Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 415 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474735
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Slepí vůdcové, vyndávání třísek a Boží ekonomika
Vloženo Sobota, 24. leden 2004 @ 08:13:10 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

Slepí vůdcové, vyndávání třísek a Boží ekonomika Lukáš 6, 39 (6, 20-42)      Nemohu začít dnešní kázání jinak, než ještě jednou vzpomínkou na výročí Husovo z minulé neděle. Mistr Jan byl dobrým žákem Ježíšovým mimo jiné v tom, jak byl přísný k lidem postaveným do vedoucí rolí. Komu je hodně svěřeno, od toho požaduje Hus, po vzoru Kristově, hodně zodpovědnosti. Posledně jsme si připomínali Husův velice kritický vztah k těm, kteříž držie úřady a o kterých si Hus nedělal žádné iluze.

     I v kázání na dnešní perikopu Hus zdůrazňuje velice ostrý polemický náboj celé Ježíšovy řeči vůči dobovým autoritám, zejména těm samospravedlivým, které se považovaly za svědomí a pupek lidstva, byly ochotny pronášet soudy o čemkoli a o komkoliv, zejména byly ochotny postavit se do čela ostatních jako vůdcové, a to bez jakéhokoliv morálního oprávnění.
     Když Hus vykládá v kázání Ježíšovo podobenství o slepých vůdcích z dnešního textu (verš 39), říká geniální myšlenku: Vy, kteří chcete být vůdcové lidu, či jimi jste, či jiné k tomu pověřujete, dobře to ošetřete! Říká: Viem, že slepý nechtěl by býti strážným pod úmluvú, zemeškal-li by, že by hrad nepřietelé zlezli, aby byl oběšen, též nebrzo (se nenajde) pán, který slepého učinil by pověžným (strážným): i kterak tedy nestatečný chce být duší mnohých strážný? Jistě veliká nevěra ku pánu bohu, že tak lehcě vážie cizie i své duše pro tělesný póžitek, pro chválu neb pro přiezeň! Protož zle činie, že sě jámy věčného zatracenie nebojie!
     Kéž by tahle Husova myšlenka, skoro šest set let stará konečně jednou začala platit: Slepec by těžko by přijal úřad strážného, kdyby musel nést odpovědnost za výkon tohoto úřadu. Kdyby platila úmluva, že když přehlédne díky svému deficitu útočníky a způsobí katastrofu, bude oběšen. Lehce se přijímají úřady jen pro tělesný požitek, chválu či přízeň, když z nich neplyne žádná zodpovědnost! Kolik je dnes lidí, kteří nesou politickou odpovědnost za naše dnešní korupční prostředí, kolik je těch, kteří přímo a nestydatě rozkradli co mohli, rozdělili si tuto zemi a nejsou ani souzeni - neřku-li oběšováni, jak navrhoval Mistr Jan Hus! Kdybychom je alespoň do Vltavy mohli máčet v koších, jak to nařizoval Husův posluchač Václav IV, jinak ostatně také pěné kvítko!
     Když dva pražští konšelé se nechali v 18. století podplatit a v rozporu s územním plánem města Prahy povolili vystrčit palác, dnes Kinských, o kterém se nyní opět tak mluví, o pár metrů do Staroměstského náměstí, byli oba popraveni. Jak dnes naložit s konšely litoměřickými, když mění územní plán a na sportovním hřišti dovolují stavět obchodní dům, jámy věčného zatracení se nebojíce?
     Jak to, že poslanci parlamentu nehorázně trvají na své imunitě, jak to, že za miliardové tunely nenese nikdo odpovědnost? Jak to, že na svých místech setrvávají ministři, za jejichž vedení resortu se kradlo, až se zelenalo? Jak to, že jsou Husova slova stále tak aktuální?
     V této souvislosti bylo značně nechutné, když slavnostní bohoslužba k uctění památky onoho věčného kritika zlých vůdců Mistra Jana minulou neděli v Betlémské kapli se zvrtla v podlézavou adoraci současnému prezidentovi naší země, který byl bohoslužbě přítomen, a který je dle mého názoru přímo symbolem všeho toho, co Mistr Jan Hus tak často kritizoval. Byl jsem toho, žel, účasten a bylo mi z toho strašně stydno a strašně špatně.
     Neutekl jsem ani v nejmenším od dnešního biblického textu. Ježíš v něm totiž skutečně v prvé řadě ostře soudí stav své společnosti i její vůdce, kritizuje duchovní prostředí své země, a podává ve své řeči jakési programové prohlášení nového možného stavu lidské společnosti. Prohlášení nových pravidel, nového ethosu lidských vztahů, i vztahu k autoritám.
     Ti slepí vůdcové, o kterých Ježíš mluví, co nutně skončí katastrofou i s těmi, kteří se od nich nechají vést také jako slepí, to byli političtí a ideoví vůdcové Ježíšovy doby. Samolibí, arogantní, nafoukaní sudiči, kteří s drzostí poukazovali na třísky v očích všech ostatních okolo, svůj podíl viny na stavu světa a svou odpovědnost však odmítali vidět. Jejich filosofie byla jednoduchá. Společnost vede elita, ideová, intelektuální a ekonomická, která nejen že má právo, ale dokonce má povinnost pohrdat těm, kteří jsou na okraji společnosti. Tato elita si udržuje svou pozici propojením vzájemných služeb a diskreditací těch, kdo k ní nepatří a kdo jsou prohlášeni za nepřátele. Vůči těm není slitování, nemají zastání, nedovolají se spravedlivého soudu, jsou stále víc vytlačováni z komunity, v rámci snahy o čistý svět elit mají stále menší možnost zasahovat do osudu světa i osudů svých a pokud se tak pokusí učinit, jsou zesměšňováni a potupeni.
     Tento jakýsi vzájemný trh elit se chce dát regulovat pouze sám sebou, nesnese žádný rušivý moment jakékoliv sebereflexe, či vnějšího morálního apelu. Je to ekonomika sobectví, agrese, diskriminace, segregace.
     Ježíš nabízí jiný svět, jiné vztahy, jinou odpovědnost, jinou ekonomiku. Zdánlivě na prvý pohled nereálnou. Říká: milujte své nepřátele. Není to evidentní hloupost? Není! Ono to totiž v žádném případě není a neznamená žádný masochismus zotročené duše, která se lísá slabošsky ke svému trýzniteli.
     Je tam použito řecké sloveso agapáte, které neznamená citový vztah, ale znamená: buďte schopni svrchovaně důstojného, sebevědomého pozitivního vztahu i k těm, kdo vám nejsou kladně nakloněni. Nenechte se zaslepit nenávistí a pomstou. Nemusíte po těchto lidech zrovna toužit a souznít s nimi. Ale jednejte s nimi tak, jak byste chtěli, aby i oni jednali s vámi! Vnuťte jim svou noblesu, svou svobodu, vnuťte jim stejné milosrdenství, jaké má sám Bůh! Jste přeci synové a dcery Nejvyššího, nebuďte konformní se způsoby tohoto světa, nepoddávejte se jim! Vypočítavost, sobectví, mstivost, nízkost, touha po odplatě - to vše se přeci nakonec vymstí i vám!
     Víte, hodně se teď - konečně - začíná mluvit o české odplatě sudetským Němcům za nacismus po druhé světové válce. Ježíšovsky myslící lidé začínají vidět vyhnání Němců v mnohem složitějších souvislostech, než nám to celá desetiletí vnucovali komunisté. Avšak zejména politikové i v těch slušnějších stranách se předhánějí v pěstování starého šovinismu a podněcování revanšistických nálad. Doufají, že si tím nasbírají politické body, protože předpokládají, že je volí jen chátra. Je to ale opravdu tak? Nevolí tato chátra stejně už dávno spíš komunisty a neměli by tito odpůrci smíření už jednou pochopit, že odplatou podle zásady oko za oko zub za zub a ještě k tomu podle zásady kolektivní viny jsme my Češi nejvíc po válce uškodili sami sobě? Že jsme si zdevastovali obrovská území celého pohraničí a zaseli do svých duší semena nenávisti stejné, jako byla ta nacistická? A neměli by si tito politikové uvědomit, že jejich odpovědnost vůdců by měla být v budování vztahů mezi lidmi a národy podle onoho ježíšovského programového prohlášení a ne podle slepé, farizejské, xenofobní ideologie ?
     Ona totiž ta Boží ekonomika, ekonomika svrchovaných pozitivních vztahů, odpuštění, solidarity, jakkoli je nízkým - náš text by řekl hříšným - duším nepřijatelná, ona totiž platí bezezbytku: Dávejte a bude vám dáno, odpouštějte a bude vám odpuštěno, Buďte velkorysí a stanete se součástí Božího, velkorysého světa. Dobrá míra života vám bude natlačená, natřesená, vrchovatá vám bude dána do klína!
     Ekonomika slepých vůdců nepřináší nikdy nic kvalitativně nového, je stále stejná a spěje nutně k vyhoření. Ekonomika, kterou nabízí Kristus je kreativní, vnáší do šedivého, nudného a zlého světa nové rozměry, novou kvalitu. Obnovuje to, co se opotřebovává, napravuje pokřivené, křísí umírající. A to platí nejen ve společenských, ale i zcela privátních souvislostech, v našich osobních vztazích. Vždyť sama zkušenost nás všechny učí, že právě v osobním životě Boží ekonomika lásky platí o to naléhavěji, než v tom veřejném, v co kratších časových úsecích se odehrává.
     Ježíš říká: žák není nad učitele a může se od něj naučit jen to, co učitel umí. Bude-li svět vyučován jen slepými vůdci, bude to svět smutný, fádní, nudně nenávistný, řetězící se v nekonečných aktech vin a odplat, svět postupně spějící do prázdné propasti vyhasnutí.
     Najde-li se však dost lidí kteří do tohoto světa budou přinášet to navíc, to Kristovské, to nebesky kvalitativně jiné: Boží energickou lásku, která se nenechá zastrašit nenávistnými hlupáky, jeho odpuštění, které se nenechá oblbit touhou po pomstě, Boží velkorysost, která přemůže všechno malorysé počtářství, Boží svrchovanost a noblesu, která rozleptá každou nízkost a mělkost, najde-li se dost lidí, kteří pochopí, že ten Kristův program dobrého Božího světa je jediný reálný a uskutečnitelný projekt, na kterém se dá stavět, a bude-li těchto lidí skutečně dost a budou-li mít skutečně odvahu synů a dcer Nejvyššího, pak nemusíme mít o tento svět obavy.
     Amen. Zdeněk Bárta Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické.


"Slepí vůdcové, vyndávání třísek a Boží ekonomika" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy