Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 162, komentářů celkem: 429703, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 522 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116599440
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Letnice a příchod Ducha svatého
Vloženo Pátek, 13. květen 2005 @ 04:28:02 CEST Vložil: Karels

Zamyšlení Karels poslal:

Připomněli jsme si nedávno velikonoce. Zanedlouho se budou slavit letnice. Zamyšlení samotné je věnované letnicím a vylití Ducha svatého. „Hle, sesílám na vás, co slíbil můj Otec“ – Těmito slovy Pán Ježíš uzavírá svoji řeč k učedníkům v evangeliu Podle Lukáše v 24. kapitole. Jak tady tu řeč Ježíše pochopit?

Samotná řeč, „Hle, sesílám“ tak jak je zaznamenaná v řečtině v Luk 24:49, je – και ιδου εγω αποστελλω „kaj idů egó apostelló“. Tady tohle celé spojení je v LXX (Septuaginta) pouze na dvou místech – v Ex 23:20 a v Mal 3:22. Hebrejsky v Hebraice na těchto dvou místech to je – הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach hle, já posílám. Je to až příliš lákavé, ale já se domnívám, že i v Novém zákoně v Luk 24:49 takto můžeme zrekonstruovat tuto formulaci z řeckého znění και ιδου εγω αποστελλω kaj idů egó apostelló zpět k hebrejskému znění na הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach.

Ale jsou tu i jistá „úskalí“ takovéhoto postupu. V Luk 24:49 je ono řecké idů hle uvedeno v hranaté závorce, což znamená, že není zcela podporováno základními řeckými rukopisy. A je otázka, zda by hebrejština v pozadí tohoto úseku biblického textu nemusela být zrekonstruována jinak. A jsou tady jiné možnosti přeložit to zpět do hebrejštiny? Úplně stejný význam, ale jinak řečeno by to mohlo být například הנני שׁלח hinnení šóleach. V tomto případě se ono hebrejské já אנכי anóchí naváže jako zájmenný sufix na הנה hinné, z čehož vznikne הנני hinnení hle, já. Významově se tato možnost nijak neliší, překládá se stejně. Přesto se domnívám, protože máme k dispozici jenom řecký originál Nového zákona, že na tom místě podle Lukášova evangelia ten text και ιδου εγω αποστελλω kaj idů egó apostelló, můžeme zpětně zrekonstruovat jako הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach.

Ale proč se chci dopátrat původního znění toho biblických textů a jaký je potom způsob výkladu? Už pro mimořádnost události, o které Pán Ježíš mluvil, to stojí za naše úsilí, abychom věděli, jak tuto část Božího slova chápat. Způsob výkladu mohu objasnit. Pokud vím, že je něco vyřčeno několikrát, pomůže mi to pochopit to konkrétní Boží slovo na základě právě těch zbývajících míst. Mám-li „podezření“, že v Luk 24:49 je také הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach hle, já posílám podobně jako to pravil Pán Bůh ve Starém zákoně, potom nám pomůže k pochopení onoho místa v evangeliu podle Lukáše, ta další místa výskytu הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach hle, já posílám v knize Exodu a v knize proroka Malachiáše. Zvláště pak הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach v Ex 23:20. Abych ještě více objasnil způsob výkladu. Jak náš Pán Ježíš mluví o Duchu svatém, o jeho vylití, o naplnění zaslíbení, tak to nám nejlépe ozřejmí podobná situace o vedení Božího lidu oblakovým sloupem pouští až do zaslíbené země. Jak jsem na to přišel? Právě na základě stejné gramatiky. Na základě totožné formulace - הנה אנכי שׁלח hinné anóchí šóleach.

K tomu třetímu výskytu tady toho Božího slova v knize proroka Malachiáše (Mal 3:22) mohu jenom dodat to, že se dostalo mimořádné pocty proroku Eliášovi. Vždyť jeho povolání do služby je formulováno stejně, jako povolání anděla Hospodinova, či Ducha svatého. Ale pro dnešní úvahu se chci spíše zaměřit na událost putování Izraele pod vedením anděla Hospodinova, tedy oblakového sloupu a na podobné putování učedníků Ježíše Krista pod vedením Ducha svatého.

Nemyslím si, že jsem nějakým novým objevitelem tady těchto myšlenek. Nicméně, podobným zdůvodněním, které činím se tady to Boží slovo může ještě více dostat „pod kůži“. Jak jsem už předeslal, postup nebo způsob výkladu je v tomto případě jednoduchý. Snažíme se pochopit jednu událost, což je seslání Ducha svatého a vedení Duchem svatým, na základě jiné události, tj. povolání průvodce pro Izrael, což je anděl Hospodinův a vedení s pomocí tohoto průvodce. Pro nás samotné, pro ty, kteří patříme Pánu Ježíši, kterému sloužíme dnem i nocí, bude důležité porozumět, co je to vedení Duchem svatým. Já sám pocházím z letničního sboru, kde je důraz na vedení Duchem svatým a na duchovní dary více než zřejmý, je to součástí naší letniční tradice v křesťanství.

Pán Ježíš předpokládá, že budeme znát celé Boží slovo. Proto jeho řeč o seslání Ducha svatého a vedení Duchem svatým, můžeme pochopit nejlépe právě ze SZ z knihy Exodus. V kapitole 23:20 knihy Exodus Pán Bůh řekl toto: „Hle, posílám před tebou posla, aby tě opatroval na cestě a aby tě uvedl na místo, které jsem připravil.“ Pán Bůh posílá svého posla, aby doprovázel Izrael na jeho cestě do zaslíbené země. Anděl Hospodinův má opatrovat Boží lid na jeho cestě a doprovodit jej až do zaslíbené země. Všimněte si, že tento Anděl byl darován celému Izraeli. Ne jednotlivcům, ne skupinám, ale byl dán jako posel celému věřícímu Izraeli.

A jak je to s námi věřícími lidmi v době milosti, v době platnosti Nové smlouvy? Přečteme si to, co o Duchu svatém řekl náš Pán Ježíš Kristus na závěr své pozemské služby (Luk 24:49): „Hle, sesílám na vás, co slíbil můj Otec; zůstaňte ve městě, dokud nebudete vyzbrojeni mocí z výsosti.“ A jako bychom mohli dodat k tomu, co řekl Pán Ježíš podle ev. Lukášova, právě v souvislosti s naším textem z knihy Exodu. Duch Boží nás má opatrovat na naší cestě a uvést nás na místo, které nám připravil Pán Ježíš Kristus, tj. do Nového Jeruzaléma. Možná si vzpomenete, vážení čtenáři, o čem se Pán Ježíš sdílel se svými učedníky na závěr svojí služby, než odešel ke svému Otci v nebesích? Podle Janova evangelia nám připravuje příbytky v nebesích. J 14:1-6 – „Vaše srdce ať se nechvěje úzkostí! Věříte v Boha, věřte i ve mne. V domě mého Otce je mnoho příbytků; kdyby tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil místo. A odejdu-li, abych vám připravil místo, opět přijdu a vezmu vás k sobě, abyste i vy byli, kde jsem já. A cestu, kam jdu, znáte.“ Řekne mu Tomáš: „Pane, nevíme, kam jdeš. Jak bychom mohli znát cestu?“ Ježíš mu odpověděl: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.

V této části Božího slova se Pán Ježíš sám označuje za cestu. Nejen to, ale i za pravdu a život. Cesta v tomto smyslu není míněna jako chodník, pěšina nebo silnice. Ale spíše jako způsob, životní styl, charakteristika. A právě na této cestě, nebo v tomto způsobu, životním stylu, nás má střežit Duch svatý až k tomu okamžiku, než naše putování, náš exodus z pozemského Jeruzaléma neskončí v tom nebeském Jeruzalémě. Duch svatý byl darován Božímu lidu, aby ukazoval na cestu, způsob, životní styl – na Pána Ježíše Krista. Byl dán celému Božímu lidu bez rozdílu konfese, denominace či vyznání. Duch svatý nám má být průvodcem v našem putování a ozřejmovat nám podivuhodnou osobu Pána Ježíše Krista. V tomto smyslu se máme ubírat touto cestou, než dojdeme do cíle našeho putování, do nebeského Jeruzaléma. Ale aby mě někdo špatně nepochopil, k nebeskému Otci máme už přístup skrze Našeho Pána Ježíše Krista tady na zemi. Je to díky vykonanému dílu Pána Ježíše Krista, který otevřel přístup k nebeskému Otci. Kdy můžeme přistupovat ve jménu Pána Ježíše v modlitbě k nebeskému Otci. A také, na rozdíl od Izraele a jeho oblakového sloupu, nám byl darován Duch svatý, který s námi zůstává na věky. (J 14:16)

Na závěr bych rád ukončil tuto úvahu, že podobně jako Izrael, který putoval pouští 40 let, tak také my Boží národ, učedníci Pána Ježíše putujeme téměř 2000 let pouští tohoto světa. Byla to první generace následovníků Pána Ježíše, což byli apoštolé a další učedníci Ježíše. A Pán Ježíš je posílá pryč z toho pozemského Jeruzaléma, které bylo svázáno svými tradicemi, zákony a nařízeními do toho nebeského Jeruzaléma, které je svobodné. Tento exodus už trvá 2000 let a i my sami můžeme vyznat, že ještě putujeme, že jsme nedošli do cíle naší cesty. Během našeho putování hlásáme skutky toho, kdo nás povolal. Hlásáme podivuhodní skutky Pána Ježíše. A díky tomu se prvotní skupina 12 apoštolů, mohla rozrůst do velikého zástupu věřících lidí. A je to právě Duch svatý, který je nám v noci „světlem“ a ve dne nás chrání před „horkem dne“ na naší pouti.

A věřím a je to také moje vyznání, že nebeský Jeruzalém je už na dohled.

Karel Sýkora


"Letnice a příchod Ducha svatého" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Letnice a příchod Ducha svatého (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 14. květen 2005 @ 08:03:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratři a sestry,

tento článek si nemusí protiřečit s tím klasickým pohledem na práci Ducha svatého. Kdy Duch svatý ukazuje na hřích v našem životě. Také nás uvádí do pravd Božího slova a především nám zjevuje Boží osobu Pána Ježíše Krista.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy