiñme" musí znamenat nutně "já učiníme"? Z kontextu celé Berešit alef je zřejmé, že B-h při stvoření rostlin a zvěře promlouval k Zemi, popřípadě vodám. A člověk byl utvořen z prachu půdy Země. Nese tedy jak podobu Nebes, tak Země. Když umírà, navrací se zpět, odkud byl vzat. Já nepsal o podobě, vzhledu, ale "vyobrazení přirozenosti", a tu má člověk jak pozemskou, tak nebeskou, tedy intelekt odlišný od zvířat, který není toliko pudový. Rozumíte mi už? K "obrazu" našemu - tedy nebeský pozemšťan. Nakonec Adam - to je alef+dam, ten b-źí krev, a země je adama. Člověk je pozemský s trochou toho daru božského intelektu, který nezmírá, nevrací se do Země, ale k Tvůrci. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Pátek, 22. leden 2021 @ 15:43:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, již Vám, Petře, rozumím. Zajímavý a pro mne akceptovatelný pohled na Beréšít 1:26. Přidávám do své sbírky zajímavých pohledů na tento verš. Děkuji za dovysvětlení. Jiří Brei |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Sobota, 23. leden 2021 @ 12:41:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Proč si myslím, že „učiňme“ musí znamenat nutně „já učiníme“? Protože
pro jiný výklad nenacházím v daném kontextu podporu. Pokud se Země na
něčem podílela, je to jasně řečeno – Beréšít 1:12. A pokud měla nějaký spolustvořitelský
úkol, je to také řečeno – Beréšít 1:11.24. U stvoření člověka nic takového
řečeno není. Vodítko, jak rozumět plurálu ve verši 26 se ve skutečnosti nachází
hned v následujícím verši, verši 27. Je tam řečeno: וַיִּבְרָ֙א אֱלֹהִ֤ים (A
stvořil Bůh ...). Na Zemi, popřípadě vody, tam není nejmenší odkaz. Stvoření
člověka je připsáno výlučně Bohu a sloveso ברא (tvořit), je tam užito v
singuláru. Stejně tak je řečeno, že: בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א (V obrazu jeho, obrazu Božím stvořil ...).
Sloveso „stvořit“ i zájmeno „jeho“ jsou v singuláru. Je z toho tedy
jasně patrné, ke komu mluvil Jehóah Elóhím ve verši 26 – k sobě samému, a
to ve slavnostní formě. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 23. leden 2021 @ 22:42:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Psal jsem o kontextovém chápání v.26. Právě Vámi uvedený verš 27 naopak dokládá, že B-h (e-lokim) nehovořil (B-ží řeč je jako lidská vůle - věc, co se děje, koná, Země tak vydává, co B-h vytvořil - viz. verš 25) sám k sobě, ale k Zemi, což nejen potvrzují předchozí výroky (v samotné Berešit 1 je na 32x uvedeno B-ží jméno E-lokim), ale také v Berešit 2 je uvedeno, že Elokim vytvořil člověka z prachu půdy (Země) a vdechl do jeho chřípí "dech života".
Onu tzv. slavnostní formu mykání, které hebrejština prostě nezná a neznala nikdy, tak mohu naprosto direktivně odmítnout jako nepodloženou ničím. Ale i tak, JiriBrei - nechám Vás u Vašeho chápání, rozhodně se nejedná z mé strany o nátlakové přesvědčování :)
Společně však můžeme i pomocí nesmyslu o mykání v hebrejštině odmítnout i nauku o troj - jedinnosti B-ha, která tvrdí, že tři jsou jeden, jeden a týž :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Neděle, 24. leden 2021 @ 13:45:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kdyby Jehóah Elóhím hovořil k Zemi, projevilo by se to
ve verši 27. Bylo by tam řečeno, že Bůh a Země stvořili člověka k jejich obrazu.
Nic takového tam však řečeno není. Naopak je tam nad jakoukoli pochybnost řečeno,
čí obraz člověk je – obraz nikoli Země, ale jen a pouze Jehóaha Elóhím. Jehóah
Elóhím nepotřebuje tvořit podle obrazu kohokoli jiného. On, a nikoli Země, je
tím originálem, který "stojí modelem" svému stvoření. A Jehóáh Elóhím
ani nepotřebuje, aby spolu s ním „stála modelem“ Země. Země je pouhé stvoření.
Klást ji na roveň Jehóaha Elóhím, je z pohledu Tanachu rouháním.
Zemi nikde v Beréšít není přisouzena stvořitelské úloha. Na
několika místech k ní vychází slovo Jehóaha Elóhím a Země poslušně činí
(nikoli tvoří). Vy nevidíte ten rozdíl? Ve skutečnosti je to pouze forma
mykání, co je schopná bez rozporu s nejbližším kontextem i Tanachem jako
celkem vyložit verš 26. Vaší teorii odporuje verš 27. To, že je forma mykání
uvedena pouze v Beréšít 1:26 ji nijak neoslabuje. To, proč je forma mykání
uvedena pouze tam, má své důvody – jedná se tam o stvoření jedinečného
pozemského obrazu Jehóaha Elóhím. Nikde v Tanachu nic podobného nenajdete.
Proto tam už znova nebyla užita forma mykání. Je vyhrazena pouze pro výrok o
stvoření člověka, aby jeho jedinečnost zdůraznila. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Středa, 27. leden 2021 @ 20:45:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | >>Bylo by tam řečeno, že Bůh a Země stvořili člověka k jejich obrazu.<<
Proč by to mělo být takto někde napsáno, že B-h a Země stvořili ...?
>>Naopak je tam nad jakoukoli pochybnost řečeno, čí obraz člověk je – obraz nikoli Země, ale jen a pouze Jehóaha Elóhím. Jehóah Elóhím nepotřebuje tvořit podle obrazu kohokoli jiného. <<
Obraz?? Zkuste přeci hebrejštinu s hebrejským uvažováním. Proč by měl HaŠem tvořit podle obrazu někoho (i Sebe)?
>>On, a nikoli Země, je tím originálem, který "stojí modelem" svému stvoření. <<
B-h jako originál, jako "model" pro "své" stvoření? A Země jako "model" stvoření? Vůbec Vám nerozumím.
>>Země je pouhé stvoření. Klást ji na roveň Jehóaha Elóhím, je z pohledu Tanachu rouháním.<<
Samozřejmě, že B-h stvořil Nebesa i Zemi, a vše, co je v nich. Proč bych měl klást na roveň Zemi s B-hem? Zrovínka já :)
>>Zemi nikde v Beréšít není přisouzena stvořitelské úloha. Na několika místech k ní vychází slovo Jehóaha Elóhím a Země poslušně činí (nikoli tvoří). <<
Země poslušně vydala ... nu, zrodila ... :)
>>Ve skutečnosti je to pouze forma mykání, co je schopná bez rozporu s nejbližším kontextem i Tanachem jako celkem vyložit verš 26. <<
Žádná forma mykání sobě v hebrejštině prostě neexistuje. Je to cizí prvek. Pokud je napsáno učiňme, našemu (tedy společnému jednomu obrazu), pak je nutno to tak i chápat. Učiňme člověka, učinil člověka ... tedy z prachu Země a s B-ží pečetí. To je "obraz" tedy lidská "přirozenost", kterou nemají zvířata. Tedy ostatní "živé duše", které vydala Země. U člověka však byl "porodníkem" sám HaŠem.
Vaše teorie, JiříBrei, jakkoliv slavnostní okamžik Stvoření to jistě je, je právě základem křesťanské nauky :)
|
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Neděle, 31. leden 2021 @ 12:30:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je divné, Petře, že tvrdíte,
že forma mykání v hebrejštině prostě neexistuje. Když zalistuji knihou
Beréšít o několik kapitol dál, čtu v 11:7.8: „Nuže, sestupme a zmařme
tam řeč jejich, aby nerozuměl jeden řeči druhého. A rozptýlil je Hospodin odtud
po celé zemi a přestali stavěti město to.“ (Český rabínský překlad) Plurál
v Boží řeči a singulár v jejím naplnění. Stejně jako v Beréšít 1:26.27
A jen pro zajímavost ještě stejný text v Chamiša chumšej Tora: „Sestoupím
a zmatu tam jejich řeč, aby jeden nerozuměl řeči druhého!“ A Hospodin je odtamtud
rozptýlil po povrchu celé země a nemohli už to město dostavět.“ Pan vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon ten plurál ve verši 7 chápe
jako singulár. Škoda jen, že není při svém překládání hebrejského textu důsledný
a nechápe ho tak i v Beréšít 1:26. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Středa, 27. leden 2021 @ 09:09:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nesouhlasím. Jediný Bůh dávno před stvořením člověka udělal anděly. Tedy je zřejmé, že už je s nimi dělal však jsou taky jedním Svatým duchem. Dále pak když lidi vyhání z ráje, tak jim zamezuje přístup ke stromu a co říká ??? |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Středa, 27. leden 2021 @ 09:13:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 22 [www.obohu.cz]I řekl Hospodin Bůh: Hle, člověk je jako jeden z nás v tom, že zná dobré a zlé. Ať teď nevztáhne ruku, aby vzal a jedl také ze stromu života a žil navěky!.
|
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: noname (honza610@centrum.cz) v Středa, 27. leden 2021 @ 18:20:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Co věděli Adam a Eva o zlu - v ráji přeci zlo neexistovalo ?
|
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 09:34:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je přece mnoho otázek na člověka, který neví, co je umírání, smrt, co je to zlo, čím se odlišuje od dobra, který ví, že B-h viděl, že vše co učinil bylo nejen dobré, ale velmi dobré. Spousta otázek, když neví člověk, zda je dobré či zlé, co dělá. Spoustu dotazů na jednoho zvědavce, který touží vědět a poznat :) Jako na zvídavé dítě :) Že je všechno velmi dobré, znamená, že může být i velmi zlé. Je zlé chtít vědět, poznat? ;) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 12:57:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Noname šlo o to, povýšit se nad Boha Stvořitele. Je to hřích pýchy. Hospodin je Bůh nejvýš spravedlivý a patří mu soud -----on spravedlivě rozlišuje dobro a zlo, je to jeho výsada |
]
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 09:24:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Né, B-h je jediný Stvořitel všeho, nikoliv andělé, Dzehenuti. Ale i andělé, dokonce i lidští soudci jsou zváni elokim. B-h je však Nejvyšší soudce a jediný Stvořitel. Když se radí B-h, nepotřebuje dát na radu druhých :) Dzehenuti, když rozsuzujete, posuzujete (něco), děláte si úsudek, s kým se radíte, když přemítáte - rozsuzujete? Učiňme člověka ... k podobě naší (nám čímsi podobného), ... tedy nikoliv stejného, ale podobajícího se "nám" něčím. Čímpak asi? Tělem, které má člověk, se B-hu ani andělům nepodobá :)
Chtěl být jako jeden z nás - "podobou" znalosti vědění (rozpoznávání) dobra a zla. Tedy při stvoření člověka podoben v tom B-hu a andělům nebyl člověk, ale byl podoben B-hu ve vládě - učiňme, aby panoval nad ... Tak jako B-h panuje nad anděly, ... a ve službě B-hu, jako andělé jsou služebníci B-ha.
Ale člověk nebyl při svém stvoření učiněn podoben B-hu a andělům v tom, že by znal dobro a zlo. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 29. leden 2021 @ 09:13:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Velký omyl. Jediný Bůh je duch a je mimo čas a prostor. Aby něco vzniklo, musel vzniknout sám časoprostor a ten vznikl vyčleněním ducha do časoprostoru - prvorozený syn atd.... |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Pátek, 29. leden 2021 @ 10:14:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dzehenuti :)) Byl-li toliko B-h, nic jiného nemohlo být, protože B-h byl "to všechno všude", pak nebylo možno , aby mohl vzniknout jakýkoliv čas a tedy i prostor mimo B-ha :) Všude byla B-ží šekina v plnosti. Nic více. A mimo B-ha už není ani to nic :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 10:34:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | //6 A Jehova pocítil lítost,+ že udělal na zemi lidi, a v srdci ho zabolelo.+ 7 Tak Jehova řekl: „Setřu z povrchu zemské půdy lidi, které jsem stvořil,+ od člověka až po domácí zvíře, pohybujícího se živočicha a nebeského létajícího tvora,+ protože opravdu lituji, že jsem je udělal.//
Tento text se může číst i takto: Tedy , že lidstvo ( lidé) jsou člověk,zvíře domácí, živočich, pták ( anděl). Jedno na druhém závisí, jedno bez druhého neexistuje.
