Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 172, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 273 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116549709
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Platí Desatero i pro křesťany?
Vloženo Pátek, 09. leden 2004 @ 10:44:21 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Legulda

Platí Desatero i pro křesťany?

Platí Desatero i pro křesťany? Poslední dobou se na těchto stránkách setkáváme s různými názory ohledně Starého zákona a přikázání, která obdržel Mojžíš od Boha. Mnozí se totiž nesprávně domnívají, že Zákon již neplatí nebo jej chybně vztahují na určité věci. Mnozí se také domnívají, že ti, kteří o sobě tvrdí, že se snaží dodržovat přikázání (také Desatero), že se snaží Zákonem ospravedlnit a tím si vyšlapat cestičku do nebe. Můžeme se také setkat s takovými, kteří o sobě prohlašují, že již nehřeší apod. Jak je to tedy se Zákonem a milostí?

Na Sinaji obdržel Izrael od Boha dvojí Zákon: Desatero psané prstem Božím (Ex 31:18) a Knihu zákona (celkem 613 různých příkazů, zákazů), kterou napsal Mojžíš (Ex 24:4-8). Hned v úvodu Bůh posílá skrze Mojžíše lidu vzkaz: Protož nyní, jestliže skutečně poslouchati budete hlasu mého, a ostříhati smlouvy mé, budete mi lid zvláštní mimo všecky lidi, ačkoli má jest všecka země. A vy budete mi království kněžské a národ svatý. (Ex 19:3-8) Bůh si klade podmínku, jež je poslušnost Jeho Zákonu. Tato poslušnost platí stále, i pro křesťany. Také v Novém zákoně se setkáme s rodem vyvoleným, královstvím kněžským a národem svatým (1 Pt 2:1-9), čímž jsou míněni křesťané, pro které platí tentýž Zákon. Je však důležité, abychom Zákon správně rozlišovali. V Desateru, i v Knize zákona, zjevil Bůh svému lidu svoji vůli. Bůh si sám určil, jak Ho Izrael má uctívat. První deska Desatera obsahovala čtyři přikázání, která se týkala výlučně Boha. (Ex 20:3-11; Kral. překl.) Druhá deska měla šest přikázání týkajících se bližního. (Ex 20,12-17; Kral. překl.). Obě desky desatera tvoří nedělitelný celek. Desatero bylo vloženo do truhly (do středu) (Ex 25:10, 16, Dt 10:5), Kniha zákona byla pak vložena vedle truhly smlouvy (z boku) (Dt 31:26). Jak tedy platí či neplatí Zákon v době novozákonní pro křesťany? Ještě zmínka, že přikázání z první desky, čili první 4 přikázání jsou zhrnuta v příkazu: „Budeš milovat Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí” (Dt 6:5, 10:12, Mt 22:37), a přikázání z druhé desky, čili druhých 6 přikázání jsou zhrnuta v příkazu: „Budeš milovat svého bližního jako sám sebe” (Lv 19:18, Mt 22:39, Řím 13:8-10). Představme si truhlu jako naše tělo; však rozměry truhly přibližně odpovídaly našemu tělu (Ex 25:10)! Nyní si představme Pána Ježíše Krista na kříži, jak jeden z římských žoldnéřů probodl jeho bok (Jan 19:34). Tímto veškeré zákony napsané v Knize zákona a vložené do boku pozbyly svoji závaznost. Desatero však platí dále! Matouš 5:17 „Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit“. Nejen tohle místo v Bibli nám ukazuje na ukončení (naplnění) části Zákona, ale také z Kol 2:14 se dozvídáme o nařízeních přibitých do kříže. Vidíme tedy, že přikázání z Knihy zákona, ve které se hovoří o různých obětích, kněžském životě, obřízkách, čistých a nečistých pokrmech, různých svátcích apod., již pro křesťana neplatí! Jak má tedy křesťan chápat Desatero, ospravedlnění vírou (ne Zákonem), fakt, že nejsme pod Zákonem nebo že jsme Zákonu zemřeli? Pravda je v tom, že křesťan není pod zákonem (Řím 3:20, 3:28, Gal 2:16…). To však neznamená, že nemusí dodržovat příkázání (ať už z Desatera nebo z NZ), ale znamená to, že není Zákonem ospravedlněn, tj. že na základě dodržování Zákona = přikázání se Bohu líbit nemůže a že ho Bůh takto nemůže shledat spravedlivým! ! Jsme spaseni vírou, ne na základě našich lidských „dobrých” skutků. Víra bez skutků je však mrtvá – skutky z víry (viz Jakubova epištola, pro některé epištola plná slámy o). Víra díky našim skutkům z víry dochází dokonalosti (Abrahám uvěřil, to je pravda, ale vyšel do země zaslíbené a tím potvrdil svou víru skutkem! Zákonu jsme zemřeli v Kristu a v Kristu jsme ožili jako nová stvoření – tak jako žena nemůže být manželkou dvou mužů, nemůže být křesťan zároveň pod zákonem a pod milostí. Řím 7:1-6. Pokud se křesťan snaží ospravedlnit zákonem, tak odpadl od milosti. Gal 5:4. Desatero platí stejně jak pro SZ osoby tak i pro křesťany. Desatero nemůže být zrušeno, neboť je součástí přímého Božího zjevení; vyjadřuje mravní zákon, který je stále platný. Rozdíl mezi SZ a NZ je ten, že křesťané mají Desatero ve svém srdci (srdce masité namísto kamenného): „Toto je smlouva, kterou s nimi po těchto dnech uzavřu, praví Pán: Dám své zákony do jejich srdce a napíši je na jejich mysli,” (Jr 31:33, Žid 10:16, také Ez 36:25-27). Tohle je to, co měl vědět Nikodém při rozhovoru s Ježíšem, ale nevěděl! Co znamená, že máme zákon v srdci a napsaný v naší mysli? Znamená to, že zákon již neplatí? Ne, znamená to, že jsme takového smýšlení a cítění, že toužíme poslouchat Boží vůli, že toužíme se Pánu vyrovnat v Jeho svatosti! Znamená to, že zákon je přenesený z kamenných desek do našeho srdce, nikoliv zrušený! Na podporu faktu, že Desatero platí i v dnešní době, uvádím tří případy (nutno číst v kontextu): Lukáš 18:20 Přikázání znáš: abys nezcizoložil, nezabil, neukradl, nevydal křivé svědectví; cti svého otce i svou matku. Efezským 6:2 "Cti svého otce i matku," to je první přikázání se zaslíbením Jakubův 2:9-12 Jste-li však předpojatí, hřešíte a Zákon vás usvědčuje jako přestupníky. Kdokoliv by totiž dodržoval celý Zákon, ale v jednom bodě klopýtl, bude vinen všemi. Vždyť ten, který řekl: "Nezcizoložíš," řekl také: "Nezabiješ." Jestliže tedy necizoložíš, ale zabíjíš, stal ses přestupníkem Zákona. Takto tedy mluvte a takto jednejte - jako ti, kdo mají být souzeni podle zákona svobody. Myslím si, že z těchto veršů jasně plyne, že Desatero platí pro každého věřícího křesťana. Nebýt pod zákonem neznamená, že zákon nemusíme dodržovat, ale že nejsme zákonem ospravedlněni!! A v tom je rozdíl!! Copak křesťan může jen tak smilnit, zabíjet či lhát? Křesťan tedy dodržuje Desatero a spoustu přikázání z NZ automaticky a Bůh s tímto dodržováním „počítá a bere to jako samozřejmost“! Z Jak 2:11 jasně plyne, že křesťan při nedodržení přikázání přestoupil Zákon = zhřešil. V úvodu je uvedeno, že někteří křesťané zastávají názor, že oni sami již nehřeší a pod., tj. nepřestupují přikázání. Je přece rozdíl mezi hřešit (systematicky) a zhřešit (a litovat toho)! Proč tedy: 1 Janův 2:1 Synáčkové moji, toto vám píši, abyste nezhřešili. A kdyby někdo zhřešil, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista, toho spravedlivého. Je třeba ty hříchy vyznávat. Sám apoštol Pavel – již jako věřící - popisuje svůj marný boj s hříchem a se svojí tělesností (Řím 7:13-25). Žid 10:26 Jestliže totiž poté, co jsme poznali pravdu, dobrovolně hřešíme, nezůstává již žádná oběť za hříchy, Musí křesťan dodržovat přikázání? Určitě ano! Michal Vejvoda píše, že křesťanství není a nesmí být směsicí příkazů a zákazů. To je jistě pravda! Jenže Boží vůle je také to, abychom dodržovali přikázání (snažili se je dodržovat)! Křesťanství není o tom, že musím dodržovat něco, ale že chci dodržovat! Není to o tom, že nesmím hřešit, ale že nechci hřešit. Zde uvedu výrok Pána Ježíše Krista, apoštola Pavla a Jana: Jan 14:15 Milujete-li mě, zachovávejte má přikázání. 1 Kor 7:19 Obřízka nic není a neobřízka nic není. Záleží přece na zachovávání Božích přikázání. (Jistě, tento verš je nutno brát jako kontext spolu s verši Gal 5:6, 6:15, Kol 3:11) 1 Jan 5:2-3 Podle toho poznáváme, že milujeme Boží děti, když milujeme Boha a zachováváme jeho přikázání. Neboť to je láska k Bohu, abychom zachovávali jeho přikázání; a jeho přikázání nejsou těžká. Zj 22:14 Blahoslavení, kteříž zachovávají přikázání jeho, aby měli právo k dřevu života a aby branami vešli do města. Pokud někdo tedy říká, že dodržuje sobotu nebo že nezabíjí… je to snad snaha se ospravedlnit před Bohem zákonem? Tím, že říkám, že nesmilním a nekradu, dostávám se snad pod zlořečenství? Nebo jen z lásky dodržuji přikázání od mého Boha (Jan 14:15)? Závěrem: jestliže někdo řekne, že dodržuje sobotu nebo jakékoliv jiné přikázání, tak to vůbec neznamená, že se chce ospravedlnit zákonem!! To je velký omyl, myslet si to!. Víme přece, že zákonem ospravedlněni nejsme (nemůžeme být, protože ho nejsme schopni dodržet a protože skrze zákon přišel hřích) a tak se o to ani nesnažíme. Víme, že jsme spasení milostí a ospravedlněni vírou ve spravedlnost Kristovu. Přikázání dodržujeme, protože milujeme Boha! Doporučuji si uvedené verše vyhledat v Bibli o). Radim alias Legulda, (radimb@seznam.cz)


"Platí Desatero i pro křesťany?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Platí Desatero i pro křesťany? (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Pátek, 09. leden 2004 @ 14:09:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ospravedlnění znamená, že Bůh dává milost, abychom mohli zákon zachovávat, naplnit jej láskou a tak vejít do věčného života. Zákon sám milost nemohl dát, tu dává Ježíš Kristus.



Re: Platí Desatero i pro křesťany? (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Pátek, 09. leden 2004 @ 14:38:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
to je krasnej clanek. Ja myslim, ze tu vetu 'Přikázání dodržujeme, protože milujeme Boha' vsichni dobre zname. Ale je to vzdycky skutecne tak? Co kdyz Boha milujeme a prikazani nedodrzujeme... znamena to, ze nebudeme spaseni skrze viru?



Re: Platí Desatero i pro křesťany? (Skóre: 1)
Vložil: green_prophet v Pátek, 09. leden 2004 @ 22:06:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
dulezite je uvedomit si, ze prave milost a bozi laska je stredobodem nasi viry. ne dodrzovani zakona, jako se to casto v nasich cirkvich stava. kdo dodrzoval zakon, nic tim neziskal.
prikazani jsou v soucasne dobe jen dve - miluj boha a miluj blizniho, jezis koneckoncu vyslovene zminuje, ze to podle ceho lide poznaji, ze jsme jeho sluzebnici je laska, nikoli dodrzovani zakona.
pochopitelne, ze z prikazani prvniho - miluj boha pochopitelne vyplyva, ze nebudu mit jineho boha krome nej ap. z druheho zas, ze nebudu vrazdit ci okradat druhe. ale my se nemame soustredit na fakt prikazu v desateru. my se mame soustredit na lasku k bohu a bliznimu.

neco pripadne hereze (berte jako zamysleni):
proc zrovna desatero? copak ten zakon, ktery jezis prisel naplnit se tyka jen desatera? zakon je cely zakon a tech prikazani je mnohem vice nez deset. chces-li dodrzovat zakon, nemuzes pochybit ani v jednom bode, jak ostatne pise pavel z tarsu. berme zakon jako celek, tak, jak ho bral i jezis. vzit z nej jen desatero, protoze pak se muzeme holit jak chceme a muzeme jist veprove mi prijde pochybne. :)
a propo, primo v desateru je prikaz odpocivat v sobotu. i toto jezis porusil kdyz prisel zakon naplnit.



Re: Platí Desatero i pro křesťany? (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Sobota, 10. leden 2004 @ 11:27:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to pekne sepsano. Ja se musim priznat, ze za ten rok co verim jsou pro mne nektere veci v krestanstvi dost matouci. Napriklad ten velice siroky rozptyl nazoru i v otazce dodrzovani desatera tech, kdo si rikaji krestane. Interpretace jsou dve – budto je to v Pismu nejasne vyjadreno (z velke casti pravda) anebo se cast krestanu v zakladnich otazkach velmi myli a tedy setrvavaji v nevyznanem hrichu (nepekna predstava – kdopak jim asi pote odpovida na modlitby v pripade, ze by Buh mlcel?).
Co pro mne neni uplne srozumitelne je to, ze zakony jsou vepsany do naseho srdce (Jr 31:33, Žid 10:16, také Ez 36:25-27). (mysleno asi mysl a svedomi – nic takoveho jsem u sebe zatim nepocitil – jenom vim, ze hrich neni OK, ale ze bych vzdy dokazal snadno rici co je OK a co ne to nemohu rici). Jezis a i apostolove nekolikrat opakuji nutnost dodrzovani tech sesti osobnich prikazani Lukáš 18:20 Efezským 6:2 Jakubův 2:9-12atd – ktere se daji shrnout Budeš milovat bližního jako sám sebe – což Pavel shrnul v Římanům 13:8-10.
Nikde jsem v NZ nenašel zopakovánu nutnost dodržování prvních 4 přikázání (já se první tři snažím dodržovat – respektive nevim co presne s temito prikazanimi Jezisuv prichod udelal a sam za sebe nemam potrebu malovat jak Jezis ci Buh otec ci Duch svaty vypadal ci znazornovat ho nejak symbolicky – napr. rybickou ci holubici). Nenalezl jsem také co tvrdí autor clanku, že ten několikrát opakovaný výrok Budeš milovat Boha .....je zobecněním prvnich ctyrech ci trech prikazani podobne jako Pavel zobecnil poslednich sest osobnich prikazani v Římanům 13:8-10.
Problemy jsou asi nasledujici – pojem Zakon ci zakon pouzivali jak Jezis a tak NZ pisatele ve vice smyslech. Dale nektera narizeni , ktera nejsou obsazena v desateru (a nevim zda jsou v tech 613 narizenich) jsou alespon z hlediska meho svedomi na urovni prikazani z desatera – napriklad rodice maji ctit sve deti, nema se podvadet, maji se dodrzovat psane i nepsane dohody atd. Dale ve Skutcich 15:20 se apostolove i dalsi ucednici a Duch svaty shodnou, ze pro pohany neplati Zakon a nutnost obrizky a jenom reknou at se zdrzuji ctyrech veci – zde je zvlastni, ze tri se tykaji jidla (viz tech 613 narizeni) a jedno se tyka prikazu nesesmilnis z desatera. Proc tam nesoupli i dalsi narizeni z desatera? Nebo smilstvo je extra hrich? Mam take silny dojem, ze to zdrzovani se od toho co bylo obetovano modlam bylo nekde zpochybneno v Pavlove epistole, abychom neurazili svedomi nejakeho pohana (kdyz s nim jime).
Co se tyce dodrzovani soboty tak mne skutecne me svedomi vubec v nicem neobvinuje. Neznam historii dodrzovani soboty, ale vim , ze se ji snazili dodrzovat valdensti, potom nektere skupiny baptistu a take adventisti a samozrejme i Zide.
Takze abych to shrnul tento clanek je pro mne dalsim dukazem jak zakladni veroucne clanky jsou v krestanstvi nejasne vyjadreny. Myslim si, ze vse co je v Pismu se dalo rici mnohem jednoduseji a jasneji a to zvlaste v Novem Zakone.



Re: Platí Desatero i pro křesťany? (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Sobota, 14. duben 2012 @ 14:23:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek jsem napsal už před nějakým rokem. V té době jsem tohle učení, či výklad Zákonu zastával. Ovšem v současné době tomu tak není. S tímto, co jsem napsal, se již neztotožňuji a nesouhlasím s tím.
Nevěřím, že je Zákon daný Mojžíšovi rozdělen na dvě části, znichž jedna část pozbyla platnosti probodnutím boku Krista a druhá část platila stále.
Nikde v Bibli není uvedeno, že první 4 přikázání z desatera jsou shrnuta v přikázání „Budeš milovat Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí” (Dt 6:5, 10:12, Mt 22:37), a druhých 6 přikázání je shrnuto v příkazu: „Budeš milovat svého bližního jako sám sebe” (Lv 19:18, Mt 22:39. A hlavně z Mojžíšových knih neplyne, že by desatero mělo být rozděleno na dvě desky po 4 a 6 přikázání. Desky desatera byly popsány z obou stran! Navíc, dvě největší Ježíšova přikázání, viz Mt 22:37 a Mt 22:39 nejsou ani z desatera...
Věřím, že Zákon daný Mojžíšovi se celý naplňuje v Kristu. Dále věřím, že my, kteří jsme uvěřili v Krista, nejsme pod Zákonem a tomuto Zákonu jsme zemřeli a tento na nás již nemá svůj nárok, viz Řím 7 kapitola.
Co se týče soboty, tedy 4. přikázání, (kvůli kterému tento článek vznikl) tak ta je podle Žd 4. kap. naplněná v Kristu. Cituji z mého jednoho dopisu:
 
"Zákon byl dán Židům. Ze čtvrtého příkazu z desatera plyne, že člověk má šest dní pracovat a sedmý den, v sobotu má odpočívat, stejně tak jako sedmý den odpočinul Hospodin. A v listu Židům, ve 4 kapitole se píše o vstupu do odpočinku. Shrnu-li verše 1-10, dojdu k závěru, že:

  1. stále trvá/zůstává vstup do odpočinku (verše 1 a 6),

  2. ti kteří uvěřili v Ježíše Krista, tak ti vcházejí do odpočinku (verš 3),

  3. je zde zmíněno, že je psáno o sedmém dni toto: A Bůh sedmého dne odpočinul ode všech svých skutků (verš 4),

  4. ten kdo vstoupil do jeho odpočinku (tím, že uvěřil), tak ten odpočinul od svých skutků, tak jako i Bůh odpočinul od svých (verš 10).

Nevím jak tobě, ale mě z tohoto místa plyne, že sobotní odpočinek byl nahrazen odpočinutím, tj, uvěřením v Ježíše Krista."

My věřící nejsme již pod vychovatelem a máme jinou smlouvu, lepší než tu, kterou dostali Židé skrze Mojžíše, viz Galatským a Židům.

Netvrdím, jako někteří, že neděle je namísto soboty, to opravdu ne. Je to den setkání se církve a ne den, který by se měl světit podle desatera (tedy tak jako Židé měli přistupovat k sobotě, tak by křesťané měli přistupovat k neděli - s tímto přirovnáním nesouhlasím).
Takto ve stručnosti s vědomím, že o tomto tématu bych toho mohl napsat více. Pokud jsem tímto článkem někoho znejistil, zmátl nebo dokonce odvedl od učení milosti, tak se moc omlouvám, bylo by mě to moc líto, prosím odpusťte mi to.

Radim





Stránka vygenerována za: 0.56 sekundy