|
Právě je 428 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116471770 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Nebezpečná učení: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II
Vloženo Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 09:21:29 CEST Vložil: Bolek |
poslal tomas16 Porovnání tabulek AC a Ministerstva kultury mě poněkud pobouřilo a tak jsem se podíval do Ústavy AC[i], zda alespoň tam se jasně dočtu, že AC je státem dotovanou církví. Ústava je to dlouhá, ale hledanou informaci jsem tam nakonec našel v části VIII, § 29, bod 6, kde se píše, že náklady Rady církve (RC) „a její kanceláře se hradí z desátků, příjmu sborů (vyjma účelově vázaných prostředků), dále z darů, mimořádných sbírek, příspěvků státu a jiných zdrojů.“ Daleko dříve jsem si však všiml pozoruhodného bodu 4, části III, Práva a povinnosti členů: „Svými dobrovolnými příspěvky, kterými jsou desátky, dary, oběti apod., se členové podílejí na úhradě provozu a činnosti sboru.“ Aha, takže v AC se na jedno a totež vybírá 2x – jednou od státu a podruhé z dobrovolných desátků od členů. Mám jedinou otázku: Vědí řadový členové o této praxi?
Apoštolská církev v ČR rozhoduje za své členy
Je skutečností, že demokracie se stala pro mnohé v dnešní době modlou. Považují ji za univerzální lék na všechny neduhy společnosti. Tomuto omylu propadla dnes i celá řada křesťanů. Domnívají se, že církev bude tím lepší, čím více lidí bude mít podíl na rozhodování v ní a čím podrobněji budou o všem informováni. Tam, kde se tomuto názoru dostalo většího prostoru, však vidíme místo prosperujícího společenství rozbité sbory a hloučky nešťastných a zmatených oveček. Zde je pak zcela na místě mluvit o "jedu demokracie".[ii] Napsal Aleš Navrátil.
Obava ze zhouby, kterou plodí tento hrozný jed (informovanost a podíl na rozhodování) patrně vedla vedení AC k představě, že by měli svým členům co nejvíce usnadnit život tím, že jím bude dávat jasné pokyny jak se chovat a jak žít. Snad nejparadoxnějším příkladem je článek biskupa, ve které svým následovníkům zapovídá hraní karet, ale povoluje pexeso: „A proto nemějme obavu použít nějakou hru k rozptýlení, ale nikdy za žádných okolností ne karty. Dostávám přitom dotaz: A co pexeso? Myslím, že u karet ani neleželo.“[iii]
Za jiný příklad kdy vedení rozhodlo i za své členy osobně považuji Stanovisko Apoštolské církve k „Prohlášení křesťanských církví v ČR ke vstupu naší země do EU“[iv] V tomto dokumentu biskup vyjadřuje stanovisko církve k diskutovanému „prohlášení“, ale neuvádí, jak jeho církev ke svému stanovisku dospěla. Zatímco to první „prohlášení“ je prohlášením představitelů církví, představitelé AC se cítí povolaní vydávat stanovisko celé církve a vsadím boty, že k tomuto stanovisku všecírkevním hlasováním nedospěli. Navíc, v uváděném článku biskup chvályhodně tvrdí, že „nesdílíme proto přesvědčení, že by se církve měly zhostit politické agitace“, zatímco v AC kruzích se bylo možné před referendem setkat s tvrdou agitací proti vstupu do EU.
Jiných a možná lepších příkladů jakési zvláštní svobodné nesvobody členů AC by se dalo najít jistě mnoho. Místo vyhledávání dalších se však raději zeptám: Panuje v AC svoboda nebo je všechno rozhodováno z ústředí či od jednoho z dosazených 105ti státem placených duchovních?
Apoštolská církev v ČR expanduje
Tak jako každá normální denominace, má i AC několik odborů např. odbor pro práci s dětmi, odbor mládeže, diakonii a pod. Vedle nich však AC provozuje celou řadu tzv. Společností[v], z nichž některé o svém zakotvením v letničním hnutí vůbec nemluví a naopak tvrdí, že jsou otevřeny všem křesťanům, popřípadě, že slouží vůbec všem mladým, drogově závislým a pod. Výjmenováním těchto organizací vůbec nechci znehodnotit jejich práci. Je jistě obdivuhodné, že církev s 2400 členy tolik aktivit pod různými hlavičkami vytváří. Zároveň se však ptám, zda se tímto způsobem nesnaží potajnu šířit své učení mezi věřící z jiných církví, kterým své služby tyto organizace nabízejí. Věděli jste o tom, že i tyto organizace jsou zřízené, spravované a vedené českou pobočkou letničního hnutí?
ACET ČR
Občanské sdružení ACET ČR je součástí světové organizace ACET International (AIDS, Care, Education and Training). Acet v ČR oslovil na školách a na večerech mládeže více než 500 tisíc studentů v mnoha městech ČR.
Mezinárodní korespondenční univerzita (ICI University)
ICI University je mezinárodní korespondenční univerzita, která poskytuje možnost vzdělání pro všechny kategorie lidí, od kurzů pro děti až po náročné kurzy vysokoškolského stupně.
Misijní společnost Život
Misijní společnost Život (MSŽ) byla založena v roce 1992 Apoštolskou církví (AC) podle vize Stanislava Bubika o zasažení naší země evangeliem, a od té doby působí jako samostatná organizace v rámci Evangelizačního odboru AC. Její hlavní úkol spočívá v zakládání nových sborů a výchově nových vedoucích. MSŽ je součástí Pentecostal European Mission, organizace sdružující evropské letniční misie a v České republice je členem jak České evangelické aliance, tak také Křesťanské misijní společnosti. Mezi její partnerské organizace patří mimo jiné Heart for the Harvest (USA), Global Mission (Australia), Next Level International (UK) a mnoho dalších organizací a sborů v ČR i zahraničí.
Nadační fond Nehemia
Nadační fond NEHEMIA je humanitární a misijní organizací, která byla založena Apoštolskou církví v roce 1992. Prvních několik let se věnovala výhradně spolupráci se stejnojmennou nadací v Německu. Začátkem roku 1996 začala česká Nehemia pracovat samostatně. V březnu 1999 se Nadace Nehemia transformovala na Nadační fond Nehemia. Nehemie při své práci spolupracuje například se sbory a jednotlivci z Apoštolské církve a dalších evangelikálních církví Fida International - Finsko, je letniční misijní organizací, která má ve světě 432 misionářů (www.fida.info) Česká evangelikální aliance - Nadační fond Nehemia je členem ČEA a je zapojen spolu s YWAM, OM a NF KMS do projektu ČEA "Misie je možná", kterého cílem je vyučování a motivace místních sborů k zapojení do světové misie (www.ea.cz)
Nakladatelství Křesťanský Život
Hlavní náplní činnosti nakladatelství je vydávání církevního časopisu Život v Kristu a knih s křesťanskou tematikou. Bližší informace bohužel pro tyto stránky nebyly k dispozici.
Royal Rangers
Royal Rangers v ČR je křesťanská organizace pro děti a mládež školního věku. Cílem je výchova mladého člověka k plnému, samostatnému a odpovědnému životu bez závislosti na čemkoli škodlivém.
Teen Challenge
Teen Challenge je mezinárodní křesťanská organizace, která pomáhá lidem s problémem závislosti na drogách. Vznikla v 50. letech v New Yorku a v roce 1994 začala působit také v České republice. V současnosti je rozšířena v šedesáti zemích světa.
Vyšší odborná škola misijní a teologická
Vyšší odborná škola misijní a teologická (dále jen VOŠMT), je dvouletou církevní školou internátního typu, která poskytuje studentům vyšší odborné vzdělání v oboru Misijní a teologická činnost se zaměřením na Biblistiku a teologii a připravuje je pro výkon duchovních povolání a činností v církvi i pro výkon diakonických povolání v církvi i sekulární sféře.
Čtenáři tohoto portálu, kterému je tento článek výlučně určen, znají poměrně dobře organizaci KMS. Nevím, jsou-li si vědomi, že předsedou této organizace je Jaroslav Šelong (pastor sboru AC Agapé v Českém Těšíně). Předsedou České evangelikální aliance je Petr Bartoš, starší sboru AC v Břeclavi a zástupce biskupa Apoštolské církve pro evangelizaci.
Zdá se tedy, že letniční hnutí se svými bizarními kořeny a poněkud problematickou Apoštolskou církví stojí v ČR za ledasčím. Věděli jste o tom?
TH
[i] Ve složce Soubory na www.apostolskacirkev.cz
[ii]Aleš Navrátil Demokracie http://www.apostolskacirkev.cz/view.php?cisloclanku=2003102101
[iv] např. http://www.blisty.cz/2003/3/3/art13106.html
[v] http://www.apostolskacirkev.cz
tis. Kč
Počty duchovních
Platy duchovních
Pojistné k platům duchovních
Platy administrativy
Pojistné k platům administrativy
Ostatní věcné náklady
Údržba církevního majetku
Římskokat.církev:
2,543
376,191
131,667
23,245
8,136
28,535
17,642
Ostatní CNS:
1,106
163,954
57,384
10,089
3,531
12,165
7,658
ČBCE
231
35,709
12,498
2,023
709
2,623
1,476
CČSH
280
43,092
15,082
2,441
854
3,003
1,783
SCEAV
76
10,999
3,850
631
221
816
547
Pravoslavná církev:
129
17,653
6,179
1,102
386
1,425
806
Apoštolská církev
105
13,600
4,760
841
294
1,088
|
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 11:13:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | To jsem teda nevěděl. Věděl jsem jen o ACET a Teen Challenge. |
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 11:45:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jen drobnou poznámku: ACET v ČR nebyl zřízen, není provozován a není řízen Apoštolskou církví. Jedná se o občanské sdružení v jehož vedení je ze tří lidí jeden z AC. Ostatní jsou z jiných církví. Mezi dobrovolnými lektory ACETu pochopitelně jsou členové AC ale nikterak nejsou v převaze nad lidmi z mnoha jiných církví. Na stránkách AC je ACET uveden jako organizace na jejímž chodu se členové AC aktivně podílejí. |
]
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 13:47:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Projekty ACET znám a nic proti nim nemám. Pro děcka je to dobrý. |
]
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: tomas16 v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 15:19:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nerad bych se hadal, ale bud nas tady klame hlavsa nebo nas klamou oficialni stranky AC, ktere uvadeji ACET jako svoji Spolecnost.
"Společnosti Apoštolské církve
Církev zřizuje k naplňování svého základního poslání v misijní, pastorační, charitativní a další oblasti společnosti (Církevně právnické osoby), kterými jsou církevní sbory a účelové organizace církve, které jsou součástí AC. Vznik, činnost a zrušení Církevně právnických osob AC je dán zákonem."
http://www.apostolskacirkev.cz/view2.php?rstema=22&stromhlmenu=6:22
|
]
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 16:06:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, je skutečně chyba, že ACET je bez vysvětlení na stránkách uveden mezi ostatními společnostmi zřízenými AC, protože skutečně není takovou společností. Je to chyba především členění uvedené stránky. V textu by bylo vhodné to nějak odlišit.
Pro ACET jsem několik let přednášel v Čechách a v Rusku a proto o jeho organizaci trochu vím. Podílí se na něm tolik lidí z různých církví, kteří jsou spojeni společným zájmem pomoci mladým lidem, že ho lze považovat za dobrý příklad opravdu dobře fungující naddenominační spolupráce. Ústředí světového ACETu by ani nesouhlasilo s tím, kdyby se nějaká církev pokoušela ACET prohlásit výlučně jen za svou aktivitu. Pokud stránky AC vyvolávají dojem, že je to jinak, mohu vedení ACETu navrhout, aby požádalo o změnu členění stránky AC.
Štěpán Hlavsa |
]
|
|
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 11:38:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tímto pokračuji ve vysvětlení některých informací, pro ty čtenáře, kteří by o ně případně měli zájem:
V ústavě církve není řečeno, že církev je dotována státem z toho důvodu, že ústava církve je dokument, který by měl upravovat fungování církve na poměrně dlouhou dobu. Nevíme, jak se změní model financování církví v naší zemi a proto také ústava nemůže jako základní charakteristiku církve prohlašovat, že AC je státem dotovanou církví. V ústavách jiných církví, které jsem měl možnost vidět takové prohlášení pochopitelně rovněž není, protože do ústavy v žádném případě nepatří. Pokud se změní vztah státu a církve, změní se i způsob financování AC. Po mnohaleté "komunistické" zkušenosti s činností v nucené ilegalitě, myslím nepanuje v AC obava, že by církev někdy v budoucnu nemohla financovat své duchovní.
Pokud jde o zmínku o domnělém dvojím financování, upozorňuji, že citovaný úsek mluví o financování Rady církve (tedy ústředí církve), kdežto druhá citace mluví o financování provozu sboru. Kromě toho, je běžné, že na jeden účel jsou získávány prostředky z více zdrojů. Platy duchovních jsou například v AC tvořeny jednak z části placené státem a dále z vlastních zdrojů jednotlivých sborů. Zcela jednoznačně prohlašuji, že o tom, že duchovní jsou z větší části placeni státem, členové církve vědí. Nejen, že to vědí. Dokonce to všichni každoročně jako položku hospodaření svého sboru schvalují.
Už jsem trochu unaven oponováním na téměř každou jednotlivou větu. Takhle dlouhé příspěvky málokdy sepisuji. Omlouvám se, ale z časových důvodů zmíním jen pár myšlenek:
Skutečnost, že biskup zastává určitý názor na hraní karet, nevyjadřuje nic o "slepé poslušnosti" členů. Každý, kdo o to má zájem, se může ujistit o tom, že v rámci AC panuje velice živá diskuse nad jednotlivými spornými otázkami a šíře názorů je v rámci církve značná. To na čem se všichni shodují je vyjádřeno v základním vyznání víry a ve snaze jednotlivých křesťanů co nejvěrněji pochopit Boží normu danou v Bibli a podle ní jednat. Protože naše poznání je částečné, setká se člověk v rámci AC, stejně jako v kterékoliv jiné církvi, s širokou paletou názorů, hraní karet nevyjímaje.
Je běžné, že představitel církve vydává stanovisko k některým otázkám, které považuje za klíčové. Mimo jiné také proto je církevním představitelem. Některé zásadní body a prohlášení se schvalují na celocírkevní konferenci. Některé z časových důvodů nelze schvalovat jednou za 2 roky a proto jsou diskutovány na setkání všech duchovních, které se koná každý měsíc, případně na setkání rady církve, kde jsou zástupci jednotlivých oblastí. Poté je obvykle stanovisko zveřejněno. Přestože jen málokdy bude v kterékoliv členské základně 100% shoda ohledně čehokoliv, dovoluji si tvrdit, že mezi členy AC panuje ohledně konkrétně zmiňovaného prohlášení poměrně široká shoda. To ovšem neznamená, že neexistují hlasy, které s tímto postojem nesouhlasí, jak je možné se přesvědčit například z diskuse v církevním časopise. Právě v dynamickém dialogu různých pohledů se formuje život církve a její zralost se mimo jiné projevuje její schopností "ustát", vstřebat a tvořivě využít odlišností názorů a zkušeností, při zachování společného biblického základu, který je jedinou nezpochybnitelnou autoritou křesťana.
Pokud bude mít v budoucnu ještě trochu trpělivosti, možná se pokusím o vysvětlení ještě dalších polopravdivých, či nepravdivých informací v uvedeném čánku. Zatím s pozdravem Božího pokoje,
Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem |
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 13:34:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Skutečnost, že biskup zastává určitý názor na hraní karet nevyjadřuje sice nic o slepé poslušnosti členů, ovšem článek, který na toto téma biskup napsal je psán velice jednoznačně a tuto poslušnost si nepochybně nárokuje a nepřipouští jiný pohled (v žádném(!) případě ne karty). Že šíře názorů je v rámci AC veliká - souhlasím, ale o živé diskusi nic nevím a tyto názory jsou dvojího typu: oficiální a trpěné (= nesprávné).
|
]
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 13:54:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | známí z áćéčka říkají, že většina sborů je v richtigu, enem pár ulítlo k charismatikum. Snad je lízli ty akce s jihoameričanama. Možná že ty ulítlí to mají těžký se prosadit. Po tom co A.F. začal psát ty studie, tak si na ně asi dávají pozor. |
]
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: tomas16 v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 17:00:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 1) Priznam se, ze o statni dotaci jsem psal proto, ze jsem se setkal s lidmi z AC, nikoliv dlohodobymi cleny, kteri o dotovani sve cirkve statem nemeli vubec tuseni. Naopak, verili v davani v desatku, ktere ospravedlnovali tim, ze kdyby je oni nedavali, z ceho by pak cirkev platila sve provozni naklady...
2) Myslim si, ze uz sama skutecnost, ze biskup nejake cirkve pise ci hovori o tom zda hrat ci nehrat karty a pexeso, ukazuje na podivnost/ sektarskost one organizace (bez ohledu na to, zda se od clenu skutecne ocekava bezvyhradna poslusnost ci zda je jim dovoleno vyjadrit k problematice vlastni nazor).
3) Vyjadreni stanoviska PREDSTAVITELE cirkve a stanoviska cirkve jako takove nejsou totoznou veci. Kdyz by se vyjadril jako biskup AC je to v pohode, on ale rekl - toto je nazor AC jako celku. Je stanovisko biskupa AC zavaznym pro cirkev ci ne? Navic, v tom clanku, ktery stanovisku AC predchazi, biskup uvadi, ze je proti tomu aby se cirve ucastnili politicke agitace, ale cim jinym je ono prohlaseni kdyz ne politickou agitaci??? |
]
|
|
Re: Letniční kult? II (Skóre: 1) Vložil: Sany v Čtvrtek, 22. červenec 2004 @ 12:34:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Já bych si také přál, aby tady byly v ČR ještě jiní letničtní než typu AC.
Ale nejsou, já o žadných nevím...
Ale nesouhlasím s výhradami ve II části.
Mám zkušenost z AC 2 roky a nyní zkušenost z ECM 2 roky.
Láska, příjetí pocit sounáležitosti to v ECM marně hledám.
Jakmile ovečky vycítí, že si jiný stahnou se opatrně do pozadí.
Dej nám svuj hlas jednou za rok na konferenci a nemusíš se o nic starat.
My tě ovšem budem informovat (možná) - stanovisko starších.
Přizpůsob se, drž pusu a krok.
Tato tradiční církev ve které jsem,
nesahá opravdovým letničním, nemyslím tím AC, ani po kolena.
Omluvte můj extrémní názor.
Měli bychom být jedno telo
http:casio.unas.czmp3jedno_je_telo.mp3
|
Re: Letniční kult? II (Skóre: 1) Vložil: realista v Pátek, 23. červenec 2004 @ 10:13:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem byl cca 7 let v Ac a měl jsem ten stejný pocit, který má Sany v ECM. Je to úplně jedno jak se denominace jmenuje - je to o lidech. Církev vytvářejí lidé a vnitřní prostředí církve, sboru ovlivňují taktéž. Můj dojem byl neptej se, nepolemizuj a dělej to co se ti říká. Nicméně v poslední době mám informace, že mnoho lidí ve věku kolem 30, začínají přemýšlet čemu věří a dochází k odmítaní spousty lidského učení v AC. Myslím si, že musí dojít k nějaké změně. Je na čase aby se mladší generace víc projevila, protože se nebojí změn a zároveň to nejsou náctiletí bez jakýchkoliv zkušeností. |
]
Re: Letniční kult? II (Skóre: 1) Vložil: Sany v Pátek, 23. červenec 2004 @ 19:34:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano realista to popisuje "reálně" je to vždycky o lidech.
Jenž co s tím chcete dělat ?
pesimista řekne - že se nedá dělat nic,
naivista - že se za to máme více modlit.
Já se ptám co by udělal Pán Ježíš ?
Jestli tohle není ten případ, že si máme z provázků splést bič a začít převracet stoly...
Sany |
]
|
|
Re: Letniční – sekta, církev nebo destruktivní kult? II (Skóre: 1) Vložil: tomas16 v Pondělí, 26. červenec 2004 @ 15:39:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | dostal jsem zajimavy vzkaz, cituji: "byl jsem v AC více než 15 let a nemyslím si, že to je sekta. Je tam mnoho věcí, které jsou od Pána. Tím, že to je episkopální monarchie, kde vládne bratr biskup naprosto bez omezení jsou v některých sborech některé nezdravé věci. Např. ti kdo odešli jinam jsou označováni za odpadlíky." |
|
|
|
|