Kontrasty: ANALÝZA 17. LISTOPADU A ZMĚN VE VÝCHODNÍ EVROPĚ V ROCE 1989
Vloženo Úterý, 15. listopad 2005 @ 18:07:58 CET Vložil: gojim |
poslal Gojim
ANALÝZA 17. LISTOPADU A ZMĚN VE VÝCHODNÍ EVROPĚ V ROCE 1989
Miroslav Dolejší
Vychodiska
Základní myslifikací je tvrzení že, 17.11.1989 došlo v
Československu ke spontánní revoluci obyvatelstva proti vládě KSČ. Tento
politický převrat byl připravován přibližně od června 1988, přičemž situace k
němu byly vypracovány už od prověrek v KSČ 1969-70 a založení Charty 77. Tento
závěr dokládají tato fakta:
1) K převratům došlo ve všech komunistických
státech Evropy synchronizovaně v průběhu 7 měsíců. Z hlediska
sociologického a psychologického
je vyloučeno, aby tyto převraty byly uskutečněny spontánně, neorganizovaným,
dezorientovaným a víceméně loajálním obyvatelstvem, proti téměř neomezené moci
komunistických vlád těchto zemí, zajišťovaných vojensky a bezpečnostně druhou
největší mocností světa - SSSR,
jejíž síla nebyla otřesena.
2) Výsledkem všech těchto převratů je
ponechání moci v rukou komunistických stran - více nebo méně skrytě
(přejmenování stran, taktické úpravy pogramů, přesun skrytých kádrových rezerv
do vedení a naopak,
atd.).
3) Disidentská hnutí ve všech těchto státech, jejichž někteří
členové převzali úlohu dekorace v podílu na moci, byla založena a řízena
komunisty, kteří v minulosti odešli z řad svých stran, byli pak, často formálně,
pronásledováni či krátce před
převratem vězněni, což bylo taktické opatření pro získání věrohodnosti a
popularity před veřejností, prováděné převážně západním rozhlasem a
tiskem.
4) Politickým těžištěm účelů těchto převratů je realizace nové
koncepce uspořádání mocenských poměrů v
Evropě, jejímž počátkem je sjednocení Evropy, počínající sjednocením
Německa. Politické převraty v komunistických státech Evropy byly směrovány k
podpoře tohoto sjednocení Německa a byly s ním synchronizovány.
5) Forma
a průběh politických převratů v Evropě byly pravděpodobně předmětem dohody Reagan-Gorbačov, uskutečněné
v červnu 1987 při Reaganově návštěvě v Moskvě. Od té doby se výrazně projevovaly
organizace příprav na převraty ve všech komunistických státech Evropy (formování
disidentských skupin v Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku a jejich propagandistická příprava ze
Západu, zintenzivnění protestních akcí proti vládám, přesun zcela
neznámých lidí do vedení opozice v Československu nebo do jejího aktivu a jejich
horečná popularizace uvnitř prostředí i navenek Jan Urban, Alexandr Vondra,
Michal Žantovský, Jiří Křižan, Tomáš Hradílek, Josef Vohryzek, Jan Litomiský,
Stanislav Devátý, Bedřich Koutný, Josef Bartoš, Karel Freund, Pavel Bratinka,
Petr Burian, Arnošt Kohút, Lubor Kohout, Michal Kocáb, Petr Placák, Tomáš
Dvořák, Hana Marvanová, Jana Petrová, Eva Vidlářová, Petr Pospíchal, Jan Honner,
Jaroslav Cuhra, Hana Holcnerová, Jiřina Šiklová, Zdeněk Kotrlý, Miroslav
Kvašňák, John Bok, Daniel Kroupa, Ivan Mašek, Jaroslav Mlčák, Pavel Muraško,
Pavel Nauman, Zdeněk Ingr, Luboš
Bažant, Otakar Veverka, aj./, zakládání nových opozičních skupin pod kontrolou
StB nebo armádních složek, které převzaly režii událostí do svých rukou,
atd.).
6) Zřetelnou součástí těchto dohod byla ujednání o využití
komunistických oligarchií k udržení pořádku a k zachování vlivu komunistického
mezinárodního hnutí v mocenských strukturách po převratech. K tomu
účelu vznikla kooperace mezi KGB a CIA, jejichž společné komise převraty
řídily a schvalovaly personální sestavy nových vlád. Mocenskou stabilitu během změn
probíhajících ve východní Evropě zajišťovaly všude armádní složky řízené
sovětským GRU, rozvědkou generálního štábu Rudé armády.
7) Prohlášení
všech převratových vlád o národním porozumění nebyly aktem humanity, nýbrž politickým
převratem vyvolanou potřebou rehabilitace komunistů k jejich další účasti na
moci. Byla diktována dohodami SSSR- USA (KGB - CIA). Za tím účelem už 12 let
před tím byla politicky iniciována koncepce lidských práv a prosazen její význam
/1976/, o nějž se pak dohody
velmocí spolehlivě opíraly. Účast disidentů v tzv. Hnutí za lidská práva /Jan
Dus, Dana Němcová, Heřman Chromý, Marie Rút Křížková, Stanislav Penc atd../ pak
ospravedlňovala jejich smířlivost ke komunistům a jejich kooperaci na moci,
která je ve skutečnosti
nesrovnatelně větší, než je na první pohled patrné.
8)Politický
převrat v Československu ani politika vlády Václava Havla nejsou v žádném
případě autonomní záležitostí Československa, nýbrž součástí kontextuální
politiky SSSR - USA pro Evropu.
Z prvních 217 signatářů Charty 77 z
1.1.1977 bylo 156 bývalých komunistů, mezi nimiž se nalézají jména osob, výrazně
zkompromitovaných přímou nebo nepřímou účastí na teroru komunistů v padesátých
létech, jako ku příkladu : František Krigel, Ladislav Lis, Zdeněk Mlynář,
Ludmila Jankovcová, Jiří Dienstbier, Luboš Dobrovský, Gertruda
Sekaninová-Čakrtová, Ladislav Kolmistr, Jiří Hájek, Miloš Hájek, Jiří Ruml,
Oldřich Hromádko, Karel Šiktanc, František Šamalík, Ludvík Vaculík, Pavel
Kohout, Jarmila Taussigová, Věnek Šilhán, Libuše Šilhánová, Bedřich Placák,
Jaroslav Šabata, Jan Štern, Jiří Kantůrek, Rudolf Zukal, Luděk Pachman,
atd.
Ze zpravodajské analytiky prověrek v KSČ v létech 1969-1970 vyplývá,
že přibližně 800 funkcionářů KSČ bylo formou vyloučení převedeno do tzv. zálohy,
tj. pro použití v takových situacích, jaké vznikly po založení Charty 77, po
17.11.1989 a pro situace, které jsou projektovány jako další varianty možného
vývoje. Z této zpravodajské analytiky vyplývá, že přibližně 1120 komunistů
emigrovalo /bylo vysazeno/ do zahraničí s posláním působit v politické opozici a
se zpravodajským určením. Do této doby bylo aktivizováno pouze asi 260 těchto
osob. Ostatní zůstávají stále v záloze. Část těchto osob je možné identifikovat
podle privilegií, kterých se jim dostávalo od vlád hostitelských zemí ihned po
jejich příchodu do emigrace: politický asyl dostávaly okamžitě a bez průtahů,
ihned po té si přes čs. konzuláty zařídily vystěhovalecký pas a mnozí z nich
navštěvovali bez komplikací Československo, dostali zaměstnání v exponovaných
Institucích států, do kterých byli vysazeni, jejich děti tam studovaly na
prominentních univerzitách, atd. Všichni významní komunisté dostávali okamžitě
profesury na universitách (Goldstucker, Šik, Sviták, Pelikán, později Mlynář) a
významné politické funkce. Pro spolupráci na této opoziční variantě byly získány
starší exilové instituce (Rada svobodného Československa v USA, Česká akademie
pro vědy a umění v USA, některé krajanské spolky a organizace, atd.) a některé
osoby z poúnorové emigrace (Tigrid aj.), zejména pak osoby kolem rozhlasových
stanic Hlas Ameriky, Svobodná Evropa a BBC.
Tito lidé organizovali v
zahraničí malé nátlakové skupiny (lobby), které si postupně vytvářely kontakty
na mezinárodní organizace a vlády států, vypracovávaly situace pro reagenci
oficiální politiky, zakládaly nakladatelství a vydavatelství, nadace,
organizovaly sběr finančních prostředků, atd. Patronaci nad těmito skupinami
měly vlády, diplomatické sbory a mezinárodni organizace západních spojenců USA.
Celá činnost byla současně pod částečnou kontrolou KGB. V Československu byli
KGB vybráni lidé z vedení ÚV KSČ, kteří byli o záměrech a některých akcích
informováni (od r.1987 to bylo l3.odd. ÚV KSČ). Od r. 1987 byl koordinací
činnosti těchto skupin v zahraničí s Chartou 77 pověřen vedoucí tohoto oddělení
Rudolf Hegenbart.
Finanční prostředky pro činnost Charty 77 a zejména pro
soukromou potřebu jejich vůdců, shromažďoval v Nadaci Charty 77 ve Stockholmu
zeť sovětského akademika Arnošta Kolmanna, František Janouch, sám dlouhou dobu
působící v sovětském jaderném výzkumu. Finanční prostředky pocházely především
od židovských mecenášů z mezinárodního PEN-klubu, Rotary-klubu, Jewish Agency,
Guggenheimovy nadace v USA, B nai B rith, Masarykovy nadace při Masarykově museu
v Izraeli, židovských odborových svazů zejména v USA, Švédsku, atd. Nadace
Charty 77 založila 6 vlastních literárních nadací (Cena J.Seiferta, Jiřího
Lederera, Fr. Kriegla, atd.), jejich prostřednictvím udělovaly ceny za
literaturu vybraným členům Charty za účelem jejich popularizace a propagace. Ze
stejných zdrojů byla vyplácena tzv. stipendia. Nadace Charty měla
prostřednictvím zednářských loží v Evropě a v USA vliv i na některé tradiční
literární nadace, jejichž prostřednictvím pak dosahovala udělování mezinárodních
cen těm signatářům Charty 77, kteří byli predestinování pro budoucnost k
politickým funkcím (Havel, Dienstbier, Battěk. Němcová, Palouš, Uhl, Šabata,
atd.).
V období 1980-1989 bylo prostřednictvím Nadace Charty vyplaceno
cca 376 tisíc US dolarů na činnost Charty 77 v Československu a cca 1,341mil. US
dolarů pro osobní potřebu vedoucích členů Charty. Tato částka nezahrnuje peníze
vyplacené za literární a jiné ceny. Na osobní konta v zahraničí byla vedoucírm
osobám Charty převedena souhrnná částka cca 6 milionů US dolarů. Tato konta
(osobní) jsou spravována advokátními kancelářemi v zahraničí, které zastupují
jednotlivé fukcionáře Charty 77.
V lednu 1990 obdržel Janouch jako jeden
z prvních registraci od Federálního ministerstva vnitra /FMV/ a od února 1990
jsou finanční prostředky distribuovány pro Československo prostřednictvím této
kanceláře. Z nich jsou rovněž financovány a odměňovány některé činnosti OF a
jeho vedoucích funkcionářů.
Charta 77 byla od svého založení v r.1977
koncipována jako zednářská lóže. Funkce mluvčího je převzata ze Sionistické
organizace. Aby nemohla být jako ilegální organizace stíhána podle zákona,
odesílala všechna svá prohlášení a stanoviska státním úřadům. Ve svém prohlášení
z 1.1.1977 konstatuje, že nechce škodit komunistickému režimu, ale chce s ním
vést konstruktivní dialog, což koresponduje s komunistickým zaměřením vedoucích
funkcionářů Charty a s dohodami, které byly o jejím vzniku a působnosti
uzavřeny. Počáteční zběsilá politická kampaň, která byla proti Chartě 77 vedena
ze strany ÚV KSČ, měla za účel na Chartu upozornit a popularizovat ji u
protikomunisticky smýšlející části občanské veřejnosti. Hlavní část její
popularizace pak převzaly vysílačky Svobodná Evropa, Hlas Ameriky a
BBC.
Přibližně od r.1974 byla v Československu konstituována nová báze
KGB, která dnes zahrnuje asi 7 až 8 tisíc občanů Československa, kteří nejsou v
žádných evidencích StB, min. zahraničí, atd. Jediným viditelným výrazem
této báze je skupina prominentních reprezentantů Charty 77, dnes převážně
zastávající nejvyšší státní úřady.
Celou dobu své existence působila
Charta 77 se souhlasem a pod kontrolou Státní bezpečnosti a KGB. Přesto, že
materiály, vydávané nepřetržitě vedoucím VONS Petrem Uhlem (tzv. Informace o
Chartě 77) byly evidentně ve smyslu tehdy platných zákonů protizákonné (min.
podle paragr. 112 tr. zák.: poškozování zájmů republiky v zahraničí), nebylo
proti vydavatelům až na vyjímky nikdy brutálně zakročeno, tak jak to v každém
jiném případě vždy odpovídalo neměnné praxi StB. Je mimo jakoukoli pochybnost,
že kdyby činnost Charty 77 nebyla žádoucí, byla by taková skupina lidí ještě v
zárodku zlikvidována během 24 hodin /vždyť tajemník Zdeňka Mlynáře,
jednoho z otců Charty, Dr. Josef Hodic, patřil v té době, stejně jako mnoho
dalších signatářů Charty 77 první hodiny, ke špičkovým agentům StB!/ a
nikdo ve veřejnosti by se o její činnosti ani nedozvěděl, jak to bylo zcela
běžné ve všech ostatních případech jednotlivců a skupin, likvidovaných za
činnost proti státu, nebo pouze za své osobní postoje proti režimu. Charta však,
většinou bez jakéhokoli drastického omezení, vydávala knihy, prohlášení,
poskytovala interview Svobodné Evropě, Hlasu Ameriky a BBC, v posledních
měsících před převratem její členové dokonce cestovali do zahraniči (Jiří Hájek,
Dana Němcová, aj.), kde vedli politické rozhovory.
Uvnitř Charty 77, VONS
a ve všech ostatních jejích odnožích, působila rozsáhlá agentura StB /Jaromír
Glac, dr. Josef Hodic, Jan Hrabina, Jan Křen, Vlasta Chramostová, Zdeněk Ingr,
Luboš Bažant, Michal Kobal, Petr Burian, JUDr Josef Průša, JUDr Josef Danisz,
Věra Vránová, Pavel Muraško, Michal Kocáb, atd.atd./. Na bázi II. a X.
správy FMV to však byla činnost víceméně kontrolní (v rámci objektové
kontrarozvědky), nikoli řídící. Řízení Charty 77 bylo prováděno velmi
komplikovaným způsobem, který dovoloval jeho kontrolu ze strany USA. Hlavní
řídící funkci vzhledem k Chartě 77 vykonávaly osoby z báze KGB. Hlavní kontaktní
osobou byl vedoucí 13.oddělení ÚV KSČ R. Hegenbart, který současně řídil
protiopatření FMV. Hegenbart byl přímo angažován na přípravě převratu od srpna
1988, na jeho provedení 17.11.1989 a dodnes jako kontakt působí prostřednictvím
plk. StB Josefa Vostárka (býv. Náčelník kanceláře FMV ministra Vratislava
Vajnara) a pplk. Krásy na řízení činnosti KC OF, zejména pak jeho personální
politiky (schvalování osob pro vládu, poslance FS, zahraniční službu, jiné
politické strany, atd.) Směr kontaktu: Ladislav Lis, Oldřich Hromádko, Zdeněk
Jičínský, Jaroslav Šabata, Petr Kučera a kancelář presidenta republiky, zejména
některé poradce).
Přijímání členů (signatářů) Charty 77 skončilo dnem
17.11.1989, kdy počet signatářů dosáhl cca 1900 občanů. Naprostá většina
z nich podepsala Chartu ze vzdoru proti režimu, aniž měla nejmenší
tušení o charakteru a poslání této tajuplné organizace.
Chartu 77 řídilo
přibližně 70 až 85 lidí, jejich jádrem bylo 42 mluvčích, kteří se za dobu její
existence v tomto úřadu vystřídali. Tato skupina osob byla vytvořena
několika rodinami, navzájem spoutanými rodinnými, příbuzenskými a podobnými
svazky (zájmové a finanční nevyjímaje). Jsou to především rodiny: Havlových,
Dienstbierových, Pithartových, Šabatových - Uhlových - Müllerových -
Tesařových, Němcových, Paloušových, Bednářových, Kynclových, Hromádkových,
Dobrovských, Rumlových, Mlynářových, Pelikánových, Slánských,
Šternových-Kantůrkových, Freundových, Tominových, Korčišových, Paynových,
Kocábových, Placákových, Princových, atd. Všechny tyto více nebo méně rozvětvené
rodiny jsou komunisté nebo jejich potomci, svobodní zednáři a jejich potomci, a
židé. Nyní přibližně 180 členů těchto rodin, jejich příbuzných a přátel,
zaujalo pozice v nejvyšších státních, diplomatických a hospodářských
funkcích státu.
Tato skupina občanů Československa byla pro své
dnešní poslání schválena pověřenými orgány SSSR a USA (prostřednictvím
StB-GRU-KGB-CIA-Mossad). Souhlas vyslovovaly také jiné mezinárodní
organizace.
Charta 77 nedosáhla během svého 13-ti letého působení žádného
politického vlivu na domácí scénu, protože to nebylo žádoucí. Příprava
politických převratů v Evropě, včetně Československa, byla svěřena
profesionálním organizacím, které k tomu měly k disposici všechny
potřebné prostředky a bohaté zkušenosti. Posláním Charty 77 bylo soustředění
vhodných osob, s věrohodnou krycí legendou "odpůrců komunismu" pro veřejnost,
které by po převzetí moci po fingovaných převratech zajistily kontinuitu se
zaměřením světového komunistického hnutí, jehož součástí jsou i komunistické
strany všeho typu a všech taktických modifikací a programů. Jejich hlavním
posláním je zakrytí této dlouhodobé orientace a v důsledku toho působí
k likvidaci jedné fáze bolševismu: stalinismu – tedy období, kdy se světový
bolševismus v Rusku vymkl mezinárodní kontrole.
Občanské odsuzování
a věznění některých nejaktivnějších členů Charty 77 a jí založených odnoží bylo
především velmi diferencované a mělo výchovný (kázeňský, disciplinární) a
propagační význam jak vzhledem k nim samotným, tak hlavně k obyvatelstvu.
Věznění členové Charty 77 se tímto způsobem učili podřizovat se kázni, jestliže
to okolnosti vyžadují, a současně jim bylo jejich uvěznění (nebo pouhé zadržení
na několik hodin) podnětem k obrovské mezinárodní propagační kampani,
vedené zahraničními vysílačkami a později i diplomatickým personálem amerických
spojenců. Československo se tímto způsobem seznamovalo s lidmi, o nichž by
bývalo v listopadu 1989 nevědělo vůbec nic, anebo by pro něj byli
nepřijatelní, pokud by byla dána přednost k seznámení s nimi
prostřednictvím zpráv a informací z jejich nejbližšího okolí. Organizovaná
reklama a propagace jejich osob upravila jejich obrazy v legendy a učinila
z nich hrdiny, mučedníky, veliké spisovatele, myslitele, politiky a
demokracii oddané státníky. K tomu účelu byly zřízeny nejrůznější literární
ceny, udělovány čestné doktoráty na západních universitách, atp. V podstatě
je tento postup metodou hollywoodské tvorby Star, která se uplatňuje od počátku
20. století – kdokoli může být populární, kdo je intenzivně po nějakou
dobu propagován všemocnou reklamou. Je to otázka účelu a nákladů, nikoli otázka
kvality člověka.
Agenturní činností StB proti Chartě 77 se
zabývalo na FMV celkem asi 43 důstojníků StB. Rozsah této činnosti není vyčerpán
pouze seznamem akcí proti Chartě a VONS, ale zahrnuje také činnost oddělení StB
pro boj proti sionismu, judaismu, svobodnému zednářstvu, Státnímu židovskému
muzeu (tzv. kontrarozvědná ochrana) a židovstvu. Z těchto útvarů, které
podléhaly většinou přímo KGB (mezinárodní koordinace), byly registrovány
zahraniční signály (dispozice) pro činnost Charty. Současně byla registrována
kooperace s ostatními disidentskými skupinami, zejména v Polsku, NDR,
Maďarsku a SSSR.
Každý z těchto důstojníků StB řídil agenturu uvnitř
Charty 77 a v počtu 5 až 7 TS (tajných spolupracovníků). Osobní
charakteristiky vůdců Charty 77 (vč. VONS a ostatních tzv. nezávislých
iniciativ) jsou vesměs nepříznivé. Psychiatrické analytiky konstatují
v mnoha případech osobní rozvrácenost, v některých případech drogy
(Jirous apod.).
Když se ministr vnitra Dr. Richard Sacher, zastupující ve
vládě lidovou stranu, dostal v únoru a březnu 1990 do styku
s některými materiály, týkající se činnosti Charty 77 a osobních
charakteristik některých jejích vůdců, vzniklo akutní nebezpeční odhalení
spojení mezi Chartou 77 a vedením komunistického státu. President Havel nechal
jmenovat vládou Jana Rumla náměstkem FMV. Po 6 týdnech jeho působení na FMV se
ztratilo přes 15 tisíc OS (osobních svazků, tj. osobních materiálů občanů, kteří
byli z jakýchkoliv důvodů předmětem zájmu StB). President si současně
vynutil předání některých osobních materiálů, které byly z FMV předány
zasvěcencům v Chartě (Uhl, Urban).
Je nejvýš pravděpodobné, že
nejdůležitější materiály, týkající se Charty a jejích prominentů, byly
z FMV odstraněny ještě před 17.11.1989. Kupř. magnetofonové kazety
s nahrávkami jednání mluvčích Charty, jejího vedení, jednání
s některými zahraničními diplomaty apod., které vedení Charty předávalo
StB, zmizely (záznamy o jejich existenci v osobních materiálech důstojníků
StB byly patrně přehlédnuty). Rovněž byly odstraněny osobní materiály vůdců
Charty 77: V. Havla, J. Dienstbiera, Zuzany Dienstbierové, Petra Uhla, Jar.
Šabaty, A. Šabatové, L. Hejdánka, V. Bendy, J. Gruntoráda, M. Palouše, Kantůrka,
E. Kantůrkové, Vl. Chramostové, M. Kubišové, Zd. Jičínského, M. Motejla, Dr.
Danisze, Zd. Rychtského, P. Pitharta, J. Urbana, P. Kučery, I. Fišery, J. Hájka,
A. Marvanové, P. Šustrové, J. Rumla, R. Slánského, W. Komárka, M. Zemana, V.
Klause, V. Dlouhého atd.
Dále byly odstraněny všechny materiály
z listopadu a prosince 1989 z jednání tzv. rozhodujících politických
sil o převzetí moci v zemi. Rovněž byly odstraněny objektové svazky “Obroda
socialismu” (Klub reformovaných komunistů a estébáků z r. 1968 – politicky
nejvýznamnější složka Charty 77 a dosud v OF). Dále zmizely objektové
svazky zpravodajských agentur v zahraničí o objektech politické opozice
v zahraničí – Pelikánovy “Listy", Tigridovo nakladatelství “Svědectví”,
Škvoreckého nakladatelství v Torontu, objektové svazky “Rada svobodného
Československa”, nakladatelství A. J. Leihma, atd. Rovněž byly odstraněny
objektové svazky schwarzenberského paláce ve Vídni.
Existuje velmi mnoho
dalších důkazů o expozituře Charty a jejím spojení s konspirativní
komunistickou mocí. Většina z nich však není vhodná k zveřejnění pro
rizika s tím spojená. Rozsah ostatních by zdaleka překročil únosný rámec
této zprávy.
2.
Převrat 17.11.1989
Zpráva
parlamentní Komise FS pro vyšetření podstaty událostí 17.11.1989 byla prohlášena
za utajenou a nebyla zveřejněna. Důsledky šetření se promítly do odsouzení
několika bezvýznamných policistů k několikaměsíčním trestům. Vyšetřování
bylo zaměřeno pouze na násilnosti na Národní třídě, bylo zmanipulováno a záměrně
se vyhýbalo vyšetření politického pozadí převratu. Podobný osud postihl
Nezávislou vyšetřovací skupinou studentů, která vznikla jako reakce na evidentní
manipulování vyšetřování vyšetřovací komisí FS.
Důsledkem tohoto stavu
věcí byly rychle a všeobecně se rozšířivší pochybnosti o nejapné legendě
sametové revoluce, jak ji dosud urputně hlásá president a vláda Charty 77.
President rovněž nedodržel svůj veřejně daný slib, že budou zveřejněny
všechny záznamy o jednání s Adamcovou vládou a následně jednání tzv.
rozhodujících politických sil (dodnes není známo, kdo je tímto pojmem
označen).
S odstupem měsíců se však stalo zřejmým, že masakr na
Národní třídě byl předem připraven a že byl koncipován jako signál zahájení
převratu. Po něm byla iniciativa okamžitě předána Chartě 77 – to dokazuje, že
v přípravách existovala spolupráce (mimo mnoha dalších důkazů). Charta
ihned po masakru převzala iniciativu rozšířením sdělení sl. Drážské o smrti
studenta Šmída, které se ukázala desinformací. Tento kritický bod spojení Charty
77 a zasvěcené části ÚV KSČ nebyl dosud objasněn a tvoří jedno z ústředních
politických tajemství.
Když byly tyto pochybnosti občanů spolehlivě
zaregistrovány, natočila BBC pořad o událostech 17.11.1989 v němž legenda
je korigována a vyúsťuje v tvrzení, že to byl nepodařený vnitrostranický
převrat, který měl pouze odstranit Jakešovo vedení, ale který se vymkl
z rukou. Na základě této predikce vystoupil jeden z předních mužů
Charty Jiří Ruml s požadavkem, aby vyšetřování 17. listopadu bylo obnoveno.
Nebezpečí, které v sobě takový požadavek skrývá spočívá v tom, že
komise bude sestavena opět ze zasvěcených lidí Charty 77, kteří budou
dokazovat tvrzení pořadu BBC, které je pokládáno za přijatelnou politickou
verzi, korigující nesmyslnou báchorku o sametové revoluci. Stejným cílem však
bude zakrytí každého spojení Charty s komunisty a kontinuity komunistické
vlády – chartistické elitě stále vyhovuje být považována za něco jiného,
než čím ve skutečnosti je. Je nepochybné, že kdyby byla zveřejněna
pravda, Havel a jeho vláda Charty 77 by museli padnout. To je však nepřijatelné
pro zahraniční sponzory, kteří Chartu vypracovávali 13 let a nemají za ni
přijatelnou náhradu, se kterou by mohli souhlasit také Rusové. Vláda Havlovy
Charty musí být tedy udržena. Z provedené analýzy lze vybrat skutečnosti,
které chronologicky seřazeny, poskytují následující sled událostí: poradce
presidenta USA John Whitehead na podzim 1988 po své 12-ti denní cestě po
Východní Evropě shledal, že politická situace dovoluje zahájení příprav
k převratu. Pro Československo (Chartu 77) to znamenalo pokyn
k vystoupení ze sebe samé a její členové postupně založili řadu skupin,
nazývanými nezávislými iniciativami: SPUSA (Společnost přátel USA), HOS (Hnutí
za občanskou svobodu), DI (Demokratickou iniciativu), Obrodu socialismu (svaz
bývalých komunistů a příslušníků StB z r. 1968), České děti (monarchisté),
NMS (Nezávislé mírové sdružení), atd. Všechny tyto skupiny pracovaly pod vedením
Charty 77. Cílem bylo vyvolání dojmu početního zvětšení opozice vůči vládě, i
když to byl dojem pouze optický, ale potřebný pro zahraniční
propagandu.
Politicky nosnou byla pouze Obroda socialismu. V ÚV KSČ
byla vytvořena skupina Urbánek-Mohorita, která byla Hegenbartem pověřena
jednáním s Obrodou. Účelem byla spolupráce na kompromitaci Jakeše a jeho
odchod z vlády. Hegenbart byl v této činnosti řízen KGB. Byl natočen
film z Jakešova kompromitujícího vystoupení v západočeském kraji, KGB
rozmnožila jeho videokazety a v zahraničí se prodávaly za 20,- DM. Současně
prováděl Hegenbart izolaci Jakeše, který nebyl zasvěcen do událostí, aby byl
v případě zahájení operace eliminován nežádoucí zásah. Hegenbart byl rovněž
rozhodujícím mužem, který v červenci a srpnu 1989 řídil stanovisko ÚV a
vlády k exodu východních Němců ze západoněmeckého velvyslanectv v Prazeí.
V rámci spolupráce Hegenbart-Obroda vycestoval Jiří Hájek těsně před
převratem do Rakouska k projednání některých podrobností, souvisejících
s datem a technikou převratu.
Den 17.11. byl zvolen jako
nejvhodnější vzhledem k tomu, že je Mezinárodním svátkem studenstva a
zaručuje tedy mezinárodní odezvu, a dále proto, že to byl poslední termín
s aspirací na mezinárodní odezvu před schůzkou Gorbačov – Bush na Maltě,
kde měl být projednán další postup velmocí při řízení sjednocování Německa, což
předpokládalo také politickou změnu v Československu.
Ze zprávy,
zveřejněné Nezávislou vyšetřovací komisí studentů je dostatečně známo, jak
bylo zmanipulováno jednání Pražské vysokoškolské rady za účasti Vasila
Mohority k přípravě manifestace. Ke skutečnostem, které jsou už
veřejně známy o průběhu masakru na Národní třídě, lze připojit:
A)
Přibližně 2 hodiny před příchodem průvodu studentů, vedených poručíkem StB
Zifčákem alias "studentem Růžičkou" na Národní třídu, kde podle oficiální trasy
neměl co dělat(!), byl zastaven provoz tramvají v obou směrech. Dopravní
podnik tedy musel dostat takový příkaz už asi 3 hodiny před tím. Současně byla
Národní třída téměř vyklizena (liduprázdná). B) Pohotovostní oddíly SNB byly
v pohotovosti v Mikulanské ulici a v Kokviktské už 3 hodiny před
příchodem průvodu na Národní třídu. C) Asi 1 hodinu před příchodem průvodu
byly uzamčeny všechny domovní dveře všech domu od Perštýna až k Národnímu
divadlu, přesto, že tudy průvod neměl projít! D) Zásahová četa ÚRNA (Útvar
rychlého nasazení), která byla ve 3. pohotovostním sledu (její členové byli doma
u rodin, ale museli být k dispozici u telefonu), dostali v 10,30 hod.
telefonický rozkaz k okamžitému návratu do útvaru (tedy 8 hodin před
nasazením), tj. asi 4 hodiny před zahájením manifestace. Po příchodu
k útvaru jim byla nařízena pohotovost. Když četa nastoupila
v maskovaných uniformách a maskovacích čepicích, byl jim vydán rozkaz
k nasazení červených baretů, které jsou součástí vycházkové uniformy. V
11,30 hod. byla četa převezena autobusem do Bartolomějské ulice
k soustředění. Od 13,45 probíhala jejich instruktáž třemi důstojníky StB
v civilu o jejich zákroku u Národního divadla – tedy v době, kdy
manifestace začínala ve vzdálenosti asi 3 km. Zásahové četě byl na zvětšeném
obraze podrobně vyložen uzávěr u Národního divadla včetně nasazení obrněných
transportérů vybavených radlicemi. Byla instruována, že důstojníci StB jim budou
ukazovat vytypované osoby v průvodu, které jsou pak povinni vytáhnout a
zadržet. ÚRNA je cvičena pro bleskovou akci, nikoli pro pořádkovou policejní
službu. Plk. Bečvář, který vydal rozkaz k jejich nasazení, musel vědět, jak
tato složka bude reagovat, musel rovněž vědět, že jejich nasazení je
neadekvátní, protože podle zákona a vnitřních předpisů FMV je ÚRNA nasazována
pouze při bezprostředním ohrožení životů, při organizovaném a ozbrojeném odporu.
Nic takového se na Národní třídě nedalo očekávat. Plk. Bečvář byl do funkce
dosazen právě Hegenbartem a je pravděpodobné, že protipředpisový rozkaz
k nasazení ÚRNA nevydal z vlastního rozhodnutí. Zde kdesi mohou
spočívat příčiny, proč se zastřelil. E) V odpoledních hodinách
17.11.1989 opustilo Prahu celé vedení Charty 77 včetně rodin. V Praze
zůstali pouze Uhl, Benda, Němcová. Patrně existovalo jisté nebezpečí jejich
pozatýkání v případě, že by se Hegenbartovi nepodařilo paralyzovat akce a
rozhodnutí většiny vedoucích ÚV KSČ a FMV, kteří nebyli do charakteru operace
zasvěceni. Chartisté se však všichni vrátili už v sobotu v poledne
zpět do Prahy. V té době a během neděle se Hegenbartovi podařilo
definitivně odstranit nebezpečí zákroku Lidových milicí, které Jakeš
mobilizoval.
Cílem operace nebylo pouze odstranění Jakeše, ale i dočasný
taktický ústup komunistů ze světla do předem připravených pozic, jejichž
dislokace a krytí bylo předmětem dojednávání s Obrodou socialismu od ledna
1989. Od téže doby (po zatčení Václava Havla) byli Hegenbartem mobilizování
herci, zpěváci aj. k podpisovým akcím za jeho propuštění. Všichni
iniciátoři byli komunisté nebo spolupracovníci Státní bezpečnosti.
Ze
seznamu studentů, kteří připravovali manifestaci a později se chopili
organizování studentstva vyplývá, že jde výlučně o děti prominentních rodičů.
86% těchto studentů mělo rodiče ve vysokých funkcích v KSČ, FMV,
diplomatických službách, v kategorii generálních ředitelů, vysokoškolských
profesorů, atd. Existují důkazy o instruování těchto dětí jejich rodiči.
Existují rovněž důkazy o tom, že už od června 1989 byla vypracována hesla, jako
“Nejsme jako oni”, “Nechceme násilí”, atd. a formy jejich uplatňování při
demonstracích tak, aby nedošlo k fyzickému napadání komunistů (to byla
jedna z podmínek dohody o předání moci) a záruky za ni převzali sami
komunisté prostřednictvím studentů a Občanského
fóra.
3.
Občanské fórum
Koncepce OF byla
dohodnuta asi půl roku před převratem a schválena Hegenbartem. Na jeho vyhlášení
Havlem v Realistickém divadle sváželi pověření důstojníci StB svými
soukromými vozy všechny hlavní členy Charty 77. Uvolnění divadel fingováním
protestních stávek organizovala StB prostřednictvím svých agentů mezi herci a
základními organizacemi KSČ v divadlech.
Vedením OF byli pověření
výhradně kmenoví členové Charty 77. Kvalifikovaný zpravodajský odhad
předpokládal, že pro nasazení v OF bylo uvolněno přibližně 1100 lidí
z nové báze KGB. Agentura StB byla nasazena celá (v Chartě 77), i když
posléze došlo k řadě průvalů, z nichž některé byly účelové (Danisz
apod.). Občanské fórum si zachovalo horizontální organizaci Charty (s hermeticky
uzavřeným koordinačním centrem), protože to nejlépe vyhovovalo možnostem průniků
(politických, zpravodajských, finančních, kontrolních) do místních OF a potřebám
infiltrace všech ostatních politických stran, klubů, organizací a spolků,
vznikajících ve vazbě na OF, tedy v podstatě na početně multiplikovanou
Chartu 77.
Nejsilnější pozici v OF si udržuje Obroda socialismu,
která je stále jeho rozhodující složkou. Zajišťuje kooperaci s KSČ a
koordinaci v oblasti personální politiky ve vládě, diplomatickém sboru, FS
a obou národních radách, republikových vládách a ve sféře komunální (O. Černík).
Všechna rozhodující místa v oblasti veřejné moci, rozhlase, televizi,
tisku, průmyslových podnicích, školství, zdravotnictví, soudech, prokuratuře,
apod., jsou obsazovány komunisty (tzv. bývalými). / Zřejmě není náhoda, že O.
Černík, A. Dubček a někteří další pomocní režiséři a herci 17. listopadu zemřeli
krátce potom v důsledku "autonehody" atp. - pozn. NN /
Pro tuto koncepci
je výchozím bodem historie a politiky rok 1968. Je předkládán jako prvotní
počátek dnešní demokratické politiky a jeho aktéři jsou tak předurčování
k převzetí veškeré moci. Tento politický akt, podporovaný Západem, má
rehabilitovat hromadné nasazení tzv. bývalých komunistů. Je to schema, které je
uplatňováno ve všech komunistických státech Evropy. V Československu je
však nejzřetelnější vzhledem k počtu komunistů vyloučených v r. 1968
z KSČ – jejich značný počet si nevynucuje přejmenování KSČ ani změnu
programu, protože tato organizace má jako svoji veřejnou variantu OF.
Po
17.11.1989 se k zakladatelům a provozovatelům OF připojili zaměstnanci
Prognostického ústavu ČSAV, z nichž mnozí zaujali nejdůležitější funkce
v národním hospodářství a v politice. Pověření tohoto ústavu vyplývá
z faktu, že zpracovával nynější hospodářskou reformu už od roku 1987, kdy
si vláda objednala na impuls z Moskvy tzv. Prognózu rozvoje národního
hospodářství ČSSR. Část nákladů na její vypracování byla refundována RVHP
(stejně postupovaly ostatní komunistické vlády v Evropě). Tato studie
nebyla prognózou, nýbrž variantou současné reformy, při níž byla paralelně
vypracována a v zahraničí odsouhlasena koncepce hospodářské činnosti po
převratu. V rámci prací na této studii vycestovalo na stáže asi 40
pracovníků, kteří prováděli konzultace s bankami, průmyslovými koncerny a
poradenskými službami v USA, Francii, SRN, Velké Británii a Itálii. Po
dokončení a odevzdání studie navrhoval ministr Kincl experty zatknout a odsoudit
pro jejich styky v zahraničí, které se vymykaly rozmezí jejich studijního
poslání. Hegenbart jeho úsilí zastavil a po převratu se z ústavu do vedení
státu dostali: Komárek, Klaus, Dlouhý, Zeman, Klímová, aj.
V rámci
dohod o kontinuitě moci komunistické oligarchie byla činnost OF od počátku až
k volbám vedena k likvidaci nebo ovládnutí zevnitř jakékoli
potenciální protikomunistické opozice, která by mohla uvnitř nebo vně OF
vzniknout. OF bylo pod spolehlivou kontrolou komunistů stejně jako samotná KSČ a
ostatní politické strany bývalé Národní fronty. Bylo však nutné zabránit vzniku
jakékoli nezávislé organizace, které by tuto hegemonii mohla dříve nebo později
ohrozit. Proto bylo v období únor – duben rozbito studentské hnutí a
vyřazeno z jakékoli politické konkurence a učiněno zcela pasivním a byly
provedeny čistky v samém Občanském fóru /až na veřejnost se zřejmě dostal pouze
brněnský spor Šabata - Cibulka, kdy ostatní odpůrce komunismu se vedení OF Jan
Urban - Petr Kučera - Ivan Fišera podařilo umlčet v naprosté
tichosti/.
Když se před volbami ukázalo relativní nebezpečí ze strany
KDU, byly jeho volební šance zlikvidovány akci proti jejímu předsedovi
Bartončíkovi, který byl, stejně jako většina ostatních figur na scéně,
spolupracovníkem StB. V této akci se osobně angažoval V. Havel nejen výroky
z rozhovoru s Bartončíkem, ale zejména tím, že vzal pod svoji osobní
ochranu Jana Rumla, který útok vedl. Ihned po volbách byla torpedována Čs.
strana socialistická akci Melantrich, v níž se rovněž osobně angažoval
Havel zasláním dopisu o svobodě slova. Vzápětí na to byla roztržena
Republikánská strana, v očekávání je destrukce Lidové strany. Tím OF zcela
ovládlo vnitropolitickou situaci a destruovalo jakoukoli opozici. Akce byly
provedeny zcela profesionálně a vylučují, že by jejich autory mohli být
diletanti z OF. Kromě toho forma jejich provedení nutně předpokládá
dokonalou a disciplinovanou organizací s federálním rozměrem. Důkazem její
existence je rovněž volba Vasila Mohority místopředsedou FS naprostou většinou
hlasů, když KSČ má pouze 14% mandátů ve FS. Podobných důkazů o dokonale
fungující kooperaci mezi KSČ a ostatními tzv. opozičními organizacemi (někdy
vysloveně "protikomunistickými") existuje celá řada.
Přibližně od března
1990, kdy se v KC OF začal objevoval vliv mimopražských OF, který
nekorespondoval s cíli zasvěcených mezi chartisty, začalo docházet
k silné názorové diferenciaci, která pokračuje a nabývá na ostrosti. OF
politicky nepřežilo své volební vítězství. Všechny kritiky totiž vyloučit
nemohlo... Příznaky se projevily už při sestavování federální vlády, která byla
v základních ministerstvech sestavena Havlem už 3 týdny před volbami. Po
akci Bartončík se v jejím důsledku projevil strach mnoha funkcionářů a
sestavení vlády se protáhlo o 10 dní déle, než president předpokládal. Bude-li
názorová diferenciace pokračovat, stává se nejistým původní předpoklad, že vláda
dosáhne vždy požadované většiny hlasů pro své návrhy ve FS. Tento fakt vytváří
předpoklad pro parlamentní krizi, zejména při hlasování o zákonech (všechny tři
ústavy), jejichž přijetí vyžaduje 2/3 hlasů. Nezvládnutí takové situace by si
mohlo vynutit vypsání nových mimořádných parlamentních voleb, v nichž by OF
nezískalo už tak výraznou většinu. Rozptýlení hlasu pro ostatní strany by
vytvořilo situaci, v níž by žádná strana nedominovala tak výrazně, aby byla
schopna sestavit novou vládu, která by měla naději v takto roztříštěném FS
prosadit jakýkoliv zákon či opatření. Pak by musela následovat autoritativní
opatření presidenta. Ta by mohla mít reálnou naději na úspěch jenom tehdy,
jestliže by měl v té době (1 – 1,5 roku) ještě tolik popularity jako nyní,
což je však nepravděpodobné, a v takovém případě by následovala
celospolečenská krize a politický pat.
Podobné tendence se však projevují
s různým fázovým posuvem ve všech bývalých komunistických státech Evropy a
jejich intenzita bude vzrůstat s hospodářskou a sociální devastací. Nelze
vyloučit, že vytvoření podmínek pro vnitropolitický pakt ve všech státech
Východní Evropy je cílem řídících velmocí, protože by vedl k silným
sociálním nebo národnostním nepokojům, možná povstáním /např. na Balkáně/, které
by byla sjednocené Evropě na Západě vhodnou záminkou k vojenskému obsazení
v zájmu míru v Evropě a k nadiktování východoevropské
konfederace, řízené západní Evropou, USA a SSSR.
Reálnost takové varianty
politického a hospodářského vývoje se objevuje ve způsobech zamýšleného
konstituování OF v průběhu následujících dvou let jako jediné autoritativní
organizace ve státě. /Díky Václavu Klausovi, který se stal k šoku zasvěcených
předsedou OF proti určenému Martinu Paloušovi, což vedlo k rozštěpení OF na
pravicovější ODS a levicově-liberální Občanské hnutí, tato koncepce padla -
pozn. NN/
Jedním z projevů této snahy je pokus o vytváření
presidentské vlády. Souvislosti s ostatní Evropou jsou naznačovány
expoziturou presidentových poradců ze zahraničí, kteří ho řídí (Schwanzenberg,
Šik, oba Pelikánové, Fischl, Kohout, Povolný, atd.).
4.
Komunistická strana
V polovině roku 1988 bylo
informováno o přípravě převratu v Československu 12 lidí z nejvyššího
orgánu KSČ. V říjnu 1989 se tento počet zvětšil přibližně na 90 lidí,
z nichž většina nebyla přímo z aparátu KSČ.
Naprostá většina
členů KSČ byla převratem a ztrátou své moci překvapena a označovala postup svého
vedení za zradu. Od února do dubna 1990 nastalo v řadách členů KSČ znatelné
uklidnění díky informacím, které jim zprostředkovalo vedení až na úroveň
okresních výborů.
Došlo k všeobecnému pochopení faktu, že moc 1,7
milionů členů KSČ, 250 tisíc mužů plně vyzbrojené armády, 60 tisíc mužů FMV, 150
tisíc ozbrojených členů Lidových milicí a půl milionu občanů sympatizujících se
režimem, nebyla poražena, a že události jsou taktickou formou změn, jinak
v krátké době neproveditelných.
Pokusy malých lokalizovaných skupin
komunistů, kteří se z neznalosti chtěli postavit na odpor, i když nikoli
ihned veřejný, byly na zákrok vedení strany odloženy. Informace o připravovaném
převratu StB byly rozšiřovány OF záměrně k vytvoření atmosféry ohrožení,
umožňující snazší zvládnutí veřejnosti, jejímu semknutí kolem OF a
k získání sympatií.
V prosinci 1989 byly všichni rozhodující
funkcionáři KSČ, armády, LM, FMV přesně informováni o situaci a jejím smyslu.
Latentní pohotovost byla udržována pouze do března 1990, kdy byla situace
stabilizována zákonem č. 15/90 z 23.1.1990, který zaručoval KSČ veškerou právní
ochranu, garantovanou novou vládou. Veřejnost se proti zákonu nepostavila na
odpor a situace byla zvládnuta.
Nikdo z vedoucích funkcionářů
starého ani nového vedení KSČ nepomýšlel na převrat, protože předání zjevné moci
a ústup do ústraní bylo direktivou moskevského vedení Světového komunistického
hnutí. Stalo se zcela zřejmým, že Moskva by žádný pokus o zpětné převzetí moci
KSČ nepodpořila, naopak, postavila by se proti němu. Ve stejném smyslu byly
vydány rozkazy jednotkám sovětské armády na území Československa, k nimž
byli už počátkem listopadu 1989 vysláni důstojníci Rude armády se zvláštním
posláním.
Charta 77 v čele s Václavem Havlem dodržela
s podporou zakonspirované části StB všechny dohody o průběhu převzetí moci
i o další neveřejné spolupráci s KSČ (zprostředkováno Obrodou). Za účelem
mezinárodní kontroly dodržení těchto dohod se Československo stalo od listopadu
1989 zpravodajsky a kontrarozvědně otevřenou zemí.
Dohody byly rovněž
precizně dodrženy ze strany KSČ. Indiferentní a zmanipulované obyvatelstvo
Československa nepůsobilo svým vystoupením (neplánovaným a neorganizovaným)
žádné komplikace. Reakce proti setrvávání komunistů ve všech oblastech veřejného
a politického života země jsou zatím stále pod kontrolou Havlovy vlády a aparátu
bývalé moci. Rovněž byly zvládnuty reakce proti nástupu komunistů
z padesátých let zpět do vedoucích posic.
Volby v červnu 1990
byly zmanipulovány především difuzí voličů do množství plánovitě vytvořených
indiferentních politických stran a rozptylem voličského potenciálu. Sestavením
pevného pořadí kandidátů na volebních listinách bylo zajištěno zvolení předem
vybraných a schválených osob, zařazených na volitelná místa. Všechny politické
strany byly infiltrovány a ovládnuty zevnitř předem připravenou organizací osob,
sestavenou ve spolupráci s StB. Mezinárodní kontrola byla zajištěna
expoziturou emigrantů (kupř. Škutina v ČSS, Pachman, Strobinger v ČSL,
Horák v ČSSD, atd. Stejně tak byl obsazen Havluv štáb a vedení
OF).
Komunisté si podrželi veškerou moc ve státě. Pozice jejich odpůrců,
pokud v naprosto dezorientované veřejnosti existují, jsou politicky
bezvýznamné a tedy zanedbatelné. Charta 77, transformovaná v OF, je jejich
spojencem, který na sebe vzal pouze úlohu krytí. Zveřejnění symbiozy SSSR – USA,
pečlivě skrývané téměř 100 let, určuje novou dimenzi celosvětového politického
zápasu. Bez jeho definování není úspěch, spočívající v aktivním podílu na něm,
pravděpodobný.
|