|
Právě je 222 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124673865 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život víry: Pravý Bůh je Otec, Syn a Duch
Vloženo Čtvrtek, 26. prosinec 2024 @ 10:02:55 CET Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený "A to je ten věčný život - aby poznali tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista."
"A jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu. On je ten pravý Bůh a věčný život."
Jak bychom mohli být v rpavém Bohu, když jsme v jeho Synu, kdyby Syn nebyl Bůh? Protože kdybychom byli v jeho Synu, který by nebyl Bůh, nemohli bychom být v Bohu, ale byli bychom v pouhém člověku.
Jak je tedy možné být v pravém Bohu, když jsme v jeho Synu?
Jedině tak, že Syn je Bůh. A přesně to tím evangelista Jan říká, což potvrzuje hned následujícím:
"On je ten pravý Bůh a věčný život."
A jen díky tomu nůžeme být v Bohu naším bytím v Synu, protože Syn je Bůh, a jen díky tomu můžeme mít v Synu život, protože "On je ten pravý Bůh a věčná život", což o sobě často říká sám Ježíš:
"Já jsem vzkříšení a život" "Já jsem cesta, pravda a život" "Já jsem chléb života"
- a že je životem, to může být jediné Bůh, který jediný je dárcem života a nikdo jiný. A Ježíš je jeho dárcem. Protože je Bůh. Jinak by nemohl dávat život a jinak bychom nemohli mít život z něj a skrze něj. Protože "On je ten pravý Bůh a věčný život".
A tak když poznáváme "jediného pravého Boha, a toho, jehož on poslal, Ježíše Krista", poznáváme Otce, který je Bůh, i jeho Syna, který je spolu s Otcem jediný pravý Bůh - protože "On je ten pravý Bůh a věčný život". A jen díky tomu máme život a jsme v tom pravém Bohu, protože poznat jediného pravého Boha je neoddělitelné od poznání !toho, kterého on poslal, Ježíáše Krista. Protože On je ten pravý Bůh a věčný život. Jak by taky nebyl, když je Jednorozený Otce neboli jednoho rodu s Otcem? Jednoho rodu s Otcem může být zase jedině stejnorodý Syn neboli s Otcem Bůh.
A jak říká Písmo, bez poznání Syna není možné ani poznání Otce:
"Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne"
"nikdo nezná Syna než Otec, ani Otce nezná nikdo než Syn"
"Kdo popírá Syna, nemá ani Otce. Kdo vyznává Syna, má i Otce."
Proto poznat Otce lze jedině díky poznání Syna, proto je poznání Syna jedinou možností a nezbytnou podmínkou k poznání Otce:
"aby poznali tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista" - až v tomto poznání je možné poznat Boha Otce a dosáhnout věčného života, protože život věčný je právě v tom:
"A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista."
Protože naopak: "kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm zůstává." Protože život věčný lze dosaáhnout jedině skrze Syna a v něm. Protože "On je ten pravý Bůh a věčný život". A k tomu je třeba poznat ho, aby bylo možné poznat Otce. A to lze díky tomu, že Syn a Otec "jedno jsou" a že "kdo vidí Syna, vidí Otce", což by nebylo možné, kdyby Syn nebyl stejnorodý s Otcem neboli Bůh: Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, Syn z Otce.
|
Re: Pravý Bůh je Otec, Syn a Duch (Skóre: 1) Vložil: mikim v Čtvrtek, 26. prosinec 2024 @ 14:08:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Dotyčný Tolstoloprd neumí ani napsat kapitolu a čisla veršů, které používá, ale jinak ze sebe dělá chytrého jak píp.
1. Janova 5:20
A víme, že Syn Boží přišel a dal nám rozum, abychom poznali toho, který je pravdivý, a jsme v tom, který je pravdivý, v jeho Synu Ježíši Kristu. Toto je pravý Bůh a věčný život.
Trinitářský nárok
Trinitáři tvrdí, že tento verš identifikuje Ježíše jako „pravého Boha“. Dělají to tak, že trvají na tom, že předchůdce slova „toto“ je odkazem zpět na „Ježíše Krista“ v předchozí větě.
Tvrzení vs. fakta
Fakta zcela jasně ukazují, že pravým Bohem v tomto verši je Otec, kterého Syn zjevuje.
Problémy s trinitárním tvrzením
1. Houtos
Slovo přeložené jako „Toto“ je řecké slovo houtos. Slovo „toto“ vyžaduje předchůdce. Toto slovo se používá k označení diskutovaného předmětu - něčeho, co bylo zmíněno nebo bude okamžitě zmíněno. Antecedent je podstatné jméno nebo fráze podstatného jména, na kterou se vztahuje slovo „toto“. Trinitáři běžně naznačují, že nejbližší výše zmíněná osoba je vždy nejpravděpodobnějším předchůdcem slova „toto“ (houtos). Nicméně, gramaticky řečeno, toto trojiční tvrzení je velmi neupřímné a nesprávné. Ve svých posedlostech prostě nejsou upřímní. V angličtině i řečtině není antecedent nejbližší předcházející slovo. Předchůdce je spíše posledním předmětem diskuse. Poslední předmět, o kterém se diskutuje, může být poslední věcí zmíněnou před slovem „Toto“ a nemusí tomu tak být. A tak se trinitáři skutečně uchylují k zbožným přáním a nečestnému jednání v zájmu svých doktrinálních tradic.
2. Směšné důsledky trinitárního tvrzení
Trinitářské tvrzení je, že bychom měli považovat nejbližší předcházející slovo „toto“ za předchůdce slova „toto“. Pozorně si všimněte, co se stane, když použijeme trinitářskou metodu v těchto dvou verších od Jana:
Kdo je lhář než ten, kdo popírá, že Ježíš je Kristus? Toto (houtos) je antikrist, ten, kdo popírá Otce a Syna.
1. Jana 2:22.
Neboť do světa vyšlo mnoho podvodníků, těch, kteří neuznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle. Toto (houtos) je podvodník a antikrist.
2. Jana 1:7
Zde jsou dvě pasáže, jedna z téhož Janova dopisu a jedna z jeho dalšího dopisu. Pokud bychom pro tyto dva verše použili stejnou trinitární linii uvažování, museli bychom dospět k závěru, že odkazem na slovo „Toto“ v 1. Janově 2:22 je Kristus, a měli bychom tedy Jana říkat, že Kristus je antikrist a Kristus popírá Otce a Syna. Ve 2. Janově 1:7 bychom také museli dospět k závěru, že odkazem na „Toto“ je tělo Ježíšovo, a proto bychom měli Jana říkat, že Ježíšovo tělo je podvodník a antikrist. Trinitární linie uvažování má za následek absurdní důsledky.
Analýza faktů
1. Řecké slovo alēthinos (ἀληθινός)
Řecké slovo pro „pravdu“ je alētheia. Řecké slovo pro „pravdivé“ je alēthēs a odkazuje na něco objektivně pravdivého. Řecké slovo alētheuō znamená říkat pravdu. Řecké slovo alēthōs se obvykle překládá jako „skutečně“. Slovo alēthinos se v Písmu používá různými způsoby a v podstatě se vztahuje k něčemu nebo někomu, co je ze své podstaty pravdivé.
Následuje doslovnější překlad:
"A víme, že Syn Boží přichází a dal nám rozum, abychom poznali toho Pravého, a my jsme v tom Pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu. To je Pravý Bůh a věčný život."
Základní porozumění čtení by mělo většině lidí stačit k tomu, aby viděli, že Pravý Bůh je Otec. Ale zdá se, že základní čtení s porozuměním v trinitárním světě nefunguje.
2. Základní čtení s porozuměním
Pravda o věci vyžaduje pouze základní porozumění čtení. Zeptejme se nejprve: "Kdo je ten pravý?"
A víme, že Syn Boží přišel a dal nám rozum, abychom poznali Toho, který je Pravý, a jsme v tom Pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu.
A víme, že Syn Boží přišel a dal nám porozumění, abychom mohli poznat toho Pravého a jsme v tom Pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu.
Ten Pravý má syna jménem Ježíš Kristus. Je zřejmé, že ten Pravý je Otec. A víme, že Syn Boží přišel a dal nám porozumění, abychom mohli poznat toho Pravého a jsme v tom Pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu. Toto je Pravý Bůh a Věčný Život.
Pravý Bůh je ten pravý a my jsme v tom pravém, jsme-li v jeho synovi Ježíši. Pravý/pravý Bůh je zjevně Otec.
3. Věčný život
U Jana 17:3 se Ježíš modlí k Otci a říká: "Toto je věčný život, aby poznali Tebe, jediného pravého Boha, a Ježíše Krista, kterého jsi poslal."
Zde nám Ježíš říká, že věčný život je poznání Boha Otce, jediného pravého Boha. V 1. Janově 5:20 nám Jan říká totéž – že Syn přišel, abychom poznali toho Pravého. Muž Ježíš je cesta k Otci (Jan 14:6) a my musíme Ježíše znát je poznat Otce pro věčný život. Je to proto, že Věčný život Boha Otce se nachází v Ježíši, ve vzkříšení a v životě.
4. Pravý Bůh a věčný život
Jakmile jsou nám tato fakta předložena, je více než jasné, že ten Pravý v 1. Janově 5:20 je Otec, kterému Ježíš přišel, aby nám dal porozumět, abychom mohli poznat Otce pro věčný život, stejně jako se Ježíš modlil u Jana. 17:3. Když Jan používá slovo „Toto“, má na mysli Pravého Boha a Věčný Život, který nám Ježíš dává poznat. Jediným pravým Bohem je Otec, jak Ježíš prohlásil v Janovi 17:3, a věčný život je znát Otce. „Toto“ se vztahuje zpět k tomu, co nám dal Ježíš pochopit a poznat: Otce, jediného pravého Boha.
Nyní porovnejte tato zvýrazněná slova:
A víme, že Syn Boží přišel a dal nám porozumění, abychom mohli poznat toho Pravého, a jsme v tom Pravém, v JEHO synovi Ježíši Kristu. Toto je Pravý Bůh a Věčný Život.
Otec .... To je život věčný, aby poznali Tebe, jediného pravého Boha a Ježíše Krista, kterého jsi poslal.
Je to opravdu jasné, ne? Každému poctivému člověku by mělo být jasné, že v obou těchto verších je prezentována stejná myšlenka. Věčný život našeho Boha a Otce se nachází v Jeho Synu. Syn nám dává poznat jediného pravého Boha, totiž Otce. Protože věčný život znamená znát jediného pravého Boha, našeho Otce, Jan říká: "Toto je pravý Bůh a věčný život."
Závěr
Ponecháme-li stranou trinitární zbožné přání, je zcela jasné, že předchůdcem slova „Toto“ není Ježíš. Jan nám říká, jak Ježíš přišel, abychom poznali toho Pravého. To je zjevně odkaz na Otce, protože Otce známe skrze Ježíše, který je cestou k Otci. Slovo „toto“ se vztahuje na pravého Boha, kterého nám Ježíš dává poznat, svého Boha a Otce. Všechna fakta naznačují, že Jan vyjadřuje myšlenku, že pravý Bůh, Otec, je znám skrze svého Syna Ježíše. U Jana 17:3 nám Ježíš říká, že „toto“ je věčný život – abychom poznali Otce, jediného pravého Boha. Stejná myšlenka je vyjádřena v 1. Janově 5:20. |
Re: Pravý Bůh je Otec, Syn a Duch (Skóre: 1) Vložil: mikim v Čtvrtek, 26. prosinec 2024 @ 14:13:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A nebo jiné podobné vysvětlení:
1. Janova 5:20 A víme, že Syn Boží přišel a dal nám rozum, abychom poznali toho pravého, a jsme v tom pravém, v Synu jeho Ježíši Kristu. Toto je pravý Bůh a věčný život. (KJV)
1. Mnoho trinitářů tvrdí, že poslední věta ve verši „Toto je pravý Bůh“ odkazuje na Ježíše Krista, protože nejbližší podstatné jméno k „Toto“ je „Ježíš Kristus“. Nicméně, protože Bůh a Ježíš jsou oba zmíněni v první větě tohoto verše, poslední věta může odkazovat na kteréhokoli z nich. Slovo „toto“, které začíná poslední větou, je houtos a jeho studium ukáže, že na koho se „toto“ vztahuje, musí určovat kontext, nikoli nejbližší podstatné jméno nebo zájmeno. Bible k tomu poskytuje příklady a dobrý je ve Skutcích 7:18 a 19 (KJV): „Dokud nepovstal jiný král, který neznal Josefa. Ti samí (houtos) jednali rafinovaně s našimi příbuznými... a zlo prosilo naše otce, aby vyhnali své malé děti, až by nemusely žít.“ Z tohoto příkladu je jasné, že „totéž“ (houtos) nemůže odkazovat na Josefa, i když Josef je nejbližší podstatné jméno. Odkazuje na druhého krále dříve ve verši, i když tento zlý král není nejbližší podstatné jméno.
Pokud by platilo, že zájmena vždy odkazují na nejbližší podstatné jméno, z toho by vyplývaly vážné teologické problémy. Příkladem jsou Skutky 4:10 a 11: „Buď známo vám všem a všemu izraelskému lidu, že ve jménu Ježíše Krista Nazaretského, kterého jste ukřižovali, kterého Bůh vzkřísil z mrtvých, skrze něj tento muž tu před vámi stojí celý. Toto [houtos] je kámen, který byl od vás, stavitelů položen, a který se stal hlavou rohu“ (KJV). Pokud se „Toto“ v poslední větě vztahuje k nejbližšímu podstatnému jménu nebo zájmenu, pak muž, který byl uzdraven, je ve skutečnosti kámen zavržený staviteli, který se stal hlavou rohu, tedy Kristem. To samozřejmě není pravda.
Ještě znepokojivějším příkladem pro ty, kteří si neuvědomují, že nejdůležitějším klíčem k určení správného významu je kontext, nikoli umístění podstatného jména a zájmena, je 2. Jana 1:7: „Do světa totiž vešlo mnoho podvodníků, kteří nepřiznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle. To je podvodník a antikrist“ (KJV). Struktura tohoto verše úzce souvisí se strukturou verše, který studujeme. Pokud někdo trvá na tom, že poslední fráze z 1. Jana 5:20 odkazuje na Ježíše, protože je nejbližším souvisejícím podstatným jménem, pak tentýž člověk bude nucen svou vlastní logikou trvat na tom, že Ježíš Kristus je podvodník a antikrist, což samozřejmě absurdní. Dospěli jsme tedy k závěru, že ačkoli se poslední věta 1. Jana 5:20 může vztahovat k Ježíši Kristu, může stejně snadno odkazovat na Boha, který se objevuje ve frázi „Syn Boží“ a prostřednictvím přivlastňovacího zájmena „jeho“ ve frázi „jeho Syn Ježíš“. Ke kterému z těchto dvou se vztahuje, musí být určeno studiem slov ve verši a ve vzdálenějším kontextu.
2. Jakmile je jasné, že poslední věta ve verši může odkazovat buď na Ježíše, nebo na Boha, je třeba určit, kterého z těch dvou popisuje. Kontext a vzdálenější kontext určí, na koho se fráze „pravý Bůh“ vztahuje. Výsledkem tohoto zkoumání je, že výraz „pravý Bůh“ je v Bibli použit čtyřikrát vedle zde: 2. Paralipomenon 15:3; Jeremjáš 10:10; Jan 17:3 a 1 Tesalonickým 1:9. Na všech čtyřech těchto místech se „pravý Bůh“ vztahuje na Otce a ne na Syna. Zvláště relevantní je Jan 17:3, což je Ježíšova modlitba k Bohu. V této modlitbě Ježíš nazývá Boha „jediným pravým Bohem“. Tyto příklady jsou ještě silnější, když uvážíme, že 1. Jana je pozdní epištola, a čtenáři Bible si tedy již zvykli, že Bůh je nazýván „pravým Bohem“. Když k tomu přidáme skutečnost, že Jan je autorem Janova evangelia i Janových epištol, pravděpodobně by tuto frázi použil stejným způsobem. Existuje tedy každý důvod věřit, že „pravý Bůh“ z 1. Jana 5:20 je nebeský Otec, a neexistuje žádný precedens pro víru, že se to týká Syna.
3. Ze studia bezprostředního kontextu se dozvídáme, že právě tento verš se dvakrát zmiňuje o „tom, který je pravdivý“, a v obou případech se vztahuje k Otci. Jelikož tento verš dvakrát odkazuje na Otce jako na „pravého“, je to silný argument, že „pravý Bůh“ v poslední části verše je tatáž bytost.
4. Ne všichni trinitáři věří, že poslední věta ve verši odkazuje na Syna. Studium komentátorů tohoto verše ukáže, že značný počet trinitářských učenců říká, že tato fráze odkazuje na Otce. Norton a Farley dávají každý seznam takových učenců. Lenski ve svém komentáři k 1. Janu píše, že ačkoli oficiální vysvětlení Církve je odkazovat na Syna:
Tuto exegezi církve nyní řada komentátorů, kteří věří v plné božství Ježíše, jak je zjeveno v Písmu, ale cítí přesvědčeni, nazývá chybou. Tato klauzule houtos mluví o Otci a ne o Jeho Synu. “ [1] |
]
|
|
Re: Pravý Bůh je Otec, Syn a Duch (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Sobota, 28. prosinec 2024 @ 21:10:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Nikoliv. Pravý Bůh je Otec.
1K 8:6: my máme jediného Boha, Otce, od něhož je všechno a pro něhož jsme my, a jediného Pána, Ježíše Krista, skrze něhož je všechno, i my jsme skrze něho. 7 Ale ne ve všech je to poznání.....například v autorovi tohoto článku to poznání není. |
|
|
|
|