Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469229
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Rodina v 21. století: krize nebo výzva?
Vloženo Pondělí, 01. listopad 2004 @ 14:29:18 CET Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

O rodině, manželství a partnerském soužití se zase mluví. Mediálně „nejvděčnější“ jsou informace demografů o postupném vymírání Čechů a Češek vlivem katastrofálně nízké porodnosti – čísla pohybující se někde okolo 1,1 dítěte na jedno manželství jsou alarmující. Téma rodiny do veřejného prostoru pravi­delně vnáší především jedna z par­lamentních stran a po dlouhá léta tuto problematiku považuje za téměř prioritní. O manželství a partnerství se také – asi nejvášnivěji – diskutu­je v souvislosti s návrhem zákona o registrovaném partnerství osob stejného pohlaví Církve, zejména ty nekatolické, zdá se, mlčky vyčkávají. Některé možná nevědí, co do tohoto rozhovoru vlastně přinést. Jiné snad zvažují, zda vůbec mají něco říkat, zda by nebylo lépe nevměšovat se do této oblasti a nechat mluvit sociolo­gy a psychology.

Mezi těmi, kdo se v otázkách rodiny a manželství angažují, panuje shoda i neshoda. Shoda v tom, že sou­žití dětí, žen a mužů v Česku a v celé Evropě se na pra­hu 21. století ocitlo na křižovatce; možná v krizi, možná v přerodu, a že by se s tím mělo něco dělat. Neshoda pak v tom, co dělat a jak vůbec rodinu definovat.

V církvi zatím mnohde převládá názor, že věc je vlastně jasná. Rodinu tvoří muž, žena a dvě, nanejvýš tak čtyři nebo pět dětí. Automaticky se předpokládá, že tento model je pevně zakotvený už v Písmu a po staletí osvědčený v křesťanství, v evangelické tradici pak počínaje pověstným man­želstvím Martina Luthera a Kateřiny von Bora. Před­pokládá se, že tak nějak to je a má být i v jednotlivých farních sborech. „Ať každý má svou ženu a každá svého muže“, píše sám apoštol Pavel. Předpokládá se, že opravdový křesťan zcela samozřejmě zastává kon­zervativní stanoviska a nedůvěřivě hledí na vše, co se vymyká zkušenosti pradědů a prababiček (rozvod, interrupce, rovnoprávnost, žehnání gayům a lesbám, atd., atd.!).

Bible zná více modelů rodiny A přesto věc tak jasná není. Ani z úzce křesťanského hlediska ne. Stačí letmo nahlédnout do Starého záko­na. Ne že bych teď chtěl propagovat mnohoženství ve smyslu Jákobově, nebo soužití dvou žen ve smyslu Noemi a Rut, nebo se zasazovat za obnovení tzv. „levirátního práva“, tj. povinnosti švagra vzít si svou švagrovou v případě jejího ovdovění. Jisté je, že rodin­né soužití ve starém Izraeli nebylo až tak stejné jako to naše. Ani Nový zákon kritéria svrchu uvedených tradi­cionalistů dvakrát nesplňuje. Hned na začátku, v Ma­toušově evangeliu, k našemu překvapení čteme příběh narození Spasitele, který nabízí možná málo vánoční úvahu o tom, že Ježíš se narodil nejen chudým, ale i též nesezdaným (!) rodičům. „Josef byl spravedlivý a nechtěl ji (Marii) vystavit hanbě; proto se rozhodl pro­pustit ji potají“. Tomuto málo uhla­zenému vyprávění navíc předchází Ježíšův rodokmen, který do řady jmen mužských zařazuje čtyři jména ženská: Támar, Rachab, Rút a „žena Urijášova“, tj. Bat-šeba. Co žena, to originál: ženy „statečné“, ale rozhod­ně ne v tom smyslu, jak ho známe z Přísloví 31 – tyto ženy rozhodně ne­jsou vzory usedlých mravností. Ježíš sám nahlíží na rodinu dost kriticky: na jedné straně sice brání rozvodům, na straně druhé však manželství a rodi­nu nepovažuje za tu nejdůležitější hodnotu, takže ten, kdo se neumí zříci vlastní rodiny, nemůže být jeho učedníkem. O tom, jak žila Maria Magdalská, výrazná Ježíšova učednice, nevíme mnoho: Písma o jejím pří­padném manželském životě mlčí, naznačují jen jistá podezření. A nakonec i Pavel, na kterého se rádi od­volávají zastánci evangelikálních rodinných modelů, se sám navzdory dobovým konvencím neoženil a své rady ženit se a vdávat považoval za ústupky. Také o prvních křesťanech mnoho nevíme. Byli to synové a dcery své doby, zejména v řecké a římské oblasti. Konaly se v prvních sborech vůbec svatební obřady? Jak se vypo­řádávali zámožní patriciové se svými konkubínami a s nemanželskými dět­mi? Něco prozradí čtivá autobiografie Aurelia Augustina, biskupa v Hippo; otázkou zůstává, do jaké míry je jeho názor a jeho radikální způsob řešení vlastního nemanželského vztahu, tj. rozchod a život v celibátu, reprezentativní. Ostatně život v celibátu není tak jednoznačně od­souzeníhodný, jak se, leckdy dost poklesle, mívá za to. Ideál života mimo rodinu má svou oporu v epištolách a je dodnes uznávanou životní formou nejen v kato­lictví, ale také v pravoslaví; po dlouhá desetiletí se neženili ani kněží staré Jednoty. Zesměšňovat celibát znamená vysmívat se tak významným lidem, jakými byl Jeroným, Augustin, Tomáš Akvinský, Jan Rokyca­na nebo Hildegarda z Bingen.

Křesťanství otevírá svou novou kapitolu Do 21. století jsme v euroamerickém prostoru nevstou­pili s něčím až tak křiklavě novým: už na začátku sto­letí předešlého bylo v proudu hnutí za práva žen, gayů a lesbiček, rozvod nebyl považován za smrtelný hřích a muži se v manželství přestávali chovat nadřazeně. Rozdíl je jen v tom, že dnes se to, o čem se tehdy uvažovalo, do jisté míry mění ve skutečnost. Chvíle pro předčasné jásání však jistě nenastává: slavení bohoslužby v kostele, kam děti zabloudí jen zřídka, a pohled na novou sídlištní hospodu vzniklou přebu­dováním bývalé mateřské školky, je tristní kombinace. Do mysli se vkrádá nepříjemná myšlenka: je snad naše evropská – křesťanská – civilizace prostě odsouzena k pozvolnému vymírání? Co s tím? Možnosti jsou v podstatě dvě. Tou první je po­kusit se renovovat starší, tradiční rodinný model navazující na protestantskou etiku 19. století, který předpokládá dominantního manžela a podřízenou manželku – matku. Nechci zesměšňovat – v agrární Evropě po dlouhá staletí asi nebyla jiná možnost. Tento model, přes všechny právem kritizované ex­cesy, dobře fungoval a sloužil. Jeho výhodou jsou pevné řády, které dětem dávají pocit bezpečí, neso­becká výchova vícedětných rodin, bezproblémové zaopatřování zestárlých rodičů, úcta k autoritám včetně autority Boží, atp. Některé dnešní vlivné skupiny chtějí tento model – po nezbytné moder­nizaci – adaptovat na dnešní situaci. Chtějí mladým párům nabízet snadno dosažitelné byty, vyplácet štědré porodné a mateřskou. Za úvahu stojí snaha prosadit zákon usnadňující návrat žen – matek do zaměstnání. Problémem je, že tento model, zdá se, už neodpovídá změněné tváři světa. Dotační politika nedosahuje cílů, které si vytkla, porodnost nestoupá nijak výrazně ani v prosociálním Švédsku. Co je však horší: církve, které „biblicistně“ prosazují jedno­strannou podporu „klasických“ rodin, se dostávají do těžko řešitelných pastoračních obtíží: co si počít se stoupajícím počtem členů sborů, kteří žijí osamoce­ně? Co s těmi, kdo žijí v nemanželských svazcích? Co s těmi, kdo jsou rozvedení nebo dokonce homosexu­ální? Mají faráři, presbyteři a pastorační pracovníci těmto lidem dávat najevo, že žijí méně hodnotným způsobem života? Druhou možností je otevřít se výzvě doby a vzít vážně to, co se okolo církve děje. Dnešní člověk není méně mravný než ten před sto lety – je však jiný. Postmoderní pluralita forem nemusí být hrobem církve. Církev ostatně nevznikla v monolitně uza­vřené, nýbrž pestrobarevně rozrůzněné helénistické době. Mnohé z toho, čeho se děsíme, bylo apoštolům důvěrně známé. Křesťanství v naší době nekončí, nýbrž otevírá svou novou kapitolu. Není jisté, který z rodinných modelů přežije a který se osvědčí. Snad to bude – v nějaké nové podobě – pořád to staré dobré manželství. Snad bude ve svých typických znacích – v trvalé lásce, věrnosti a odpovědnosti – příkla­dem pro jiné druhy soužití; jistě však jimi nebude ohroženo. Pastorační ohleduplnost vůči „singles“, osamělým, rozvedeným, v nemanželských vztazích žijícím, je nezbytná. Tyto a další formy soužití nejsou méněcenné. Pro mnohé z našich sester a bratří jsou jediným možným způsobem živobytí, v níž chtějí dávat a přijímat lásku a v níž chtějí žít svůj život víry. Věrohodnost křesťanství se osvědčí také v tom, zda církev a její pracovníci dokáží i v tak pozměněné situaci odvážně a bez předsudků stát na straně věrnosti,
oddanosti a vzájemné úcty těch, kdo spolu žijí pod jednou střechou.

Marek Pompe Lukášek
autor je farářem ČCE v České Lípě Český bratr 12/2004


"Rodina v 21. století: krize nebo výzva?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy