Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 518 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116488180
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Poprava ukřižováním
Vloženo Pátek, 29. březen 2002 @ 20:43:18 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Poprava ukřižováním
Poprava ukřižováním je často připomínána ve starých textech. Ukřižování je poprava starého Orientu, zpravidla hromadná, ukládaná nepřátelům a povstalcům již v prvním tisíciletí před naším letopočtem. Římané, u nichž již existovala poprava naražením na kůl, uškrcením a oběšením, přijali ukřižování ve 3. století před Kristem jsouce „okouzleni" jeho pozoruhodností a exemplárností. Ukřižování totiž způsobuje smrt až po velmi dlouhém utrpení. Římané omezili jeho aplikaci jen na ty, kteří ohrožovali řád a stát, s výjimkou římských občanů. Jedná se o trest charakteristicky potupný, vyhrazený pro otroky, povstalce, piráty, stručně řečeno pro všechny, jimž Římané upírali postavení člověka. Tento trest byl zrušen ve 4. stol. našeho letopočtu Konstantinem, císařem obráceným na křesťanství, z úcty ke Kristovu utrpení. Odsouzený je nejdříve bičován jsa při tom svlečen, což je ponižující opatření, vyjma Judeje, kde je pohled na nahotu považován za necudný. Obtížen „patibulem", tj. příčným břevnem, nikoliv celým křížem, prochází odsouzený až na místo popravy vybrané tak, aby agonii viděl co největší počet přihlížejících. Tam se tyčí tzv. stálé kříže, tj. kůly vysoké od 3 do 4 metrů. Odsouzený je přivázán nebo přibit k patibulu – hřeby jsou zatlučeny do zápěstí, ne do dlaně, protože jinak by se svalovina pod váhou těla roztrhla. Poté je odsouzený vytažen na kříž, k němuž jsou přibity nohy. Jméno odsouzeného a charakter jeho zločinu jsou napsány na ceduli latinsky, řecky a v místním jazyce. Tento literární popis náhle nabyl na reálnosti, když byly v roce 1968 na severovýchodě Jeruzaléma objeveny v základech kostnice dvě patní kosti probité hřeby. Nohy byly ke kříži přibity z obou stran. Stopy dřeva svědčí o tom, že mezi hlavičku hřebu a patu byla vsunuta destička, aby odsouzenému zabránila uvolnit si nohy. Holení kosti mu byly zlámány. Toto „charitativní" opatření bylo určeno ke zkrácení utrpení odsouzeného, jenž byl neschopen zdvihnout se, aby se nadechl. Visení na rukou totiž způsobuje zablokování svalů hrudníku, což činí dýchání velice obtížným. Opíraje se tak pokud možno o hřeby, které mu procházejí nohama, a o „sedulu", tj. nakloněnou destičku umístěnou pod hýžděmi, se ukřižovaný pokouší uniknout udušení. Tetanisace svalů, úbytek kyslíku v krvi pomalu oslabují organismus. Agonie může trvat několik dní. Poslední ponížení: tělo zůstává „vystaveno" až do úplného rozkladu. Je zakázáno pohřbívat ostatky ukřižovaných, vyjma Judeje, kde židovský zákon vyžaduje, aby byl popravený do noci pohřben. To je právě to, co se stává Ježíšovi. V Novém zákoně čteme, že jeho tělo je přeneseno do zatím nepoužitého hrobu nedaleko místa popravy. Z francouzského originálu „Le supplice de la crucifixion" přeložil Miroslav Kudla


"Poprava ukřižováním" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy