Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 663 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481722
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Evoluční teorie - věda nebo náboženství? I.
Vloženo Úterý, 02. březen 2004 @ 19:50:32 CET Vložil: Bolek

Přednáška poslal anonyn

Evoluční teorie - věda nebo náboženství? I.   Obsah : Úvod 1. Historický pohled 2. Život jen ze života 3. Shrnutí a filozofické důsledky Tato přednáška se týká evoluční teorie, jejímž předmětem je snaha o vysvětlení vzniku a rozvoje živé přírody. Tato teorie vznikla asi před 150 lety vystoupením anglického přírodovědce Charlese Darwina a postupně se stala součástí všeobecné evolucionistické koncepce popisu světa. Ta je podle současných názorů taková, že na začátku dějin vesmíru byl gigantický výbuch neuvěřitelně koncentrované hmoty zvaný "velký třesk", po kterém následovala astrofyzikální evoluce, tedy vývoj galaktických a hvězdných systémů, a ta potom na naší Zemi vyústila do evoluce biochemické, tj. do vzniku a rozvoje života.

Toto schéma je zastáváno velkou částí vědeckého světa, dostává se mu značné publicity a proto je přijímáno i naprostou většinou širší veřejnosti. Typickým příkladem tohoto stavu je obsáhlý článek ve známém časopise National Geographic (duben 2003), věnovaný tématu "Vzestup savců". Je to populárně podané vyprávění "jak to asi bylo", které nezakrývá nejistotu, pokud se týká dílčích aspektů, které ale vychází z toho, že evoluce samotná je nepochybný, vědecky prokázaný fakt. Pravda je ale taková a o tom bude tato přednáška, že ke skutečné vědě má evoluční teorie hodně daleko. Jeden z kritiků říká: "Pokus o vysvětlení vzniku všech životních forem z jediného pramene je sice odvážný a pochopitelný, je však bohužel ukvapený a nedá se ospravedlnit evidencí současných vědeckých poznatků... Vývojová teorie nebyla nikdy dokázána bez rozumných výhrad."   Navíc jde o téma, které se přímo dotýká základních otázek života každého z nás - kde jsme se tady vzali, jaký je smysl a cíl našeho života a podobně - takže má svůj význam, čemu vlastně v tomto ohledu věříme a proč. V našem výkladu nepůjdeme do velkých podrobností, spíše si ukážeme na některé principy, se kterými se evoluční teorie dostává do tak zásadního rozporu, že změna jejího hodnocení je plně na místě. Obecně platí, že otevřít se pro nějaký nový pohled nemusí být vždy snadné, protože do našeho hodnocení vždy vstupují i jiné faktory než pouhá fakta a logická argumentace. Jako lidé jsme už takoví, že chceme fakta nejen poznávat, ale také je nějak uspořádat, zařadit do určitého systému, učinit součástí svého obrazu světa. A do této projekce skutečnosti vstupují i naše přání, představy a zbytky překonaných starých názorů. S trochou nadsázky můžeme říci, že v našem pohledu se vždy mísí mýtus se skutečností. Uveďme si k tomu 2 příklady. Johannes Kepler objevil v 17.stol. objektivně platné zákony, kterými se řídí pohyby planet. V Praze v Karlově ulici je deska, která tuto skutečnost připomíná. Ale na druhé straně věřil, že tyto planety pohánějí vesmírem andělé, zpracovával horoskopy a vydal spisek na obhajobu astrologie. To už nikde na žádné desce nenajdeme. Směšné se takové věci zdají obvykle až po letech, ale v dané chvíli nemusí být snadné odlišit omyl od skutečnosti. Z dnešní doby si něco podobného můžeme ukázat na trojím ztvárnění opočlověka zvaného Sinantropus.

První podoba byla uveřejněna v magazínu National Geographic, druhá je z Britského muzea a třetí z anglického listu Sunday Times. Kolik lidské fantazie se zde vmísilo do zdánlivě vědeckého konceptu, je z takového srovnání zřejmé na první pohled. Podobných příkladů by se dalo z dějin uvést velice mnoho a ve svém celku jsou výmluvným dokladem spletitosti cest lidského poznání. 1. Historický pohled Pokud jde o živou přírodu, do snahy člověka o její systematické poznání se vždy promítal zápas o dva hlavní principy: za prvé, zda je příroda kontinuální či diskontinuální, a za druhé, zda vykazuje - či nevykazuje - rysy nějaké účelnosti či návrhu. První princip spadá do roviny exaktního poznání vědy, druhý do roviny příslušné filozofické nadstavby a bez rozlišování mezi nimi není možné se v problematice dobře orientovat. Až do Darwina byla příroda chápána jako diskontinuální, tj. přijímalo se, že zvířata a rostliny se v ní vyskytují v jasně oddělených skupinách a druzích. To bylo i základním východiskem biologie té doby. Pokud jde o filozofické aspekty, v souladu s tehdejším křesťanským obrazem světa převládala tendence vidět za existencí živé přírody nějakou skrytou, transdendentní příčinu. Pro pochopení tohoto přístupu je možno použít příkladů z naší lidské činnosti. Jedním z nich může být ukázka z jedné Erbenovy básně. "Darmo nadějí kojíte se planou,
nezbudete svých psot a bíd,
dokavad jednou chodívati branou
nebude tvrdý český lid!"

Kdos uši dostal, aby jima slyšel,
proč si je palcem zacpáváš?
A komu rozum z vysokosti přišel,
proč po něm nohou šlapáváš?

Tisíc let ušlo, co své milé syny
svornosti učil Svatopluk,
však neproniknul dosud, do hodiny,
moudrého slova zlatý zvuk!
Jak ta báseň vznikla? Autor měl nejdříve v mysli její základní myšlenku, kterou potom vyjádřil vhodnými slovy. Ta báseň nejsou náhodně nakupená slova, nýbrž hluboce promyšlené dílo, výsledek předem pojatého záměru. Jiným příkladem může být složitá struktura integrovaného obvodu, který je jedním ze symbolů technického pokroku současnosti. Na nepatrné ploše velikosti desítek mm2 je tam umístěno ohromné množství miniaturních prvků, a to přesně definovaným způsobem, tak jak to určil konstruktér - autor toho obvodu. A ještě jiným příkladem může být notová partitura hudebního díla. Ta je zase realizací hudební myšlenky, kterou hudební génius nejdříve nosil v duši. Každé hodnotné lidské dílo, ať už technické či umělecké, je bezesporu výsledkem předem pojatého plánu, projevem tvořivé lidské inteligence.   Přesně totéž bylo obsaženo v pohledu na přírodu v rámci tehdejšího vidění světa: bylo to chápání přírody jako výsledku plánu či konceptu, za kterým stojí Bůh jako tvůrčí inteligence. Živá příroda byla chápána jako diskontinuální a myšlenka o transcendentní příčině pociťována jako přijatelné vysvětlení, i když ovšem k exaktnímu základu biologie nikdy nepatřila. Tento stav trval zhruba do poloviny 18.století, kdy se v biologii začaly objevovat jiné názory. Jejich podstatou bylo, že živou přírodu viděly jako výsledek kontinuálního vývojového procesu, jehož hnací síla byla odvozována z pouhých vlastností hmoty. Vyvrcholením v tomto smyslu bylo právě vystoupení Charlese Darwina, který v r.1859 uveřejnil svůj známý spis "O vzniku druhů přirozeným výběrem". České vydání z r.1914 má rozsah asi 400 stran. Podstatou jeho teorie je schéma "mutace - selekce", které máme znázorněno v následující tabulce.   1  MUTACE: vytváření prostoru 2  SELEKCE: tvořivý mechanismus 3  RŮST ORGANIZOVANOSTI Mutace jsou náhodně vzniklé odchylky, které vytvářejí prostor, ve kterém začíná působit přírodní výběr (selekce) jako vlastní tvořivý faktor. Výsledkem je růst organizovanosti. Všechno živé vzniklo pomalým samovolným procesem tak, že z jakési původní prabuňky se život vyvíjel do stále složitějších forem. Příroda je tedy kontinuální povahy, protože jednotlivé formy života na sebe časově navazují a všechny je možno uspořádat do vývojové řady. Pro ilustraci si můžeme ukázat dva takové vývojové diagramy.
Toto je známý "strom života" z Darwinovy doby, od německého přírodovědce Ernsta Haeckela, který byl Darwinovým fanatickým stoupencem a velice se zasloužil o rozšíření jeho teorie. Obsahuje toto schéma: "monéry" (hypotetické praorganismy) --> prvoci --> ryby --> obojživelníci --> vačnatci --> opice --> člověk. Druhým příkladem je vývojový diagram ze současné doby, od německého fyzika von Weizsäckera.
Jeho diagram obsahuje tuto posloupnost: jednobuněční --> kruhoústí --> plazi --> vačnatci --> hmyzožravci --> opice --> člověk. Jiné takové schéma (pro vývoj savců) je obsaženo v již zmíněném čísle National Geographic z dubna 2003. Podobných diagramů se dá v odborné literatuře nalézt velké množství, společné ale mají jen jedno: na začátku je nějaká prapůvodní forma života a na konci člověk. Už to samo ukazuje, že se jedná o pouhé pracovní hypotézy a nikoli o exaktní závěry podložené fakty. Na dalším obrázku (obr. "B") je schématické znázornění výskytu fosilních nálezů pro základní skupiny organismů. Je z něho zřejmé, že vývojové vazby nejsou fosilně doloženy. Po levé straně je vyjádřena časová osa s názvy geologických období. Černé svislice znázorňují výskyt fosilních nálezů jednotlivých druhů organizmů.
Pro srovnání si ještě ukážeme idealizované schéma téže situace (obr. A). Ukazuje, že vývojové vazby jsou prostě věcí interpretace, a že fosilní nálezy nemají sílu přímých důkazů evoluce.
Darwinův princip přirozeného výběru byl od doby svého vzniku stále znovu kritizován, protože ale nebylo známo nic o tom, jakým způsobem se uvnitř organismu uplatňuje, měly všechny námitky jen velmi neurčitý charakter. To se změnilo teprve se vznikem nových biologických disciplín - genetiky a molekulární biologie - které otevřely novou etapu biologie a umožnily převést diskusi o podstatě života na kvalitativně novou úroveň. Podstata věci spočívá v tom, že v jádrech buněk živých organismů byla objevena kyselina deoxyribonukleová (DNA) - sloučenina, o které se dá říci, že představuje základní úroveň života. Je to lineární makromolekula - něco jako dlouhý řetěz - jejímiž stavebními články jsou 4 tzv. nukleotidy. Toto jsou jejich chemické vzorce, jde o jednoduché chemické sloučeniny. Na dalším obrázku níže je znázorněna známá šroubovice DNA. Objevení této sloučeniny a odhalení způsobu, jakým je v její struktuře uložena genetická informace, tzv. genetický kód, patří k největším výkonům přírodních věd ve 20.stol. Hlavní objevy spadají do doby padesátých let, kdy bylo v rozmezí asi 12 let uděleno za zásadní objevy v této oblasti na 20 Nobelových cen.
Podstatnou věcí zde je, že genetický kód je univerzální, tj. že veškerá živá příroda má tentýž genetický základ. Na základní molekulární rovině se jednotlivé druhy živých organismů liší jen různým pořadím nukleotidů v řetězci DNA a jejich různým počtem. A tento počet je úctyhodný: u jednobuněčné bakterie, která váží pouhou biliontinu gramu, jde o řadu dlouhou asi 4 miliony nukleotidů, u člověka je tato délka vyjádřena počtem kolem 3 miliard. Princip věci znázorňuje již použitá ukázka z Erbenovy básně.
Tento text je vlastně tvořen lineární řadou písmen, která musí mít určité pořadí, aby měl nějaký smysl. Podobně je informační obsah DNA vyjádřen určitou posloupností nukleotidů.   Pokračování
Ing. Josef Potoček
josef.potocek@mmhk.cz

"Evoluční teorie - věda nebo náboženství? I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy