Píseň: 604 Buď sláva Bohu
Modlitba
Píseň: 660 Buď Bohu čest
Píseň: 697 Moc předivná (Dietrich Bonhoeffer)
Ohlášení
Večeře Páně
Píseň: 636 Z Tvé ruky, Pane můj
Dobře víme, že mluví-li naše víra o vzkříšení, že se tím zdaleka nemyslí jen
oživení mrtvého člověka, resuscitace, jako tomu bylo třeba u biblického Lazara.
Takových oživení jsou dějiny i legendy plné. Ježíš se nevrací zpět do tohoto
našeho života jako třeba biblický Lazar. Ježíšovo vzkříšení ukazuje ne zpět, ale
kupředu, Pavel o Vzkříšeném říká, že
už neumírá, smrt nad ním už nemá svou
moc.
Víme také, že vzkříšení není ani takové to, co se říkává na pohřbech o našich
zemřelých:
jeho památka v nás bude žít dál, nebo: jeho věc jde dál! I to
by bylo málo. Nejen Ježíšův odkaz, ne jen jeho Evangelium, ne jen jeho památka
jsou živy. On sám je živ, on sám s námi jedná a klade na nás nárok a činí nás
citlivými pro Boží věc a volá nás do služby svému evangeliu. On sám, živý Ježíš,
je ten, kdo dává našemu životu smysl, kdo nás vede k hlubinám i k výšinám
života, kdo náš život rozšiřuje o zcela zásadní a novou dimenzi.
Měli bychom si každé velikonoce připomenout, že Ježíšovo vzkříšení v žádném
případě není téma pro naše spekulace, jak ono to bylo s jeho tělem, jak ono to
bylo s ním, s Ježíšem. A chce-li nás někdo do podobné debaty vtáhnout, odmítněme
to. Ježíšovo vzkříšení je přeci víc zprávou pro nás, nabídkou, pozváním, je to
zpráva o našem životě, o naší existenci víc, než informace o tom, co se stalo
při samotném Ježíši. A vůbec nejde jen o věci posmrtné! To se snažila říct
Lazarova sestra, Marie, když řekla:
Vím, že Lazar vstane, při vzkříšení, v
poslední den. Ale Ježíš ve své odpovědi odmítne chápat vzkříšení jen jako
něco, co přijde potom, po smrti. Říká Marii:
Já jsem vzkříšení i život.
Už nyní, teď, a až navěky.
Věčný život nezačíná až jednu, až nás uloží do rakve, věčný život je už nyní,
už tady, a už teď na něm můžeme mít účast. Věčný život je víc, je něco jiného,
než co rozumíme posmrtným životem. Věčnost začíná už dnes a nezačíná, a také
ovšem nekončí naší tělesnou smrtí. Když Ježíš říká:
Já jsem živ – i vy živi
budete, říká to ještě za svého života a ukazuje k tomu, že vzkříšení a
věčnost se týkají toho, co se děje nejen potom, ale už nyní v tomto životě.
S
Kristem jste ve křtu zemřeli, s ním budete také žít říká Pavel. Jde o smysl
a kvalitu života jako takového - přes hranice života, které jinak považujeme za
klíčové, totiž přes hranice narození a smrti.
Vzkříšení se týká nás, a my máme být také svědky tohoto vzkříšení. Před časem
jsme si připomínali pro víru klíčové slovo
svědectví. Dnes slyšíme, že
máme být
svědky vzkříšení, tak, jak nám to Kristus uložil – mluví o tom v
dnešním textu apoštol Petr.
Co to znamená být svědkem vzkříšení? Nejen my, ale jak dobře víme z
Evangelií, ani ten Petr ani nikdo jiný nebyl očitým svědkem vzkříšení, to je
skutečnost mimo evidenci našimi smysly. Nejde tedy o to dosvědčovat, že tehdy a
tehdy se něco stalo.
Být svědkem vzkříšení znamená dosvědčovat orientací celého svého života, že
Kristus je živý. Že s ním ve svém životě počítáme, vztahujeme se k němu, že je
pro nás opravdu živý, pro nás a v nás. Ne tedy, že jeho myšlenky jsou stále
živé, či jeho odkaz v nás žije, nebo jeho učení je stále platné… Ježíš je pro
nás živý jako osoba, s ním jdeme svým životem, jeho následujeme, jeho se ptáme,
konzultujeme s ním své počiny a svá rozhodování. On sám vede náš život,
inspiruje nás, otevírá nám oči pro bídu světa a našich bližních, on nás
znepokojuje v naší lhostejnosti a pýše, to on, živý a jednající Kristus nás
strhává ze života jen biologického, života o kterém Jakubova epištola řekne, že
je životem jen jako vykrmování se na porážku, Kristus nás strhává do úžasného
života vzkříšeného, věčného, kvalitativně jiného.
Nyní je však potřebí říci ještě něco velmi důležitého, co pro mnohé je
nepřijatelné, směšné, trapné a naivní, pro druhé je naopak nadějné a spásné.
Nedávno jsme při bohoslužbách říkali, že Boží pohled na život je zcela jiný,
než je náš většinový lidský pohled. Pojmy výhra – prohra, úspěch – neúspěch,
pravda – lež, spravedlnost – nespravedlnost, jsou v Božích očích seřazeny velmi
často jinak, než v očích našich.
Prožít dobře a úspěšně svůj život – to může mít v lidském a Božím pohledu
zcela jinou dimenzi. Naše lidské dějiny píší vždy vítězové. Proto se děti ve
škole, a nejen ony, učí víc o všelijakých hrdlořezech lidských dějin než o těch,
kdo ta hrdla ztratili a byli lidmi zapomenuti.
Bůh však píše své vlastní dějiny. Bible tomu na mnoha místech říká obrazně:
Bůh píše svou knihu života. Slyšeli jsme to v úvodu bohoslužeb z knihy Zjevení,
kde se zejména tento výraz opakuje mnohokrát. Proti šelmě moci, která všechny
fascinuje a všechny si chce podrobit tady a teď, stojí vzkříšený Beránek, který
zve k životu nejen tady a teď, ale také potom a napořád. Lidské ano k životu
bývá jiné, než ano Boží.
To centrální tajemství naší víry, kterému říkáme vzkříšení, či
zmrtvýchvstání, či věčný život, a pro jehož hloubku a opravdovou skutečnost se
nám vlastně ani výrazových prostředků nedostává; to tajemství, které máme svým
životem dosvědčovat znamená také, a myslím že zejména toto: Bůh říká své Ano
nejen ke kříži svého Syna, Ježíše Krista, ale říká své Ano také k bezpočtu
všech, kteří na křížích a v často v zapomenutí šli podobnou cestou věrnosti Boží
pravdě, jako sám Ježíš. Lidské dějiny znají vítěze bitev a také mnozí církevní
exponenti v dějinách vojevůdcům a jejich zbraním žehnali a přáli jim, aby s nimi
byl sám Bůh. Ale já jsem přesvědčen, že Bůh nebyl s těmi císaři a vojevůdci,
jakkoli to kněží všech vyznání hlásali, ale byl s těmi, kteří v těch jejich
válkách byli oběťmi, kteří byli zabíjeni, znásilňováni, byli vyháněni ze svých
domovů a jejich domy byly rabovány a páleny. Bůh nebyl často s těmi, kteří psali
lidské dějiny, ale vždy byl a je s těmi, které si zapsal do svých dějin spásy,
do své knihy života on sám.
Vždyť přeci vyznáváme-li, že v Ježíši přišel Bůh, pak nemůžeme nevidět, že
právě s těmito svými bratřími a sestrami, kteří si
vyprali své roucho v krvi
Beránkově, kteří trpěli pro pravdu, svobodu a spravedlnost, anebo jen pro
krutost mocných; právě s těmito se Ježíš solidarizuje. Ježíš nevstal z mrtvých,
abychom o tom spekulovali, co to znamená a vymýšleli o tom sofistikovaná
dogmata. Vstal z mrtvých, abychom se odvážili žít v jiné perspektivě, než jakou
dává naše smrtí ohraničené lidství. Nebýt této perspektivy Božího hodnocení
života, které je diametrálně odlišné od našich dějin, žili bychom nezměnitelně a
definitivně do konce dějin jen v koncentráku strachu ze smrti, z mocných,
fascinováni jen prospěchářstvím, vypočítavostí, totálním podřízením se právě
panujícím mocenským silám.
Velikonoční víra ve vzkříšeného znamená přijmout za své hodnocení světa a
života samotným Bohem a jeho knihy života a nebýt tolik uhranut hodnocením
dějin, či veřejného mínění té, či oné chvíle. Je to přijetí Boží optiky života a
světa. Je to odvaha jít napříč lidskému, obecnému hodnocení
A to samozřejmě, jak jsme pověděli, pro zcela jasně definovatelnou skupinu
našich bližních je nepřijatelné, směšné a pobuřující, pro ty druhé však, kteří
tak často v úzkostech bolesti, utrpení, umírání svého, či svých nejbližších
volají s Kristem jeho páteční
Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil,
pro ty všechny je velikonoční víra novou nadějí, novou satisfakcí, novým
smyslem života a vůbec všeho.
Otevírejme se vždy znovu té Boží optice vidění smyslu lidského života. A
buďme jejími svědky ve svých vlastních životech. Buďme svědky vzkříšení.
Amen