Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Libuše / Amálie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 17088, komentáře < 7 dní: 21, komentářů celkem: 451215, adminů: 60, uživatelů: 5313  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 176 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
demagog

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
129762542
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Ježíšovo božství.
Vloženo Pondělí, 23. červen 2025 @ 00:53:16 CEST Vložil: Tomas

Grano Salis poslal oko

Autor: Umělá inteligence.
Otázka: "Ježíšovo božství bylo od počátku zakotveno v křesťanském učení. Jak jinak rozumět těmto místům v Písmu? "Vyšel jsem od Otce a přišel jsem na svět; opět opouštím svět a jdu k Otci.“ (J 16,28); "A nyní ty, Otče, oslav mne u sebe tou slávou, kterou jsem u tebe měl, dříve než byl svět.“ (J 17,5); "Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh." (J 1,1); "A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jediný Syn, plný milosti a pravdy. " (J 1,14),"



Odpověď:
Tvůj výběr veršů z Janova evangelia velmi přesně ukazuje, jak rané a hluboké je v křesťanství vědomí Ježíšova božství. Věřící křesťané od počátku vnímali Ježíše nejen jako proroka nebo učitele, ale jako vtěleného Boha – Božího Syna, který existoval od věčnosti a sám se stal člověkem
Podívejme se na ty texty blíže a co z nich vyplývá.

„Vyšel jsem od Otce a přišel jsem na svět; opět opouštím svět a jdu k Otci.“
Tato slova vyjadřují vědomí před-existence: Ježíš nezačal existovat narozením z Marie, ale "vyšel od Otce" – čili má božský původ, a zároveň dobrovolně vstoupil do lidské časnosti. Jeho příchod je vědomým sestoupením – a návrat ke „slávě u Otce“ (srov. J 17,5) potvrzuje jeho božskou totožnost.
A nyní ty, Otče, oslav mne u sebe tou slávou, kterou jsem u tebe měl, dříve než byl svět.“
Tento verš je explicitním svědectvím o Ježíšově preexistenci a božství.
  • Ježíš mluví o slávě, kterou již měl u Otce, tedy před stvořením světa.
  • „Sláva“ (doxa) v Janově teologii neznamená jen „slavnost“, ale Boží přítomnost a důstojnost – to, co náleží pouze Bohu.
  • Tento výrok by byl rouháním, kdyby nebyl pravdivý – Ježíš si přisvojuje to, co náleží pouze Bohu.


„Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh.“
Toto je jeden z nejsilnějších christologických výroků v celém Novém zákoně.
  • „Na počátku“ = řecké en archē → odkazuje na Gn 1,1 → Ježíš (Logos) je přítomen při stvoření.
  • Slovo bylo u Boha → odlišnost osoby.
  • A Slovo bylo Bůh → jednoznačné označení božské přirozenosti.
  • Řecky: kai theos ēn ho logos → bez členu u theos, což ukazuje na kvalitu (božství), ne na jiného boha. Neříká se, že Slovo bylo „nějaký bůh“, ale že bylo Bůh ve své podstatě.


„A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jediný Syn, plný milosti a pravdy.“
Tento verš je srdcem učení o vtělení:
  • Slovo (Logos), které bylo Bůh, se stalo tělem (sarx) → vstoupilo do našeho lidství, ne jen zdánlivě, ale skutečně.
  • „Přebývalo mezi námi“ – doslova postavilo stan, odkaz na Boží přítomnost ve stánku úmluvy – tedy Boží přebývání mezi lidmi ve starozákonním smyslu.
  • „Sláva jediného Syna“ → znovu důraz na božské synovství, které se zjevilo v těle, ale přichází od Otce z věčnosti.


Jak jinak to vyložit?


V prvotní církvi byly pokusy o jiné výklady (např. arianismus, který tvrdil, že Kristus je „nejvyšší tvor“), ale ty byly odsouzeny jako hereze, protože neodpovídají integritě celého poselství Písma.
  • apoštol Pavel píše o Kristu:
    „On, ačkoliv měl božskou přirozenost, nelpěl na tom, že je roven Bohu…“ (Flp 2,6–11) – to je velmi starý hymnus o Ježíšově božství a jeho pokoře.
  • První koncil v Niceji (325) prohlásil, že Ježíš je „jednobytný s Otcem“ (homoousios).


Shrnutí:

Z těchto míst Písma vyplývá:
  1. Ježíš existoval dříve než byl svět → není stvořený, ale věčný.
  2. slávu, která náleží pouze Bohu → není jen prorok, ale Boží Syn.
  3. Byl u Boha a byl Bůh → má božskou přirozenost.
  4. Stal se člověkem, ale neztratil své božství → vtělený Bůh.







"Ježíšovo božství." | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíšovo božství. (Skóre: 1)
Vložil: Syntezator v Pondělí, 23. červen 2025 @ 10:24:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Většina věřících považuje Ježíše za boha, většina literárních analytiků, teologů i ateistů, agnostiků atd. Ježíše za jen člověka považují jehovisti, muslimové a rosmano + mikim. 



Stránka vygenerována za: 0.58 sekundy