Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 267, komentářů celkem: 429602, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Syntezator
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507098
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O potřebě víry, potřebě Boha
Vloženo Neděle, 01. srpen 2004 @ 08:12:43 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal dave

O potřebě víry, potřebě Boha Náboženská víra je člověku prospěšná. Nejen, že dává pocit ochrany, jistoty a smyslu života; nejen, že odlišuje každodenní od svátečního, pozemské od nebeského, časné od věčného. Dodává totiž vědomí, že člověka něco přesahuje, ba přesahuje absolutně, vyššího rozměru i člověku samému. Ostatně nejen jemu, nýbrž i všemu ostatnímu, čím je rovněž ochoten nechat se přesáhnout. Umění, láska k vědění, ochota k oběti či službě, to vše má vyšší hodnotu v kontextu víry; neboť to povznáší člověka nejen k sobě, nýbrž i směrem k Bohu.

V moderní Evropě je náboženství jaksi z módy, i když v různých končinách v různé míře. Já se teď ptám – proč vlastně jsme my Češi jeden z nejmíň náboženských národů v Evropě? Je za tím nějaké národní specifikum – pokud vůbec něco takového existuje? A pokud ano, proč se tolik liší poměry na Moravě od českých? Dotazů by mohlo být víc i odpovědí – například ta nejoblíbenější a nejalibističtější, že za všechno může bolševik. Ono to však bude složitější. O Češích přerůzných období se říkává, že jim jsou vyšší věci zpravidla lhostejné, popřípadě že se k nim rozhoupávají liknavě, zatímco ze všeho nejvíc si hledí svého žaludku. Ještě kolem roku 1400 se pohoršuje učený benediktin Jan z Holešova nad tím, jak je obecnému lidu křesťanská víra lhostejná a místo ní jak se daří pohanským pověrám. Ale zanedlouho přece přichází husitství s náboženským zanícením, někdy až ničivým, rozhodně však strhujícím s sebou nejširší vrstvy. Najednou jako by většina národa brala něco až příliš vážně. Česká reformace pak tvrdohlavě trvá na svém třeba proti celé Evropě; evropská reformace o sto let později vlastně přináší zadostiučinění, ne? Je potom s podivem, jak poměrně brzy a hlavně důkladně se většina národa po Bílé hoře nechá připravit o vyvzdorovanou náboženskou výlučnost. Pravda, země byla zpustošena a obyvatelstvo decimováno následky bělohorské katastrofy a třicetiletou válkou; potlačování nekatolictví je takřka do posledka násilné a kruté; ale toleranční patent přichází jen po půldruhém století a k protestantským církvím se hlásí jen zlomek národa, předtím z devadesáti procent nekatolického. Historik Josef Pekař k tomu připomíná, že masivní pokatoličtění po Bílé hoře přineslo jisté zpovrchnění víry. To by zčásti vysvětlilo, proč se národ s takovou vehemencí obrátil k programům jiným; napomáhal tomu i kontext evropského racionalismu, který pozice křesťanství rovněž zpochybňoval. Národní obrození postavilo na koturn ideál národa, vymezovaného příslušností k vlasti a k především jazyku. Vzhledem k tomu, že tu vlast obýval i kmen jazyka jiného, zakládalo komplikace; zároveň však to posilovalo emancipační motivy. Zajímavé je, že v tomto hnutí hráli důležitou roli vlastenečtí kněží. A opět jako by většina národa brala něco až příliš vážně – vzpomeňme jen, s jakou vervou rekonstruoval i „dekonstruoval“ svou minulost, viz třeba rukopisná falza, jejich inspirační sílu a naopak odpor, s jakým vlastenecké Čechy reagovaly na Masarykovu svatokrádež. To jistě neubírá na ceně kladům, které to neslo s sebou – ochotu přinášet oběti, ochotu se snažit, ochotu budovat; to vše nabírá nový elán v samostatném státě. Ale nápadné je, jak poměrně rychle je národní idea opuštěna, když dostává na frak. Děje se to ve třech stupních: 1938, 1948, 1968. Už v minulém století se však valná část národa ztotožnila s dalším programem – ideou sociální. Ona se vlastně s tou národní prolíná; chudoba nejenže se hodnotí stejně vysoko jako češství, dlouho se mezi ně i klade rovnítko. Revoluce 1848 byla jak národní, tak sociální. Nakolik se jazykové vlastenectví prolínalo se sociálním, ukazují i drobnosti: dělnický svátek nenazýváme jako ostatní prvním květnem, nýbrž – v duchu národního básníka – prvním májem; a symbolická barva socialismu není u nás červená, nýbrž poetičtěji rudá. Opět jako bychom něco přeháněli. Poslední vzepětí přišlo v osmašedesátém, kdy dost značná část národa byla ochotna přijmout ideu demokratizace čili polidštění socialismu a zachránit ho tak pro svět. Když zástupy mladých i starých v srpnu přesvědčovaly ruské vojáky, že u nás žádná kontrarevoluce není a že jsou pro socialismus, mnozí z nich tomu snad věřili. Ostatně ta civilizovanější část Evropy je v tom zase podporovala – idea socialismu nebyla zdaleka tolik zprofanovaná jako dvacet let později; jenže to proti následnému marasmu takzvané normalizace pranic nepomohlo. Tím, že se člověk nechal obrat o Boha, se nijak neosvobodil – nanejvýš od odpovědnosti; sebe tím leda umenšil. Když ho pak osud připravil i o světské ideály, zůstaly mu jen ty peníze až na prvním místě – a božstva mediálního, sportovního a politického nebe. Já vím, že víra v Boha, jak se jí dříve rozumělo, se lidem sotva vrátí – člověk se nerad vrací k tomu, od čeho se odvrátil. Zvlášť když se pod tímto pojmem obecně rozumí jen pouhé přesvědčení o boží existenci, což je něco docela jiného. Ale i když si netroufáme začít v něj znova věřit, zkusme se z něj – třeba zrovna v čase Velikonoc – alespoň radovat. Jan Horálek st.


"O potřebě víry, potřebě Boha" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy