poslal Nepřihlášený V několik dní staré diskusi zveřejnil pastýř pět tezí, jak chápe české dějiny počínajícího novověku. Většinou pro čtenáře nic nového, neboť pastýř se, jako i mnozí, inspiruje především učebnicemi. Pak Tomáš16 vyzval diskutující ke stručnému vyjádření. Protože jsem tuto diskusi zahájil, dopustím se onoho vyjádření:
1.teze: Český národ (v jeho většině) se v 15 – 17. století hlásil k české reformaci
komentář: - je to vlastně nesmysl, za který ale mohou především čeští historici starších generací. V první řadě je třeba se podívat z větší blízkosti, než je pohled na 15. -17. stol. Něco jiného byli husité, a něco jiného kališníci za Ferdinanda I., kdy se Evropou šířily reformační myšlenky a v Německu se zrodil protestantismus. A zas něco jiného byli kališníci za Rudolfa II., kdy byli pod tlakem jak evangelíků, tak katolíků.
2.teze: Husitské války byly obrannou iniciativou vůči katolické agresi, vedenou Němci,
komentář: - je to propaganda, jako vystřižená z dobových pamfletů. Pravda ale je, že se husité museli bránit ze všech sil - pokud zrovna neútočili.
3.teze: Německá reformace těžila z odkazu husitství
komentář: - nebylo téměř z čeho těžit, jak se někteří radikálové ostatně bolestně přesvědčili. No ale Hus žil dřív, než Luther, takže nějaký vliv by se asi dal najít. Ovšem marginální.
4.teze: Následně česká reformace přijala ve své většině protestantské doktríny
komentář: Zase ten zpropadený pojmový zmatek: pokud myslí kališníky, pak to není pravda. Pokud by ovšem myslel skutečnou českou reformaci, tj. Bratry a evangelíky kališnického původu (omylem v literatuře nazývané "novoutrakvisty"), tak ti skutečně dospívali ke konvergenci s jednou nebo druhou protestantskou konfesí. Vždyť ti lidé studovali na jejich školách v Německu! Je ale omylem představovat si, že šlo o většinu národa.
5.teze: Po porážce reformace resp. Čech Němci nastala doba 400 let temna, které zahájila drastická rekatolizace.
komentář: Jestliže z ostatních tezí je pastýř omluven konzervativními učebnicemi, pak z této teze ne. "Porážka reformace resp. Čech Němci" je nehorázná hloupost, autor zřejmě netuší, co byla třicetiletá válka, kdo bojoval proti komu a proč, něco takového snad mohl napsat jen Zdeněk Nejedlý. Rekatolizace nezačala po Bílé hoře, jak si kdekdo myslí, ale o skoro 40 let dříve. Za války se ovšem stala drastickou, bodejť ne, taková byla celá válka. "Temno" je docela přiléhavý básnický obraz pro situaci. Bylo to strašné, dějiny českého národa vlastně po válce začínají úplně znovu. Ale temné časy netrvaly 400 let, jitro nastalo za Marie Terezie. (ledaže bychom to vzali jako temno až po pád komunismu. Ale co máme potom teď? Já mám dojem, že nastává soumrak.)
Olin