Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 267, komentářů celkem: 429602, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Syntezator
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506992
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době
Vloženo Čtvrtek, 02. březen 2006 @ 16:01:04 CET Vložil: Bolek

Sekty poslal Nepřihlášený

Jak zachovávat sobotu Dokument přijatý na 55. zasedání Generální konference v Indianapolis v roce 1990 Následující řádky mohou sloužit jako směrnice k zodpovězení některých otázek, které lidé často kladou. Na tyto otázky odpovídáme v duchu Písma a daru proroctví tak, abychom v žádném případě neomezili práva a svobodu svědomí jednotlivce usměrňovanou Duchem svatým.
Účel a smysl
Hlavním účelem tohoto dokumentu o zachovávání soboty je poskytnout rady nebo návod těm členům církve, kteří touží po bohatším a smysluplnějším prožívání soboty. Očekáváme, že povede ke skutečné reformě v zachovávání soboty v celosvětovém měřítku. S vědomím skutečnosti, že společenství Božího lidu se setkává s četnými problémy v otázce zachovávání soboty, které jsou dány kulturním a ideologickým kontextem, pokusili jsme se vzít všechny problémy do úvahy. Smyslem tohoto dokumentu není zodpovědět každou otázku vztahující se k zachovávání soboty, ale spíše ukázat na biblické principy a rady daru proroctví, které mohou pomáhat členům církve v jejich snaze plnit Boží vůli. Věříme, že rady obsažené v tomto dokumentu přinesou užitek. Vlastní rozhodnutí učiněná za krajních okolností, musí být motivována osobní vírou a důvěrou každého člověka vůči našemu Pánu Ježíši Kristu. Sobota - ochrana našeho vztahu k Bohu Sobota v sobě zahrnuje celý náš vztah k Bohu. Připomíná nám, co Bůh pro nás vykonal v minulosti, co koná dnes a co vykoná v budoucnosti. Sobota chrání přátelství člověka s Bohem a poskytuje nezbytný čas pro rozvoj tohoto vztahu. Sobota udržuje vztah mezi Bohem a lidskou rodinou, protože ukazuje na Boha jako na Stvořitele v době, kdy se lidstvo pokouší uchvátit místo Boha ve vesmíru. V době poznamenané materializmem sobota obrací lidi k duchovním hodnotám. Lidé zapomínají na sobotu jako na svatý čas, a to přináší závažné důsledky - narušuje to a nakonec ničí vztah člověka k Bohu. Správně zachovaná sobota je svědectvím o pokoji, který získáváme, když důvěřujeme Bohu jako svému udržovateli, jako zdroji spasení, a jako základu naší naděje do budoucnosti. Sobota nám přináší potěšení, protože v ní vstupujeme do Božího odpočinku a přijali jsme pozvání ke společenství s ním.

Bůh nás vyzývá, abychom pamatovali na sobotní den, protože si přeje, abychom pamatovali na něj. Zásady a teologie zachovávání soboty

Podstata a účel soboty.
Původ soboty sahá až ke stvoření, kdy Bůh sedmého dne odpočinul od své práce (1 Moj 1-3). Sobota má zvláštní význam jako trvalé znamení věčné smlouvy mezi Bohem a jeho lidem, aby pamatovali, kdo je stvořil (2 Moj 31,17) a kdo je posvěcuje (2 Moj 31,13; Ez 20,12) a aby jej uznávali jako Hospodina svého Boha (Ez 20,20). Jedinečnost soboty.
Sobota je zvláštní příležitost, kdy člověk může oslavovat Boha jako svého Stvořitele a Vykupitele, jako Pána života, se kterým se lidská rodina opět sjednotí při jeho druhém příchodu. Sobotní přikázání tvoří střed mravního zákona jako pečeť Boží autority. Protože je to symbol Božího vztahu lásky k pozemským dětem, lidstvo by se mělo tohoto daru vážit a vynaložit veškeré úsilí, aby tento vztah přijalo a trvale rozvíjelo. Boží lid se tedy bude zapojovat pouze do toho, co vede k Bohu a druhým lidem a ne do toho, co vede k uspokojování sobeckých zájmů. Všeobecnost soboty.
Všeobecnost soboty je odvozena od stvoření. Proto její přednosti i závazky platí pro všechny národy, skupiny i společenské vrstvy. (Viz 2 Moj 20,11; 23,12; 5 Moj 5,13; Iz 56,1-8.) Zachovávání soboty se vztahuje na všechny členy domácnosti včetně dětí a platí dokonce i pro "tvého hosta, který žije ve tvých branách" (2 Moj 20,10). Kdy sobota začíná a kdy končí.
Bible říká: Sobota začíná na konci šestého dne týdne a trvá jeden den, od večera do následujícího večera (1 Moj 1; Mar 1,32). Tento čas se shoduje se západem slunce. Když je obtížné určit přesný čas západu slunce, považujeme za začátek soboty okamžik, kdy se začne stmívat. Principy zachovávání soboty.
Ačkoli Bible neodpovídá přímo na mnoho konkrétních otázek, které mohou dnes vyvstávat v souvislosti se svěcením soboty, poskytuje nám základní principy, které jsou platné i dnes (2 Moj 16,29; 20,8-11; Iz 58,13; Neh 13,15-22). "Zákon zapovídá vykonávat v den Páně světskou práci. Činnost, kterou si člověk vydělává na živobytí, musí v sobotu ustat, stejně jako účast na světských zábavách a práce spojená se ziskem. Bůh ukončil v sobotu své stvořitelské dílo, odpočinul a požehnal ji. Stejně tak i člověk by měl v sobotu zanechat každodenního zaměstnání a věnovat čas zdravému odpočinku, bohoslužbě a dobrým skutkům." (Touha věků, str. 137) Svěcení soboty však nevede k naprosté nečinnosti. Starý i Nový zákon nás vyzývají, abychom se zajímali o potřebné, ulehčovali utrpení druhých, protože sobota je den odpočinku pro všechny, zvláště pro chudé a utiskované (2 Moj 23,12; Mat 12,10-13; Mar 2,27; Luk 13,11-17; Jan 9,1-21). Avšak ani konání dobrých skutků nesmí potlačit základní smysl soboty (1 Moj 2,1-3). Tím se míní jak tělesný (2 Moj 23,12), tak i duchovní odpočinek v Bohu (Mat 11,28). Duchovní odpočinek vede člověka, který chce zachovávat sobotu, aby hledal přítomnost a společenství s Bohem v bohoslužbě (Iz 48,13), v soukromém rozjímání (Mat 12,1-8) i ve veřejném shromáždění (Jer 23,32; 2 Král 4,23; 11,4-12; 1 Par 23,30; Iz 56,1-8). Účelem soboty je poznávat Boha jako Stvořitele a Vykupitele (1 Moj 2,1-3; 5 Moj 5,12-15). Máme ji prožít v kruhu rodiny i v širším společenství (Iz 56,1-8). Sobota a autorita Božího slova.
E. G. Whiteová zdůrazňuje, že sobotní přikázání je jedinečné, protože obsahuje pečeť Božího zákona. Je to jediné "ze všech deseti přikázání, které uvádí jméno a titul Zákonodárce. Představuje ho jako Stvořitele nebe i země, a ukazuje tak, že proto Bohu náleží před vším ostatním úcta a uctívání. Kromě tohoto údaje neuvádí Desatero nic, co by ukázalo totožnost Zákonodárce." (Velké drama věků, str. 286) Sobota jako znamení Stvořitele ukazuje na jeho vlastnické právo a autoritu. Smysluplné zachovávání soboty svědčí o tom, že uznáváme Boha jako Stvořitele a vlastníka všeho, že uznáváme jeho moc nad celým stvořením i nad námi. Zachovávání soboty je založeno na autoritě Božího slova. Nemáme jiný logický důvod pro to, abychom sobotu světili. Člověk má možnost navázat vztah se Stvořitelem vesmíru jako s osobním přítelem. Lidé, kteří zachovávají sobotu, musí občas čelit odporu ze strany ostatních lidí, chtějí-li zachovat věrnost vůči Bohu. Lidé, kteří neuznávají Boha jako svého Stvořitele, považují namnoze důsledné svěcení soboty a rozhodnutí nevykonávat v sobotu žádnou práci za svévolné a nesmyslné. Smysluplné a uvědomělé zachovávání soboty svědčí o tom, že jsme se rozhodli respektovat Boží přikázání. Říkáme tím, že nyní svůj život prožíváme v souladu s Božím slovem. Sobota bude také předmětem zkoušky v době konce. Věřící se budou muset rozhodnout: buď budou věrni Božímu slovu nebo se podřídí lidské autoritě (Zj 14,7.12). Rodinný život v sobotu Úvod.
Rodinný život je základní kámen správného zachovávání soboty. Pouze v případě, že jednotlivci zachovávají svědomitě sobotu doma a plní svěřené povinnosti jako členové rodiny, bude moci církev jako celek zjevovat světu radost a přednosti Božího svatého dne. Různé typy domovů.
V naší době existují různé typy domovů: Například domov, ve kterém je manžel, manželka a děti; domov bez dětí, kde najdeme pouze manžela s manželkou; domov, ve kterém je pouze jeden rodič a děti (kde v důsledku smrti jednoho z rodičů nebo rozvodu musí jeden rodič převzít jak mateřskou tak otcovskou roli); domov, ve kterém žije člověk, který nikdy neuzavřel manželství nebo kde smrt či rozvod způsobil, že tento člověk zůstal sám a nemá žádné děti; anebo domov, ve kterém je pouze jeden rodič členem církve. Dříve než začneme hovořit o potřebách a problémech jednotlivých kategorií lidí, chceme předeslat, že některé principy a rady platí pro všechny skupiny a jiné budou sloužit jen některým z nich. Dvě svatá ustanovení - domov a sobota.
"Na počátku" Bůh nabídl Adamovi a Evě zahradu Eden jako jejich domov. "Na počátku" Bůh také lidem dal sobotu. Tato dvě ustanovení - domov a sobota - patří k sobě. Obě jsou Božím darem. Obě jsou posvátné. Sobota podporuje a obohacuje jedinečným způsobem rodinná pouta. Důležitým prvkem domova je důvěrné přátelství. Přátelství s ostatními lidmi je také důležitou součástí soboty. Spojuje rodiny těsněji s Bohem a váže i jednotlivé členy vzájemně. Z tohoto hlediska nemůžeme nikdy dostatečně zvýraznit důležitost soboty pro rodinu. Zodpovědnost dospělých jako učitelů.
Když Bůh vybral Abrama jako otce vyvoleného národa, řekl: "Důvěrně jsem se s ním sblížil, aby přikazoval svým synům a všem, kteří přijdou po něm. "Dbejte na Hospodinovu cestu a jednejte podle spravedlnosti a práva." (1 Moj 18,19) Dospělí dostali v domově velkou odpovědnost v oblasti duchovního rozvoje dětí. Slovy i příkladem života jsou povinni vytvářet takové situace a prostředí, aby se sobota stala potěšením a životodárnou součástí křesťanského života tak, že děti, i potom, kdy opustí domov, budou pokračovat ve zvyku, který se naučili v mládí. V souladu s nařízením: "Budeš je (Boží přikázání) vštěpovat svým synům" (5 Moj 6,4-9), musí dospělí členové rodiny učit děti milovat Boha a zachovávat jeho přikázání. Měli by je vést k věrnosti Bohu a k respektování jeho pokynů. Od nejútlejšího dětství bychom měli svoje děti učit, aby se podílely na rodinných pobožnostech, pobožnost ve sboru se potom stane pouhým pokračováním něčeho, co je běžné v rodině. Od dětství bychom měli děti také učit, že je důležité pravidelně navštěvovat shromáždění sboru a že pravé zachovávání soboty zahrnuje návštěvu Božího domu, kde oslavujeme svého Pána a studujeme Bibli. Dospělí v rodině by měli jít příkladem v navštěvování sobotních shromáždění a poskytnout tak dětem příklad, který je velmi důležitý, když se děti začnou samy rozhodovat, co je v >životě důležité. Nakolik děti rostou a vyzrávají, měli bychom s nimi studovat Bibli a diskutovat, aby si uvědomily pravý význam soboty, její vztah ke křesťanskému životu, a její trvalou hodnotu. Příprava na sobotu.
Máme-li sobotu správně zachovávat, musíme celý týden naplánovat tak, aby byl každý člen připraven uvítat počátek Božího svatého dne. To znamená, že dospělí členové rodiny naplánují vše tak, aby úkoly v domácnosti - nákup a příprava jídla, příprava šatstva a všechny další nezbytnosti každodenního života byly dokončeny dříve, než v pátek zapadne slunce. Den odpočinku by se měl stát ústředním bodem, okolo kterého se točí celý týden. Když se přibližuje páteční západ slunce, dospělí i děti mají uvítat sobotu s klidnou myslí, s dokončenou prací a s připraveným domovem tak, aby v něm mohli strávit následujících 24 hodin s Bohem a ve vzájemném společenství. Děti k tomu mohou napomoci tím, že úměrně svému věku a schopnostem převezmou některé povinnosti související s přípravou na sobotu. Na způsobu, jakým rodina začíná sobotu při západu slunce v pátek večer a na tom, jak stráví páteční večer, závisí, kolik přijmou požehnání, které Bůh připravil pro sobotu. Správné sobotní oblečení.
Tam, kde jsou v rodině děti, jsou dospělí povinni v sobotu ráno, když se rodina obléká do sboru, svými požadavky a příkladem poučit děti, že Boha uctíváme také tím, že do jeho domu jdeme pouze v čistém, reprezentativním oblečení, které je přiměřené kultuře, ve které žijeme. Důležitost sobotní školy.
Jestliže děti nemají možnost navštěvovat adventistickou církevní školu, stává se nejdůležitějším prostředkem náboženského vyučování mimo domov sobotní škola. Hodnotu této hodiny studia Bible nemůžeme nikdy přecenit. Proto by měli rodiče navštěvovat sobotní shromáždění hned od rána a udělat všechno pro to, aby to umožnili i svým dětem.

Čím se rodina v sobotu zaměstnává.
Ve většině kultur je v sobotu čas jídla, kdy se rodina shromáždí doma okolo stolu, nejkrásnějším okamžikem týdne. V těchto chvílích se stupňuje duch posvátné radosti a přátelství, který rozvíjela bohoslužba ve sboru. Členové rodiny osvobozeni od rušivých vlivů světa si mohou povídat o tématech, která je společně zajímají a udržovat duchovní ovzduší soboty.
Jestliže pochopíme posvátnost soboty a jestliže existuje vztah lásky mezi rodiči a dětmi, bude každý z nás dělat všechno pro to, aby zabránil rušení těchto svatých hodin světskou hudbou, rádiem, videoprogramy a televizními pořady, nebo i novinami, knihami a časopisy. Sobotní odpoledne (po shromáždění) bychom měli pokud možno strávit v rodinném kruhu užitečnou činností - poznávat přírodu, navštěvovat lidi, kteří nemají možnost zúčastnit se shromáždění ve sboru, nebo potřebují povzbuzení. Nakolik děti rostou a dospívají, odpolední sobotní činnost by měla zahrnovat také ostatní děti ve sboru jejich věkových kategorií. Při všem bychom si měli klást otázku: "Pomáhá mi tato činnost k lepšímu porozumění pravé podstaty a svatosti soboty?" Správné zachovávání soboty doma ovlivní náš život v časnosti i na věčnosti. Zachovávání soboty a rekreační aktivity Úvod.
Zachovávání soboty zahrnuje bohoslužbu i společenství. Nabídka radovat se z obou těchto darů platí a je velkorysá. Sobotní bohoslužba směřující k Bohu probíhá obvykle ve společenství věřících. Tito lidé vytvářejí také přátelské vazby. Jak bohoslužba tak společenství nabízí mnoho příležitostí chválit Boha a obohatit život věřícího. Jestliže sobotní bohoslužbu nebo společenství deformujeme nebo zneužíváme, ohrožujeme jak oslavu Boha, tak osobní obohacení. Protože nám Bůh dal sebe samého jako dar, sobota přináší skutečnou radost v Hospodinu. Pro věřící je to příležitost odhalit a začít využívat Bohem svěřené dary. Pro věřící je tedy sobota potěšením a radostí. Prvky neslučitelné se zachováváním soboty.
Sobotu může snadno narušit, vniknou-li do ní prvky neslučitelné s jejím duchem. V praxi musí být věřící při bohoslužbě i ve společenství vždy ostražitý, aby tyto prvky nenarušily posvátnost soboty. Vědomí svatosti soboty můžou konkrétně narušit nesprávné vztahy a nevhodná činnost. A naopak, svatost soboty je umocněna, když Stvořitel zůstává středem celého dne. Zachovávání soboty a místní zvyklosti.
Musíme si uvědomit, že křesťané zachováváním soboty v konkrétním historickém období a situaci vyjadřují poslušnost vůči Bohu. Může se stát, že nás jak doba tak kultura mohou nesprávně orientovat a deformovat naše hodnoty. Výmluvami na kulturu a místní zvyky nemůžeme omlouvat svou liknavost a nedůslednost, když se věnujeme činnostem, které jsou neslučitelné se svatostí soboty. Například intenzivní fyzická námaha a různé formy cestování nejsou v souladu se skutečným zachováváním soboty. Jakýkoli pokus vymezit činnost v sobotu tím, že kromě biblických zásad vytvoříme seznam toho, co se v sobotu smí a nesmí, narušuje zdravou duchovní zkušenost a rozvoj. Věřící člověk musí posuzovat své prožívání soboty biblickými zásadami. Chápe, že hlavním účelem soboty je zesílit pouta mezi ním a Bohem. Proto jsou přijatelné pouze takové činnosti, které jsou v souladu s biblickými zásadami a přispívají k posílení tohoto vztahu. Křesťan musí být velmi opatrný a nekritizovat počínání svého bratra, který žije v jiném prostředí a v jiné kultuře, než je jeho vlastní a který v sobotu dělá i to, co on sám odmítá, protože nikdo z nás není schopen správně zhodnotit pohnutky ostatních lidí. Jsme-li na cestách, měli bychom jako turisté vynaložit veškeré úsilí, abychom uchovali svatost soboty a strávili ji společně se svými spoluvěřícími tam, kde se právě nacházíme. Vzhledem ke svatosti sedmého dne doporučujeme všem adventistům, aby neprožívali tento den jako jiné dny dovolené a vyhnuli se takovým činnostem, jako je prohlídka pamětihodností a jiným všedním činnostem. Sbory a církevní instituce Vytvářením konkrétních směrnic a pokynů pro sbory a církevní instituce vytváří církev příklad svěcení soboty pro všechny své členy. Zodpovědností jednotlivých členů je vnést zásady svěcení soboty do vlastního života. Církev může napomoci tím, že zpřístupní zásady o svěcení soboty obsažené v Bibli a spisech daru proroctví, ale nemůže se stát svědomím svým členům. Úloha sboru a rodiny v náplni sobotního odpoledne.
Kazatelé a vedoucí sboru zodpovídají za pečlivé vypracování plánů náplně sobotní odpoledne pro děti, mládež, dospělé, staré členy, pro rodiny i svobodné. Všechno má zdůrazňovat, že sobota je dnem radosti, chválení Boha a odpočinku. Sborová činnost má být spíše doplňkem, než náhradou za sobotní program v rodinách a domovech. Hudba v sobotu.
Hudba do značné míry ovlivňuje náladu a citové rozpoložení člověka. Vedoucí sboru musí vybírat takovou hudbu a hudebníky, kteří zvýrazní atmosféru sobotního odpočinku - vděčnosti Bohu, úcty a společenství s ním. Zkoušky pěveckého sboru a skupin by neměly probíhat během pravidelně plánovaných sobotních shromáždění. Společensky prospěšná činnost.
I když se věřící mohou angažovat v různých typech sociální práce pro studenty, mládež nebo chudé, mají stále být příkladem důsledného zachovávání soboty. Jestliže v sobotu vedou nadstavbové školy nebo zvláštní školy pro děti a mládež, volí předměty a témata vyučování odlišná od toho, co se běžně učí během týdne a zařadí předměty, které přispívají k duchovnímu rozvoji. Vycházky do přírody nebo okolí mohou s minimálním úsilím nahradit všední předměty a přednášky. Finanční sbírky (obžínkové sbírky).
Sbory adventistů s. d. obvykle konají finanční sbírky mimo sbor (obžínkové sbírky) ve dnech mimo sobotu. Jestliže je taková sbírka zorganizovaná v sobotu, měla by být připravena tak, aby přinesla duchovní užitek všem zúčastněným. Účelové sbírky v sobotu.
Na mnoha místech Písma čteme poučení o křesťanském správcovství. Vybírání dobrovolných darů má své nezastupitelné místo během pobožnosti. Jestliže je ve sboru přednášena výzva k sebrání darů, mělo by to proběhnout takovým způsobem, aby to zvýraznilo svatost bohoslužby i svatost soboty. Svatby v sobotu.
Svatební pobožnost je posvátná a sama o sobě není v rozporu s duchem zachovávání soboty. Většina svateb však vyžaduje značné množství práce a téměř nevyhnutelně navozuje světskou atmosféru při její přípravě i v průběhu následné hostiny. Aby se nevytratil duch pravého svěcení soboty, měli bychom se vyhnout svatbám v sobotu. Pohřby v sobotu.
Všeobecně bychom se měli snažit vyhnout pohřbům v sobotu. V některých částech světa jsou takové klimatické podmínky, že nelze pohřeb odložit a je nezbytně nutné jej provést bezodkladně, třeba i v sobotu. V takových případech bychom se měli dohodnout se zaměstnanci pohřebního ústavu a zaměstnanci hřbitova, aby vykonali všechny potřebné úkony související s pohřbem předem, aby se v sobotu konala jen opravdu nezbytná práce. V některých případech lze vykonat pohřební obřad v sobotu a vlastní ukládání do země odložit na pozdější dobu. Zdravotnické instituce Církve adventistů sedmého dne.
Adventistické zdravotnické instituce zajišťují pro mnoho lidí jediný kontakt s Církví adventistů sedmého dne. Adventistické nemocnice by měly být něčím více, než pouhým systémem zdravotní péče. Mají jedinečnou příležitost nést křesťanské svědectví 24 hodin denně lidem, kterým slouží. Kromě toho mají přednost svým každotýdenním příkladem představovat poselství o sobotě. Ježíš Kristus léčil nemocné a zbavoval tělesně slabé okovů nemoci dokonce i v sobotu. Tím nám dal příklad, podle něhož zřizujeme a vedeme církevní zdravotnická zařízení. Proto musí být zařízení, které nabízí lékařskou péči veřejnosti, připraveno sloužit nemocným a trpícím bez ohledu na čas. Každá taková instituce musí vytvořit a dodržovat takové zásady, které odráží příklad Ježíše Krista a budou brát v úvahu principy zachovávání soboty tak, jak o nich čteme v Písmu a jak je učí Církev adventistů sedmého dne. Vedoucí pracovníci mají zvláštní zodpovědnost dohlížet, aby všechna oddělení zachovávala správný postoj ke svěcení soboty tím, že předem vydají pokyny, co a jak se má v sobotu konat a tím, že sledují, jak jsou tyto směrnice dodržovány. Doporučujeme následující principy zachovávání soboty:
  1. Poskytněte první naléhavou lékařskou pomoc ochotně a rádi kdykoli je to potřeba na vysokém stupni odbornosti. Avšak adventistické instituce ani lékaři a stomatologové by neměli poskytovat služby a klinická ošetření v sobotu v takovém rozsahu, jak to dělají během ostatních dnů v týdnu.

  2. Nekonejte žádné běžné činnosti, které lze odložit. Obvykle to znamená úplné uzavření těch zařízení a oddělení, která bezprostředně nesouvisejí s péčí o pacienty. Zaměstnávejte minimální počet zaměstnanců, kteří jsou schopni zvládnout na daném oddělení nezbytnou pohotovostní službu.

  3. Nekonejte vyšetřovací, diagnostické a léčebné procedury, které lze snadno odložit na jiný čas. Rozhodnutí, zda jde o nevyhnutelný a naléhavý zásah, přenechejte ošetřujícímu lékaři. Pokud by tato možnost byla zneužívána, měli by se problémem zabývat vedoucí pracovníci. Ostatní zaměstnanci instituce by neměli taková rozhodnutí dělat, ani polemizovat s ošetřujícím lékařem. Mnoha nedorozuměním lze předejít tím, že lékařům interními směrnicemi vymezíme možnost vykonávat v sobotu pouze chirurgické, diagnostické nebo terapeutické zákroky, které nelze odložit vzhledem ke stavu pacienta. Pokud projednáme všechny tyto otázky s každým zaměstnancem tehdy, když jej přijímáme do zaměstnaneckého poměru, vyhneme se různým nedorozuměním a zneužitím.

    Odložitelné operace a plánované zákroky bychom měli omezit i během pátků. Takto plánované zákroky umožňují pacientovi zůstat v nemocnici během volných dnů na konci týdne a ztratit tak menší počet pracovních dní. Musíme však myslet na to, že první pooperační den potřebuje pacient nejintenzivnější ošetřovatelskou péči a ten pak vychází na sobotu.

  4. Zavřete administrativní a správní kanceláře s běžnou pracovní náplní. Někdy může nastat okolnost, že je třeba přijmout nebo propustit pacienta v sobotu, doporučujeme však, abyste se vyhnuli vyúčtování a inkasování peněz. Zachováváním soboty bychom však nikdy neměli vyvolávat podráždění u těch, kterým chceme sloužit a které chceme zachránit.

  5. Vytvořte pacientům ze soboty zvláštní den, vydejte takové křesťanské svědectví, na které nikdy nezapomenou. Vytvořit takovou atmosféru při svěcení soboty je mnohem snadnější v zařízeních, která zaměstnávají převážně členy církve. Věřící pracovníci, kteří pečují o pacienty, mohou představit sobotu v jejím pravém světle a mohou mít i přesvědčivý vliv na životy lidí, kteří nesdílí naši víru.

  6. Přímá péče o nemocné je záležitostí každého dne v týdnu. Nemoc nezná kalendář. Nicméně, při vytváření časového harmonogramu zaměstnanců by měla instituce brát v úvahu náboženské přesvědčení, zásady při zachovávání dne odpočinku a zvyky každého zaměstnance. Instituce by měla v rozumné míře vyhovět náboženským postojům každého svého zaměstnance, pokud to nenaruší chod instituce. Uznáváme, že postoj svědomí jednotlivých lidí se v otázce práce s pacienty v sobotu různí. Ani církev, ani její instituce se nemohou stát svědomím svých zaměstnanců. Spíše by měly ulehčit svědomí svých zaměstnanců tím, že vytvoří rozumné podmínky a možnosti.

  7. Odolávejte tlakům, které nutí slevovat ze zásad Církve adventistů sedmého dne. Na některé instituce vyvíjela nátlak společnost, lékařský personál anebo kolektiv zaměstnanců, který je tvořen převážně neadventisty, aby opustily nebo nebraly vážně zásady svěcení soboty a pracovaly v sobotu jako v kterýkoli jiný den. V některých případech byl vyvíjen silný nátlak, aby instituce pracovala naplno v sobotu a měla omezený provoz v neděli. Takové požadavky bychom měli důrazně odmítnout. Přijetí takového režimu by muselo mít za následek důkladnou prověrku, zda jmenovaná instituce ještě vůbec náleží naší církvi.

  8. Vysvětlujte zaměstnancům, kteří nejsou členy Církve adventistů sedmého dne zásady svěcení soboty tak, jak je instituce bude prakticky uplatňovat. Každý neadventista, který je zaměstnán v adventistickém zdravotnickém zařízení, by měl být seznámen se zásadami adventistů sedmého dne, zvláště s pracovním řádem instituce, který pojednává také o zachovávání soboty. Ačkoli neadventisté nemusí sdílet naše přesvědčení, měli by od samého začátku vědět, co se od nich očekává a jak se mají zapojit do programu instituce, aby jí pomohli dosáhnout jejího cíle.

  9. Pěstujte postoj zaměstnanců z řad Církve adventistů sedmého dne ke stálé svědecké službě. Mnozí lidé se s naší církví seznámí pouze jako zaměstnanci církevní instituce. Každý vztah by měl být přátelský a plný lásky, která jedná podle příkladu života a práce největšího Lékaře. Zájem o nemocné, nesobecký vztah k bližním, touha sloužit, věrnost Bohu a církvi se může snadno stát "vůní života k životu". Zachovávání soboty je nejen povinností, ale především předností. Pro člověka, který zachovává sobotu, ani pro lidi okolo něj by to nikdy nemělo být nepřijatelné ani břemenem.
Sobotní služba v neadventistických nemocnicích. Ve zdravotnických zařízeních je nezbytné, aby pracovníci nepřetržitě konali alespoň minimální pracovní činnost proto, aby zajistili péči o pacienty. Adventisté, kteří jsou zaměstnáni v necírkevních institucích, kde jsou konány běžné sobotní služby, jsou povinni zachovávat biblické zásady svěcení soboty. Abychom předešli situacím, kdy se členové církve dostávají do problémů se svěcením soboty, doporučujeme několik následujících rad:
  1. Když adventisté přijímají zaměstnání v neadventistických nemocnicích, měli by seznámit zaměstnavatele se svými zásadami a požadovat takový časový rozpis, který je zbavuje sobotních služeb.

  2. Kde to pracovní harmonogram nebo jiné faktory znemožňují, adventisté by měli přesně vymezit úkony, které mohou s klidným svědomím vykonávat a vyvarovat se běžných prací.
Vzdělávací instituce adventistů s. d.
Střední školy naší církve a zvláště internátní školy plní stěžejní roli při vštěpování návyků svěcení soboty u budoucí generace členů církve. Vysoké školy utvářejí názory a myšlení příštích kazatelů a odborně vzdělaných členů církve. Je proto důležité, aby se teorie i praxe toho, jak znásobit radost ze sobotního požehnání v těchto zařízeních, co nejvíce blížila ideálu. Praktické uplatňování těchto zásad by mělo zahrnovat:
  1. Přiměřenou přípravu na sobotu.
  2. Přesné dodržování začátku a konce soboty.
  3. Vhodnou školní i mimoškolní činnost: bohoslužbu, modlitební skupiny, evangelizační aktivity atd.
  4. Snížení nutných činností v sobotu na minimum. Svěřit je přednostně lidem, kteří tyto služby konají jako dobrovolníci raději, než těm, kteří vykonávají tutéž práci během týdne za peníze.
  5. Podnětné bohoslužby, které zvýrazňují především to, co by mělo charakterizovat shromáždění ve sborech naší církve.
  6. Vhodné a různorodé činnosti pro sobotní odpoledne.
  7. Sestavení týdenního programu tak, aby sobota byla dlouhodoznívající radostí a vrcholným dnem v týdnu spíše, než předehra k všedním činnostem, kterým se žáci budou věnovat v sobotu večer.
  1. Školní jídelna. Školní jídelna je zařízena tak, aby sloužila studentům, jejich rodičům, případně hostům. V sobotu by neměla být otevřena pro veřejnost. Každá škola by měla učinit nezbytná opatření, aby návštěvníci platili za jídlo jindy než v sobotu.
  2. Účast učitelů na odborných jednáních a konferencích. V některých zemích mají adventisté přednost navštěvovat odborné konference a přednášky, aby drželi krok s vývojem ve svých vědních oborech. Může to vést k pokušení účastnit se takových setkání v sobotu. Doporučujeme, aby učitelé našich škol trávili sobotu raději se svými spoluvěřícími ve shromáždění než s nevěřícími kolegy na odborných konferencích.
  3. Rozhlasové stanice. Školní rozhlasové stanice mohou být požehnáním pro své okolí. Abychom toto požehnání znásobili, měly by programy během soboty odrážet postoj naší církve. Pokud jsou v sobotu vysílány výzvy k dobrovolným sbírkám, měly by proběhnout takovým způsobem, aby zvýraznily svatost soboty.
  4. Výlety a cesty. Abychom zachovali posvátný charakter soboty, měli bychom plánovat tyto výlety tak, abychom v sobotu co nejméně cestovali a naopak vyhradili co největší část dne pro bohoslužbu se spoluvěřícími. Čas sobotního dne bychom neměli využívat k cestování za sobotním večerním programem.
  5. Zachovávání soboty při vzdělávání kazatelů. Kazatelé nesou velkou zodpovědnost za to, jak formují duchovní život sboru svým příkladem. Proto zařízení, která vychovávají kazatele a jejich manželky, musí pomoci svým posluchačům, aby se naučili správně zachovávat sobotu. Vhodný vliv školy může napomoci najít skutečné potěšení ze soboty v jejich vlastním životě a i v životě sboru.
  6. Zkoušky v sobotu. Adventisté s. d., jejichž povinné zkoušky na neadventistických školách jsou odbornou komisí vypsány právě na sobotu, stojí před zvláštním problémy. V takové situaci doporučujeme, abyste si dohodli vykonání zkoušek v jiném čase, než je sobota. Církev by měla povzbuzovat své členy, aby věrně zachovávali sobotu a kde je to možné intervenovat u příslušných institucí, aby umožnila svým členům jak dodržování Božích přikázání, tak i přístup k potřebným zkouškám.
Vztah zaměstnání a podnikání k sobotě Základní principy. Biblický pohled na sobotu zahrnuje obojí, jak Boží tak lidský rozměr (Mat 12,7). Z Božího hlediska sobota zve věřící, aby obnovili svou oddanost Bohu tím, že upustí od každodenní práce, aby uctívali nerušeně a plně Boha (1 Moj 20,8-10; 31,15.16; Iz 58,13.14). Z lidského pohledu vyzývá sobota věřící, aby oslavovali Boží stvořitelskou a vykupitelskou lásku tím, že prokazují milosrdenství a zájem o ostatní lidi (5 Moj 5,12-15; Mat 12,12; Luk 13,12; Jan 5,17). Sobota tedy zahrnuje jak zřeknutí se běžné práce, abychom mohli uctívat Boha, tak konání skutků lásky a milosrdenství lidem, kteří žijí okolo nás. Nezbytná práce a naléhavá pomoc.
Abychom vyvýšili svatost soboty, musíme být velmi moudří při výběru zaměstnání. Musíme být vedení svědomím osvíceným Duchem svatým. Zkušenost ukázala, že existují určitá nebezpečí u zaměstnání, která nedovolují našim členům uvolnit se od běžné světské práce a uctívat Stvořitele v sobotu. To znamená, že bychom se měli vyhnout takovým zaměstnáním, která, ačkoli jsou pro vyspělou společnost nezbytná, mohou přinášet problémy pro zachovávání soboty. Písmo a spisy daru proroctví jednoznačně hovoří o našich křesťanských povinnostech k našim bližním i v sobotu. V mnoha dnešních povoláních jsou pracovníci voláni k řešení naléhavých případů zahrnujících záchranu života či majetku často i v sobotu. Úprava pracovní doby na pravidelnou práci o víkendech, která zahrnuje i soboty z důvodu finanční výhodnosti, zaměstnání v pohotovostní službě nebo přijímání práce pouze o víkendech v téže oblasti, abychom zlepšili rodinný rozpočet, není v souladu se zásadami zachovávání soboty. Řešit naléhavé situace, kde je v sázce život a bezpečí člověka, se v zásadě liší od vydělávání tím, že se trvale zapojíme do tohoto druhu zaměstnání o sobotách. Tuto práci často doprovází obchodní, světské nebo všední činnosti. (Viz slova Pána Ježíše o záchraně dobytčete, které spadlo do jámy a o pomoci potřebným lidem Mat 12,11; Luk 13,16.) Jestliže se někdo neúčastní shromáždění v Božím domě a zbavuje se společenství se spoluvěřícími, ohrožuje svůj duchovní život. Mnoho zaměstnavatelů v nepřetržitých provozech ochotně vychází vstříc lidem, kteří světí sobotu. Kde taková dohoda není možná, měli by si členové církve znovu pozorně připomenout biblické principy svěcení soboty a v tomto světle prozkoumat druh činnosti, prostředí, požadavků na práci a osobní pohnutky dříve, než se zaváží k práci o sobotách. Měli by se ptát Boha, jako to udělal Saul na cestě do Damašku: "Pane, co chceš, abych činil?" Když převládá tento postoj víry, jsme přesvědčeni, že Pán povede věřící, aby rozeznali jeho vůli a dodá jim sílu a moudrost, aby ji mohli plnit. Morální rozhodnutí související se zachováváním soboty. Někdy nás zbavují nebo nám upírají právo světit sobotu vojenské, vzdělávací, politické nebo jiné instituce. Abychom zmírnili anebo předešli těmto politováníhodným situacím, sledujme několik následujících rad: Měli bychom pověřit příslušného činovníka církve, především vedoucího oddělení pro styk s veřejností a náboženské svobody, aby sledoval vývoj situací, které by mohly podkopávat svobodu shromažďovat se v sobotu. Když je to nezbytné, když má vzniklá situace nepříznivý dopad na členy naší církve, měl by se pověřený pracovník církve obrátit na zodpovědné činitele a hledat řešení. Takto můžeme zabránit, aby byly přijaty zákony, které by mohly zbavit adventisty práva světit sobotu nebo toto právo omezit. Měli bychom povzbuzovat členy církve, aby věrně a zásadně světili sobotu bez ohledu na okolnosti, a měli jistotu, že Bůh ocení jejich věrnost. Členové církve by měli nabídnout duchovní, morální, a je-li to třeba i časnou pomoc ostatním členům, kteří prožívají problémy se zachováváním soboty. Taková podpora posílí věrnost Bohu nejen u členů, kteří bojují s těmito problémy, ale také v církvi jako celku. Nákup zboží a zadávání služeb v sobotu.
  1. Sobota je určena k tomu, aby poskytla duchovní svobodu a radost každému člověku (2 Moj 20,8-11). Jako křesťané musíme zastávat základní lidská práva, která udělil Stvořitel každému jedinci. Jako obecné pravidlo platí, že nakupování zboží, stravování v restauracích a placení služeb, které nám poskytli jiní lidé v sobotu, bychom se měli vyhnout, protože nejsou v souladu se zásadami svěcení soboty.
  2. Navíc, zmíněné obchodní činnosti odvrací vaši mysl od svatosti soboty. (Viz Neh 10,31; 13,15.) Budete-li dobře plánovat, můžete si obstarat odpovídající zásoby na sobotu předem.
Cestování v sobotu.
Nikdy bychom v sobotu neměli cestovat za světskými cíli. Je-li však sobotní cesta nezbytnou součástí našeho sobotního programu, můžeme tuto cestu podniknout, ale měli bychom si všechno připravit předem. Pohonné hmoty pro automobil a ostatní potřebné věci bychom si měli obstarat před začátkem soboty. Měli bychom se vyvarovat cestování za obchodními záležitostmi, ať z osobních nebo pracovních důvodů. Řešení zvláštních problémů v zaměstnání. Když člen církve opouští nebo ztrácí zaměstnání, aby mohl zachovávat biblickou sobotu, a je přijat do podobného zaměstnání v církevní instituci, avšak z charakteru práce vyplývá nutnost pracovat také v sobotu, doporučujeme následující postup:
  1. Takovému člověku je nutné pečlivě vysvětlit podstatu práce, kterou bude konat.
  2. Instituce musí vyvinout veškeré úsilí, aby tento člen v sobotu vykonával v novém zaměstnání opravdu jen nezbytné práce. Vedoucí pracovníci musí novému zaměstnanci vysvětlit náboženské záměry a základní cíle zaměstnávající organizace.
  3. Instituce vytvoří takový časový harmonogram služeb, aby tento člen, který vědomě přijal danou práci na sobotu, se mohl co nejčastěji zúčastnit sobotních pobožností a plně je prožít.
Práce na směny.
Jestliže člen Církve adventistů s. d. pracuje pro organizaci s nepřetržitým provozem, může ho zaměstnavatel žádat, aby pracoval v sobotu nebo během její části. V takovém případě doporučujeme:
  1. Člen církve by měl usilovat, aby se stal pokud možno nejlepším pracovníkem, kterého zaměstnavatel nebude chtít ztratit.
  2. Když k problému dojde, člen církve by měl hledat řešení. Poprosit osobně zaměstnavatele, aby mu vyhověl na základě dobré vůle a spravedlnosti.
  3. Člen církve by měl napomoci zaměstnavateli tím, že mu navrhne řešení:
  1. pracovat podle pružného pracovního plánu,
  2. brát si méně výhodné směny,
  3. vyměňovat směny s jinými zaměstnanci,
  4. pracovat během svátků a dnů volna.
Když zaměstnavatel odmítá vyhovět jeho požadavkům, měl by člen okamžitě hledat podporu u kazatele a u oddělení pro styk s veřejností a náboženské svobody v zemích, kde tato oddělení mohou působit.

"Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době" | Přihlásit/Vytvořit účet | 69 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pátek, 03. březen 2006 @ 07:10:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyčlenění jednoho dne v týdnu pro Boha a pro rodinu má velký smysl, s tím plně souhlasím a proto byl tento den stanoven. Jen my nejsme Židé, tak to nechávám na neděli, která nikomu (ani církvi ani světu) nedělá potíže. Pracující v nepřetržitém provozu si co nějaký čas dělají volno třeba ve čtvrtek. Zajímalo by mne (to myslím vážně), zda by se Bůh v naší nežidovské společnosti postavil za někoho, kdo chce například dodržovat sobotu za každou cenu a bylo by mu pohroženo propuštěním z práce. Zda už někdo našel v životě pochopení ve světě pro tento postoj. Se svědectvím typu, že bych se nechal raději propustit než nedodržet sobotu a tak "trpět pro víru" bych měl problém....

nemá problémy v práci. To, že se v minulosti zavíralo za odmítání služby na v nebo práce nebo nepracování v sobotu byly sankce nepovažuji



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pátek, 03. březen 2006 @ 07:45:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Římanům 14:1-6  Bratra ve víře slabšího přijímejte mezi sebe, ale nepřete se s ním o jeho názorech. Někdo třeba věří, že může jíst všechno, slabý však jí jen rostlinnou stravu. Ten, kdo jí všecko, nechť nezlehčuje toho, kdo nejí, a kdo nejí, nechť neodsuzuje toho, kdo jí; vždyť Bůh jej přijal za svého. Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? O tom, zda obstojí či ne, rozhoduje jeho vlastní pán. A on obstojí, neboť Pán má moc jej podepřít. Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení. Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu. Kdo jí, dělá to Pánu ke cti, neboť děkuje Bohu; a kdo nejí, dělá to také Pánu ke cti, neboť i on děkuje Bohu.

Skutky apoštolské 15:23-29  Po nich poslali tento dopis: "My, apoštolové a starší, vaši bratří, posíláme pozdrav vám, svým bratřím v Antiochii, Sýrii a Kilikii, kteří jste dříve byli pohany. Dověděli jsme se, že vás někteří lidé od nás zneklidnili a zmátli svými slovy, ačkoliv jsme jim k tomu nedali žádný pokyn. Proto jsme se jednomyslně rozhodli, že zvolíme dva muže a pošleme je k vám s našimi milými bratry Barnabášem a Pavlem, kteří ve službě našeho Pána Ježíše Krista nasadili svůj život. Posíláme k vám tedy Judu a Silase, kteří vám to vše sami potvrdí. Toto jest rozhodnutí Ducha svatého i naše: Nikdo ať vás nezatěžuje jinými povinnostmi než těmi, které jsou naprosto nutné: Zdržujte se všeho, co bylo obětováno modlám, také krve, pak masa zvířat, která nebyla zbavena krve, a konečně smilstva. Jestliže se toho všeho vyvarujete, budete jednat správně. Buďte zdrávi."

Koloským 2:16-17  Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám. To všechno je jen stín budoucích věcí, ale skutečnost je Kristus.

Štěpán Hlavsa



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: pat v Pátek, 03. březen 2006 @ 11:52:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasim se Stepanem. Opravdu dobry komentar, strucny, jasny vystizny. Naproti tomu cela ta teologie kolem soboty mi pripada strasne komplikovana a slozita (co je a co neni to a ono atd.) - proste typicky lidska konstrukce. Oc jsou jednodussi a jasnejsi biblicke vyroky - viz Stepanuv komentar. Osobne si myslim, ze s Bohem muze byt clovek kazdy den, v podstate kdykoli, tak proc to omezovat zrovna na sobotu. Ale nikomu to neberu, kdo chce sobotu, at ji ma.



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: jrr v Neděle, 05. březen 2006 @ 14:16:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mno, Štěpánův komentář, přiznám se, i připadá tak trochu... nedostatečné. Co jako mají znamenat ty texty? Jestli v nich má být skryt nějaký osobní náhled či názor na vě, pak ho tam nevidím. Bylo by možná dobré si uvědomit, že téměř všichni lidé chápou Bibli trochu, alespoň malinko, jinak. Viz třeba sama sobota. Tudíž mi z těch tří citací neplyne vůbec nic. Co s tím?
Jinak k samotné sobotě... Nemůžu si pomoct, ale příjde mi poněkud dětinské odůvodňovat neděli Biblí. Nikde v Bibli není jakákoliv rada či jakýkoliv příkaz světit neděli. Ano, ježíš v neděli vstal z mrtvých (=> sobota - den odpočinku(-: ) a v neděli se církev sešla (dokonavý vid...) - protože Petr, nemýlím-li se, měl příští den odcestovat - z toho mi vyplývá akorát to, že je dobře dělat bohoslužby i v jiné dny, nikoliv však místo. Změna ze soboty na neděli proběhla až na nějakém katolickém posezení (datum ani název kocilu si nepamatuji, kdyžtak můžu vyhledat...). Takže jedinej fair přístup k tomuhle mají podle mě katolíci, kteří to nijak neodůvodňují - prostě papež je zástupce Boha, tudíž papež to změnil. Nijak se nekroutí. Ostatní církve jako by se styděly přiznat že neděle zůstala i po reformaci jakýmsi odkazem od šelmy, tak se vykonstruovala různá odůvodnění...
Každopádně:
1. V Bibli, i když je to SZ, stojí "pomni na den sobotní..." (sorry, ČEP se sice pěkně čte, ale z hlediska správnosti informací je místy krapet mimo). Tohle je desatero. A píšou se tam i jiný věci, který z nějakého důvodu dál platí... Když se zrelativizovala sobota, tak proč ne taky "nepožádáš", "nevydáš křivého svědectví", ... ?
2. Trend nadřazování NZ nad SZ mi příjde naprosto scestná věc. A obecně relativizování Bible postojem "Bůh má rád mě, já Jeho, tak je přece jedno, jak to dělám, hlavně, když to tak cejtim" je podle mého cesta do pekel. Vždyť Ježíš nikde neříká "Neobětujte děti," je to sice v SZ, ale ten už přece neplatí... tak jdem do toho, ne? Když to tak cejtim... Asi se s tim každej musí poprat... Já to soudit nebudu. Každopádně jsem přesvědčen, že láska k Bohu a poslušnost Jeho Slovu spolu musí jít ruku v ruce, jinak je něco blbě.
3. Další věc je samozřejmě technické provedení. Jsem členem CASD, a neexistuje, že by někdo nějak diktoval, co je "zachovávání soboty" a co už není. To se u nás nedělá:-) To je přeci na každém jednotlivci - ano, jsou nějaké hranice křesťanského života a, když je člověk překročí, měli by mu jeho sourozenci pomoct si to uvědomit, ale to platí o všem, co křesťan (nejen adventista) žije...
Hm, tak asi tak... Nemám moc času, takže sorry, že je to takhle zmatený. Jestli budu mít čas, tak to zkusím ztvárnit do nějákého kratšího článku...



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: jrr v Pondělí, 06. březen 2006 @ 07:04:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mimochodem...
"Nebezpečná učení: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době," tohle je docela síla...



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 06. březen 2006 @ 11:36:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Písmo říká, že člověk tu není pro sobotu, ale sobota je tu pro člověka. Kdyby Bůh trval na sobotě, tak mnozí z nás už by jsme nemohli být křesťany. To, že někteří lidé zahynuli pro práci v sobotu (viz knihy Mojžíšovy) nás má jen vést k tomu, že je třeba skutečně si nějaký den pro Boha a rodinu vyhradit. Třeba současnou neděli od slova "nedělat". Znovu pro Adventisty zopakuji svou otázku: "Podpořil Bůh někdy někoho v tom, že tvrdošijně u zaměstnavatele trval na nepracování v sobotu a nebo způsobil milost, že s tím nemá zaměstnavatel problém??" Větší problém však vidím ve vstupu do zákonického jednání s hrozbou, co by se mohlo stát, když tu sobotu nedodržím.. Pak platí další slovo z Písma, že chceš-li dodržovat zákon v jednom, pak jej musíš beze zbytku dodržet ve všech přikázáních. Hned by se vylidnilo... Do popředí vstoupí tvá snaha se zalíbit Bohu a pak už není milost a prolití obětní krve za tvé hříchy.



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 06. březen 2006 @ 13:17:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě. Nevědomost hřích nedělá. Proto není dobré odsuzovat se ani na jednu stranu, protože činíme to co si myslíme je správné. Ovšem pojďme hledat, to co pro nás Bůh připravil, třeba ohledně soboty. Přinese nám to požehnání.



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Úterý, 07. březen 2006 @ 15:37:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nyní napíši několik vět, jak tuto problematiku vidím já. Doufám, že můj pohled řídí Duch Svatý...

Pro Pastýře: Ptal jsi se jestli se andělé vdávají, žení a touží po svých ženách. Celý Vesmír má své zákony. Jsou to fyzikální, ale táké duchovní. Nejvznešenějším z těchto zákonů je zákon lásky. Tento zákon udržuje vše a bez něj nic není. Bůh sám je láska. Ptáš se mě: platí desatero v nebi? Pojdmě se podívat co to desatero je:

Nebudeš mít jiného Boha: Hospodin je Otcem všech bytostí, i tvým miluj jej. Tedy nestav na jeho místo nikoho - PLATÍ

Nezobrazíš si Boha: Bůh je naprostý originál nelze nahradit. Proto se nesnaž vytvořit jeho karikaturu. Protože jej miluješ nezesměšníš ho. - PLATI

Nevemeš Boží jméno nadarmo: Bytosti které Hospodina milují jej nezlehčují. Vždyť jméno udává identitu. Milujeme jej proto to neděláme zde ani v jiných galaxiích. - PLATÍ

Toto se v hlavní míře dotýkalo samotného Boha nyní pozvolna přijdeme i k naší ochraně.

Pamatuj na den Sobotní (Sabbat) , že ti má být svatý. Úžasná věc se v sobotu stala, byl stvořen člověk - koruna stvoření. Hospodin říká: pojďme to spolu oslavit, každý týden. Můj čas je tvůj a tvůj můj. Zajisté tě chrání celou dobu, ovšem sobotní den je dnem Hospodina našeho Boha a tvůj. Proto odlož práci a své úkoly, které ti byli pro tvé požehnání svěřeny. Chci tě znát osobně. Stejně tak pro vesmírné bytosti je důležité ,aby se zúčasnili osobního setkání se svým stvořitelem a odložili svá poslání, jen pro tu jejich chvilku s Otcem. Není to úžasné? Pán nás jen nestvořil, ale chce s námi prožít i intezivní chvíle osamotě. Když máte přítele a setkáváte se v práci, kde vám pomáhá, zajisté to vylepší vaše přátelství, ale chvíle, kdy přítel přijde k vám, odloží všechnu svou práci a vy tu svou, občerství vaše přátelství na dlouhou dobu. Netvrdím, že jiné bytosti světí zrovna sobotu ( i když i to je možné), ale vědí, když milují Hospodina, že v Jím určenou chvíli mají přestat konat své dílo a svou pozornost věnovat pouze jemu. Plně světit sobotu budeme až příjde plnost, ovšem Bůh toto vše ví a přesto ji Izraeli dal jako stín plného prožitku soboty v nebesích i mi ji dodržujeme pouze jako stínem. A přes tento stín nám přichází požehnání, které se umocní v úplné přítomnosti. - PLATÍ

Cti Rodiče. - Tento byl dán hlavně nám, těm, kteří mají sklon znevažovat ostatní, kteří nemají sílu a jsou mezi námi slabí. Stejně jako rodiče, jejichž děti jsou schopnější, silnější a nad rodiči mají navrch. Nebešťané ctí a milují i ty, kteří jsou menší a slabší než oni. Hospodin říká nezapomíejte na to. - PLATÍ

Nekraď : Nepoškozuj svého bratra uzurpováním něčeho co ti stvořitel nesvěřil. Vždyť to potřebuje právě tvůj bratr. - PLATÍ

Nezabijej: Je to obrovská práce, radost a štěstí když se vytvoří z ničeho něco. Z chaosu pořádek. Nové vědomí. Protože miluješ svého Stvořitele nepřipravuj jej o toto potěšení, o milované. - PLATÍ

Nesmilni: Adonai řekl učiníme člověka k našemu obrazu....
....opustí muž rodiče a přilne ke své ženě. Oni budou jedno tělo. Jeden člověk. Pán nám odhaluje sám sebe Lidé jsou dva a přeci jeden. Vzniká něco co se svým charakterem dovršuje právě jen v Bohu Synu a Duchu. Dal jsem lidem tento obraz, proto mne neponižuj tím, že jej změníš, protože Já se neměním. Nebešťané nesnažte se pro sebe uzurpovat jakýkoli vztah pro sebe, který není určen pro vás. Proto je cherub cherubem a není serafinem. Pes, psem a nikoli člověkem. Člověk, člověkem nikoli andělem. Muž mužem, ne ženou. Vždyť ti žehnám. Jako svobodnému, tak ženatému. Jak Andělům, tak zvěři. Dále nezrazuj důvěru bratra, který ti ji dal, vždyť jej máš rád. Neopovažuj se svést ke hříchu druhého. - PLATÍ

Nelži: Miluješ li Boha, nebo bratra, tak ho neklam. - PLATÍ

Nezáviď druhému co je jeho: Zde je blízko k principu smilnění ( ani po ženě svého bližního). Zatím co smilnění, či krádež je čin. Toto je myšlenka. Jeden vysoce postavený Světlonoš porušil toto přikázání dokonce vícekrát, kdy toužil po ženě svého bližního... Poprvé po Ježíši (aby mu prokazoval úctu jako k Otci) našem Spasiteli - bytosti blízské Otci. Podruhé po krásné ženě, kterou chtěl odlákat od svého ženicha - církev. Mé stvoření ať se ve tvém srdci nezrodí pýcha a závist. Miluješ mne tedy to neuděláš. - PLATÍ

Celý zákon je: miluj Boha a své bližní. Tímto zákonem se řídí celý vesmír. Desatero odráží pouze střípky. Střípky v kterých se odráží princip celého galaktického zákona jako v 1 buňce DNA princip celého člověka. Děkuji Pánu, že nám jej vryl do srdce.



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Středa, 08. březen 2006 @ 10:53:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A.H.O.J

Padly otázky zde jsou odpovědi.

Mohl bys mi sem tedy napsat, z čeho čerpáš víru, že Bůh sobotu co sobotu oslavuje stvoření člověka s Vesmírnými lidmi?

Nic takového jsem nenapsal. Napsal jsem:

Stejně tak pro vesmírné bytosti je důležité ,aby se zúčasnili osobního setkání se svým stvořitelem a odložili svá poslání, jen pro tu jejich chvilku s Otcem. Není to úžasné? ....Netvrdím, že jiné bytosti světí zrovna sobotu ( i když i to je možné), ale vědí, když milují Hospodina, že v Jím určenou chvíli mají přestat konat své dílo a svou pozornost věnovat pouze jemu.

Je to celé desatero a ne patero jak jsem již psal. Desatero odráží určité principy, které se plně ukazují právě láskou, proto je máme vryty do srdce.



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: bask (bskul@volny.cz) v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 11:42:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.castlefieldschurch.org.uk
Pokoj vám.

Žije člověk v hříchu, jestliže pravidelně nesvětí sobotu?



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: mkacur v Pátek, 21. duben 2006 @ 11:47:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobry den,
som rad ze na tomto fore su ludia aj z adventistickej cirkvi. mam mnozstvo otazok, ktore by som sa chcel opytat. Uvidim ci to dam do jedneho prispevku. Nechcem aby to vyznelo ako konfrontacia, len chcem viac pochopit preco niektori ludia myslia ako myslia a potom robia to co robia.
Poznam rodinku, kde obaja manzelia celym srdcom hladaju Boha, jeden z nich ma kontakty na advetistov a tak zacal svatit sobotu, jedlo delit na ciste a neciste, druhy to nevie prijat. Su z toho dost problemy. Myslim si ze niekedy to medzi nimi ani nie je debata o viere v Krista ale o tom co sa moze a nemoze. S manzelkou sa za nich modlime aby mohli zazit jednotu medzi sebou a je nam jedno ci budu chodit do zdraveho spolocenstva ku adventistom alebo ku katolikom.

Ale podme k otazkam:
1. Myslim si ze stara zmluva (zakon, ktoreho sucastou bolo desatoro) bola medzi Bohom a Izraelcami, vid texty 5. Moj 5, 2; 2. Moj 20,2. CIze aj svatenie soboty bolo dane Izraelcom, nie celemu ludstvu vid 2. Moj 31,16-17; 5. Moj 5,15.
Zaujimalo by ma ako tieto texty chapu adventisti.

Chcel som vediet ako to beru Zidia, ci vyzaduju od ostatnych narodov, aby sa spravali podla desatora. Nasiel som zaujimave veci na stranke o judaizme, uvadzam:
"Cast zakonov zjavenych v Tore ma, podla zidovskej etiky, platnost pre vsetkych ludi, teda aj pre nezidovske obyvatelstvo. Nezidia nemusia dodrziavat ritualnu cast zakona, ako napriklad svatenie zidovskych sviatkov, ritualny sposob stravovania a podobne, ale mali by dodrziavat tzv. Noachove zakony. Je to sedem prikazov, jeden pozitivny a sest negativnych : konat spravodlivo, nezapierat Boha, nesluzit modlam, nevrazdit, nekradnut, nesmilnit a netrapit zvierata. Nabozenstvo ma narodny charakter. Misionarska cinnost, snaha obratit inovercov alebo ateistov na zidovsku vieru neexistuje. (Jaro Franek, Judaizmus)"

2. Viem ze adventisti delia zakon na Bozi zakon (desatoro) a Mojzisov zakon, ostatne prikazy a nariadenia ktore boli dane Mojzisovi.
Co ja viem tak Zidia delia Stary zakon na Zakon (1.-5. Mojzisova = Tora), Proroci, Spisy.
Odkial maju svoje rozdelenie zakona adventisti, prosim uviest biblicke odkazy? (cital som niektore Whiteovej spisy preto prosim neuvdazat jej myslienky ale naozaj biblicke citaty, pretoze Biblia sa ma vykaldat Bibliou).

Tiez ma zaujima ako rozumeju nasledujucim textom:
Nehemias 8. kapitola (kde su vyrazy Mojzisov zakon, zakon, kniha Bozieho zakona a mne sa vidi ze sa jedna o to iste)?
Jan 1,17?

3. ciste a neciste jedlo
Ako adventisti rozumeju Jezisovym slovam z Marka 7,15-18?
Pre mna je jasne ze tu sa jedna o to ze ziadne jedlo nemoze znecistit cloveka, ktore on je.
Zaujimave je ze Adventisti ucia, ze Novou zmluvou prestal platit Mojzisov zakon a Bozi plati dalej, lenze podla ich rozdelenia zakona je ustanovenie o necistom uvedne v Mojzisovom zakone. Mylim sa?

Jeden argument ktory uvadzaju z Noveho zakona (podla ich materialov, ktore som cital)je znama pasaz zo Sk 10 - kde Peter vravi, ze az dosial som nikdy nejedol nic necisteho, vers 14.. Lenze ak si precitame aj Galatskym 2, 12 je jasne napisane ze jedaval s pohanmi a tiez vers 14.. Podla mna sa nieco zmenilo u Petra po skusenosti u Kornelia. Ako textu z Galtskych rozumeju adventisti?

Ako rozumeju textom:
Uvadza sa ze uz Noe mal vziat do archy ciste aj neciste zvierata Gen 7,2, lenze po potope Boh povedal Noemu: Gen 9,3-4 - jedzte vsetko co sa hybe. Ako tomu rozumeju adventisti?

Dalsie texty:
1. Tim 4, 1-5, hlavne verse 3. a 4.?
Kolosanom 2, 16-17; 21-23?
Velmi prosim o reakciu na tieto texty. Znovu zopakujem nejde mi o provokaciu ale o hladanie ako to skutocne je.

4. Nova zmluva
Verim, ze Kristus pri poslednej veceri ustanovil novu zmluvu Luk 22,20.
Cize starej zmluve vyprsala platnost vid Rim 10,4, Jan 1,17.
Otazka je co je sucastou novej zmluvy, co obsahuje, ake prikazanie , podla mna je to Jan 13,34-35.
Pre mna osobne je NZ o milosti.
Viem ze adventisti ucia ze NZ je zakon a milost, zaujima na zaklade akych biblick&ch textov?

Na zaver prosim o vysvetlenie ich pohladu na texty Rim 14, 5-6; Gal 4, 9-10?

Ono by to bolo dost co by sa dalo este pisat, aj tak si myslim ze uz som toho napisal dost.
Som zvedavy na reakcie.
Prajem vsetkym nam aby sme rastli v poznani Jezisa Krista, nasho Pana.







Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: mperda v Pátek, 21. červenec 2006 @ 05:04:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://sweb.cz/bonnke-praha02
Výše uvedený článek Adventistů vnímám jako "jiné" Evangelium, než Ježíše Krista, ať už je od "anděla s nebe" nebo jejich prorokyně.

Světím v Kristu každý den!



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Alvarez v Pátek, 21. červenec 2006 @ 13:56:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Mkacur,

som rad ze si napisal svoju reakciu.

Budem sa snazit postupne ti odpovedat na niektore tvoje myslienky.

1. Stara zmluva bola uzavreta medzi Hospodinom a Izraelom. A do Mojžišovho zakona spada aj desatoro.

Je tolko odlisnosti medzi ceremonialnym (mojzisovym) zakonom a desatorom ze ani neviem kde zacat. Pokusim sa niekolko ich vyzdvihnut.

Desatoro Mojzisov zákon

1.
bolo povedané Mojzis hovori
samotným Bohom, EX 24:3
EX 20:1-2

2.
bolo napisane Bohom Mojzisom napísané
EX 31:18 32:16 Ex 24:4
Deu 31:9 31:24-26

3.
Boh ho napisal do kamena Mojzis do knihy
Ex 31:18, na znamenie Ex 24:4, 7
vecnosti.

4.
Dal Boh Mojzisovi Levitom dal Mojzis
Ex 31:18 Deu 31:25-26

5.
Bolo ulozene v Bolo ulozene pri
truhle zmluvy truhle zmluvy
Deu 10:5 Deu 31:26 1Kral 8:9

6.
je zákonom slobody Zákon ktorý zväzuje
Jak 1:25 Gal 5:1,3

7.
Odkrýva hriech Hovori o obeti za hriech
Rim 7:7 Lev 7:37

8.
je morálny zákon ceremoniálny zákon
Ex 20 Lev 7:37

9.
Prestúpit co i len nespomína žiadny trest
jedno prikázanie
znamená trest smrti
1Jan 3:4 Rim 6:23

10.
Je duchovné Telesné
Rim 7:14 Žid 7:16

11.
Cez vieru v Krista Zrusene Kristom
je ustanovené Lev 7:37
Rim 3:31 2:13 Dan 9:26-27
Mat 5:17-19 Mat 27:51
Mat 19:16-19 Efe 2:15
Jak 2:10-12 Kol 2:14-17
1Kor 7:19 Žid 7:18 10:1 9:9-10
Žid 8:10
Ján 14:15
1Jan5:2-3
Jan 15.10
Zjav 14:12 22:14-15


Historické dokumenty v dejinách kresťanstva, ktoré uznávajú rozdiely medzi Desatorom a Mojžišovým zákonom:

1566 Helvetske vyznanie viery Zurich
1571 9 článkov Anglikánskej Cirkvi
1647 Westminsterské vyznanie viery atd.

Preto davat na jednu uroven obriezku a desatoro je dost divne.
A aj keby si uznal len polovicu rozdielov stale ich je dost a dost dolezitych.

To co si napisal, ze krestanstvo nie je subor predpisov ale vztah, s tym uplne suhlasim.
Ale Desatoro je presne o tom- o vztahu.
Prve styri prikazania vo vztahu Boh a clovek
a sest clovek - clovek.

Hovoris ze desatoro uz neplati, tak ako ceremonialny zakon.
Takze si mozem robit modly, nadavat na Boha, kradnut, zabijat atd.
A tak preco potom jedno vytrhneme sobotu - a povieme ze to uz neplati, lebo to bolo pre zidov, a ostatnych devat si ponechame.?
Nie je to zvlastne?

A este kratko k tomu Genesis.
Aj keby v pasazi o stvoreni nebolo pouzite slovo sabath - je tam vyslovne napisane:

A Boh dokonal siedmy den svoje dielo, ktore cinil, a odpocival siedmeho dna od vsetkeho svojho diela, ktor ucinil.
A Boh pozehnal siedmy den a posvatil ho, lebo v nom si odpocinul od vsetkeho svojho diela, ktore stvoril Boh ciniac.

Ja neviem, ale mne to pripada byt napisane dost zrozumitelne.

A v Ex 20 v desatore, je na to odvolavka.

Pamataj na den soboty aby si ho svatil......Lebo sest dni cinil Hospodin nebesia a a zem a more vsetko co je v nich a odpocinul siedmeho dna. Preto pozehnal Hospodin den soboty a posvatil ho.

Okrem toho Izraelci svatili sobotu uz pred Sinaiom.
Ex 16:22-30 pribeh s mannou

A Jezis Kristus, ked zil tu na zemi, nam okrem ineho siel prikladom. Vo vsetkom co robil.
A nepotreboval svatit Sobotu preto lebo sa narodil do nejakej kultury ktora to tak robila.
Pretoze svojim spravanim sa uz aj tak vymykal a uz aj tak provokoval farizejov a dalsich ze by to bolo uz jedno ci by chodil v sobotu do synagogy alebo nie.

On to robil preto lebo Bozi zakon - Desatoro je vecny:

Zid 13:8
Zalm 89:34
Jak 1:17
Mal 3:6-7

Snad som odpovedal aspon na niektore tvoje otazky.
A rad by som vedel co si myslis ty. Ked citas Bibliu co je dobre - nedela - sobota - alebo nezalezi na dni. Viem ze ti mozno tato otazka pripada taka zjednodusujuca a instantna, ale predsa ak budes chciet tak mi na nu odpovedz, budem rad.

Prajem ti Bozie pozehnanie.

Alvarez



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Alvarez v Pátek, 21. červenec 2006 @ 14:02:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
LEn taka technicka vec,


Tie body od 1 do 10, snazil som sa to pisat v stlpcoch a nakoniec mi to takto domiesalo.
ale kazdy bod su dva stlpce len su spojene tak to vyzera mozno tak nezrozumitelne.

..:)
Diky

Alvarez



Re: Svěcení soboty - povinnost všech národů v každé době (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 25. srpen 2006 @ 18:36:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Nepřihlášený,

jestliže chceš tahat věci z věku zákona do věku milosti, tedy svěcení soboty, pak jsi povinen naplnit CELÝ ZÁKON.

Navíc, pokud uvidíš, že někdo z tvých souvěrců sobotu poskvrní, třeba tím, že doma otočí vypínačem, pak jsi povinen ho s ostatními souvěrci bez milosti ukamenovat.

Milost a pokoj přeje Gregorios



Stránka vygenerována za: 0.98 sekundy