Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475717
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Peklo - věčné trápení nebo zničení?
Vloženo Neděle, 03. červenec 2005 @ 08:10:07 CEST Vložil: Karels

Zamyšlení Karels poslal:

Peklo - věčné trápení nebo zničení?

Samuele Bacchiocchi

Stále více evangelikálních teologů odkládá zmíněnou tradiční představu pekla, jakožto věčného trápení, a přiklání se k biblickému pojetí věčného trestu.

Peklo je biblickým učením. Ale o jaké peklo jde? Je to místo, kde zatvrzelí hříšníci hoří po celé věky a jsou si vědomi toho, že budou trpět ve věčném ohni? Nebo jde o spravedlivý trest, kterým Bůh zahubí a navždy zničí hříšníky a hřích? Církve tradičně dlouhá léta učily, že peklo je místem věčného trápení a kazatelé hrozili svým posluchačům pekelnými blesky. Poslední dobou již takové kázání asi neuslyšíte, a to ani od fundamentalistických kazatalů, kteří by teoreticky ještě takto mohli věřit.

Skutečnost, že již nekážou o věčném trápení nesouvisí pravděpodobně s nedostatkem poctivosti v hlásání nepopulárního učení, ale s jejich nechutí kázat učení, kterému lze jen těžko věřit. Jak je možné, aby Bůh, který tak miloval svět, že poslal svého jediného Syna, aby zachránil hříšníky, byl zároveň Bohem, který bez přestání mučí hříšníky? Jak může být Bůh Bohem lásky a spravedlnosti a zároveň věčně trápit hříšníky v pekelném ohni?

Tento nepřijatelný paradox přivedl teology všech vyznání k novému zkoumání biblického učení ohledně pekla a konečného trestu. Základní otázka zní: Trápí pekelný oheň ztracené hříšníky věčně, nebo je stráví jednou pro vždy? Na tuto otázku existuje několik odpovědí. Dvě ze současných interpretací, které se pokoušejí představit peklo trochu humánněji, si zasluhují alespoň krátkou zmínku.

Alternativní pojetí pekla

Metaforické pojetí pekla. Tato metaforická interpretace souhlasí s tím. že peklo je místem věčného trápení, ale jde spíše o duševní, než fyzické utrpení. Oheň nechápe v doslovném smyslu, ale jako obraz, a bolest je způsobena spíše oddělením od Boha, než fyzickým trápením.

Billy Graham vyslovuje tento názor, když říká: "Často jsem se ptal sám sebe, zda není peklem to, když naše srdce touží po Bohu, aby s ním mohlo být, oheň, který nemůžeme nikdy uhasit." Interpretace Billyho Grahama připadá mnohým velmi důmyslná. Ignoruje však skutečnost, že biblický popis tohoto ohně nemluví o ohni v našich srdcích, ale o místě, kde jsou zlí zničeni. William Crockett podporuje také toto metaforické pojetí: "Peklo tedy nemusí být popisováno jako pekelné plameny, podobné těm, které šlehaly z rozpálené Nebúkadnesarovy pece. Můžeme pouze říct, že vzbouřenci budou vyhnáni z Boží přítomnosti, bez jakékoliv naděje na návrat. Budou vyhnáni jako Adam s Evou, avšak tentokrát do "věčné noci", kde nikdy nebude radost ani naděje."

Problémem tohoto pojetí pekla je v tom, že chce fyzické trápení jednoduše nahradit duševní trýzní. Naskýtá se však otázka, zda je věčná duševní trýzeň skutečně humánnější než fyzické trápení. Ale i kdyby to byla pravda, zmírnění bolestí v pekle ve skutečnosti nemění pravou podstatu pekla, protože stále zůstává místem nekonečného trápení.

Nemůžeme problém vyřešit tím, že peklo učiníme humánnějším, nebo že předložíme přijatelnější tradiční koncepci pekla, aby se tak zdálo hříšníkům místo, kde stráví věčnost, trochu přijatelnější. Řešení je v pochopení pravé podstaty konečného trestu, který bude, jak za chvíli uvidíme, totálním zničením zničením a ne věčným trápením.

Univerzalistické pojetí pekla

Na druhou, radikálnější revizi učení o peklu měli vliv "univerzalisté", kteří omezují peklo na dočasnou situaci odstupňovaných trestů, které nakonec přivedou do nebe. Univerzalisté věří, že Bůh přivede každou lidskou bytost ke spáse a věčnému životu, aby nikdo nebyl odsouzen k záhubě nebo věčnému trápení, až nastane konečný soud.

Nikdo nemůže popřít, že pro křesťanské svědomí je univerzalismus přitažlivý, neboť každý, kdo pocítil božskou lásku, touží vidět Boha, jak zachrání celý svět. Avšak naše ocenění univerzalistických snah o vyvýšení triumfu Boží lásky a o vyvrácení nebiblické koncepce věčného utrpení nám nesmí zastřít skutečnost, že tato doktrína zkresluje biblické učení. Učení o univerzální spáse nemůže být pravdivé jen proto, že by věčné utrpení nebylo správné. To, že Boží plán spasení má univerzální rozsah, nesmí vytlačit skutečnost, že ti, kteří odmítají tuto příležitost spásy, zahynou.

Přestože jsou metaforické i univerzalistické pojetí dobře míněnými snahami o zmírnění konceptu věčného trápení, neberou v úvahu biblické údaje a zkresluje tak biblické učení o závěrečném potrestání hříšníků. K rozumnému řešení problému tradičního pojetí nedojdeme tím, že snížíme nebo zcela eliminuje stupeň bolesti v pekle (v tradičním významu), ale pouze tím, že přujmeme peklo takové, jaké ve skutečnosti je: tedy jako závěrečný trest a definitivní zničení zlých. Jak říká Bible: "a bude po svévolníkovi" (Žalm 37,10; ČEP), neboť jeho "koncem je zahynutí" (Fil 3,19).

Pojetí pekla jako zničení

Víra v závěrečné zničení hříšníků vychází ze čtyř výrazných biblických myšlenek: 1) smrt jako odplata za hřích; 2) biblické výrazy týkající se zničení hříšníků; 3) morální důsledky věčného trápení; 4) vesmírné důsledky večného trápení.

Smrt jako odplata za hřích.

Konečné zničení zatvrzelých hříšníků je poprve naznačeno v biblickém principu, že trestem za hřích je smrt: "Duše, která hřeší, ta umře" (Ez 18,4.20); "Mzdou hříchu je smrt" (Řím 6,23). Samozřejmě, že odplatou za hřích není první smrt, kterou zakouší všichni jako výsledek Adamova hříchu, ale to, co Bible nazývá druhou smrtí (Zj 20,14; 21,8). Jde o konečnou a nezvratnou smrt, kterou zakusí zatvrzelí hříšníci. Znamená to tedy, že konečnou mzdou hříchu není věčné trápení, ale definitivní smrt.

Bible učí, že smrt je zánik života. Kdybychom neměli jistotu vzkříšení (1Kor 15,18), byla by smrt koncem naší existence. Avšak díky vzkříšení není smrt koncem našeho života, ale dočasným spánkem. Avšak ti, kteří zakusí druhou smrt, už nebudou vzkříšeni, neboť budou stráveni "hořícím jezerem" (Zj 20,14). To bude konečné zničení.

Biblické výrazy týkající se zničení hříšníků.

Druhým závažným důvodem pro víru ve zničení hříšníků při závěrečném soudu jsou výrazy, které Bibke používá při popisu konce zlých. Podle Basila Atkinsona používá Bible více než 25 podstatných jmen a sloves, aby popsala tento konec.

Například mnohé žalmy popisují závěrečné zničení hříšníků velmi tvrdými obrazy (Žalm 1,3-6; 2,9-12; 11,1-7; 34,9-23; 58,7-11; 69,23-29; 145,17.20). Například v Žalmu 37 čteme, že svévolníci "uvadají rychle jako tráva" (v.2); "budou vymýceni... a bude po svévolníkovi" (v.9.10); "zhynou... vytratí se v dýmu" (v.20); "vzpurní budou do jednoho vyhlazeni" (v.38). Žalm 1 dává do protikladu cestu spravedlivých a svévolníků. O nich říká, že "na soudu... neobstojí" (v.5); "jsou jako plevy hnané větrem" (v.4); "cesta svévolníků vede do záhuby" (v.6). V Žalmu 145 David prohlašuje: "Všechny, kdo ho milují, Hospodin ochraňuje, ale všechny svévolníky vyhlazuje" (v.20). Tato ukázka citátů, které mluví o konečném zničení svévolníků, je v úplném souladu s učením zbytku Písma.

Proroci často předpovídají konečné zničení zlých v kontextu eschatologického dne Hospodinova. Izajáš provolává, že "zkáza nevěrných a hříšníků však bude stejná, zajdou ti, kdo opustili Hospodina" (Iz 1,28). S podobným popisem se můžeme setkat také u Sofonjáše (1,15.17.18) a Ozeáše (13,3).

Poslední strana Starého zákona představuje propastný rozdíl mezi osudem věřících a nevěřících. Těm, kteří se bojí Hopodina, "vzejde slunce spravedlnosti se zdravím na paprscích" (Mal 3,20). Ale ty, kteří nevěří, den Hospodinův "sežehne... Nezůstane po nich kořen ani větev." (Mal 3,19).

Stejně tak i Nový zákon používá pro popis konce svévolníků výrazy a obrazy, které ukazují na úplné zničení. Ježíš přirovnává úplné zničení hříšníků ke koukolu, který je svázán do snopů, aby byl spálen (Mat 13,30.40), ke špatné rybě, která je vyhozena (Mat 13,48), ke špatné rostlině, která je vykořeněna (Mat 15,13), k neplodným stromům, které jsou vytnuty (Luk 13,7), k uschlým ratolestem, které jsou spáleny (Jan 15,6), k nevěrným vinařům, kteří jsou zahubeni (Luk 20,16), ke špatnému služebníku, který je vyhnán (Mat 24,51), k předpotopním lidem, kteří byli zahubeni potopou (Luk 17,27), k obyvatelům Sodomy a Gomory, kteří byli zahubeni ohněm (Luk 17,29), a nakonec ke vzbouřeným služebníkům, kteří byli při příchodu svého pána zabiti (Luk 19,14.27).

Všechny tyto ilustrace popisují obrazným způsobem konečné zničení hříšníků. Rozdíl mezi osudem spasených a ztracených je rozdílem mezi životem a zničením.

Ti, kteří citují Ježíšova slova o pekle nebo pekelném ohni (gehenna, Mat 5,22.29.30; 18,8.9; 23,15.33; Mar 9,43.44.46-48) proto, aby tím podpořili svoji víru ve věčné trápení, neberou v úvahu jednu důležitou věc. John Stott poznamenává: "Tento oheň je označen jako ´věčný´ a ´neuhasitelný´, ale bylo by podivné, kdyby nedovedl zničit to, co je do něj uvrženo." My počítáme s opakem: bude to navždy zničeno, ne navždy trápeno. Vždyť se mluví o dýmu (důkaz, že oheň vykonal své dílo), který vystupuje ´na věky věků´ (Zj 14,11; srov. 19,3)."

Kristův výrok o gehenně nenaznačuje, že by peklo bylo místem trápení bez konce. To, co je věčné a neuhasitelné, není trest, ale oheň, který, stejně jako v případě Sodomy a Gomory, zcela a úplně zničí bezbožné, jednou pro vždy. Ježíšův výrok, podle nějž bezbožní "půjdou do věčného trestu, ale spravedliví do věčného života" (Mat 25,46), je obecně pokládán za důkaz toho, že bezbožníci budou věčně trpět. Tento výklad ale ignoruje rozdíl mezi věčným trestem a věčným trestáním. Řecké slovo aionios ("věčný") znamená doslovně "ten, který trvá navěky" a často odkazuje spíše na trvalost výsledku, než na průběh děje. Například Juda 7 říká, že Sodoma a Gomora byly vystaveny "trestu věčného [aionios] ohně". Je evidentní, že oheň, který zničil tato dvě města, není věčný ve svém trvání, ale ve svém věčném důsledku.

Další příklad můžeme najít v 2Tes 1,9, kde Pavel, když hovoří o těch, kteří se vzepřeli evangeliu, říká: "Jejich trestem bude věčná záhuba daleko od Pána a slávy jeho moci." Je evidentní, že zničení bezbožných nemůže trvat věčně, neboť je těžké si představit způsob věčného ničení bez následků. Zničení bezbožných není věčné proto, že by proces jejich ničení neustále pokračoval, ale proto, že jeho výsledky jsou trvalé.

Nemůžeme se vyhnout slovníku, který používá v souvislosti se zničením kniha Zjevení. Zde představuje prostředek, kterým Bůh zvítězí nad zlem, které stálo proti němu a jeho lidu. Jan živými obrazy popisuje, jak jsou ďábel, šelma, falešný prorok, smrt, říše mrtvých a všichni bezbožní uvrženi do ohnivého jezera, což je "druhá smrt" (Zj 21,8; srov. 20,14; 2,11; 20,6).

Židé používali výraz "druhá smrt" aby popsali konečnou a nevratnou smrt. Mnoho příkladů můžeme nalézt v Targúmu, aramejském přepisu Starého zákona. Například v Iz 65,5.6 Targúm říká: "Jejich trest bude v gehenně, kde oheň hoří po celý den. Hle, je to přede mnou zapsáno: ´Nedostane se jim oddechu za života, ale budou potrestáni za svá předstoupení a jejich těla půjdou do druhé smrti.´ng of Life and Death "

Pro spasené představuje vzkříšení odměnu druhého, hodnotnějšího života, ale pro zatracené je to odplata druhé, definitivní smrti. Tak, jako už pro vykoupené neexistuje smrt (Zj 21,4), tak pro odsouzené už neexistuje život (Zj 21,8). "Druhá smrt" je tedy smrtí konečnou a nevratnou. Vykládat tento výraz jinak - tedy jako věčné vědomé trápení, nebo odloučení od Boha - znamená popírat biblickou definici, který představuje smrt jako zánik života. Morální důsledky věčného trápení. Třetím důvodem, proč věřit v definitivní zničení bezbožných, jsou nepřijatelné morální důsledky učení o věčném trápení. Představa, že Bůh bez rozpaků mučí hříšníky po celou věčnost, je absolutně neslučitelná s biblickým zjevením Boha jako nekonečné lásky. Bůh, který svým stvořením určil nekonečné mučení, bez ohledu na závažnost jejich hříchů, nemůže být tím milujícím Otcem, kterého nám představil Ježíš Kristus. Má snad Bůh dvě tváře? Je na jedné straně nekonečně milosrdný, ale současně nenasytně krutý? Může tak milovat hříšníky, že pošle svého Syna, aby je zachránil, a zároveň tak nenávidět zatvrzelé hříšníky, že jim určí kruté trápení bez konce? Můžeme oprávněně chválit Boha za jeho dobrotu, jestliže trápí hříšníky po celou věčnost? Morální cítění, které dal Bůh do našich myslí, nemůže akceptovat krutého Boha, který bez přestání trápí hříšníky. Boží spravedlnost nemůže vyžadovat věčný trest věčného trápení pro hříšníky, kteří jsou omezeni v čase. A navíc je věčné trápení v rozporu s biblickou vizí spravedlnosti, neboť by zde byl značný nepoměr mezi hříchy, spáchanými v průběhu života, a trestem za ně v průběhu věčnosti. John Stott se ptá: "Nebyl by to enormní nepoměr mezi hříchy, vědomě spáchanými v čase, a vědomým trápení prožívaným celou věčnost? Nechci tím snižovat závažnost hříchu jakožto vzpoury proti Bohu, ale ptám se, zda je ´věčné a vědomé trápení´ slučitelné s tím, jak nám Bible představuje Boží spravedlnost."

Vesmírné důsledky věčného trápení.

Čtvrtým a zároveň posledním důvodem, proč věřit ve zničení bezbožných, je to, že věčné trápení předpokládá věčný vesmírný dualismus. Nebe a peklo, štěstí a bolest, dobro a zlo, které paralelně existují navždy. Je nemožné dát tento pohled do souladu s prorockou vizí nové země, kde už není "ani žalu, ani nářku, ani bolesti... - neboť co bylo, pominulo" (Zj 21,4). Jak by se mohlo zapomenout na nářek a bolest, jestliže by agonie a trýzeň byly věčnou součástí nového řádu věcí?

Přítomnost nespočetných miliónů lidí, trpících hrozným trápením, bez ohledu na vzdálenost od sídla spasených, by jen narušovala pokoj a štěstí nového světa. Nové stvoření by bylo nedokonalé již od prvního dne, poněvadž hříšníci by byli věčnou realitou Božího vesmíru.

Záměrem plánu spasení je konečné odstranění přítomnosti hříchu a hříšníků z tohoto světa. Jedině až budou hříšníci, satan a démoni úplně stráveni v ohnivém jezeře a zahynou druhou smrtí, můžeme říct, že Kristův plán vykoupení je dokonán. Věčné trápení by stále vrhalo stín na nové stvoření.

Naše doba se zoufale potřebuje naučit bázni Boží, a to je jeden z důvodů, proč kázat o soudu a věčném zničení. Musíme lidi upozornit na to, že ti, kteří nakonec odmítnou Kristovy principy života a jeho opatření pro spásu, zakusí strašný soud a "jejich trestem bude věčná záhuba" (2Tes 1,9). Musíme s jistotou hlásat velký rozdíl mezi věčným životem a trvalým zničením. Jestliže kazatelé pochopí biblické učení o posledním soudu, uvolní se jejich jazyk, neboť budou moci živě kázat toto učení bez obav, že líčí Boha jako monstrum.

Samuele Bacchiocchi (Ph. D., Pontificia Universita Gregoriana) je profesorem náboženství na Andrewsově Univerzitě v Berrien Springs (Michigan, USA). Tento článek vychází z jedné kapitoly jeho nové knihy "Immortality or Resurrection? A Biblical Study on Human Nature and Destiny".



"Peklo - věčné trápení nebo zničení?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Hmmmm (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Neděle, 03. červenec 2005 @ 22:19:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
10 A ďábel, který je sváděl, byl uvržen do jezera ohně a síry, kde [je i] šelma a falešný prorok; a budou trýzněni dnem i nocí na věky věků. ........... 13 Tehdy moře vydalo mrtvé, kteří [byli] v něm, také Smrt a Peklo vydaly mrtvé, kteří [byli] v nich; a každý byl souzen podle svých skutků. 14 A Smrt i Peklo byly uvrženy do ohnivého jezera. To je ta druhá smrt. 15 A kdo nebyl nalezen zapsán v knize života, byl uvržen do ohnivého jezera.


(a) Ďábel, falešný prorok, šelma budou trýzněni dnem i nocí na věky věků, kdo není zapsán v knize života bude hozen do toho stejného ohnivého jezera, z čehož mi vychází že
..... (a1) buďto platí jíná pravidla po vhození do ohnivého jezera pro ty co nebyli nalezeni v knize života, a jiná pro Ďábla & co, nebo
..... (a2) si ve všech svých Biblích musím škrtnout to trýzněni dnem i nocí na věky věků. a nechat tam jenom to uvržení

(b) pokud budu celý život hřešit, užívat si neřestí, krást, budu promiskuitní, budu se rouhat, vraždit a znásilňovat, budu sebevražedným atentátníkem Al-Kajdy a jediné co mi za to po smrti hrozí je to, co říkají ateisté že je po smrti - definitivní konec, proč bych se pak měl snažit? Prostě si budu žít jak chci, a pak při soudu (ZJ 20:10-15) přijde definitivní šmitec a já pouze přestanu existovat ve všech formách, pak není důvod proč se za života snažit, abych se dostal do nebe. Dostat se do nebe? Jo, určitá motivace by to určitě byla, ale na druhé straně - není to tak žhavý, když mi to nevyjde, tak ať jsem odpadlý křesťan co se vrátil k hříchu, nebo ateista, muslim, budhista, vrah, zloděj, smilník - stejně všichni jenom přestanem existovat, tak co, ne?



Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 04. červenec 2005 @ 10:27:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je fakt, že lidem máme přinášet evangelium, tj. radostnou zprávu o záchraně z tohoto marného života v hříchu a o věčném životě s Bohem, kde není bolest, pláč a nemoc. Reakcí některých je, že v pekle bude líp, budou tam kámoši a sranda, bude tam teplo.... Bible se s peklem netají, není něčím záhadným, a proto patří mezi téma, o kterém by se mělo mluvit.
Přiznám, neznám konečnou odpověď na výše uvedené. Vždy jsem si osobně myslel, že po smrti přijde duše nevěřícího do pekla, kde je pláč a skřípění zubů, kde je oheň a síra a odloučení od Boha. Pak přijde poslední soud, kdy všichni mrtví od Adama stanou před soudnou stolicí a odsouzení budou uvrženi do ohnivého jezera. Tam by měla být druhá smrt. Je jasné, že Vogel tady doložil, že andělské bytosti budou trápeny věčně, zda stejný režim platí i pro lidi ponechávám jako otevřený konec. Myslím o věčném trápení všech, ale nemám poznání to tak jednoznačně posvětit.



Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 04. červenec 2005 @ 15:39:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pár veršů pro doplnění:

Zj 14,11 "A jeho muka neuhasnou na věky věků a dnem ani nocí nedojde pokoje ten, kdo kleká před šelmou a jejím obrazem a nechal si vtisknout její jméno."

Iz 66,24 "Až vyjdou, spatří mrtvá těla mužů, kteří mi byli nevěrní. Jejich červ neumírá, jejich oheň neuhasne; budou strašlivou výstrahou všemu tvorstvu."

Mk 9,47-8 "A jestliže tě svádí oko, vyloupni je; je lépe pro tebe, vejdeš-li do Božího království jednooký, než abys byl s oběma očima uvržen do pekla, 'kde jejich červ neumírá a oheň nehasne."

Da 12,2 "Mnozí z těch, kteří spí v prachu země, procitnou; jedni k životu věčnému, druzí k pohaně a věčné hrůze."

Ju 1,7 "Podobně jako oni i Sodoma, Gomora a okolní města se oddaly smilstvu, propadly zvrhlosti, a jsou nám výstražným příkladem trestu věčného ohně."






Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 04. červenec 2005 @ 15:51:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vypadá to na věčnost. Pak je třeba si odpovědět na otázku, co je druhá smrt. Pokud to není usmrcení hříšné duše, tak by to měla být totální porážka jednou pro vždy nazvaná slovem smrt... Jak chápat slovo druhá smrt ?



Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Pondělí, 04. červenec 2005 @ 16:21:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezdá se vám nelogické, aby někdo, kdo není hoden věčného života ale naopak věčné záhuby, byl jednou vzkříšen a na soudu odsouzen do pekla, kde by byl následně navěky trápen a mučen? To by byl vlastně taky věčný život, akorát v utrpení za trest. Znám verše, které uvádí Pastýř, ale ta nelogičnost mě vede k hledání nějakého jiného než v tradici zaběhlého vysvětlení.

Zatím si to vysvětluju tak, že až jednou na zemi budou žít vzkříšení lidé, budou mít navěky v paměti, co se událo na zemi v Pánově Dni (neboli ve Dni Soudu), jak o tom prorokuje Bible, a budou mít jako trvalou připomínku a výstrahu právě osud těch, kteří nebyly vzkříšeni, nýbrž propadli záhubě a už neexistují.

Den Soudu totiž jednou přijde a ti, kdo se ho dožijí, se budou v tomto období pod vlivem okolností nějak chovat. Někdo se zachová dobře a někdo špatně, buď prokáže milosrdenství nebo neprokáže, a podle toho bude hoden věčného života nebo nebude. Na tomto vzorku lidstva dožívajícího se posledních dní se ukáže, jak by se byl býval zachoval kdokoli, pokud by Den Soudu přišel za jeho života. V Den Soudu se bude lidstvo skládat z určité malé skupiny křesťanů a ze zbytku lidstva, které Boha nezná tak, jako křesťané. Křesťané jsou pro ten Den Soudu již dnes Duchem sesílaným od Boha vychováváni a školeni, aby jejich osobnost, změněná k obrazu Ježíše Krista, v těch nelehkých událostech obstála. Mají totiž v ten den působit jako Boží proroci a oznamovat lidstvu, co se děje a bude dít. Ostatní lidstvo si zatím žije, jak se mu zlíbí, bude však podle svého postoje ke křesťanům během toho Dne souzeno. Křesťané jsou prubířským kamenem Božím. Jinými slovy bude Dni Soudu celé lidstvo hrát samo pro sebe takové divadelní představení, ve kterém se odhalí, jaký kdo je. Vtip je v tom, že každý ne-křesťan bude mít ve Dni Soudu možnost, prokázat na svém postoji ke křesťanům (neboli těm dva prorokům ze Zjevení), jestli v něm je milosrdenství nebo není. A tak i když většina lidstva nežije podle zákona víry a nezná Boha, našel Bůh v mechanismu Dne Soudu nástroj, jak ospravedlnit nárok na věčný život i u lidí, kteří ho neznají a poznávají ho až teprve ve Dni Soudu díky dvěma prorokům. Ve Dni Soudu se budou plnit biblická proroctví v úplnosti a v konečném naplnění, přestane éra víry, protože to, co je dnes předmětem víry (je-li jaká), se bude plnit. A kde je nasnadě hmatatelná skutečnost, tam již není třeba víry. Den Soudu ukončí jednu etapu lidské historie, kdy Boha poznávají jen lidé víry.



Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: vlk v Středa, 13. červenec 2005 @ 23:54:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mne prijde nesmyslne, aby Buh (kdykoli) ukoncoval existenci nejake sve duse. Jiste radeji necha cloveka vecne trpet v jeho nevedomosti s tim, ze se onen clovek snad casem pouci a nakonec obrati...



Re: Peklo - věčné trápení nebo zničení? (Skóre: 1)
Vložil: DaliborGruza v Neděle, 19. září 2010 @ 13:10:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věčné trápení v pekle Ďábla by mělo být pouze pro ty, kteří odmítnou žít u Boha. Toto odmítnutí vzhledem k dobré původní podstatě všeho stvoření včetně Ďábla však nemůže trvat na věky a bude zřejmě trvat vždy pouze konečnou dobu, tedy možnost věčného utrpení v Ďáblově pekle je pouze hypotetická. I Ďábel bude jako poslední zřejmě spasen a žít u Boha po té, co budou spaseni a obráceni všichni hříšníci trpící v jeho pekle, proto Ďábel ve skutečnosti nenávidí stejně jako Bůh hřích a trestá v pekle své otroky, neobrácené hříšníky, kteří se nechtějí vrátit k Bohu, i když se k nim navenek chová přátelsky, ale ve skutečnosti je nenávidí a štve proti sobě, protože brání jeho navrácení k Bohu a spáse. Tak i Ďábel jako smrt má svůj dobrý výchovný smysl daný mu při stvoření jeho dobrým tvůrcem milujícím Bohem.

(viz www.filosofierovnovahy.sweb.cz )



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy