Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Milada.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 16976, komentáře < 7 dní: 256, komentářů celkem: 447677, adminů: 60, uživatelů: 5285  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 125 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
125249041
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“?
Vloženo Pátek, 31. leden 2025 @ 02:38:07 CET Vložil: Tomas

Kritika bludů poslal Nepřihlášený

„A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.“ (J 17, 3)   


- Ježíš tímto veršem neříká, že by on sám nebyl Bůh, ale zdůrazňuje, že jediný pravý Bůh je ten, kterého on zjevuje a kterého on dává poznat. A jak ho dává poznat? Ne nějakým povídáním, protože pouhé povídání a naslouchání tomu není poznáním Boha. On ho zjevuje ve své osobě, sám v sobě a sám sebou: právě to znamená, že „dal jsem jim poznat tvé jméno“ neboli „dal jsem jim poznat to, kým jsi a jaký jsi“. Jméno totiž v Písmu značí konkrétní osobu a poznat jméno znamená poznat osobu a uvěřit ve jméno znamená uvěřit v tu danou osobu, v to, kým skutečně je sama o sobě. A právě toto uvěření znamená v teologii apoštola Jana ono poznání:  


„Tato však zapsána jsou, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce měli život v jeho jménu.“    


Právě toto je ono poznání a dosažení takto života věčného: uvěřit v Syna a skrz něj uvěřit v Otce a dosáhnout tak věčného života, když poznáme „jediného pravého Boha“, protože není jiného Boha než toho, které zjevuje jedině Syn, proto je také bezpodmínečně nutné poznat i „toho, které jsi poslal“: Ježíš zde neříká, že on sám by nebyl Bůh, ale říká, že jediný pravý Bůh je ten, kterého zjevuje jedině Syn, a proto poznat jediného pravého Boha není možné bez poznání toho, kterého Otec poslal – Syn je neoddělitelný od poznání Boha a od dosažení věčného života, protože „nikdo nepřichází k Otci než skrze Mne“. Takže opakuji znova: Ježíš neříká a nepopírá, že by on nebyl Bůh, ale jasně říká, že jediný pravý Bůh je ten, kterého zjevuje jediný Syn Boží, a žádný jiný Bůh: „život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha“, protože jiný Bůh není. A jediná cesta a jediné naše pojítko k němu je „ten, kterého jsi poslal“ – bez Ježíše Krista, Syna Božího, tedy není možné člověku poznat jediného pravého Boha a dosáhnout věčného života, protože věčný život spočívá v poznání jak Otce, tak i toho, kterého on poslal, v obou zároveň a NEODDĚLITELNĚ. A ono poznání nespočívá v Ježíšově „povídání“ o Otci, jaké by mohl učinit jakýkoliv běžný a pouhý člověk, ale ve zjevení Otce ve své vlastní osobě, v osobě jednorozeného Syna:  


„Kdo vidí mne, vidí Otce.“  


„Já jsem ta cesta... Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“  


„Kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce.“   


ten, kterého Otec poslal, je NEPOSTRADATELNÝ pro poznání Otce, pro poznání „jediného pravého Boha“:  


„A to je to svědectví: Bůh nám dal věčný život, a ten život je v jeho Synu. Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, nemá život.   


Proč? Protože „jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu – On je ten pravý Bůh a věčný život“ – kdo nemá Syna, nemá ani Otce, protože Syn je ten věčný život a poznání jediného pravého Boha, protože právě on je ten pravý Bůh a věčný život. Však to potvrzuje i sám Syn, když o sobě říká: „Já jsem život.“   



Život věčný nespočívá v přitakání k něčímu povídání o Bohu, jak si nevěřící heretici myslí o Ježíši Kristu, ale v přijetí Syna neboli v uvěření v něj, v jeho jméno, tzn. v to, KÝM JE a otevření se Tomu, který je život, aby nás jakožto Dárce života mohl tímto životem obdarovat a my mohli tento život přijmout pro naši spásu, a to v podobě daru Ducha, ne v podobě pouhého lidského povídání:  


„Jako mne poslal živý Otec a já mám život z Otce, tak i ten, kdo mne jí, bude mít život ze mne.“  


„Kdo by se však napil vody, kterou mu dám já, nebude žíznit navěky. Voda, kterou mu dám, stane se v něm pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému.“  


„‚Jestliže kdo žízní, ať přijde ke mně a pije! Kdo věří ve mne, 'proud živé vody poplyne z jeho nitra', jak praví Písmo.‘ To řekl o Duchu, jejž měli přijmout ti, kteří v něj uvěřili.“  


„Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího.“  


„Já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky – Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.“   


- spása a věčný život tedy nespočívá v „zapsání se“ do toho správného „klubu“, ale v přijetí skutečného života od toho, který je Život, a to je jediný pravý Bůh: ten kdo dává život a kdo sám je Život, a tím je jak Otec, tak i Syn a také Duch:  


„Neboť jako Otec má život sám v sobě, tak dal i Synovi, aby měl život sám v sobě.“  


„Já jsem Život a vzkříšení.“  


„Já jsem ta Cesta, Pravda i Život.“


„Co dává život, je Duch.“  


„Litera zabíjí, ale Duch dává život.“   


Ježíš tedy v J 17, 3 neřekl: „Já nejsem Bůh“, ale řekl: „Jediný pravý Bůh jsi ty, kterého zjevuji já, a není jiného pravého Boha než tebe, kterého zjevuji, a jediná cesta k poznání tebe jako jediného pravého Boha jsem já, proto je nezbytné poznat mne, protože tebe je nezbytné poznat skrze mne. A jediného pravého Boha lze poznat, Otče, jedině v poznání ve spojení se mnou, ve vztahu ke mně, protože poznání jediného pravého Boha je jedině tehdy, když poznají TEBE A MNE – jen tehdy poznají jediného pravého Boha, kterého nelze poznat beze mne, protože jsem od poznání jediného pravého Boha a vůbec od jediného pravého Boha neoddělitelný a pro jeho poznání nezbytný: kdo chce poznat Boha, musí poznat mne, a kdo pozná tebe i mne, má život věčný“ – jak by toto bylo možné, kdyby Ježíš byl jen pouhý člověk? Jak by poznání jediného pravého Boha mohlo být podmíněno a podřízeno pouhému smrtelnému a stvořenému člověku? A jak bychom mohli skutečně poznat Boha v pouhém člověku? Toto je možné jedině tehdy a jedině proto, že Ježíš Kristus, Syn Boží, je JEDNO S OTCEM, a tedy stejnou vahou a stejným způsobem Bůh jako Otec, protože „všecko mé je tvé, a co je tvé, je moje“ neboli:   


„Já a Otec JEDNO JSME.“  


A proto:  


„Kdo vidí mne, vidí Otce.“   


- kdyby Ježíš byl pouhý tvor, nebylo by opovážlivým tvrdit, že „kdo vidí mne, vidí Otce“? Nejen opovážlivé, ale i neadekvátní, protože by to odporovalo hned prvnímu přikázání Desatera:  


„Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí.“   


- rouháním a modloslužbou to není ale v jediném případě, že Ježíš Kristus, jednorozený Syn Otcův, je Bůh, což také skutečně je:   


„V tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu, 
jehož ustanovil dědicem všeho a skrze něhož stvořil i věky. 
On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty, nese všecko svým mocným slovem.“  


„Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh. 
Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. 
Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa. 
Na světě byl, svět skrze něj povstal ... 
Přišel do svého vlastního ... 
A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. 
Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.“   


Jen díky tomu Syn může zjevit Boha, protože je Bůh: Bůh z Boha, Syn z Otce, Slovo z Počátku, kterým je Bůh, a proto i ono Slovo, onen Syn, onen Ježíš je také Bůh, protože je Jednorozený Bůh v náruči Otce a díky tomu jediný, kdo zná Boha:  


„Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Bůh, který je v náruči Otcově, nám o něm řekl.“  


„Nikdo nezná Syna než Otec, ani Otce nezná nikdo než Syn – a ten, komu by to Syn chtěl zjevit.“  


„Všechno je mi dáno od mého Otce; a nikdo neví, kdo je Syn, než Otec, ani kdo je Otec, než Syn a ten, komu by to Syn chtěl zjevit.“   


- takto znát Boha může totiž jedině Bůh – jednorozený Bůh neboli JEDNOHO RODU, díky čemuž může spočívat Boží Syn v lůně Boha Otce, podobně jako jedině lidské dítě může spočívat v lůně své lidské matky a tak se navzájem co nejblíže znát. Jak mezi matkou a dítětem, tak i mezi Synem a Otcem je jedinečné pouto „sourodnosti“ a nejtěsnější spřízněnosti „podle krve“, a proto také dítě nese podobu matky, ale i otce, podobně jako Syn nese podobu svého vlastního Otce, coby „odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty“, který je s Otcem JEDNO neboli ve všem Otci ROVEN. Proto je tedy rovná i nutnost poznání Otce i Syna pro život věčný.   


Když tedy někdo říká, že J 17, 3 vylučuje, že by Ježíš byl Bůh, prozrazuje svoje nepochopení a neznalost Písma i celého odkazu Ježíše Krista, protože Ježíš nepopírá, že je coby Jednorozený Otcův také Bůh, ale říká, že jediný pravý Bůh je ten, kterého zjevuje ten, kterého Otec poslal, a mimo něj není žádného Boha, kterého by bylo možné poznat mimo Syna, ale jedině díky němu, skrze něj a v něm:  


„Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost rozeznávat, abychom poznali, kdo je pravý Bůh. A jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu – On je ten pravý Bůh a věčný život.“   


Kdo chce tedy poznat Boha, musí poznat Syna, a kdo chce dosáhnout věčného života, musí poznat a přijmout Syna neboli uvěřit v něj a v jeho jméno, protože právě on a jedině on zjevuje jméno Otce světu:  


„Zjevil jsem tvé jméno lidem, které jsi mi ze světa dal.“  


„Dal jsem jim poznat tvé jméno a ještě dám poznat“   


A jak že jim dal Syn poznat jméno Otce? 
Přece ve jménu svém:  


„Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími dětmi.“  


„Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.“  


„Ale to vše vám učiní pro mé jméno, poněvadž neznají toho, který mě poslal.“  


„Přišel jsem ve jménu svého Otce, ale nepřijímáte mne.“  


„Tato však zapsána jsou, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce měli život v jeho jménu.“   


A co je tím jménem Syna Božího? Přece on sám – Syn Boží, který ve své osobě, v sobě samém zjevuje jméno Otce, kterým je Otec sám, jeho osoba, osoba Boha Otce, neboli Syn zjevuje Otce, k čemuž je poslán „jménem“ Otcovým.   



Kdo tedy přijme Syna neboli uvěří v jeho jméno, přijme Otce neboli uvěří ve jméno Otce, a tak dosáhne věčného života a dojde poznání „jediného pravého Boha“:  


„A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.“ (J 17, 3)  


protože Otec je v Synu a Syn v Otci, tak moc jsou neoddělitelní a jeden Bůh:  


„Otec je ve mně a já v Otci.“  


„Já a Otec JEDNO JSME.“  


„Kdo vidí mne, vidí Otce“  


„Všecko mé je tvé, a co je tvé, je moje.“     

"Kdo je ten „jediný pravý Bůh“?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 31. leden 2025 @ 14:13:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jediný Pravý Bůh je Bůh Pána Ježíše Krista.
Bůh Izraele, Bůh Abraháma, Izáka a Jákoba,  Bůh Všemohoucí, Stvořitel nebe i země, i všeho, co je v nich.

O tom je celé Písmo.

¨
A tvoje kváziintelektuální cvičení, přesmyčky a smyšlenky ti nejsou, žáku z 3. B, k ničemu :-)




Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Pátek, 31. leden 2025 @ 15:08:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jediný Bůh, kromě kterého jiný není, se Svému lidu dal poznat "vlastními slovy"  která vyslovil ústy proroků a dal je pro věčnost zapsat do písem, které jsou základem naší víry.
Když nějakou věc vezme do rukou člověk, tak ji zkazí a nevzejde z toho nic dobrého, maximálně nějaké usnesení koncilů a proto Bůh neponechává na pochybách člověka v té nejzákladnější věci, která je tím, čím se Bůh přerdstavuje.

Vše ostatní je degenerovaná představa o Bohu odchýlená různými směry, které určovaly tzv. otcové. 
Je třeba brát v úvahu co říká Otec . ten jediný v nebesích od toho, co se liší u otců, na kterkých si zakládají denominace.

Diskuse na toto téma zdánlivě nikam nevede, protože křestané jsou stejní, jakp Židé, a kdyby přišel Kristus na Zem, většina by ho stejně, jako oni, nechala ukřižovat, protože by neodpovídal tomu, co je o Něm učili a sami ho poznali jen zprostředkovaně.
Říkám, že je zbytečná, protože nikoho nepřesvědčí, ale také že je zbytečná zdánlivě.

Ona ta diskuse užitečně ukazuje, jak pracovat s Písmem, jakou důležitost dát lidským představám, ukazuje Biblické argumenty a lidské vývody a je proto dobrá, že napoáhá orientovat se mezi pravdou a nánosy.
Musí se ale chtít poznávat a ne mlátit opnenty přes hlavu nálepkam.

Mně mnohé ujasnila a doufám, že ne jej mně. A je to diskuse o podstatném - o poznánín Boha.



Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Pátek, 31. leden 2025 @ 18:11:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zase spousta vytržených veršů z kontextu o ničem...


1. Janova 5:20
A víme, že Syn Boží přišel a dal nám rozum, abychom poznali toho pravého, a jsme v tom pravém, v Synu jeho Ježíši Kristu. Toto je pravý Bůh a věčný život. (KJV)

1. Mnoho trinitářů tvrdí, že poslední věta ve verši „Toto je pravý Bůh“ odkazuje na Ježíše Krista, protože nejbližší podstatné jméno k „Toto“ je „Ježíš Kristus“. Nicméně, protože Bůh a Ježíš jsou oba zmíněni v první větě tohoto verše, poslední věta může odkazovat na kteréhokoli z nich. Slovo „toto“, které začíná poslední větou, je houtos a jeho studium ukáže, že na koho se „toto“ vztahuje, musí určovat kontext, nikoli nejbližší podstatné jméno nebo zájmeno. Bible k tomu poskytuje příklady a dobrý je ve Skutcích 7:18 a 19 (KJV): „Dokud nepovstal jiný král, který neznal Josefa. Ti samí (houtos) jednali rafinovaně s našimi příbuznými... a zlo prosilo naše otce, aby vyhnali své malé děti, až by nemusely žít.“ Z tohoto příkladu je jasné, že „totéž“ (houtos) nemůže odkazovat na Josefa, i když Josef je nejbližší podstatné jméno. Odkazuje na druhého krále dříve ve verši, i když tento zlý král není nejbližší podstatné jméno.

Pokud by platilo, že zájmena vždy odkazují na nejbližší podstatné jméno, z toho by vyplývaly vážné teologické problémy. Příkladem jsou Skutky 4:10 a 11: „Buď známo vám všem a všemu izraelskému lidu, že ve jménu Ježíše Krista Nazaretského, kterého jste ukřižovali, kterého Bůh vzkřísil z mrtvých, skrze něj tento muž tu před vámi stojí celý. Toto [houtos] je kámen, který byl od vás, stavitelů položen, a který se stal hlavou rohu“ (KJV). Pokud se „Toto“ v poslední větě vztahuje k nejbližšímu podstatnému jménu nebo zájmenu, pak muž, který byl uzdraven, je ve skutečnosti kámen zavržený staviteli, který se stal hlavou rohu, tedy Kristem. To samozřejmě není pravda.

Ještě znepokojivějším příkladem pro ty, kteří si neuvědomují, že nejdůležitějším klíčem k určení správného významu je kontext, nikoli umístění podstatného jména a zájmena, je 2. Jana 1:7: „Do světa totiž vešlo mnoho podvodníků, kteří nepřiznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle. To je podvodník a antikrist“ (KJV). Struktura tohoto verše úzce souvisí se strukturou verše, který studujeme. Pokud někdo trvá na tom, že poslední fráze z 1. Jana 5:20 odkazuje na Ježíše, protože je nejbližším souvisejícím podstatným jménem, ​​pak tentýž člověk bude nucen svou vlastní logikou trvat na tom, že Ježíš Kristus je podvodník a antikrist, což samozřejmě absurdní. Dospěli jsme tedy k závěru, že ačkoli se poslední věta 1. Jana 5:20 může vztahovat k Ježíši Kristu, může stejně snadno odkazovat na Boha, který se objevuje ve frázi „Syn Boží“ a prostřednictvím přivlastňovacího zájmena „jeho“ ve frázi „jeho Syn Ježíš“. Ke kterému z těchto dvou se vztahuje, musí být určeno studiem slov ve verši a ve vzdálenějším kontextu.

2. Jakmile je jasné, že poslední věta ve verši může odkazovat buď na Ježíše, nebo na Boha, je třeba určit, kterého z těch dvou popisuje. Kontext a vzdálenější kontext určí, na koho se fráze „pravý Bůh“ vztahuje. Výsledkem tohoto zkoumání je, že výraz „pravý Bůh“ je v Bibli použit čtyřikrát vedle zde: 2. Paralipomenon 15:3; Jeremjáš 10:10; Jan 17:3 a 1 Tesalonickým 1:9. Na všech čtyřech těchto místech se „pravý Bůh“ vztahuje na Otce a ne na Syna. Zvláště relevantní je Jan 17:3, což je Ježíšova modlitba k Bohu. V této modlitbě Ježíš nazývá Boha „jediným pravým Bohem“. Tyto příklady jsou ještě silnější, když uvážíme, že 1. Jana je pozdní epištola, a čtenáři Bible si tedy již zvykli, že Bůh je nazýván „pravým Bohem“. Když k tomu přidáme skutečnost, že Jan je autorem Janova evangelia i Janových epištol, pravděpodobně by tuto frázi použil stejným způsobem. Existuje tedy každý důvod věřit, že „pravý Bůh“ z 1. Jana 5:20 je nebeský Otec, a neexistuje žádný precedens pro víru, že se to týká Syna.

3. Ze studia bezprostředního kontextu se dozvídáme, že právě tento verš se dvakrát zmiňuje o „tom, který je pravdivý“, a v obou případech se vztahuje k Otci. Jelikož tento verš dvakrát odkazuje na Otce jako na „pravého“, je to silný argument, že „pravý Bůh“ v poslední části verše je tatáž bytost.

4. Ne všichni trinitáři věří, že poslední věta ve verši odkazuje na Syna. Studium komentátorů tohoto verše ukáže, že značný počet trinitářských učenců říká, že tato fráze odkazuje na Otce. Norton a Farley dávají každý seznam takových učenců. Lenski ve svém komentáři k 1. Janu píše, že ačkoli oficiální vysvětlení Církve je odkazovat na Syna:

Tuto exegezi církve nyní řada komentátorů, kteří věří v plné božství Ježíše, jak je zjeveno v Písmu, ale cítí přesvědčeni, nazývá chybou.
Tato klauzule houtos mluví o Otci a ne o Jeho Synu. “ [1]






Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Pátek, 31. leden 2025 @ 18:14:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan 10:30

"Já a Otec jsme jedno."

Trinitářský nárok

Trinitáři tvrdí, že tento verš označuje „Ježíš je Bůh“, protože Ježíš prohlašuje, že má jednotu s Bohem. Mnoho trinitářů je nuceno číst tento verš, jako by říkal: „Já a Otec jsme jeden [Bůh]“ nebo „Já a Otec jsme jedno [podstata/přirozenost]“, jako by Ježíš odkazoval na athanasijskou filozofii čtvrtého století.

Tvrzení vs. fakta

Biblická fakta nám ukazují, že Ježíš říká, že on a Otec jsou jedno, pokud jde o záměr a vůli a skutky, které konal ve jménu Otce.

Problém s reklamací

1. Znovu eisegeze

Trinitáři podmiňují sebe i ostatní, aby si do textu představili své předpojaté představy, a to je jen další z mnoha míst, kde prostě pokračují a dělají to činem z vlastní vůle. Zde si představují Ježíše, jak říká „Já jsem Otec jsme jeden {Bůh}“ nebo „Já a Otec jsme jedna {božská substance}“ nebo nějaká podobná myšlenka. Není však třeba předpokládat, že Ježíš měl něco takového na mysli, zejména s ohledem na kontext.

Trinitářský apologeta tuto pasáž rád cituje, protože jeho doktrína říká, že „v jedné“ jsou tři osoby. Nicméně zřejmá otázka v této pasáži zní: "což?" Jak jsou jedny? Jak je Ježíš zajedno s Otcem? To není otázka, kterou by si Trinitář přál bavit. Spíše by si sám pro sebe představoval, že Ježíš a Otec jsou „jeden Bůh“ nebo že Ježíš a Otec jsou „jedna přirozenost“ nebo že Ježíš a Bůh jsou „jedna substance“.

2. Ty a já a Otec a Ježíš jsme jedno

U Jana 17:20–23 se Ježíš modlí za své učedníky,

„Aby všichni byli jedno, jako ty, Otče ve mně a já v tobě, aby byli jedno, jako i my jsme jedno, já v nich a ty ve mně, aby byli dokonalí. v jednom."
Ježíš se modlí, aby křesťané byli jedno s Otcem a on sám STEJNĚ JAKO je jedno s Otcem. Neznamená to, že jsou proto „Bohem“. Zde můžeme jasně vidět, že 

Ježíš vidí tuto jednotu v pojmech výrazně odlišných od toho, čemu by podle nás Trinitář věřil. Z tohoto důvodu trinitáři obvykle neupřímně ignorují Jana 17, když citují Jana 10:30 kvůli své doktríně.

Analýza faktů

1. Ježíš vysvětluje, jak byl zajedno s Otcem – Jednotná vůle

Ježíš nám říká, že nepřišel plnit svou vlastní vůli, ale pouze vůli Otcovu (6:38). Také nám říká, že řekl pouze to, co mu řekl Otec, aby řekl (8:26,28; 12:49-50; 14:24) a nebyl schopen ze sebe udělat nic, jen to, co viděl dělat Otce ( 5:19 a dále). Dodržel slovo svého Otce (8:55). V celém Janově evangeliu nám to Ježíš znovu a znovu připomíná podobnými způsoby. Byl jedno s Otcem, pokud jde o záměr a vůli, protože vždy poslouchal Otce a dodržoval Jeho slovo. Ježíš nekonal svou vlastní vůli. Mezi Otcem a Synem byla jen jedna vůle, Otcova vůle.

Mým pokrmem je plnit vůli toho, který mě poslal, a dokonat jeho dílo.
(J 4,34; srov. 17,1-5).

2. Jednota účelu a vůle: Díla Otce

Ježíš nám v Písmu jasně říká, že byl jedno s Otcem, pokud jde o skutky, které konal – skutky Otce. Byl zajedno se svým Otcem v tom, co dělal ve svých činech, ve funkci a účelu, ne v tom, čím byl od přírody. Ve skutečnosti Ježíš řekl svým učedníkům: "Amen, amen, pravím vám, že kdo věří ve mne, bude také činit skutky, které já činím, a větší skutky než tyto bude činit, protože já jdu k Otci." (14:12). Jednota, o které Ježíš mluví v Janovi, je jednota funkce, jednota záměru a vůle, stejná jednota záměru a vůle, jako se modlil za své učedníky v Janovi 17. Popřel svou vlastní vůli činit vůli Otce a uskutečnit Jeho záměr a vůli a dokončit Jeho dílo.

Můj Otec dosud pracuje a já sám pracuji. 5:17

Neboť Otec miluje Syna a ukazuje mu všechny věci, které sám činí, a Otec mu ukáže skutky větší než tyto. 5:20.

...skutky, které mi dal Otec dokončit, ty skutky, které dělám, svědčí o mně, že mě poslal Otec. 5:36 (viz 17:4).
skutky, které činím ve jménu svého Otce, svědčí o mně. 10:25 (viz 5:43).

Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od Otce. 10:32.

Jestliže nečiním skutky svého Otce, nevěřte mi; ale jestliže je činím, ač mi nevěříte, věřte skutkům, abyste poznali a pochopili, že Otec je ve mně a já v Otci. 10:37-38 (viz 17:20-23).

Nevěříte, že já jsem v Otci a Otec ve mně? Slova, která vám říkám, nemluvím sám od sebe, ale Otec, který ve mně zůstává, činí skutky. Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně, nebo mi věřte kvůli skutkům samotným...Amen, amen, pravím vám, kdo věří ve mne, bude také činit skutky, které já činím, a větší skutky. než to udělá, protože jdu k Otci." 14:10-11; viz 17:20-23).

Ve skutečnosti najdeme totéž v Janovi 5:36, což je verš přímo předcházející pasáži, kde Ježíš říká Židům, že Boha Otce nikdy neviděli.

On jim však odpověděl: "Můj Otec až dosud pracuje a já pracuji... Amen, amen, pravím vám, Syn nemůže činit nic sám od sebe, ale jen to, co vidí činit Otce. Neboť cokoliv činí, Syn stejně tak Otec miluje Syna a ukazuje mu všechny věci, které sám činí, a Otec mu ukáže větší skutky než tyto, takže se budete divit... Ale já mám větší svědectví než Jan skutky, které mi dal Otec, abych je dokončil, samé skutky, které o mně činím, svědčí o tom, že mě poslal Otec (5,17-36; srov. 4,34).

A Ježíš říká Židům totéž znovu a znovu, ale oni neposlouchají. Ve skutečnosti nám říká, že způsob, jakým je jedno s Otcem, je v tom, co dělá právě zde v tomto úryvku.

Jsi-li Kristus, řekni nám to otevřeně." Ježíš jim odpověděl: "Řekl jsem vám, a nevěříte. skutky, které činím ve jménu svého Otce, svědčí o mně... Já a Otec jsme jedno. Židé znovu zvedli kameny, aby ho ukamenovali. Ježíš jim odpověděl: "Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od Otce... Nečiním-li skutky svého Otce, pak mi nevěřte, ale já je dělám, i když mi nevěříte, věřte skutky, abyste poznali a pochopili, že Otec je ve mně a já v Otci." (Jan 10:25-38; viz Jan 15:21-25; 17:20-23).

Ježíš nám v této pasáži jasně říká, že je jedno s Otcem, pokud jde o skutky, které koná od svého Otce, který ho poslal. Ježíš byl jedno se svým Otcem v záměru a vůli.

3. Souvislosti

Bezprostřední kontext se týká společného záměru a vůle Otce a Syna ohledně ovcí.

Mé ovce slyší můj hlas a já je znám, následují mě a já jim dávám věčný život a nikdy nezahynou; a nikdo mi je nevytrhne z ruky. Můj Otec, který mi je dal, je větší než všichni a nikdo je nemůže vyrvat z Otcovy ruky. Já a Otec jsme jedno."

Závěr

Jak byl Ježíš zajedno s Otcem? Jsme-li k sobě upřímní, můžeme vidět, že byl jedno s Otcem, stejně jako se od jeho učedníků očekává, že budou s Bohem, v jednotě Ducha svatého, pokud jde o záměr a vůli. Přesně tímto způsobem se modlil v Getsemanech za všechny věřící, aby byli jedno s ním a Otcem, oni v nás a my v nich. Jednota Ježíše a Otce v těchto pasážích zjevně odkazuje na jednotu funkce v jednotě Ducha svatého Božího. Záměrem a vůlí byl jedno s Otcem, a proto se modlí za své učedníky, aby byli jedno s ním a Otcem, stejně jako my jsme jedno.

Otec, který zůstává ve mně, koná skutky. (Jan 14:10).



Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Pátek, 31. leden 2025 @ 18:25:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš mu řekl: „Tak dlouho jsem s tebou, a ty mě neznáš, Filipe? Kdo viděl mne, viděl Otce. Jak můžeš říct: ‚Ukaž nám Otce?‘ "Kdo viděl mne, viděl Otce." Důsledným tématem celé knihy ev.Jana je, že Ježíš zjevuje Boha Otce světu (Jan 1:18; 9:3; 14:9; 15:15; 17:6, 26). Tato jednoduchá pravda ukazuje, že Ježíš je někdo jiný než Bůh. Mnoho trinitářů nebo věřících Jednoty vidí v Janově evangeliu ekvivalenci mezi Ježíšem a Bohem, nicméně autor se snaží ukázat, jak Ježíš zjevuje Otce, nikoli jak je Ježíš Otcem. Toto poznání pomáhá čtenáři porozumět tomu, co Ježíš myslí frázemi jako: „Kdo mě viděl, viděl Otce“ (Jan 14:9) a „Já jsem ve spojení s Otcem a Otec je ve spojení se mnou“ (Jan 14:11). Žádná z těchto frází neříká, že Ježíš je Otec, a ani by to tak nemělo být chápáno. Spíše tyto verše, když jsou správně viděny ve světle zbytku evangelia, ukazují, že Bůh působil tak mocně skrze Ježíše a Ježíš demonstroval Boží charakter tak jasně, že když se člověk podíval na Ježíše, bylo to, jako byste se dívali na Otce. Tento koncept není příliš těžké pochopit, protože v naší moderní kultuře používáme jazyk podobný tomuto. Pokud například syn vykazuje podobnou vlastnost jako jeho otec (jménem Jim), můžeme říci: „Jsi jako tvůj táta,“ nebo „Jime, jsi to ty?“ nebo „Vidím tvého tátu“ v tobě.“ Nikdo to nebere tak, že ten syn je doslova Jim, ale že se Jimovi v některých ohledech podobá. Tak bychom měli chápat Ježíšova prohlášení o jeho podobnosti s jeho Otcem. Ježíš nikdy nemá v úmyslu učit, že je svým Otcem, protože Boha, svého Otce, vidí jako někoho odlišného od sebe (Jan 10:29; 14:28; 20:17) a zjevuje svého Otce jasně prostřednictvím svých skutků a učení (Jan 14:10). Tato fráze v Janovi 14:9 je také velmi užitečná pro pochopení toho, co mohl mít Tomáš na mysli v Janovi 20:28, když řekl Ježíši: „Můj Pán a můj Bůh.“ Vzhledem k tomu, že Ježíš učil Tomáše zde v Janovi 14:9, že „kdo viděl mne, viděl Otce“, je pravděpodobné, že si to Tomáš nakonec v Janovi 20:28 uvědomil. Neuvědomoval si, že Ježíš je Otec, protože to Ježíš nikdy Tomáše neučil. Ježíš učil Tomáše, že Otec je někdo jiný než on sám (Jan 14:6, 12, 16, 24 atd.). Tomáš si spíše uvědomoval, že Otec je „ve spojení“ s Ježíšem (Jan 14:11), že Otec působí v Ježíši (Jan 14:10) a že Ježíšova slova jsou Otcovými slovy (Jan 14:24 ). Tomáš si tedy uvědomoval, že Otec mohl být viděn v Ježíši, a tak mohl říci: „Můj Pán a můj Bůh“ (Jan 20:28).



Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Pátek, 31. leden 2025 @ 18:52:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan 10.38

Jestliže je však činím, ač mi nevěříte, věřte skutkům, abyste poznali a nadále poznávali, že Otec je ve spojení se mnou a já jsem ve spojení s Otcem." 

"Poznat a dál poznávat." Dvakrát použité řecké sloveso je ginōskō (#1097 γινώσκω). První ginōsko je aktivním hlasem napjatým aoristou a zde znamená „poznat“ nebo „poznat“. Druhé ginōsko je v přítomném čase, aktivním hlasem a odkazuje na pokračující poznání, „pokračovat ve vědění“. Lenskiho komentář zní: „Abyste si mohli uvědomit a pokračovat v realizaci.“a Síla dvou sloves je vyjádřena více idiomaticky, ale správně Newmanem a Nidou: „abys jednou provždy věděl…“b Většina moderní verze říkají něco podobného jako „vědět a rozumět“, pomocí „rozumět“ vyjadřovat průběžné znalosti, ale mezi znalostmi a porozuměním je zásadní rozdíl. Je tu také skutečnost, že by to nebylo jen jedno dílo, které by lidi přesvědčilo, že Ježíš byl Kristus, ale pokračující skutky, které by bylo možné vidět a uvěřit, a tak nadále posilovat vědomí, že Ježíš byl Kristus.

"Otec je ve spojení se mnou a já jsem ve spojení s Otcem." V řečtině se jedná o použití „in“, které odkazuje na smysl pro sféru a vztah, který některé řecké gramatiky označují jako „statické en“ (v angličtině by bylo statické „in“, nikoli statické „en “). Statické "in“ se často používá k označení bytí ve vztahu, a to je jistě pravda s frází „ve mně“ a „v Otci“. Předložka en (#1722 ἐν), stejně jako všechny předložky, má mnoho různých významů v závislosti na kontextu. Ve skutečnosti lexikon BDAG říká o en:

„Použití této předložky je tolik a rozmanité a často tak snadno zaměnitelné, že přísně systematické zacházení je nemožné. Musí stačit výčet hlavních kategorií, které pomohou určit použití v jednotlivých případech.“c

BDAG říká, že existuje tolik významů předložky en („v“), že potřebujeme pochopit její hlavní použití, a pak můžeme získat pocit, jak se používá na konkrétních místech. Důležitým významem slova en pro studium těchto veršů v Janovi a mnoha dalších verších, které hovoří o tom, že jsme „v Kristu“, „v Pánu“, „v něm“ atd., je to, že znamená úzké spojení nebo vztah. BDAG říká:

„Zvláště v Pavlově nebo Janově použití se [en] používá k označení blízkého osobního vztahu, ve kterém je odkaz na výraz ἐν považován za řídící vliv: pod kontrolou, pod vlivem, v úzkém spojení s. ..V Pavlovi je vztah jednotlivce ke Kristu velmi často vyjádřen takovými frázemi jako ἐν Χριστῷ [v Kristu], ἐν κυρίῳ [v Pánu] atd.,...ve spojení s, v důvěrném spojení s tím, mít na paměti.“

Ve světle toho, co říká lexikon BDAG, některé ze způsobů, jak lze předložku en přeložit, zahrnují „ve spojení s“, „ve vztahu s“, „ve spojení s“. Když jsou dva lidé (nebo skupiny lidí) „in“ jeden v druhém, jsou ve vzájemném vztahu a stupeň intimity a spojení je definován kontextem a rozsahem Písma. Tak například v Janovi 10:38 Ježíš mluví o tom, že Otec je „v“ něm a on „v“ Otci, což je jistě velmi blízký vztah. O nějaký čas později, během Poslední večeře, Ježíš znovu říká, že je „v“ Otci a Otec „v“ něm (Jan 14:10-11). Potom Ježíš rozvinul své učení, aby ukázal, že protože apoštolové následují Ježíše, může říci: „Já jsem ve svém Otci a vy ve mně a já ve vás“ (Jan 14:20).

Když Ježíš říká apoštolům: „vy ve mně a já ve vás“ (Jan 14:20), používá stejnou formulaci, kterou použil, když mluví o bytí „v“ Otci. Ve skutečnosti se Ježíš v Janovi 17:21 modlil, aby lidé uvěřili, „aby i oni byli v nás“ (v Otci a Ježíši).

Studium Ježíšova učení při Poslední večeři ukazuje, že kladl velký důraz na to, aby on a Otec byli „v sobě“ (Jan 14:10, 11, 20; 17:21-22), a podobně učil o učednícich, kteří jsou „v“ něm a on „v“ nich (Jan 15:4-7). Tak jako Bůh a Ježíš mají důvěrný vztah a jsou ve vzájemném spojení, tak Bůh, Ježíš a věřící mají být v důvěrném vztahu jeden k druhému. Tento intimní vztah je vyjádřen slovem „společenství“ v 1. Janově 1:3 a podle tohoto verše naše společenství, tj. naše plné sdílení a důvěrná společná účast, má být s Bohem, Ježíšem a navzájem. 1 Jan 1:3 tedy vyjadřuje slovem „společenství“ to, co Janovo evangelium vyjadřuje slovem „v“.

Dalším slovem v Janovi, které vyjadřuje spojení a společenství mezi Bohem, Ježíšem a věřícím, je slovo „jeden“. Ježíš řekl, že On a Otec byli „jedno“ (Jan 10:30), což znamenalo jedno v záměru, sjednocení, v důvěrném vztahu navzájem. Židé byli jeho výrokem uraženi, ale on to vysvětlil tím, že byl „v“ Otci a Otec „v“ něm (Jan 10:38). Ježíš rozšířil to, co řekl o tom, že On a jeho Otec jsou „jedno“ při Poslední večeři, když se třikrát modlil, aby věřící byli „jedno“, stejně jako Bůh a Kristus byli jedno. Modlil se, „aby mohli být jedno, jako my“ (Jan 17:11), a „aby všichni mohli být jedno, jako ty, Otče, jsi ve mně a já v tobě, aby také oni mohli být v nás“ (Jan 17:21) a „aby byli jedno, jako my jsme jedno; Já v nich a ty ve mně, aby byli dokonali v jedno“ (Jan 17:22-23). Ze všech použití výrazu „jeden“ je jasné, že Ježíš a Bůh, že jsou „jedno“, se nevztahují k tomu, že jsou „jedním Bohem a stejné podstaty“, ale spíše k jednomu účelu. To, že slovo „v“ odkazuje na vztah, velmi blízký vztah, je jasné z toho, že Ježíš objasnil své učení tím, že použil stejnou slovní zásobu a mluvil o větvi „ve“ vinném kmeni: „Žijte ve mně a já budu ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, pokud nežije na vinném kmeni…“ (Jan 15:4). Větev není „uvnitř“ vinné révy, ani „v“ odkazuje na bytí stejné mystické podstaty. Je prostá pravda, že větev je ve spojení s vinnou révou; v důvěrném vztahu s ním a sjednoceni za stejným účelem: přinášet ovoce. Podobně jsou Bůh a Kristus v důvěrném vztahu a jsou ve vzájemném spojení a věřící s nimi mají být v jednotě. Několik anglických verzí poněkud objasňuje vztah mezi Bohem, Kristem a námi tím, že en (in) překládá jako „v jednotě s“ nebo „sjednoceno s“ namísto jednoduše „v“. Takže například v Janovi 10:38 překlad Charlese Williamse zní: „Otec je ve spojení se mnou a já jsem ve spojení s Otcem“ (také používá „ve spojení s“, spíše než jen „ve“ na jiných místech v Janu). Nový zákon přeložený Edgarem Goodspeedem také používá výraz „ve spojení s“ v Janovi 10:38; 14:10-11, 20; a „sjednoceni s“ v Janovi 15:4-7). Kompletní židovská Bible od Davida Sterna také zní jako „united with“ namísto „in“ v Jan 10 a 14. New English Bible používá „united with“ v Janovi 15:4. Jde o to, že když Bible říká, že Otec, Ježíš a věřící jsou „v“ sobě navzájem, nebo jsou „jedno“, odkazuje to na to, že jsou ve vzájemném důvěrném vztahu; být ve vzájemném spojení. Poté, co křesťanská církev začala v den Letnic a bylo dostupné spasení prostřednictvím nového zrození, stala se církev „v“ Kristu, „ve spojení s“ Kristem, ještě mocnějším způsobem. Křesťané mají požehnání, která mají díky tomu, že jsou sjednoceni s Ježíšem Kristem. Ačkoli je Nový zákon přeložen z řečtiny, která má „statické en“, hebrejština má stejný základní koncept, ale není vyjádřena tak jasně v gramatice samotné, ale je v kontextu a tradičním chápání jazyka a vztahů. To je důležité, protože Ježíš mluvil hebrejsky nebo aramejsky ke svým učedníkům při Poslední večeři (a na dalších místech v evangeliích), takže řecký text je řeckým překladem toho, co řekl. Pokud by řečtina měla „statické ‚v‘, ale hebrejština tento pojem neměla, mohlo by to zpochybnit výklad Ježíšovy fráze o bytí „v“ Otci a jeho apoštolech „v“ něm. Ale hebrejština má sémantický ekvivalent „statického ‚v‘“, jak můžeme vidět z veršů, jako jsou Přísloví 8:15–16 (viz komentář k Přísloví 8:15). Když tedy Ježíš při Poslední večeři používal jazyk jako „já ve vás a vy ve mně“, apoštolové znali jazyk a pojmy, o kterých mluvil. Skutečnost, že většina anglických čtenářů nezná statické použití výrazu „in“, je jedním z důvodů, proč je to, co Ježíš řekl, tak náročné a otevřené anglickým čtenářům k nesprávné interpretaci. Dalším kulturním důvodem je, že v západní kultuře, zejména v moderní západní, se lidé učí být nezávislí a soběstační. Potřeba být hluboce „v jednotě“ s ostatními lidmi neexistuje v moderním západním světě, jako tomu bylo ve starověkém světě, před policejními silami, lékaři, nemocnicemi, auty, telefony a mechanickými zařízeními – všemi věcmi, které dělají nezávislost a žít tak snadno. Výsledkem je, že mnoho moderních dospělých ve skutečnosti nikdy nezažilo „spojení“ s jinou osobou. Pojmy „v“ a „jedno“ v Janovi 14-17 jsou velmi jednoduché a poukazují na blízký vztah, ale jsou značně komplikované a obvykle nepochopené kvůli nauce o Trojici, která je vytvořena člověkem a není biblická doktrína. Podle Nejsvětější Trojice jsou Ježíš a Otec „jeden Bůh“, takže když Bible říká, že jsou „v“ sobě a „jedním“, musí Trinitáři dát těmto slovům mystický význam a říci, že odkazují na Boha a Ježíše sjednocení v podstatě a jedno a totéž bytí. Avšak toto mystické chápání „v“ a „jednom“ může být pouze odvozeno z textu, když je do veršů přečteno předpojaté chápání Trojice a slova samotná jsou zbavena svého normálního a přímočarého významu. Fráze jako Bůh je v Kristu, Kristus je v učednících, učedníci jsou v Kristu a ratolest na vinném kmeni by všechny měly mít stejný význam, protože všechny jsou součástí stejného celkového kontextu. Pokud si jednoduše přečteme celé Ježíšovo učení a použijeme všechny verše, které používají stejnou řeckou konstrukci s „in“, abychom vedli náš výklad, závěr je snadný. Bůh a Kristus jsou „v“ sobě a chtějí, aby učedníci byli „v nich“, a Bůh a Kristus jsou „jedno“ mezi sebou a chtějí, aby učedníci byli „jedno“ mezi sebou a „jedno“ s nimi. Bůh, Ježíš a učedníci by měli být ve vzájemném úzkém vztahu. Další obtíž způsobená trinitární doktrínou je, že v Janovi 17 se Ježíš modlí, aby učedníci „mohli být všichni jedno, jako ty, Otče, jsi ve mně a já v tobě, aby také oni mohli být v nás... aby mohli být jeden, jako my jsme jedno, já v nich a ty ve mně, aby byli dokonali v jedno“ (Jan 17:21-23). Měli bychom věnovat pozornost skutečnosti, že když se Ježíš modlil, „aby byli jedno, jako my jsme jedno“, slova „stejně jako“ jsou překladem řeckého slova kathōs (#2531 καθώς), což znamená „v stejným způsobem“, „stejným způsobem“. Jediný způsob, jak mohou být všichni učedníci „jedním“, je, když jsou jednotní v srdci a mysli, a protože se Ježíš modlil, aby učedníci byli sjednoceni „stejným způsobem“, jakým byli sjednoceni on a Bůh, můžeme vědět, že Ježíš byl sjednocen se svým Otcem tím, že měl stejné srdce a mysl. Není zde žádný problém, pokud to není vytvořeno trinitární doktrínou. Meyer, sám trinitář, potvrzuje, že jednota, o které se mluví u Jana, je jednotou srdce a mysli. Říká, že jednota, na kterou se odkazuje v Janovi 10:38, není „podstatnou jednotou“, jako v trinitárním chápání, které Meyer označuje jako „staré ortodoxní vysvětlení“, ale spíše je to „dynamická jednota“. Tuto „dynamickou jednotu“ identifikuje jako „nic jiného než vnitřní, aktivní, reciproční společenství“. [Více o „in“ a vztahu, ke kterému se vztahuje, viz komentář k Eph. 1:3. Informace o řecké předložce eis, která má stejný význam jako en a odkazuje na vztah, naleznete v komentáři k Řím. 6:3. Více o statickém použití „in“ ve Starém zákoně viz komentář k Přísl. 8:15. Více o nauce o Trojici, která není biblická a Ježíš není Bůh, viz dodatek 6: „Ježíš je Syn Boží, ne Bůh Syn.“ Viz také Příloha 7: „Co je Duch svatý?“] a R. C. H. Lenski, Výklad evangelia svatého Jana, 772. b Barclay M. Newman a Eugene A Nida, A Translator’s Handbook on the Gospel of John, 347. c Arndt a Gingrich, Řecko-anglický lexikon, s.v. "ἐν." d 
Heinrich Meyer, Kritická a exegetická příručka k Janovu evangeliu, 333.





Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Sobota, 01. únor 2025 @ 12:02:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo je tím jediným pravým Bohem?
To ví úplně každý kdo čte Bibli:

CSP Český studijní překlad (2009)
1Te 1:7-10: "Tím jste se stali vzorem všem věřícím v Makedonii a v Achaji. Neboť od vás se rozeznělo Pánovo slovo nejen v Makedonii a v Achaji, ale i vaše víra, která směřuje k Bohu, se rozšířila všude, takže není třeba, abychom o tom vůbec mluvili. Oni sami totiž o nás vypravují, jaký byl náš příchod k vám a jak jste se obrátili od model k Bohu, abyste sloužili živému a pravému Bohu a očekávali z nebes jeho Syna, kterého probudil z mrtvých, Ježíše, který nás vysvobozuje od přicházejícího hněvu."



Re: Kdo je ten „jediný pravý Bůh“? (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Neděle, 02. únor 2025 @ 08:21:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
BKR Bible kralická, 1579
Žalm 86:9-10: "Všickni národové, kteréž jsi učinil, přicházejíce, skláněti se budou před tebou, Pane, a ctíti jméno tvé. Nebo jsi ty veliký, a činíš divné věci, ty jsi Bůh sám."

CSP Český studijní překlad (2009)
Ž 86:9-10: "Všechny národy, které jsi učinil, přijdou a budou se před tebou klanět, Panovníku, a budou oslavovat tvé jméno, protože jsi veliký a konáš divy; ty jediný jsi Bůh!"



Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy