Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 266, komentářů celkem: 429601, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116505774
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jak byl starý Metuzalém
Vloženo Pátek, 17. červen 2005 @ 22:03:59 CEST Vložil: Bolek

Historie poslal JakubV

vkládám sem kritizovaný článek v článku Časové údaje v Bibli nejsou fakta, ale symboly, i když je v něm odkaz na jeho původní zdroj. Časem ho tam může někdo smazat, tady bude kdykoliv k nahlédnutí a k porovnání s kritikou Jak byl starý Metuzalém – přírodovědec se pokouší o realistický výpočet věku,
kterého se dožili bibličtí patriarchové
Rčení "je starý jako Metuzalém" je všeobecně známé. Méně už se ale ví, že tento předpotopní stařík se podle bible měl dožít stáří 969 let. A přitom není zdaleka sám, kdo měl údajně dosáhnout tak vysokého věku.

Začneme-li od Adama, pak průměrný věk deseti biblických patriarchů před potopou byl 857,8 roku. Poslední z nich - Noe - se měl dožít 950 let. Taková čísla jsou většinou pokládaná za nereálná a vybájená, vztahující se k mytickým postavám.
Co když je tomu ale jinak? Z hlediska současné vědy o stárnutí (gerontologie) jsou takováto čísla samozřejmě naprosto nepřijatelná. Jak jim tedy rozumět?
Český astronom a historik starého hvězdářství Arnošt Dittrich vyslovil už v roce 1923 v knize Slunce, Měsíc a hvězdy zajímavý názor: "Již na velmi nízkém stupni mohli lidé čítati čas počítáním novů. Skutečně nalézáme u mnohých národů ohlas z té doby v mínění, že za starodávna lidé žili mnohem déle než niní. Tak se vypravuje v bibli, že Adam žil 930 let, Metuzalém, jehož stáří se stalo příslovečným, dokonce 969 let. Čísla ta stanou se rozumnými, pokládáme-li je za světelné měsíce. Rok má zhruba 12 světelných měsíců. Adam byl živ asi 77 let. Metuzalém 81 let." Světelným měsícem je zde míněn cyklus synodického měsíce od novu k novu neboli lunace (29,53 dne). Alespoň sto let
Přesnějším výpočtem, uvažujeme-li, že slunečný rok (365,25 dne) neobsahuje 12, nýbrž 12,37 synodických měsíců, dostaneme hodnoty nepatrně nižší: Adam by žil jen 75 a proslulý Metuzalém (Metúšalach) 78 roků. Bibličtí praotcové před potopou
(podle První knihy Mojžíšovy)PořadíJménoBiblické stáří
(v letech)Přepočítané stáří
(v letech)1.Adam93075,112.Šét91273,663.Enóš90573,094.Kénan91073,505.Mahalalel89572,296.Jered96577,947.Henoch36529,488.Metúšalach96978,269.Lámech77762,7610.Noe95076,73průměrný věk857,869,28(klíč pro přepočet: rok = lunace je skryt v číslech Henochových) A to už je přijatelný údaj. Vždyť i bible (Genesis 6,3) vymezuje maximální věk: "Ať je jeho dnů sto dvacet let." To je přesně věk, který je v bibli přisouzen Mojžíšovi. Ale třeba Sáře, ženě Abrahamově, je vyměřeno 127 roků, samotnému Abrahamovi bylo dáno 175 roků života, zatímco jeho druhému synu Izákovi dokonce 180 let. Jeho prvý syn Izmael žil podle bible 137, Jákob 147 a Lot 142 let.
Abrahamem vlastně končí druhá desítka starozákonních praotců, která na rozdíl od první (od Adama k Noemovi - tabulka v pravo) žila celá již po biblické potopě. U ní se již neuvádí, kolika let se kdo dožil, nýbrž v kolika letech zplodil prvního syna a kolik roků žil ještě potom. Mezi těmito čísly je ovšem značný nepoměr. Zatímco prvé se jeví dost reálně (v průměru 47,6 roku), druhé je značně nadnesené (v průměru 269,5 roku). Zdá se, že jedinou cestou, jak tento nový problém vyřešit, je považovat u Noemova rodu léta do zplození syna za reálné sluneční roky a zbytek života za čas vyjádřený v lunacích.
Tímto způsobem pak získaný průměrný věk těchto deseti popotopních staříků - 69,5 roku - již vypadá docela přirozeně. S výjimkou Šéma, kterému i tak vychází stále ještě vysoký věk 140 let, by žádný příslušník Noemova rodu nepřekročil věkovou hranici sta let.
Použijeme-li převodového klíče navrženého Dittrichem (rok = lunace) nejen pro přepočet délky života předpotopních praotců, ale částečně i pro přepočet vysokého věku příslušníků Noemova rodu po potopě, podaří se z biblického textu odstranit většinu čísel považovaných z hlediska moderní vědy za nesmyslná.
Předpotopní, ale částečně i popotopní staříci tedy nežili bájný a bohulibý život, dlouhý v průměru 582,3 roku, ale pouze 69,4 roku, nebo dokonce jen 64,8 roku, uvažujeme-li, že Šém by se mohl výjimečně dožít 140 let.
Touto metodou se můžeme s úspěchem pokusit snížit také údaje známé z jiných pramenů, například datování zkázy Atlantidy v Platonově spisu Tímaios, chronologii Babylonie od potopy po vládu Nabunassirovu, nebo délku vlády jednotlivých panovníků i celých dynastií v Mezopotámii, uváděných v sumerské listině králů jako "vládci po potopě". Nejen stovky, ale i tisíce let
Existují však časové údaje mnohem fantastičtější, u kterých již s použitým převodním klíčem nevystačíme. Například údaje o stáří předpotopních panovníků i celých dynastií v sumerské královské listině (tabulka v levo), údaje z Herodotových Dějin, týkající se panování egyptského farona Amásise (Ahmóse II.) v Sais či údaje z Béróssovy chronologie Babylonie od stvoření světa až po potopu, ale třeba i data o věku starých ve středověké tibetské kronice ze 14. století - Zrcadla králů Sönama Gjalcchäna. V těchto textech se již nejedná o pouhé stovky let, ale o tisíce a desetitisíce roků.
Aby se z takových hodnot stala přijatelná čísla, je třeba zvolit jiný časový klíč, a tím by mohl být převodový klíč rok = den. Analogie denního a ročního cyklu byla známa již dávno ve starověku. Její stopu nacházíme mimo jiné také v bibli. V knize proroka Ezechiela stojí: "...poneseš nepravost domu Judova čtyřicet dnů. Den za rok, den za rok dávám tobě." Vladaři před potopou
podle tzv. sumerské listiny králů L. WooleyeJménoMěstoUváděná doba vlády
(v letech)Přepočítaná doba vlády
(v letech)AlulimEridu28 00076,66AlalgarEridu36 00098,56EnmenluannaBadtibiru43 2000118,28EnmangalannaBadtibiru28 80078,85Dumuzi "Pastýř"Badtibiru36 00098,56EnsipaziannaLarak28 80078,85EnmedurannaSippar21 00057,49UbartutuŠuruppak18 60050,92průměrná doba vlády30 05082,27celková doba vlády v pěti městech240 400658,17(klíč pro přepočet: rok = den) Jako příklad za všechny lze uvést údaj o stáří babylonského hvězdářství citovaný řeckým historikem Diodorem Sicilským v 1. století př. n. l. Ten mluví o 473 tisících let před Alexandrovým tažením do Mezopotámie. Zmenšíme-li toto neuvěřitelné číslo klíčem rok = den, pak 473 000 dnů se rovná 1295 slunečním rokům. Chaldejští kněží tedy se svým astronomickým pozorováním začali asi 1295 roků před Alexandrovým tažením do země, k němuž došlo v roce 331 př. n. l. Počátek babylonského hvězdářství bychom tak měli hledat někde kolem roku 1626 př. n. l., což ale souhlasí s tím, co víme o období panování Chammurapiho, Ammisaduqy a kassitské dynastie. Právě z té doby existují totiž první spolehlivé doklady o babylonské astronomii. Arnošt Dittrich nebyl první
Otázkou zůstává, proč vlastně staří autoři používali tak vysokých čísel, pro něž je dnes nutné hledat převodové klíče, abychom jim správně rozuměli. Důvody mohly být různé. Že ale naše převodové klíče nejsou jen nějaká novodobá spekulace, nýbrž že šlo ve starověku o věc dosti obvyklou, dokládá ve druhé polovině 2. stol. n. l. řecký autor, u něhož bychom to asi nejméně čekali. Artemidoros z Daldis píše ve svém Snáři (Oneirokritikon II,69) následující pozoruhodné věty: "Shledal jsem, že dny, měsíce a roky většinou vůbec nemají stejnou platnost - vždyť lety se označují i měsíce a dny, měsíci roky a dny, dny mohou znamenat i měsíce a roky. A aby to nedávalo příčinu k nejistotám, tedy, kdykoli někdo uvede roky, pokud jsou uměřené a přijatelné, buďtež považovány za roky; pokud je jich větší počet, za měsíce; pokud je jejich počet nadmíru veliký, pak za dny..." Tak vida, zatímco věhlasný Cicero ještě nějakých dvě stě let před Artemidorem vysoká čísla v textech jiných autorů striktně odmítl jako klam a přísně odsoudil ty, kteří je publikovali, Artemidoros nám zanechal návod, jak s nimi pracovat. RNDr. Milan Špůrek, CSc publikováno v Lidových novinách 10. července 1999, příloha Orientace, str. 22.


"Jak byl starý Metuzalém" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak byl starý Metuzalém (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 18. červen 2005 @ 10:30:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdá se mi to komplikované. Ale k čemu? Vždyť již víme, že člověk vzniknul evolucí, a že nejen letopočty, ale i jména jsou pouhými symboly. Možná snad existoval nějaký Pavel, ale určitě nenapsal žádné epištoly, ty vznikly až o sto let později a snad kdysi existoval nějaký král David, ale nevíme přesně, kdy a kde žil. Také o potopě víme z eposu o Gilgamešovi, ale potopa byla něco jako lokální záplava z roku 1997 a 2001. Je třeba se již jednou oprostit od fundamentalismu.

Obávám se, že pokud nebudeme Bibli brát jen jako literární a symbolickou fikci, mohli bychom uvíznout v hrozné nesvobodě a např. brát doslova obrazné a zcela jinak míněné verše o zákazu smilstva, rozvodů a mohli bychom dokonce (jaká hrůza!) věřit, že máme poslouchat v Kristu své představené :-)

Pastýř



Re: Jak byl starý Metuzalém (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 18. červen 2005 @ 11:23:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře pastýři, kdákat umějí i slepice. Podej vlastní řešení problému.

Karels



Re: Jak byl starý Metuzalém (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Neděle, 19. červen 2005 @ 19:56:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z článku Teologie: Časové údaje v Bibli nejsou fakta, ale symboly
Jsem si půjčil citát „Věk předpotopních praotců, jak s ním pracuje biblické podání, samozřejmě je - a navzdory všemu dosavadnímu bádání stále zůstává - složitým problémem, který volá po výkladu. Hledat řešení je jistě oprávněn každý, koho problém zaujal a má nápady jak na to; astronom je mezi badateli pro svou odbornost vítán obzvlášť. Nicméně, chce-li být kdokoli v jakékoli odborné debatě brán vážně, měl by kromě invence (nápadů) prokazovat také obeznalost s povahou problému samého a s doposud prodiskutovanými návrhy na řešení „

Z komentáře k tomuto článku
„Je třeba se již jednou oprostit od fundamentalismu. Obávám se, že pokud nebudeme Bibli brát jen jako literární a symbolickou fikci, mohli bychom uvíznout v hrozné nesvobodě a např. brát doslova obrazné a zcela jinak míněné verše o zákazu smilstva, rozvodů a mohli bychom dokonce (jaká hrůza!) věřit, že máme poslouchat v Kristu své představené.“

Tak se sám sebe ptám, proč je věk patriarchů složitý problém, který volá po výkladu ? Písmo samo říká (2 Timoteovi 3,16), že veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku.
Buď Bibli věřme nebo ji spalme. Jestli je čeho se obávat, tak určitě liberalismu a bagatelizování Bible jako jasného Božího slova. Když čtu různé názory, jsem moc rád, že budu považován za fundamentalistu, protože považuji Bibli za něco, o co se mohu opřít. Bůh není Bohem našeho rozumu a sám si vybírá neurozené, nemoudré a pro svět bláznivé, aby zahanboval moudré. Když beru Písmo jako fakta, dává to jasnou mozaiku událostí minulosti a není v tom žádný problém. Je fantastické, že lidé se mohou zabývat tím, že rok není rokem, den nemá 24 hodin apod., ale přitom nevadí žíti na hromádce, zkoušení si manželství na nečisto atd.
Jak jsem uvedl, člověk má být důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku a nemá vést spory o báje a hledat problémy tam, kde nejsou.
Můj problém je: Říkáš o sobě, že jsi křesťan a nežiješ tak a nepovažuješ Bibli za vyučující materiál, který tě má přivádět k dokonalosti, pak skutečně o sobě pouze říkáš, že jsi křesťan a měl bys činit pokání a poprosit Boha, aby ti skutečně ukázal, kým JE" Zabývat se něčím jiným přece nemá pro skutečný život nijakou cenu, akorát ti to motá šišku.....



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy