Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 251, komentářů celkem: 429586, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 477 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116498507
přístupů od 17. 10. 2001

Grano Salis: Hledá se ideální podoba reformované církve
Vloženo Úterý, 20. září 2005 @ 17:22:39 CEST Vložil: Karels

O Bibli Karels poslal:

Hledá se ideální podoba reformované církve

Na téma tohoto článku mě přivedlo poslední dění na Grano Salis. Zvláště pak, děkuji za příspěvek od bratra Manciny – klikni zde

Proč moje volba na název tohoto článku padla zrovna: „Hledá se ideální podoba reformované církve“. Pokusím se vám, bratři a sestry, něco přiblížit z mého uvažování.

Zatímco má katolická církev více méně ucelenou systematickou teologii, protestantismus ji nemá! V naší, protestanty, často kritizované katolické církvi je učitelský úřad, který však v protestantismu chybí! Naši bratři a sestry z katolické církve, mají ve svých naukách jasno. Pokud si čtou Bibli, tak pro povzbuzení a pro případné apologetické rozhovory, například s námi protestanty.

A co my protestanté? Z věroučného hlediska protestantismus nemá a nikdy mít nebude nějaký učitelský úřad. Ve své podstatě každý sbor, každá denominace, hledá ideální podobu reformované církve. Všichni jsou přesvědčení o tom, že by se tado podoba měla blížit podobě první křesťanské církve. Církve, která se scházela po domích. Ale je tady jistý rozdíl od našich bratří z první církve. Od té doby totiž uběhlo bezmála 2000 roků.

Není to jen každý sbor, či konfese, která hledá ideální podobu křesťanství. Ale také každý hloubavější bratr, nebo sestra. Viz například náš bratr pastýř. Pokud by si někdo dal práci, jaké články vkládá na Grano Salis, potom by si mohl udělat celkový obrázek o bratru pastýři. Ale není to jenom vnímání bratra pastýře a jeho teologický pohled, to je pohled bratra pastýře na ideální reformovanou církev. Bez kurzů Alfa, bez charismatickýh excesů atd. Nemám mu to za zlé, protože já nejsem jiný.

Martin Luther dal návod pro všechny nespokojence, kteří chtějí reformovat stávající církev. A nejenom katolickou. Svým výrokem „Sola scriptura“ tento přední reformátor dal vlastně návod všem, kdo si chtějí založit nějakou skupinu, církev. Některé z mých myšlenek jsem už mohl objasnit v tomto článku – Pravidlo Sola scriptura příčinou anarchie v církvi

Oč mi teda jde? Ideální podoba reformované církve není a nebude. Je to kvůli absenci učitelského úřadu u nás protestantů. A který z učitelů je respektovaný všemi spektry všech protestantských vyznání? Žádný.

Tento stav však má na jednu stranu výhodu, jako na druhou stranu nevýhodu. Výhoda je, že se snažíme přiblížit ve svém křesťanství podobě, která tady byla v prvních stoletích existence církve. Nevýhoda je ta, že díky hledání této ideální podoby, mnohdy nevražíme na naše bratry a sestry katolíky. Ba co víc, někdy jsou nám trnem v oku i naši bratři a sestry ze spřátelených reformovaných církví. A to jenom proto, že odmítají naši podobu „ideální církve“.

Jaké řešení tohoto stavu? Možná se víc zaměřit na lásku, na milování bližního svého. Pročíst celou 13. kapitolu ke Korintským. Dále se jednou provždy smířit s tím, že ideální církev tady asi nebyla ani, když žili apoštolé. A proto je zbytečné ji hledat. A pokud si myslím, že ji hledám já a že jsem ji asi nalezl, nenutit tuto svou podobu druhým. Zřejmě v našem reformovaném prostředí budou tyto konflikty neustále. Zdrojem konfliktů je paradoxně ono hledání ideální podoby křesťanství. Pokud by existoval nějaký učitelský úřad, potom by možná soupeření ustalo.

Nebrojím tady proti samostatnému čtení Písem svatých Bible. Vždyť je to Boží slovo. Ale je pro mě skutečně otázkou, zda na nás neulpěl ten závan učení o „Sola scriptura“. Každý nespokojenec teďka může argumentovat s Biblí v ruce, že jeho domovská církev není dostatečně biblická. A proto si ten dotyčný rozhodl založit svoji církev, která je "bližší" biblické podobě církve.

Možná právě proto, Manciny postrádá u evangelikálů lásku, normální lidskou lásku, chcete-li kamarádství, obyčejný zájem o druhého. A jak píše bratr Manciny dál, „stal jsem se katolíkem a našel normální lidské vztahy, jaké jsem u evangelikálů nikde nenašel. V evangelikálních církvích panuje zvláštní atmosféra podezírání z duchovní nečistoty, různý stupeň manipulace a duchovní rivality, přetvářka a strach se otevřít, nepřejícnost.“ Ale tady v tomto bych tomuto bratru oponoval, protože to bude sbor od sboru a konfese od konfese jiné.

Uznávám, že je to hodně diskutabilní téma. Ale v určitém smyslu nese reformace „pachuť“ nespokojenosti a zřejmě se jí nezbaví už nikdy.

Závěrem znovu cituji z příspěvku bratra Manciny: „Už jsem nechtěl být protestant a stále proti něčemu protestovat, stále se proti něčemu a někomu vymezovat, pořád s něčím bojovat.“ Což zůstává bez komentáře.

S pozdravem Karels



"Hledá se ideální podoba reformované církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Hledá se ideální podoba reformované církve (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Středa, 21. září 2005 @ 09:46:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolický kněz Dominik Pecka napsal: „Někteří se ptají, zda je katolicismus pravdivý. Mně stačí, že je poetický a co je poetické, nemůže být nepravdivé.“ Tuto pozici podvědomě zastávají mnozí katolíci. Když k tomu připočteme bezmeznou důvěru katolíků ke svým představeným, pak je evidentní, že moc prostoru pro výměnu názorů mezi členy není.
U protestantů to je jiné. Ti mají důvod k existenci již ve svém názvu. Protestovali proti naukám i praxi církve. Když se stali větší církví, chovali se často stejně jako ta, proti které protestovali. Jinak smýšlející přinutili opustit jejich společenství a „založit“ jiné. K tomu přece dává možnost svoboda protestantů.
Počátkem 20.století vzniklo hnutí letničních, pro které bylo „stredobodom“ mluvení cizím jazykem. Byli natolik zaujati duchovními dary, že jim nějak ušlo napomenutí apoštola Pavla o důležitosti lásky. Proto i na Granu můžeme číst taková „moudra“, která podmiňují bratrství stejnými názory.
Na zemi neexistuje bezchybné sborové společenství. Kdybych ho „náhodou“ našel, pak mým vstupem už by přestalo být bezchybným. Bude-li hlavním tématem mezi katolíkem a protestantem věrouka a ne Pán Ježíš, je velká pravděpodobnost střetu a úbytku lásky. Nejsme totiž vychováváni hovořit o rozdílech v lásce. Kdo smýšlí jinak, je podezřelý a dostává téměř punc nepřítele. Příčinou je fakt, že se neučíme od Pána Ježíše pokoře a tichosti, ale spíše od světa, kde platí, že kdo se nezviditelňuje, jakoby neexistoval.




Re: Hledá se ideální podoba reformované církve (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Středa, 21. září 2005 @ 14:52:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S článkem souhlasím, ale podotýkám, že hledání ideální podoby církve zažívají katolíci naprosto stejně, jen s tím rozdílem, že bereme naprosto vážně Pánovu prosbu, abychom byli jedno (Jan 17-22). Myslím, že Jan tu nezachycuje Pánova slova jako popis nějakého hluboce duchovního prožitku,ale právě stavu "institucionálního".Troufám si tvrdit, že v katolické církvi existuje tolik proudů jako v protestantismu, zásadní rozdíl je v tom, že se od sebe neoddělujeme a nebojujeme proti sobě naopak, pod spíše symbolickou jednotící postavou papeže v lásce spolupracujeme. Opravdu mi nedělá problém zajít do kostelíku na Moravě ani se zúčastnit charizmatické modlitby, vše patří do pokladu církve a také každý má radši něco jiného.Naproti tomu v každé protestantské církvi se časem najde někdo, kdo si myslí, že je pomazanější než ostatní a oddělí se, svou původní církev nazve "tradiční" a v extrému tudíž peklu zaprodanou. Vedení těcho sborů a denominací spolu vůbec nespolupracuje a navíc hlasy volající po sjednocení jsou tvrdě napadány jako dílo satana.My katolíci z Písma a díky tradici víme, že prvotní sbory měly k dokonalosti stejně daleko jako ty dnešní. Tzv. ideální církev nebo spíše církve - sbory pravděpodobně nikdy neexistovaly, jen se tu a tam více či méně úspěšně dařilo žít křesťanský život a apoštol Pavel se kvůli tomu také něco natrápil a namodlil.Můj názor je, že vzhledem k nepřerušené kontinuitě je ranná církev Skutků apoštolských právě církev katolická.
PS. Samozřejmě může mít některý bratr protestant osobní negativní zkušenost s katolíky, stejně jako já ve svých zkušenostech hodnotím jen to, co jsem zažil mezi určitými protestanty. Jinde to může být a pravděpodobně je naprosto jinak.



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy