poslal Nepřihlášený
Boží zkouška dává smysl jen pokud je bůh hajzlík. Nikoliv vševědoucí, ale řekněme hodně vědoucí hajzlík s pochybným charakterem.
Protože:
1) Celý koncept svobodné vůle je velmi pochybný, protože ani náhoda, ani kauzalita není svoboda. Náhoda je chaos (možná existuje, možná ne, jestli ano, tak spíš na kvantové úrovni). Rozhodování podle náhody není záslužné, protože je náhodné. Není dobré ani špatné, je chaotické, náhodné, bez pravidel. O tom je náhoda, absolutně braná. A rozhodování podle kauzality zase vede nutně k předchozím příčinám a důsledkům, je to železný řetěz nebo řetězy. Člověk nemůže za své geny ani za svou výchovu a vliv okolí a kultury. A spojení náhody a kauzality to samé, kauzalita, která má první příčinu v chaotické náhodě není opět nic záslužného a svobodného. Svoboda jakožto kauzalita, která nějak tajemně řídí sama sebe (a musí vědomě, jinak to opět není svoboda, pokud nás řídí podvědomí, není to svoboda vědomá a nemá opět morální smysl), aniž by to bylo nutné, je něco naprosto nedokázaného a velmi pochybného. Zamyslete se nad tím.
2) Bůh jakožto inteligent (jinak by těžko stvořil náš svět, kdyby byl úplně blbej, ne?), by si určitě spočítal, že některý člověk se (pokud je svobodná vůle, jakože těžko) rozhodne správně a jiný špatně (z jeho božího pohledu) a co jako? To bych dopředu odhadl i já. No a? Co z toho jako má? To vám řeknu ještě než svět vůbec stvořím, na to ho nepotřebuji ani tvořit, že některá inteligentní bytost se svobodnou vůlí (pokud existuje svoboda vůle), se rozhodne "špatně" a jiná "dobře". A co jako?
3) Pokud už by si to chtěl vyzkoušet, stačí mu na to pár inteligentních bytostí, ne celé generace a miliardy lidí a spousta zvířat, která ani zřejmě svobodnou vůli nemají (člověk ostatně asi také ne, ale to je jiná debata, viz. bod 1). Proč utrpení miliard let organismů a krutý evoluční souboj? Jasně, občas nějaká ta slast, ale hlavně hodně bolesti... I kdyby nebyla evoluce, stejně je v přírodě hodně krutosti, vidíte, jak predátor zabíjí kořist atd...
4) No a jestli stvořil bůh jen pár lidí a vše okolo je spíš nějaký matrix, který vypadá, že je to skutečný svět a bůh zkouší jen těch pár skutečných lidí (případně jednoho člověka, třeba mě), ostatní jsou jen nějaké iluzorní snové loutky, proč ten svět stvořil tak, aby vypadal tak krutě se spoustou mrtvých zvířat a s krutou historií? Nestačilo by vyzkoušet ty pravé lidi třeba tak, jestli zachrání někoho z hořícího domu? Proč je ještě nadbytečně trápit krutou (jakoby) historií a krutou (jakoby) přírodou? Nu proč?
5) Co nás má sakra co zkoušet??? To samo o sobě není moc morální... Proč rodič, který vás "stvoří"/splodí měl mít právo vás zavřít do nějakýho sklepa a tam vás celý roky zkoušet? Takový rodič by šel do vězení, kdyby se na to přišlo a právem... Stvořitel si jako může dovolit cokoliv? To není moc morální...
Pěkný den a zasejc někdy třeba :))))