Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 165, komentářů celkem: 429691, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 548 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
martino
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116577101
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nové paradigma světa – Jednota
Vloženo Neděle, 28. listopad 2004 @ 21:12:35 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal call

Nové paradigma světa – Jednota Kázání na text J 17:20-26 Milí přátelé, bratři a sestry v Kristu, text evangelisty Jana, který pro tuto adventní nedělní bohoslužbu vybrala Česká biskupská konference a Ekumenická rada církví, je modlitbou. Dobové pozadí textu je toto: Ježíš ve své poslední, dlouhé řeči v kruhu učedníků rekapituluje tři uplynulá léta svého života. Pašijový týden tehdy již začal a v den našeho příběhu se žáci sešli se svým rabbim, se svým mistrem k sederové večeři. Sedí společně kolem kulatého stolu ve večeřadle a Ježíš je znovu a znovu naléhavým hlasem posiluje ve víře. Odkazuje na Písmo a vztahuje slova proroků a žalmisty na sebe, připomíná jim skutky lásky a milosrdenství, které udělala a kterým byli svědky, modlí se za ně. Nezbývá mu mnoho času. Již zítra ho přijdou zatknout. Hodina odchodu z tohoto světa se přiblížila a učedníci jsou rozpačití.

Ježíš se modlí a jeho přímluvná modlitba za učedníky míří dál než je onen uzavřený počet stolovníků, posmutnělých kvůli slovům svého mistra: „Neprosím jen za ně, ale i za ty, kteří skrze jejich slovo ve mne uvěří,“ říká, „aby všichni byli jedno, jako ty Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil, že ty jsi mně poslal.“ Jednota v dnešní moderní společnosti Slovo „jedno“, „jednota“ se v přečteném oddílu opakuje celkem čtyřikrát a vedle dalších slov – „láska“ a „poznání“, se stává tím hlavním motivem v tomto oddílu závěrečné Ježíšovy modlitby. Jednota je hodnota, na které Ježíšovi mimořádně záleží. Mluví o jednotě víry a vyznání, že Ježíš je Bohem poslaný Mesiáš, který přišel na scénu tohoto světa, aby smířil člověka s Bohem. Není to troufalost mluvit o jednotě právě v naší době a naší epoše, jejímž znamením je rozdělení církve, individualizace, separace a soustředěnost na detail? Národy a velmoci se rozpadají jak nesoudržné nádoby a s nimi pakty, svazy a družstva. Trend „individualizace“ a „zdetailování“, který je rysem dnešní moderní vědy, pronikl i do sociálně-politické sféry života společnosti. Věda se už nesoustřeďuje na celek ale právě naopak – na detail, aby ho prozkoumala odděleně. Trend separace se neméně tragicky objevuje i v životě privátním a soukromém. Rozpadají se manželství vinou nejednoty a individualizace obou partnerů. Ježíš mluví o jednotě víry a vyznání v jeho poslání, v jeho mesiášství, v jeho vykupitelské úloze. Čtyřikrát po sobě opakuje tuto prosbu, jako kdyby předjímal budoucí rozdělení kruhu svých žáků z doby jeho a z doby pozdější. Rozdělení začíná opravdu velice brzy. A to přímo v jádru křesťanského společenství: nejdříve mezi Ježíšovými učedníky, pak ve sborech, které založil apoštol Pavel, a od století čtvrtého znovu a znovu se od těla jedné obecné církve oddělují sídelní církve biskupství a sbory na Středním východě. A dělení neustává. V 11. stol. se odděluje církev východní byzantská, v 16. stolu vznikají církve evangelické, a od nich se opět dělí a štěpí nové a nové křesťanské církve. Každá z nich si chce podržet svůj svéráz, teologické důrazy a charisma. Jednota církve je jednotou Otce a Syna Ježíšova modlitba za učedníky jeho učedníků – kterými jsme právě my – vyslovuje prosbu, aby byly uvedeni v dokonalost jednoty. Aby byli jedno jako Bůh je v Ježíši a Ježíš v Bohu. Tento vztah vzájemnosti a jednoty nám Ježíš ve své modlitbě staví před oči. To je ona dokonalá jednota, kterou Ježíš uvádí. A právě takováto jednota, která by byla těsná jako je vztah Ježíše a Boha, kterou ve víře přijímáme jako identickou, mezi křesťanskými církvemi není. Jistě, jsme za jedno ve vyznání, že Ježíš je zmrtvýchvstalý Pán. Nejsme však za jedno ve způsobu a cestách tohoto vyznání. Dnešní ekumenické setkání je bohoslužba slova. Její liturgie není ani specificky římskokatolická, neboť se nevysluhuje eucharistie, a není ani specificky evangelická, neboť její bohoslužebný pořad se liší. Je kompromisem mezi oběma liturgiemi a oběma cestami, které vedou k Bohu. Je řešením, které bere ohled na obě dvě strany. Ale není jednotou. Je umělým kompromisem, aby se setkání křesťanských církví mohlo vůbec uskutečnit. Tato bohoslužba je ekumenická. Vzniklá z dobré vůle zástupců křesťanských církví, je doporučena „shora“ – papežem, kardinálem, biskupem. Jenže ekumena není a nesmí být závislá jen a pouze na doporučení biskupů. Ježíš je pánem církve. Biskup jen jeho služebník. A Ježíš se modlí, aby byli jedno, a opakuje svá slova čtyřikrát. Jednota mysli a srdce, jednota víry a vyznání. Jak? Cesta k jednotě není výprodej stříbra, není úhyb z tradice, zvyků, řádů a pořadů. Cestu k jednotě – pro začátek – spatřuji v respektu k odlišnostem. Cestu k jednotě dále spatřuji ve společných aktivitách. A cestu k jednotě spatřuji v pozvání ke sdílení – společných biblických v evangelických kostelích a modlitebnách a společné eucharistie v římskokatolických chrámech, ke které bude umožněn přístup i evangelickým věřícím. Řecké slovo oikumené znamená obydlený svět či lidstvo. Tedy v jistém smyslu svět již ekumenizovaný – obydlený i bez našich bohoslužeb. Je plný lidí různé pleti a různých jazyků, tradic, zvyků a náboženství. Polovina tohoto světa jsou křesťané. Nicméně nejednotní. Neklaďme si neřešitelné úlohy. Nechtějme jej sjednotit celý. Pokusme se nicméně, znovu a opět, o jednotu té křesťanské půlky světa. Jednota je směr, je ukazatel, je paradigma. Ježíš nám dává dva nástroje na cestu – lásku a poznání. Naslouchejme jeho výzvám a osvojujme si je coby přikázání. Miluj a poznávej! To jsou dva klíče, doporučené a spolehlivé. Miluj a poznávej! – to jsou dvě cesty k ozdravení vztahů, které nám rabbi Ježíš, kterého ve víře přijímáme a vyznáváme coby vzkříšeného Pána, zanechal za dědictví. Amen. Jaroslav Sýkora


"Nové paradigma světa – Jednota" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nové paradigma světa – Jednota (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 28. listopad 2004 @ 21:41:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Uznávám pouze jeden druh jednoty: když ostatní budou chtít to, co chci já, uznají, že jsem nevolený vyvolený naddenominační apoštol a budou mne následovat, pak jsem všema deseti pro jednotu! Pokud to někteří vidí jinak, pak jsou to separatisti, kteří rozbíjejí jednotu, pro kterou já horuji všema deseti. Takováto neochota k jednotě, resp. hraní si na vlastním písečku mne pak bolí a zraňuje a stydím se za naše rozdělení před světem... s takovou pak probuzení nepříjde!



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy