|
Právě je 333 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: Willy ivanp rosmano Akuzativ
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 123084788 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2
Vloženo Pondělí, 09. leden 2006 @ 09:13:40 CET Vložil: reformovany |
Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2
V minulé kapitole Pojďme mluvit o předurčení! Je to důležité biblické učení! Odkazy ke studiu. P1 jsme se začali zabývat předurčením. Když hovoříme o předurčení, obvykle velmi brzo narazíme na otázku "svobodné vůle." Co si máme ale pod tímto pojmem představit? Než budeme v tématu předurčení pokračovat, bude užitečné, abychom pojem "svobodná vůle" definovali. Jak tedy svobodnou vůli definovat? Vezměme si na pomoc Bibli a obyčejnou lidskou životní zkušenost. Bible nás učí, že máme možnost volit z různých alternativ a za své volby neseme odpovědnost:
Dt 30,19 Dovolávám se dnes proti vám svědectví nebes i země: Předložil jsem ti život i smrt, požehnání i zlořečení; vyvol si tedy život, abys byl živ ty i tvé potomstvo
Rozhodnutí, která činíme, jsou naše rozhodnutí a volíme to, co sami v danou chvíli nejvíce chceme. Bible také učí, že to, jak člověk volí, vychází z jeho charakteru. Pán Ježíš to říká naprosto jasně:
Mt 7,16-18 Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce.
Dokonce i to, jakou člověk volí řeč, vypovídá o jeho chrakteru:
Mt 12,34-35 Plemeno zmijí: Jak může být vaše řeč dobrá, když jste zlí? Čím srdce přetéká, to ústa mluví. Dobrý člověk z dobrého pokladu srdce vynáší dobré; zlý člověk ze zlého pokladu vynáší zlé.
To, co nás Bible učí o možnosti volby a o podmíněnosti toho, co volíme v morální oblasti naším charakterem, není nijak překvapivé, protože to je v dokonalém souladu s naší životní zkušeností. Od notorického podvodníka očekáváme, že bude jednat jako podvodník a například obchodování s ním se raději vyhneme. Naopak od člověka, který je známý svou poctivostí, můžeme očekávat solidní jednání. Zkrátka a jednoduše, člověk má možnost volit a to jak volí je podmíněno tím, jaký má charakter. Samozřejmě například zloděj aut neukradne každé auto, které na ulici uvidí. Za to však nevděčíme jeho charakteru, ale spíše okolnostem, které ho od krádeže odrazují: blízkost policejní hlídky, typ zabezpečení se kterým si neví rady, časová tíseň, obtížná zpeněžitelnost daného typu auta atd.
Definice svobodné vůle podložená Biblí i životní zkušeností by tedy mohla znít: "Člověk má svobodu volit z různých alternativ, přičemž jeho volby jsou podmíněny jeho charakterem." Zde je možná užitečné poznamenat, že Bible sousloví "svobodná vůle" vlastně nezná. Proto je vhodnější hovořit spíše o svobodě volby.
Ilustrace Když dáte vybrat žíznivému člověku na poušti mezi šálkem grogu a dvoulitrovkou studené minerálky, můžete tušit, že sáhne po minerálce. Když tutéž nabídku učiníte prokřehlému člověku v zimě na horách, můžete tušit, že sáhne po grogu. Volba je jasně podmíněna stavem člověka. Podobné je to i v morální oblasti, ale k té se dostaneme až později.
Někdy se ovšem setkáváme s představou jakési ničím nepodmíněné a na ničem nezávislé "svobodné vůle." Podle této představy se v podstatě jakákoliv bytost může v různých situacích rozhodovat, zda zvolí zlo či dobro, aniž by její rozhodování mělo vztah k jejímu charakteru. To však neodpovídá ani Bibli, ani životní zkušenosti. Kdyby tato představa o "naprosto na ničem nezávislé svobodné vůli platila," pak by lidské rozhodování bylo výsledkem nikoliv charakteru daného člověka, ale něčeho, co bychom snad mohli nazvat "náhodným generátorem volby." Rozlišovat za této situace, zda raději jednáte s poctivým člověkem než s gaunerem, by naprosto ztratilo smysl. Poctivec by totiž kdykoliv mohl jednat jako gauner a gauner naopak jako poctivec. A mělo by to ještě jeden závažný důsledek. Svobodnou vůli by podle této definice neměl ani sám Bůh! Proč? Protože kdyby se Bůh mohl rozhodovat nezávisle na svém charakteru, tak by pro nás platilo: "jezme a pijme, neboť zítra se může stát cokoliv." Bůh rozhodující se na ničem nezávisle by mohl jednat kdykoliv jako zlá bytost. Mohl by se například rozhodnout mučit v pekle oddané křesťany a naopak mít společenství se satanisty až do konce oddanými zlu. A zde se právě jasně ukazuje, jak je absurdní pojetí jakési na ničem a hlavně na charakteru dané bytosti nezávislé "svobodné vůle." Kdyby platilo, nemohli bychom si být jisti nikdy ničím.
Shrnutí
Člověk má svobodu volit z různých možností a za své volby je odpovědný. Volby člověka jsou však podmíněny jeho charakterem.
V následující kapitole se budeme zabývat stavem padlého člověka. Pro pokračování klikněte prosím na následující odkaz: Stav padlého člověka - aneb - čekání na peklo. Předurčení. P3
Odkazy na všechny dosavadní kapitoly o předurčení:
|
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: noire v Pondělí, 09. leden 2006 @ 14:59:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Článek je zajímavý, rád bych jen doplnil určitý kontext představy svobodného jednání ve Starém zákoně. Tím kontextem je zkušenost otroctví vyvoleného lidu v Egyptě, a nesvoboda se projevovala jako otrocká práce, nařízení o likvidaci Izraele (zabíjení chlapců po porodu) a zákaz oběti Hospodinu. Svoboda v pojetí SZ je tedy opak egyptského otroctví.
MartinČ. |
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 10. leden 2006 @ 16:54:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravim Noire,
diky za komentar.
zdravi
reformovany |
]
|
|
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Úterý, 10. leden 2006 @ 11:32:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tuto svobodnou vůli jste zde posunuli na otázku, kdo nebo co může za lidský charakter... tedy ji opět neřeší. Napíši tedy co si myslím:
Člověka ovlivňují různé vlivy, podle kterých se také často rozhoduje ovšem tímto rozhodnutím sleduje pouze určitý cíl. Jaký cíl to je (jestli vede k životu či ke smrti) to závisý na jeho rozhodnutí. Tvrdím, že člověka má svobodu rozhodnout pro jedno či druhé, ale toto rozhodnutí nemá ž á d n o u p ř í č i n u je to snad schopnost, kterou v nás dělá ta Boží část, která se vrací po smrti k Bohu. Stejně tak jako Bůh existuje bez příčiny (začátku) a přesto je, tak naše rozhodnutí je taktéž neovlivněno prostředím, ale pouze námi. Je to něco co se těžko definuje ( stejně jako vznik Boha) , je to jen můj názor, ale mám za to, že se blíží pravdě. |
Příčina (Skóre: 1) Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 11. leden 2006 @ 18:13:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Nemesis
S Tvým názorem na chápání p ř í č i n y bych celkem souhlasil.
Hledáním příčiny bychom se dostali k Bohu a tam bychom museli skončit. Bůh by tedy mohl za hřích i za to že se tak rozšířil - stvořil nás nedokonalé.
Dědičný hřích mohu dovést až k Adamovi a pak přemýšlet, zda byl také "vadný" nebo se poškodil sám (měl schopnost a možnost se poškodit). Bůh jistě stvořil mnoho věcí, které se rozpadají, takže by na tom zase nebylo nic divného (atomy, molekuly, buňky, těla,...). To, ale neznamená, že jsou špatné.
Svůj charakter jsem zdědil jako každý člověk po svých předcích a jistě jsem jej také i rozvinul - tady myslím, že sice vlivem vnějších podmínek a vrozených "schopností", ale přeci jen sám za sebe. Nikdo za nikoho nehřeší, ale jsme již porušení od Adama (velmi zajímavě na toto téma pojednal Tolkien v Pánu prstenů,ale je to fantasy, takže pokud nemáš rád tento druh četby, tak nedoporučuji).
Příčina toho kterého rozhodnutí je tedy jistě závislá na tom co jsem zdědil, ale budu za své činy stejně volán já k zodpovědnosti, nikdo jiný - ani Adam. Proto se považuji za svobodného ve svém rozhodnutí a neodkazuji svou vinu někam do minulosti ani ji nezmenšuji tím, že jsem z Božího pohledu předurčen. To ví jen Bůh a ten to může zjevit, kdo je nebo není předurčen - o takových případech ze současnosti nějak nevím. I katoličtí svatí se vyhlašují až po jejich smrti, i kdyby byli jakkoli "dobří". Bible byla psána až po událostech o kterých píše, je to tedy lehké napsat v přítomném čase, že ten který byl od narození zlý/dobrý a chodil po špatných/dobrých cestách svého otce.
Těším se i na Tvé další názory, jen prosím Tě nepiš "ale mám za to, že se blíží pravdě." nebo budeš nominován na další vrchol katolické arogance jako Manciny ... Já s Tebou souhlasím a tak spolu asi "pravdu" na tuto otázku sdílíme a mé pravdě se blížíš, ale hovořit o pravdě ve vztahu k Bohu je vždycky těžké a někdy pak až směšné.
Pokoj s Tebou
jarda2005
|
]
Re: Příčina (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Čtvrtek, 12. leden 2006 @ 15:31:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Omlouvám se, jestli ti to přišlo nějakým způsobem nadřazené, nebylo mým záměrem. Ale nemohl bych také napsat, že si myslím že to co píši není pravda ( proč bych to pak psal?) Napsal jsem že mám za to že se to pravdě blíží. Tedy považuji to za pravdu, ale pokud mě někdo z tohoto přesvědčení vyvede tak přehodnotím svůj názor...
S pokorou Nemesis |
]
|
|
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 10. leden 2006 @ 17:12:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdravim Nemesis
a dekuji za komentar. Nemohu vsak plne souhlasit.
N
toto rozhodnutí nemá ž á d n o u p ř í č i n u
R
Z Bible i ze zkusenosti vime, ze rozhodovani ma priciny.
Nasledne uvadis ze Buh existuje take bez priciny. S tim souhlasim. Buh ackoliv je sam pricinou vseho nema pricinu. Dovolim si vsak verit, ze i Bozi rozhodovani ma priciny a to - v Bozim charakteru. Kdyby Buh jednal nezavisle na svem charakteru, mohl by se zachovat verolomne a napriklad, jak uvadim v clanku, porusit sve Slovo a poslat oddane krestany do pekla. Proc ne? Tezko muzes Bohu uprit svobodu volit nezavisle na jeho chrakteru mezy konanim dobra a zla, kdyz tutez svobodu vyznavas o cloveku.
V tomto pojeti by ale volby byly pusobeny jakymsi "nahodnym generatorem volby" a to se ve svetle Bible i proste zkusenosti jevi absurdni.
Trochu uz tady predbihame - o stavu cloveka bych rad mluvil v dalsim clanku.
Zatim alespon jako zavdavek vers:
Jeremijáš 13,23
"Může snad Kúšijec změnit svou kůži? Či levhart svou skvrnitost? Jak vy byste mohli jednat dobře, když jste se naučili páchat zlo?"
Pro padleho cloveka (a to jsme diky edenske vzpoure vsichni) je stejne nemozne, aby se rozhodl jednat dobre, jako kdyby chtel zmenit barvu sve kuze. Je naprosto ztracen a mrtev ve svych hrisich. I zdanlive dobre veci dela ze spatnych motivu.
zdravi
reformovany |
|
|
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Čtvrtek, 12. leden 2006 @ 15:35:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Začínám mít pomalu pocit, jakobychom odhalili dva různé teologické proudy v bibli ( no ale pokud vycházíme z předpokladu vnitří bezespornosti ) tak nějaké řešení bude existovat. Později ti R napíši verše, které leží přímo v opozici k tomuto názoru a můžeme se o nich pobavit. Také by mne zajímal názor jiných Virtuálních Bratrů, nebo žádný nemáte? |
|
|
Re: Má Bůh svobodnou vůli? A jaká je definice svobodné vůle? Předurčení. P2 (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Čtvrtek, 12. leden 2006 @ 17:38:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdravim Vas Jardo a Nemesis,
Je to sice skoda, ale zatim nestiham napsat vic nez zhruba jeden clanek tykajici se predurceni tydne. Takze neni divu, ze diskuse se dotyka temat o kterych chci mluvit pozdeji.
Zde jen jedna reakce:
Nemesis
Začínám mít pomalu pocit, jakobychom odhalili dva různé teologické proudy v bibli
reformovany
To je Nemesis trefa do cerneho. Bible opravdu hovori jakoby dvojhlasne a skoro to vypada, ze Buh ma vule. Ale zadny rozpor v tom neni - to jeste planuji vysvetlit.
Pro ty kdo ctou anglicky uvadim link na zajimavy clanek:
Are There Two Wills in God?
Divine Election and God's Desire for All to be Saved
http://www.desiringgod.org/library/topics/doctrines_grace/2wills.html
pozehnane studium preje
reformovany |
|
|
Odkazy ke studiu předurčení - všechny dosavadní články série: (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 17. srpen 2007 @ 00:17:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Odkazy ke studiu předurčení - všechny dosavadní články série:
reformovaný |
|
|
|
|