Dzehenuti kdy Bůh stvořil mikroorganismy ? |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 12:43:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Druhý den. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 13:58:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | /druhý den/
a platí v té Tvé rovnici, že mikroorganismy žijící v člověku, a bez něj umírají, byli "nebyli" dříve? jedno bez druhého neexistuje, proto se ptám :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Čtvrtek, 28. leden 2021 @ 14:03:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Druhý den? :) A z čeho asi tak vznikla země (ta-země : ha-arec) a nebesa (ta-nebe : ha-šamajim)? Výhoda znalosti jazyka :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 29. leden 2021 @ 08:45:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | vše vzniklo z ducha... |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Pátek, 29. leden 2021 @ 08:51:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vše bylo stvořeno za jiným účelem :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 19. leden 2021 @ 12:24:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | JiriBrei určitě můžeme směle věřit slovu Božímu, kde je----stvořme ho, aby byl k naším obrazem. No a z toho pak vyplývá, že Hospodin je v Nejsvětější Trojici jeden, a to Otec, Syn a Duch svatý. - Genesis 1, 26 [biblenet.cz]I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“
Množné číslo vyjadřuje velebnost a vnitřní bohatství Boha, jehož obecné jméno má v hebrejštině tvar plurálu ELOHIM. A tady církevní otcové vidí náznak Trojice. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Středa, 20. leden 2021 @ 18:30:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To z toho ani náhodou nevyplývá - viz můj rozhovor s panem Votou výše a odpovědi pana Voty v tomto vláknu. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 21. leden 2021 @ 09:08:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | JiriBrei ke tvému rozhovoru s Votou mne zajímá slovo Písma svatého. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Čtvrtek, 21. leden 2021 @ 11:29:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ne, Akuzativ, Vás zajímá naprosto nekontextový výklad a pochopení křesťanů, včele s ŘKC=Kristus. Nic z Vašich nesmyslů nevyplývá z kontextu Tóry. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 21. leden 2021 @ 13:16:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vota preferuji znalost Písma svatého bez osobních vkladů. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 23. leden 2021 @ 22:44:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Preferujete výklad ŘKC bez osobních vkladů, jste chtěl napsat, Akuzativ :) A já k tomu doplňuji: bez ohledu na kontext Tóry a neviim :)
|
]
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 11. leden 2021 @ 11:53:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ..."Věřící,
který příjme náboženskou doktrínu citově a také rozumově
nezkoumá, zda je podpořena
Božím slovem, protože církev nebo náboženská skupina, ke které
patří se představuje tak , že je autoritou, která předkládá
pravdu."...
A jak by to mělo být nějak jinak, aby to bylo správně?
Nehledě na to, že ani toto tvrzení neplatí nijak obecně u každého člověka, protože spousta lidí došla ke své víře vlastní cestou - "samostudiem" a v důsledku vlastního rozumového a citového vyzrávání a rozhodování, tak stále platí, že základem křesťanské víry je církev, Kristem zbudovaná na apoštolech.
To je jediná skutečná autorita "skály" vyučující o Kristu, činící mu nové učedníky křtem ve smyslu Mt 28,19.
Největší chybou reformace bylo, že místo této dosavadní autority církve, které v jejím učení nedokázali vzdorovat, si svévolně postavili na piedestal Bibli a prohlásili ji za učitelku pravdy. Tím se ovšem otevřela stavidla různých mylných pochopení jednotlivých částí Bible a začalo vznikat nekonečně mnoho různých církví a církviček. Křesťanství se začalo drobit, štěpit, jako kůrka chleba prožíraná moly.
Křesťanství historicky vyrostlo nikoli snad jenom z judaistické tradice, ale také z tradice helénské filosofie a z římského práva. Jakékoli snahy okleštit z něj cokoli z tohoto znamená snahu křesťanství od základu změnit. To by pak už ale nebylo křesťanství.
......
Podívejme se blíže na tvrzení: "Dalším
důvodem je snaha teologů nepřiznat, že křesťanství je silně
ovlivněno řeckou a římskou myslí, která zvláště ve druhem až
pátém století vytvořila doktríny, které potlačily pravdu o
Ježíšově totožnosti, která musí být založena na Písmu
svatém. "
1.) Podsouvá se nám tu existence jakési fiktivní tajemné skupiny "teologů", kteří nás údajně zločinně odvádějí od "pravé víry".
2.) Podsouvá se nám zde existence jakýchsi "doktrín", které prý potlačují pravdu o skutečné Ježíšově totožnosti. Ovšem bez jediného faktického důkazu!
Celý článek je v principu primitivně jednoduchá ideologie, manipulující s lidským podvědomím:
1.) Vytvořit fiktivního nepřítele a na něj všechno svalit . 2.) Zamlžit obraz křesťanství coby jednoznačně monoteistického náboženství.
..."přednost má církevní tradice a teologické úvahy,
které nám někdy dokonce sdělují, že něco je nepochopitelnou
záhadou a tajemstvím."...
Kdybyste se alespoň drželi toho Písma!
Tam byste se dočetli, že nikoli "něco", ale "Někdo" - sám Bůh je pro nás nepochopitelnou záhadou a tajemstvím.
(Tim 6,16) On jediný má nesmrtelnost a přebývá v nepřístupném světle; jeho nikdo z lidí nespatřil a nemůže spatřit. Jemu buď čest a věčná moc. Amen. |
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 11. leden 2021 @ 17:05:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | milane333 o co se snažíš. Někde něco opíšeš, nemá to ani hlavu ani patu a vyrukuješ s tím, jakoby by nějaký Jílek byl pro někoho v Církvi nějakou autoritou Magisteria. |
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 12. leden 2021 @ 09:14:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Milan333 Po staletí existuje neshoda o tom, zda trojiční dogmata mají podporu Božího slova a rozepře o tom, kdo je Ježíš.
Bůh je v Nejsvětější Trojici jeden-----Otec, Syn a Duch svatý. Slovu Božímu můžeme směle věřit. |
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 14. leden 2021 @ 12:41:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Uměl by si mi vysvětlilt jaký by byl rozdíl mezi trojjediným a čtyřjediným bohem ???
Díky moc |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Čtvrtek, 14. leden 2021 @ 14:49:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Trojjediný znamená, že je v synu,duchu a tobě Čtyřjediný, že jsi moc pil :)) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Pátek, 15. leden 2021 @ 13:17:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dzehenuti - o jakém čtyřjediném bohu mluvíš? |
]
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Úterý, 12. leden 2021 @ 19:42:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokračujte v bádání dál. Zjistíte další věci, třeba ohledně onoho křtu, respektive křtů. Třeba že nikdo, kdo byl Žid nebyl křtěn ve Jméno B-ha (Otce), a nikdy nikdo ne ve jméno Ducha svatého. |
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Sobota, 16. leden 2021 @ 21:54:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
No, něco na tom je.
Je pravdou, že apoštolové velmi často například při úvodních pozdravech ve svých dopisech používají obrat "Milost vám a pokoj od Boha našeho Otce a Pána Ježíše Krista."
Anebo Petr Píše : "Milost a pokoj kéž se vám rozhojní v poznání Boha a Ježíše Krista, našeho Pána. "
Tedy za 1) je zde Bůh a za 2) je zde Pána Ježíš Kristus (který nespadá pod pojem "Bůh") |
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 16. leden 2021 @ 22:14:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jenom něco? :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 19. leden 2021 @ 12:29:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Rosmano
|
]
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 21. leden 2021 @ 13:26:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Milan333 dogmata jsou postavena na slovu Písma svatého. Bůh je v Nejsvětější Trojici jeden |
|
|
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Neděle, 24. leden 2021 @ 13:47:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dobrý den, pane Jílku. Zřejmě vycházíte z nebiblické
nauky o preexistenci Jehóšui ha-Nocrí.
Jan neztotožňuje slovo s tím Bohem, vzhledem ke kterému
bylo ve vztahu (πρὸς τὸν θεόν), nýbrž mluví o jeho
povaze, kvalitě a původu. θεὸς v poslední větě Jana 1:1 je
užito ve funkci tzv. kvalitativního jmenného přísudku bez členu. Pokud Tě
problematika překladu Jana 1:1 zajímá, zabývá se jí článek Philipa B. Harnera „Qualitative
Anarthrous Predicate Nouns: Mark 15:39 and John 1:1“; Journal of Biblical
Literature, Philadelphia, 1973, Vol. 92, s. 82-87. Publikaci je možné
najít např. v knihovně Mezinárodního baptistického semináře v Praze
6, Nad Habrovkou 2308/3.
Pan B. Harner ve svém článku překládá poslední větu Jana
1:1: The Word had the same nature as God. (Slovo mělo tutéž přirozenost
jako Bůh).
Tento verš tedy nedělá rovnítko mezi slovem a Bohem, nýbrž prostě popisuje
povahu slova, jaké bylo kvality. Použitím
sousloví „the same nature“ se tu pan Harner pouze snaží zachránit neudržitelné
nebiblické trinitářské dogma, aby ho nemusel opustit. Ve skutečnosti lze
poslední větu Jana 1:1 přeložit v souladu se závěry, ke kterým pan Harner došel,
prostě: „slovo bylo božské kvality“. Od Božího slova bychom ostatně ani nic
jiného neočekávali.
Jinak
Jan 1:1 neříká, že slovo mělo vědomí sebe sama, že bylo živou, sebe si
uvědomující osobou. Tou se mělo teprve stát při vtělení. „Řecké slovo logos
(λόγος od legein, sbírat, mluvit, počítat) má velmi široký význam,
navazující na patrně nejstarší význam něčeho sebraného či shromážděného. Může
znamenat (mluvenou) „ řeč“, „ slovo“,
„příběh“, „ význam“,
„poměr“, „ číslo“,
někdy také „ rozum“
a " smysl"
(Wikipedie k heslu Logos). Boží slovo, to, co do něj bylo
sesbíráno a týkalo se Jehóšui, bylo u Boha od samého počátku. Celá osoba Jehóšui,
který se měl jednou stát živou, sebe si uvědomující osobou, tu byla ve slově, Božím
plánu, přichystána od počátku. A již tento logos, tento sběr, tento soubor
týkající se Jehóšui, byl bohem. Sebe si uvědomujícím tělem se logos (sběr,
soubor) stal početím v Mirjám. Bůh logos si začal uvědomovat sebe sama až
po početí a po svém narození. Do početí byl pouze bohem logem, který si sám
sebe neuvědomoval. Slovo si neuvědomuje samo sebe. Je to jen slovo, něco
nehmotného, co se teprve něčím hmotným má stát. Slovo ještě není bytost či osoba.
Bytostí a osobou se může stát až vtělením. Je to stejné, jako když řeknu:
postavím si dům“. To slovu už tu je, ale dům ještě ne. Musím vzít cihly a maltu
a musím je začít k sobě slepovat a za čas se slovo stane domem.
Věta „to slovo bylo bůh“ poukazuje na kvalitu
slova. Říká, že již v počátku byl Bůh přítomen a přebýval svým duchem ve
svém slově. Bůh je duch (J 4:24) a jako duch může být přítomen a přebývat jak
ve svém slově, tak i v lidech (J 14:10.11). Může si v nich jak učinit
příbytek (J 14:23) který je svatyní jeho ducha (1 Kor 6:19). Lidské tělo se má,
podle berít chadašá, stát příbytkem Božího ducha, jeho chrámem (1 Kor 3:16),
tak jako je tělo Jehóšui ha-Nocrí chrámem Božího ducha (J 2:21). |
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Středa, 27. leden 2021 @ 09:00:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slovo není nic jiného než jediný Bůh stanivší se časoprostorem....tedy jim je ním omezený má svůj počátek a konec. Vznik časoprostoru je světlo světla... v podstatě velký třesk. Což znamená, že jediný Bůh zformoval část sebe do časoprostoru - prvorozený syn. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Sobota, 30. leden 2021 @ 21:41:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slovo :) se nikdy nestane tělem (masem, osobou, člověkem), JiriBrei. A slovo B-ží ani nikdy nebude B-hem :) Chápu však, že chcete vystihnout filosofickou podstatu prologu ev.Jana 1. Mimochodem silně řeckou :) |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Neděle, 31. leden 2021 @ 12:28:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Logos se, Petře, stává tělem dnes a denně, když
se plány architektů zhmotňují do podoby domů. A, ano, myšlenka helenizovaného
Žida Filóna Alexandrijského. |
]
Re: Otec a Syn jsou jedno (Skóre: 1) Vložil: Vota v Neděle, 31. leden 2021 @ 14:33:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slovo se tělem nestává, JirkoBrei :)Uskutečňuje se, co bylo v myšlenkách, v úmyslu, ve slovech, na papíře, ale ono se to nestává tělem (masem). Představy architektů jsou jako nebeský obraz podle něhož se staví pozemské domy (nejen domy). Postavené domy jsou stavbou podle představ, obrazu :) Vypodobnění či zpodobnění myšlenek,, nebo slov ale nejsou zhmotněnou myšlenkou či zhmotněným slovem. A to je také odpověď na Berešit 1,26 :) |
]
|
|
|
|