 |
Právě je 54 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: martino Frantisek100 Willy
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 113025790 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Kontrasty: O Duchu svatém
Vloženo Středa, 11. květen 2005 @ 11:29:56 CEST Vložil: karels |
Posílám vám bratři a sestry materiál, který mně přišel včera. Je to výběr z pohledů bratří na Ducha svatého. Jsou to nertodoxní pohledy, které přesto stojí za shlédnutí.
Otázka
Ducha
Walter Kasper: Dogma pod
Božím slovem
„Příští
Ducha a příští Kristovo je pro apoštola Jana prakticky totéž, neboť v parakletovi
přichází Ježíš sám. Vyvýšený a oslavený Kristus je PNEUMA a LOGOS Písem. Boží
plán spásy nás tedy vede „od Pána jako těla k Pánu jako pneumatu“.
„Těžkosti, které se objevují, pramení z nepřítomnosti rozvinuté teologie o Duchu
svatém v západní teologii. Správná teologie by měla ukázat Ducha jako Ducha
Kristova – Gal.4,6; Fil.1,19; I.Petr.1,11 – jako způsob existence a vyzařující
moc Pána v církvi a v křesťanech – II.Kor.3,17.“
Watchman Nee: „Jestliže před vstupem někoho do sboru vymáháme od něho něco
jiného než to, že ho Pán přijal, pak jsme sektou.“
(normální život církve)
Duch svatý je Duch Otce i
Syna. (D.p.2/1988) Duch vzkříšeného Krista. (Kueng, Křes.revue 6/1982)
„Duch
je moc Božího života, která byla činně přítomná v Ježíšovi samém a on ji
prostřednictvím svého života, smrti a vzkříšení dává svým učedníkům. Duch svatý
je Duchem Kristovým a v Duchu je sám Kristus přítomen svému lidu.“
(Křes.revue 1/89, Alasda.Heron)
„Duch
svatý je ten, který působí, že Kristus, který odešel, NYNÍ a NAVŽDY PŘICHÁZÍ
NOVÝM ZPŮSOBEM“.
(Benda, D.p.12/1988)
W.Panenberg:
Glaube und Wirklichkeit, 1975 – „Starý zákon úzce spojoval Božího ducha s větrem
a bouří. Tak se začíná zpráva o stvoření tím, že Boží duch uvedl do pohybu vody
praoceánu. Ezechiel viděl Boha jako Sturmwind (37.kap.).“
V Novém
zákoně patří Duch k úzkému spojení se zmrtvýchvstalým Kristem a přítomnost Ducha
nemá být izolována od Krista.
„odem“ se vrací k Bohu
(Kaz.12,7)
„Nicejsko-cařihradské“
vyznání říká, že Duch svatý vychází jen od Otce. Z toho plyne, že principem
božství není celá trojice, nýbrž jen sám Otec.“ Augustin vnáší dodatek, že Duch
vychází také od Syna. (Teologická revue CČSH 7-8/1985)
V Pastýři Hermově
je Kristus podřízen Otci, jakkoli má před
stvořením přednost. Logos je s Duchem postaven na jednu rovinu: Praexistentního
Ducha svatého, který stvořil stvoření, Bůh nechal sestoupit do těla jež vyvolil.
I Kalvín měl k trojiční tradici rezervované stanovisko. Niceum není psáno
v biblických pojmech, nýbrž v řeckých pojmech filosofických.
Tertullián
byl prohlášen církví
v roce 195 za heretika. Bible trinitární
nauku neobsahuje. Chybným pojetím trojiční nauky přispěla křesťanská teologie ke
vzniku ateismu! Podle Nového zákona je Duch svatý Bůh sám, totožný s Duchem
Kristovým.
V trinitologii existuje
tradicí nám předaný pojmový zmatek.
(Trtík,Trojiční
teologie,1984)
Karel Sýkora
|
Re: O Duchu svatém (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 11. květen 2005 @ 11:38:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak co bratře pastýři,
ještě si myslíš, že jsem se svým názorem osamocený? A že svádím upřímně hledající na scestí? Pokud je svádím já, tito výše jmenování, už ty "upřímně hledající" sváděli dávno přede mnou!
S pozdravem Karel Sýkora
|
|
|
Re: O Duchu svatém (Skóre: 1) Vložil: Kuato v Pátek, 13. květen 2005 @ 10:50:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vážení přátelé.
Dostane-li se mi před oči podobný článek jako je tento, vždy mě přepadá tísnivý pocit za vás všechny, kteří jste nuceni nosit takovéto naukové břemeno, ve kterém se dá těžko orientovat a které namísto radosti ze zkoumání Písem přináší spíše filosofické uspokojení nebo tíživou řadu nejasností. Přitom se z Bible můžete dočíst, že je to Duch Boží, který otevírá srdce, mysl a oči a který dává porozumět tomu, co nám Bůh chce sdělit. Kdo je veden Duchem Božím, nepotřebuje přeci více než Písmo svaté.
Nastíním Vám svůj pohled na Ducha svatého:
Na počátku své nám známé činnosti vytvořil Bůh prostor nazvaný nebe a prostor nazvaný země. Nebe vytvořil pro život duchů a zemi pro život lidí. Jako prvního živého tvora vytvořil Bůh ducha zvaného Slovo do prostoru nebe. Tento Duch je věrným obrazem Božím - kromě omezení života v prostoru a času, protože má svůj počátek. Vše ostatní Bůh vytvořil skrze tohoto svého jediného narozeného Syna. Domnívám se, že to vše ostatní vytvořil vlastně Syn podle návodu Otce. Mohli bychom tedy Syna nazývat Bohem prostoru a času. Bůh dal zřejmě Synovi veškerou moc k uspořádání všech věcí na nebi i na zemi. Jako první byla Bohem vytvořena organizace Duchů. Pomocí Duchů pak Bůh skrze Syna vytvořil vše na zemi včetně člověka.
Když potom přišel Satan s touhou po bohorovnosti, přestal nastavovat své srdce světlu od Boha, jímž je láska. Vstoupil do tmy vlastní představy o spravedlnosti a svedl na svoji stranu část andělů. Společně pak tvoří množinu andělů, kterou můžeme nazvat zlá nebesa.
Ostatní andělé, kteří se Bohu nezpronevěřili a věrně mu slouží, tvoří množinu svatých (tj. čistých) duchů = Duch svatý. To jsou ti andělé, které přislíbil poslat Ježíš Kristus jako pomocníky všem, kteří ho chtějí následovat. Tito andělé pak působí na srdce člověka, toužícího po uzdravení, aby ho přetvořili do podoby Boží. (Samozřejmě jde o uzdravení i podobu duchovní.)
|
|
|
|
|