poslal tomas15 Některá místa v bibli mohou na první pohled podporovat
domněnku, kterou sdílí mnozí křesťané, že se tyto pro křesťany směrodatné
texty vyslovují jednoznačně proti homosexualitě a homosexuálům. Jde o místa
starozákonní (např. Gn 9,1-11; Lv 18,22; 20,13) i novozákonní (např. Ř
1,26-27; 1K 6,10). Podstatné ovšem je to, že se "v bibli nikde výslovně
nemluví o pohlavním životě dvou osob stejného pohlaví, který je výrazem
lásky mezi nimi".(1) Jde v nich o homosexuální jednání
"volbou" a o odsouzení sobeckého zneužívání sexuality, znevažování
lidské důstojnosti, násilí nebo prostituce.
U často uváděného citátu z Listu Římanům se jedná zcela evidentně o
"rozmary heterosexuálů, kteří zanechali přirozeného styku se ženami".(2)
U těch, kteří využívají tato biblická místa jako důkaz proti
homosexualitě jako takové nebo homosexuálně orientovaným lidem, se často
jedná o nedorozumění nebo nepochopení biblického poselství. Lze navíc
tvrdit, že při výkladu Písma, který bývá používán proti homosexualitě,
se jedná o čtení bible, jež je v mnoha případech možno označit za
jednostranné, ba za fundamentalistické. Rádi bychom v této souvislosti připomněli
dokument Papežské biblické komise Výklad bible v církvi z roku 1993, který
doporučuje rozličné metody výkladu, ale naprosto odmítá fundamentalistický
přístup. Ten charakterizuje takto: "Fundamentalistický přístup (...)
nabízí zbožné, ale iluzorní výklady (...) Fundamentalismus, aniž by to řekl,
vyzývá k určitému druhu sebevraždy myšlení. Vzbuzuje klamnou jistotu,
neboť nevědomky zaměňuje lidské hranice biblického poselství s jeho božskou
podstatou."(3) Domníváme se, že právě používání a zneužívání
zmíněných textů proti homosexuálně orientovaným lidem zřejmě vyplývá
z fundamentalistické četby bible, která rezignuje na odpovědnou a namáhavou
práci s textem.
Současné vědecké poznání
V současné vědecké literatuře(4) se homosexualitou většinou rozumí
trvalá citová a erotická preference osob stejného pohlaví. Jde o celoživotní
nezvolený stav; s biologickou predispozicí k homosexualitě se člověk s největší
pravděpodobností již rodí. Vedle genetických vlivů je tato predispozice
vytvářena hormonální nerovnováhou, toxickými či jinými vlivy, například
stresem v těhotenství. Lékaři a psychologové dnes rozlišují mezi sexuální
orientací a sexuálním chováním a sebeprožíváním (např. někteří
homosexuálové vstupují pod tlakem společenských norem nebo z touhy po dítěti
do manželství, což většinou neznamená, že jsou v takovém manželství
šťastni). Nelze samozřejmě podceňovat i psychosociální vlivy, zvláště
během raného dětství, především však u disponovaných jedinců.
Homosexualitu nelze v podstatě "získat" špatným výchovným a sociálním
působením. Homosexualita byla navíc vyřazena z Mezinárodní klasifikace
nemocí, která v naší zemi vstoupila v platnost v roce 1994. Seriózní
sexuologická bádání prokazují, že sexuální orientace je lékařskými
prostředky v podstatě nezměnitelná. Často se vyskytující "lidové"
názory (např. "homosexualita je nemoc, která se dá spolehlivě léčit,
např. vstupem do manželství nebo léky") tedy nejen nerespektují základní
uvedená rozlišení, ale prokazují neznalost ohledně základních lékařských
a psychologických poznatků a informací, běžně dostupných.
Je nám známa činnost křesťanských skupin, především zahraničních,
které nerezignovaly na možnost změny sexuální orientace z homosexuální na
heterosexuální a snaží se své "klienty" "léčit"
psychologickými a psychoterapeutickými metodami. Mezi používanými metodami
těchto skupin nechybí ani modlitby za uzdravení a charismatické projevy. I
když cítíme velký respekt k Božímu působení, na nějž se tyto skupiny rády
odvolávají, přece jen nemůžeme považovat tuto cestu za bezproblémovou. Zdá
se nám, že činnost těchto skupin někdy může být pouhým pokusem o neúspěšné
a často poněkud násilné, byť dobře míněné spojování současných církevních
směrnic s velmi komplikovanými životními osudy.
Současný postoj římskokatolické církve k homosexualitě a potřeba
změny
Katechismus katolické církve v 6. článku o šestém přikázání hovoří
o čistotě a homosexualitě. Nejdříve (can. 2357) mluví o tradici, která
"představuje homosexuální vztahy jako velkou mravní spoušť" a
která "vždy prohlašovala, že homosexuální úkony jsou vnitřně nezřízené"
a "odporují přirozenému zákonu". První odstavec o homosexualitě
hovoří jasně a jednoznačně: "(Homosexuální úkony) v žádném případě
nemohou být schvalovány."(5) Ve druhém odstavci (can. 2358) Katechismus
však přece jen poněkud zmírňuje velmi tvrdé stanovisko, když uvádí, že
"nezanedbatelný počet mužů a žen má vrozené homosexuální sklony.
Ti si nevolí svůj homosexuální stav; pro většinu z nich je to zkouška.
Proto mají být přijímáni s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim je třeba
se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace. Takové osoby jsou
povolány naplnit Boží vůli ve svém životě..."(6( Co to znamená
"naplnit Boží vůli", vysvětluje Katechismus dále: homosexuální
osoby jsou podle jeho nauky povolány k čistotě, tj. mají se blížit křesťanské
dokonalosti prostřednictvím sebeovládání. Nauku Katechismu jen doplňují a
potvrzují i jiné oficiální dokumenty, např. prohlášení Persona humana,
vydaná Kongregací pro nauku víry.
Jakkoli oceňujeme to, že tyto dokumenty do značné míry rozlišují
homosexuální orientaci od jiných homosexuálních projevů a jakkoli obsahují
pozitivní výzvy k citlivému přijímání homosexuálních osob (pro homosexuály
může být však urážlivé i použití výrazu "soucit"), přece
jen se nám současný výklad nezdá zcela uspokojující. Jako problematické
vidíme odvolávání na starou, byť v jiných směrech úctyhodnou tradici,
jejíž představitelé přece jen nemohli znát současné lékařské poznatky
a moderní výklady biblického textu - jako problematické tedy vidíme i užití
výrazů "vnitřně nezřízené" a "odporující přirozenému zákonu"
aplikované na homosexuální orientaci. Ze zkušenosti též víme, že požadavek
na úplnou sexuální abstinenci je velmi náročný a v mnoha případech
nesplnitelný. To jsou tedy oblasti, v nichž by se měli angažovat odborníci
z katolických kruhů a pokusit se znovu formulovat určité principy s
respektem k tradici i současným poznatkům.
Úkoly křesťanů vzhledem k homosexualitě a homosexuálně orientovaným
lidem
Zdá se nám, že v českém katolickém prostředí převládají postoje a
názory blízké fundamentalistickému vidění. K významné změně mohou přispět
takové studijní a osvětové programy, které by kněžím i laikům umožnily
lepší orientaci v dané problematice. Myslíme si proto, že by bylo dobré začít
pracovat na zásadních materiálech, které by nejen informovaly kněze, zejména
zpovědníky, které by ale také poskytovaly solidní pastorační základ, na
němž by mohla stavět nejedna kněžská nebo občanská iniciativa, která by
se ráda věnovala homosexuálně orientovaným skupinám. Nemůže být pochyb
o tom, že tyto materiály musí vznikat v úzké spolupráci s těmi, jichž se
bytostně týkají. Cílem by však neměla být práce s homosexuály jako určitou
zvláštní minoritou, ale jejich integrace do křesťanského společenství.
Vybízíme a prosíme jednotlivé kněze, především ty, kteří se věnují
náročné zpovědní praxi, aby přistupovali k lidem s homosexuální orientací
s maximální možnou tolerancí a ohleduplností. Pokud jim jejich svědomí
nedovoluje tolerovat určité sexuální chování, pak je namístě vědět o těch
spolubratřích, kteří mají s homosexualitou zkušenosti a problematiku znají
natolik, že jim nedělá potíže se orientovat v nejrozličnějších případech
a dovedou poskytnou svou radu či pomoc. Biskupům i kněžím si dovolujeme připomenout
zásadu, že hlásání morálky není v prvé řadě upozorňováním na to, co
je hříšné a zakázané, nýbrž v prvé řadě zvěstováním evangelia. Jak
to vyjadřuje přední rakouský moralista Hans Rotter: "Nejprve musíme zvěstovat,
že Bůh miluje člověka, že se nad ním slitovává, že také odpouští
jeho hříchy ...že bůh není Bohem soudícím, nýbrž Bohem, který pomáhá
a uzdravuje. Pouze tam, kde je toto pozitivní poselství skutečně chápáno,
pochopí věřící člověk, jakou nepravostí je odpovídat na Boží lásku
jednáním bez lásky."(7)
Vybízíme a prosíme všechny věřící, aby se pokusili změnit své smýšlení
podle evangelní výzvy, aby neodsuzovali jinak sexuálně orientované spoluobčany
a spoluvěřící. Je zde zapotřebí trpělivé studium a seznámení se s
problematikou. Ježíšova výzva: "Nesuďte, abyste nebyli souzeni"
je v těchto případech zcela na místě. Jako politováníhodné musíme označit
takové výroky našich předních politiků hlásících se ke křesťanství,
kteří neváhají urážet své bližní a nenaplňují tedy ani nauku
Katechismu.
Dále prosíme věřící, kněze nevyjímaje, aby se za vhodných okolností
nebránili sdělit svou sexuální orientaci, protože toto důstojné a čestné
sdělení může napomoci žádoucímu procesu přijetí a smíření. V křesťanském
prostředí, kde je velmi silně vyvinuta mentalita, která je výrazně proti
odlišné sexuální orientaci, dochází často k nedůstojnému zamlčování
a potlačování homosexuálních tendencí. To nevede a ani nemůže vést k
tomu, aby jednotlivci přijali sami sebe a církev jako svůj opravdový domov.
Podpora zákona o tzv. registrovaném partnerství (partnerském soužití
osob téhož pohlaví)
Na závěr bychom rádi sdělili, že po seznámení s návrhem zákona o
registovaném partnerství (partnerském soužití)(8) nevidíme jediný důvod,
proč by tento zákon neměl být - samozřejmě po určitých zpřesněních a
zdokonaleních - Parlamentem České republiky přijat. Domníváme se, že
tento návrh neohrožuje zákony o rodině a rodinu jako společenskou
instituci. Zákon o registrovaném partnerství (partnerském soužití) není
možné pokládat za něco, co by napadalo základy naší společnosti, co by
podkopávalo hodnoty, na nichž tato společnost stojí. Naopak, domníváme se,
že tento zákon může přispět ke stabilitě partnerských vztahů homosexuálů,
k řešení jejich ekonomických problémů a může též snížit rizika přenosu
HIV/AIDS a snížit psychiatrickou nemocnost v těchto skupinách osob. Je navíc
možné, že tento zákon stabilitu rodinných vazeb posílí, neboť ubude nešťastných
svazků "rádobyheterosexuálů". Těm, kteří pociťují vážnou
obavu z ohrožení rodinných hodnot založených na početí a výchově dětí,
připomínáme, že návrh obsahuje následující pasáž: "Osobám, které
uzavřely smlouvu o partnerském soužití, nemůže být nezletilé dítě svěřeno
do společné výchovy ani do společné pěstounské péče. Rovněž je vyloučeno
osvojení dítěte jako společného a ustanovení obou osob, které uzavřely
smlouvu o partnerském soužití do funkce poručníků."(9) Zákon o
registrovaném partnerství pouze umožňuje homosexuálně orientovaným lidem,
aby žili důstojněji svůj život. To zaslouží nikoli křesťanské odmítnutí,
ale křesťanskou podporu, kterou tímto jednoznačně vyjadřujeme.
Poznámky:
1. Křesťané a homosexualita. L+G Logos, Praha 1995, s. 10.
2. Tamtéž.
3. Výklad bible v církvi. Dokument Papežské biblické komise z 15. dubna
1993. Český překlad Praha 1996, s. 60.
4. Viz. Zvěřina J.: Lékařská sexuologie, Praha 1994; Brzek A. - Pondělíčková-Mašlová,
J.: Třetí pohlaví? Praha 1992; Freund, K.: Homosexualita u muže, Praha 1962;
Stehlíková, D. - Procházka, I. - Hromada, J.: Homosexualita, společnost a
AIDS v ČR, Praha 1995. Ze zahraniční literatury je doporučeníhodná kniha
Gramick, J. - Furey, P.: The Vatican and Homosexuality (Reactions to the Letter
to the Bishops of the Catholic Church on the Pastoral Care of Homosexual Person),
New York 1988.
5. Katechismus katolické církve, Zvon, Praha 1995, 6. článek, II.
kapitola, odstavec nazvaný Čistota a homosexualita, s. 574.
6. Tamtéž.
7. Hans Rotter: Proč tak mnohé už není hříchem. In: Dialog-Evropa XXI,
č. 4/ 1994, s. 33.
8. Sněmovní tisk 124/0: Návrh zákona o partnerském soužití osob téhož
pohlaví a o změně a doplnění některých zákonů.
9. Tamtéž, s. 3.
Jiří Hanuš, Hana Holcnerová, Ivan O. Štampach, Dagmar Křížková
Praha/Brno 2.6. 1999
Zdroj: http://www.geocities.com/Athens/Thebes/8910/texty/kairoshom.html