Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jitka.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16272, komentáře < 7 dní: 687, komentářů celkem: 404382, adminů: 60, uživatelů: 5118  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 208 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

gregorios777
Willy
Myslivec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110246196
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli
Vloženo Sobota, 30. duben 2005 @ 13:51:41 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels

Vážení bratři a sestry, tato úvaha se pokusí jakýmsi komplexním pohledem obsáhnout problém s rozpory ve svatých textech Bible. A také nabídne určité řešení těchto rozporů. Jako průvodní text si přečtěme společně první větu Bible: „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi“.

Proč jsem si vybral ke svému zamyšlení zrovna tento biblický text? Protože tato část Božího slova, i když to tak nevypadá, nám může něco napovědět o Pánu Ježíši Kristu. Samozřejmě se neobejdeme bez originálního textu. Nebudu vás, vážení čtenáři, příliš zatěžovat hebrejštinou, ale pro tuto úvahu bude nezbytná.

Pod naším „mikroskopem“ se ocitně první slovo celé Bible – „Na počátku“. V samotném původním jazyce Bible, což je hebrejština, je to jediné slovo – בראשׁית [Berešít]. Překládá se už zmíněným českým překladem: „Na počátku“. Ale tady to první slovo Bible se může přeložit také jinak. Protože prefix ב znamená nejen v, ale také – „do, na, skrze, mezi, podle, prostřednictvím, uvnitř“. Z toho důvodu se může slovo בראשׁית [Berešít] přeložit: „Skrze počátek, prostřednictím počátku, počátkem atd…“

Tady tato „exkurse“ je nezbytná k dalšímu vysvětlování. Jak ale dám do vzájemné souvislosti tento biblický text a našeho Pána a Spasitele Ježíše? Důležité jsou dva texty: Koloským 1:16-18 „neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi - svět viditelný i neviditelný; jak nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti - a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho. On předchází všechno, všechno v něm spočívá, on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých - takže je to on, jenž má prvenství ve všem.“ A Zjevení 3:14 „Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího…“

Tyto dva texty z Nového zákona nám přinášejí poselství o tom, že Ježíš je počátek! Možná vám to, bratři a sestry, už pomalu začíná docházet. Náš Pán Ježíš je Onen počátek z Gn 1:1! Jak mohl apoštol Pavel přijít na všechna tvrzení o tom, že v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi? Právě na základě první věty Bible! „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.“ Ale zcela „legální“ překlad Bible je také – „Prostřednictvím počátku stvořil Bůh nebe a zemi.“ Ježíš je tím počátkem, ve kterém bylo všechno stvořeno. Už tady to samotné poznání je jistě objevné. Ale nezůstaneme jenom u této myšlenky.

Pokud platí, že Pán Ježíš je počátek, neprotiřečí si toto tvrzení s jinou částí Božího slova? Jedná se mi o jiný velice známý biblický text: Jan 1:1 „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh.“ V tomto evangeliu je látka z Gn 1:1 zpracována jinak. V Janově evangeliu je počátek brán jako časové kriterium. O Pánu Ježíši se dozvídáme jako o Slově Božím.

Neprotiřečí si tyto dva texty ve svých výpovědích o Ježíši Kristu? Neprotiřečí si svatopisec Pavel se svatopiscem Janem? Odpověď na tyto otázky pomohou možná rozřešit i jiné rozpory svatých textů Bible. Domnívám se osobně, že Jan v době sepsání tohoto evangelia neměl to poznání, že Ježíš je počátek z biblické knihy Genesis. Naproti tomu apoštol Pavel už tady to poznání má. Z toho důvodu Jan zpracovává úvodní větu Bible jinak, než tomu činí apoštol Pavel.

Domnívám se, že tak tomu je i s jinými částmi svatých textů. Zvláště pokud se týkají Ježíše Krista. Tady tato myšlenka ale vyžaduje jiný přístup, než se učí na teologických školách. Protože já skutečně věřím, že evangelium podle Jana napsal Jan. List Koloským napsal Pavel. Rozdíl v dataci, v sepsání těchto částí Božího slova vede k rozdílnému rozpoznání božího syna Ježíše.

Možná je i přínosné to, co jsem právě napsal. Protože pokud by celá Bible byla sepsána až po roce 100 A.D. nebo i později, proč by byly rozpory mezi těmito částmi Bible? Poněvadž nauka o Ježíši Kristu už musela mít ucelenou podobu! Pokud sepisovali Bibli žáci, či následovníci prvních svědků Krista, museli do biblických výpovědí zohlednit to, k čemu došli. Proto by byly jakékoliv rozpory minimální. Alespoň to je můj názor. A různé rozpory tedy nejsou rozpory v pravém slova smyslu. Pouze větší, nebo menší poznání charakteru Ježíše Krista.

Tato úvaha možná dokáže dát odpovědi na otázky proč jsou v Bibli rozpory. Je to dáno tím, že Boží zjevení o Bohu samotném, je sice odhaleno v plné šíři. Ale je tak odhaleno jenom nám, kteří máme k dispozici všechny texty svaté Bible. Svatopisci zvěstovali jenom to, co jim bylo zjeveno. Rozdíly jsou dány postupným odhalováním, zjevováním tajemství Božího majestátu.

Karel Sýkora


"O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Sobota, 30. duben 2005 @ 21:25:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je nutno připomenout, že "Boží zjevení o Bohu samotném" není "v plné šíři" odhaleno těm, kteří "mají k dispozici všechny texty svaté Bible", ale těm, kterým to zjevil Bůh.



Re: O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 22:34:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě, působí Duch svatý odhalování biblických textů, Duch svatý otvírá písma.

Karels



Re: O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 01. květen 2005 @ 16:48:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem se dozvěděl, že jakýsi žid, který uvěřil v Pána Ježíše a překládal tu úvodní část Jana 1:1 jako "přede vším"

Karels




Re: O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 02. květen 2005 @ 18:54:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já myslím, že ten výklad s tím o Ježíši jako o Počátku má ještě minimálně jeden pozitivní dopad.

List Zjevení říká: „Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího…“(3:14)

Někdo by mohl na základě tohoto verše tvrdit (možná i dalších), že je Ježíš stvořený. Bible nám nikde neříká, jak vznikl počátek, jak charakterizovat počátek, snad by pomohly nějaké filologické rozbory. Ale nemůžu z Bible vyčíst víc než tam je.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy