Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 247, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 531 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484445
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Kázání nového synodního seniora ČCE Mgr. Joela Rumla při instalaci
Vloženo Čtvrtek, 05. únor 2004 @ 10:37:23 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal Olda

Kázání nového synodního seniora ČCE Mgr. Joela Rumla při instalaci
Am 4,12c-13: Připrav se, Izraeli, na setkání se svým Bohem! 13 Neboť, hle, on je tvůrce hor a stvořitel větru, oznamuje člověku, co má na mysli, působí úsvit i soumrak, šlape po posvátným návrších země. Jeho jméno je Hospodin, Bůh zástupů. Milí hosté z ekumény mezinárodní i domácí, milí hosté a zástupci veřejného života – těší mě vaše přítomnost při k této slavnostní bohoslužbě a vážím si toho, že jste někteří přijeli z velké dálky; věřím, že naleznete v tomto společenství církve dobré podněty a obohacení – ale omlouvám se, že toto kázání vás možná příliš neosloví. Milí přátelé, kteří nejste členy Českobratrské církve evangelické, i vás tady na tomto místě a v tuto chvíli vidím moc rád, ale omlouvám se podobně – nevím, jestli v kázání naleznete něco pro sebe. Věřím však, že vám všem následující minuty nepřinesou žádné utrpení.

Toto kázání je příležitostné, osobní a evangelické, a proto je určeno předně vám, milé sestry a bratři z církve českobratrské evangelické; vám jím chci předat něco podnětů vzniklých z mého hledání v posledních několika měsících; vzniklých z pokusu zarámovat toto vše do hlubších souvislostí, aby šlo o něco víc než jen o předání řetězu. Následkem volby v květnu tohoto roku byla setkání s několika novináři. Ptali se na leccos. Párkrát se opakovala otázka: ‚Kampak povedete církev?‘ Pozadí takové otázky rozumím. Je z našeho světa, jenž chce být veden. Proto jsem tenkrát nějak odpověděl (už netuším jak), ale vnitřně jsem cítil, že mi taková otázka moc nesedí. Proto byl uplynulý půlrok dobrý, abych hledal proč. Celou dobu se mi vkrádá tato výzva: Lide Páně shromážděný v ČCE, ty nepotřebuješ být veden předákem, nedokonalým člověkem, který je na tom stejně jako ty. Ty to nemáš zapotřebí proto, že jsi byl různými cestami (svědectvím věků, generací lidí, životem společnosti, v níž žiješ, mocí Božího vedení aj.) doveden až k vrcholu možností lidské bytosti – ke svobodě víry, k plnosti lidství, jak jsi je potkal ve zjevení Božím v Kristu Ježíši. Každý, kdo by tě chtěl vést jako neposedné a neposlušné žáčky, tě jen bude srážet z míst, na něž tě dovedla poslušnost následování Ježíše Krista. Proto tady nestojím před tebou jako tvůj vůdce. Ty ho nepotřebuješ. Ty ho nesmíš potřebovat, ty po něm nesmíš ani zavzdychat. Hodně se mi líbí biblická pasáž, kde Samuel rozmlouval svému lidu chuť mít krále. Tolik se chtěli podobat okolí, chtěli mít lídra, předsedu, krále, chtěli také mít pořádný dvůr a aparát. Samuel jim říkal, ať to nechtějí, že mají Hospodina a v něm že mají všechno. Že opírat se o vůdce není taková sláva, jak to vypadá; navíc je to drahé, je to nebezpečné, vždyť slepí lidé těžko mohou mezi sebou najít toho jednookého. Bůh se pak do toho marného přemlouvání Samuelova vložil a kupodivu Samuela podrazil a řekl mu, ať toho přemlouvání nechá, stejně neposlechnou. A tak dostali krále, a byli jako ostatní. Klady to mělo, zvlášť když předák byl dobrý, ale takových nebylo moc. Zlé bylo, když vůdce brzdil člověka v jeho aktivitě a nasazení. To je častější. Tam, kam měl a mohl jít jednotlivec sám, kde byl pohotovější, rychlejší, tak tam se ohlížel, nepůjde-li jeho nadřízený s ním, nebo nepůjde-li místo něho, či alespoň blízko něho. Člověk se naučil schovávat se za vrchnost. Ta ovšem nebývá jiná než taková, jaký je lid, ze kterého vzešel. Tato úměra platí všude. Nelze čekat, že z hlíny vyroste rytíř železný a z bláta bohatýr zlatý. Zmíněná dávná biblická zkušenost mě vede k tomu, abych zopakoval, že ty, lide evangelický, nepotřebuješ být veden člověkem. Tobě už se dostalo všeho, abys byl z takové nouzovky vyveden k vyššímu standardu životního způsobu, ty jsi vyveden na široké a krásné pole svobody Božího tvora. Na tomto poli setrvej a braň se, kdyby tě chtěl někdo vrhnout jinam. Braň se hloubáním a meditací, braň se směřováním do hloubek biblického svědectví, protože těžko najdeš kdes co lepšího. A zapamatuj si jedno – na poli svobody se budeš ozdobovat pokaždé, kdykoli budeš umět počítat s tím, že se na tomto poli setkáváš s Bohem. V tom tě žádný šéf, lidský tvor, nezastoupí a ani to po něm nežádej, ani mu takovou pravomoc nedávej. Ty, každý sám za sebe, stejně jako každá sama za sebe, smíš přikládat přímku načrtnutou svým vedením života k lineálu Boží čistoty, milosti a spravedlnosti. Toho se neboj, to je výsada, to je právo – korigovat své křivé přímky Bohem a ne lidmi, nestydět se za nepovedené pokusy, pěkně se k nim přiznávat a získávat novou odvahu k novým pokusům. Naše přímka bude uhnutá, nedotažená a nedokonalá, to nechť nevadí. Ale zkoušet to znovu a nanovo, to je motivace. Kristus k tomu vybízel, protože věděl, že snaživý, vnímavý a učenlivý svědek s Boží účastí dokáže, aby přímka jeho dalšího dne byla méně uhnutá než dne předešlého. Nevím, jak se sedí na křesle synodního seniora, doufám, že je jen tolik vysoké, aby z něho mohl být lepší odstup a rozhled, aby se z něho dobře spolupracovalo, bránilo rozepřím, a hlavně, aby o něm platilo to stejné a to samé, co pro nás všechny. Připomínám krátké slůvko proroka Amose a vyslovuji je jako jednu z podmínek pro své žití v této pro mě zatím dost neznámé funkci. A hlavně to zdůrazňuji proto, že v tom vidím jedinou možnou cestu, jak vrátit věrohodnost svědectví křesťanů pro nekřesťanskou společnost. K získání věrohodnosti před lidmi příliš nevede skrývání se za vrchnost. Přitom ovšem počítejme s tím, že setkávání s Bohem vůbec není snazší než setkání s nějakým lidským šéfem. Setkávání s Bohem je vážná a odpovědná věc, vždyť je to setkání ne se slabým člověkem, nýbrž tím, kdo mj. tvůrce hor, udržovatel života, světa i systémů, ten, komu není zatěžko skrýt se za střídání světla a tmy, jež mají mnozí za naprostou samozřejmost; ten, jehož jméno je Bůh silný a všemohoucí, Bůh silný nejvyšší, Bůh silný a věčný, ten, který je můj Pán a můj Bůh, náš Pán a náš Bůh. Nemluvil bych tak, kdybych nevěřil, že nakažlivá a nedostižná svoboda Ježíše Krista byla založena také na tomto důrazu. Kristus dokázal zůstat svobodný díky přebývání v silovém poli Božího vlivu, a také proto dokázal osvobozovat. Přijal požehnání úzkého společenství s Bohem, aby se stal požehnáním druhým. Proměna ducha této společnosti nevede jinudy, už proto se nemáme bát setkávání s Bohem více než s lidmi a na setkávání s Bohem se máme připravovat i těšit víc než na setkávání s lidmi. Kéž je nám, všem hříšným a chybujícím, v tom Hospodin, jehož jméno je Bůh zástupů, milostiv.  Amen


"Kázání nového synodního seniora ČCE Mgr. Joela Rumla při instalaci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy