Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 449 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501131
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Vyznání víry
Vloženo Sobota, 29. červenec 2006 @ 10:43:17 CEST Vložil: ferda

Studijní materiály Vyznání víry „Původní apoštolové,Ježíšovi skuteční žáci“,kteří jak víme.o Apoštolském vyznání nikdy neslyšeli,by se cítili zrazeni,kdyby viděli,že tento text „chtěl vynechat právě to,o čem byli přesvědčení,že je třeba povědět“,tj. o Ježíšových rčeních a znameních,která sami posbírali,a která nalezneme v Evangeliu. „Všimněme si těch do oči bijících vynechávek:“Narodil se z Marie Panny,…,…,trpěl pod Pontským Pilátem,byl ukřižován,zemřel a byl pohřben.“ Co dnes víme z pohledu historie o „pravověří“ je to,že na učení Ježíše a apoštolu přímo nenavázala. Židovští křesťane ( Ebionité,Nazaraeové ) se udrželi dlouho,a mezi nimi trvaly dále rozdíly,které se vytvořily již v apoštolském věku.Od velké církve se lišili původně ne „učeními“,nýbrž zásadami společného církevního života,mravu a misijní praxe,a mezi nimi samými byly tyto body spornými“

1.- zdali je zachovávání zákona rozhodující podmínkou pro přijetí mesiánského spasení. 2.- máji-li být křesťane z pohanství uznání za křesťany. 3.- smí-li se udržovat obecenství s pohanskými křesťany,kteří nezachovávají zákona. 4.- byl apod.Pavel vyvolený Kristův služebník nebo nenáviděny vetřelec. 5.- Ježíš byl synem Josefovým nebo byl zázračně zplozen Duchem svatým? V židovském křesťanství byly dvě skupiny,starověrecká a pokroková,přístupná „gnostickým“ vlivům.Ještě Justin pokládal liberální židovské křesťany za své bratry.Ještě je nedělilo žádné christologické vyznání,ani Nový Zákon Třetí skupinu tvořili Elkesaité.Jsou to takoví židovští křesťané, v jejíchž kruzích bylo starozákonní náboženství úplně v rozkladu skrze přírodní spekulaci ( starobabylonské náboženství).Vlastně to už nemělo co dočinění s křesťanstvím.Byl zde přísný monotheismus,kritika Starého Zákona,zavrhování krvavých obětí,zákaz piti vína,častá umývání,volnost v názorech o manželství,zakrnění mesiánské ideje v představě proroka,odpadnuti učení o smíření a snad i Božího království.Hluboká úcta k prorokově příbuzným což nám připomíná Islám. Církev jako celek se o ně pramálo starala. Ignatiova pravidla víry:“Pán náš Ježíš Kristus,který se narodil v pravdě z rodu Davidova podle těla,synu Božím podle vůle a moci Boží narozeném skutečně z panny,který byl pokřtěn Janem,aby byla naplněna od něho všechna spravedlnost,a který v pravdě tělesně byl za Piláta Pontského a tetrarchy Heroda přibit na kříž za nás,z jehož plodu jsme my,z jeho Bohem požehnáného utrpení.Aby dál znamení po všechny věky svým z mrtvých vstáním svatým a věrným svým ať v Judsku ,ať mezi národy a to v jednom těle své církve“. Petrovo vyznání víry: „Bůh naplnil tak to,co předpověděl ústy všech proroků,že totiž jako Mesiáš bude trpět.Čiňte pokání a obraťte se,aby vám byly vymazány hříchy,aby přišly časy útěchy od Pána a aby On poslal Mesiáše Ježíše,kterého předurčil. Jeho musí přijmout nebe až do časů obnovy všech věcí,jak o tom už dávno mluvil Bůh ústy svých svatých proroků. Vám (Židům) nejprve Bůh vzbudil svého služebníka a poslal ho,aby vám žehnal,aby se každý odvrátil od svých nepravosti. To je ten kámen,který byl zavržen od vás stavitelů,a který se stal kamenem úhelným.A v nikom jiném není spásy,neboť není jiného jména pod nebem daného lidem,v němž bychom mohli být spasení. Bůh pomazal Ježíše Nazaretského Duchem svatým a mocí a jak On chodil,dobře činil a uzdravuje všechny posedle od ďábla,neboť Bůh byl s nim.A my jsme svědky toho všeho. Veleben budiž Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista!On nás v svém velikém milosrdenství znovu zrodil zmrtvýchvstáním Ježíše Krista k živé naději,k neporušitelnému neposkvrněnému a nepomíjejícímu dědictví,které je pro vás uchováno v nebesích.Moci Boží jste chránění vírou ke spáse,která se má zjevit na konci časů. Vždyť Kristus zemřel jednou za hříchy – spravedlivý za nespravedlivé – aby vás přivedl k Bohu. On vznesl naše hříchy sám na svém těle na dřevo(kříže),abychom odumřeli hříchům a žili spravedlivě. Pavlovo vyznání víry: Budiž vám známo,že se vám skrze Ježíše Krista zvěstuje odpuštění hříchu,a z čeho jste nemohli být ospravedlnění Zákonem Mojžíšovým,z toho všeho bývá ospravedlněn skrze něho každý,kdo věří v Něj. Staré řády pominuly,hle,všechno se obnovilo.( ve světle starozákonního smyšlení.) Člověk nebývá ospravedlňován skutky(podle) Zákona,nýbrž vírou v Ježíše Krista.Avšak získává-li se ospravedlnění skrze Zákon,tedy nadarmo zemřel Kristus.A tak se stal Zákon naším vychovávatelem ke Kristu,abychom byli z víry ospravedlněni.Zákon není dán pro spravedlivého,nýbrž pro nespravedlivé a nepoddajné,pro bezbožníky,smilníky… Bůh učinil z jednoho (člověka) celé lidské pokolení,aby přebývalo na celé zemi.Ustanovil určité časy,aby hledali Boha,neboť v něm dýcháme a žijeme i trváme.Ustanovil den,v kterém bude spravedlivě soudit svět skrze muže,kterého určil,dávaje všem možnost víry tím,že ho vzkřísil z mrtvých. Poněvadž jsme ospravedlnění z víry,mějme pokoj s Bohem skrze Pána našeho Ježíše Krista,neboť láska Boží je nám vylita do srdce skrze Ducha svatého,který je dán nám.Vždyť všichni ti,kdo se dávají vést Duchem Božím,jsou synové Boží a tím i dědící Boží a spoludědici Kristovi. Neboť vyznáš-li svými ústy,že Ježíš je Pán,a uvěříš-li v svém srdci,že ho Bůh vzkřísil z mrtvých,budeš spasen.Víra v srdci vede k spravedlnosti,vyznání ústy vede k spáse.Jestliže jsme s ním zemřeli,budeme s ním i žít,jestliže s ním vytrváme,budeme s nim i kralovat.Vždyť jednou obětí ospravedlnil navždy ty,kdo se posvěcují. Bůh také způsobil,abychom byli služebníky zákona nového,nikoli litery,nýbrž Ducha,neboť litera zabíjí,Duch však oživuje. Odloučení jste od Krista,chcete-li být ospravedlnění Zákonem,ztratili jste milost.Jste-li vedeni Duchem,nejste pod Zákonem. Bůh pokoje ať vás upevní,neboť způsobí ve vás skrze Ježíše Krista,co se mu líbí,Jemu budiž sláva na věky věku! Amen. --------------------------------------------000-------------------------------------------------------------- . Vyznání víry by mohlo vypadat i takhle: „Narodil se z Marie Panny. Rostl v milosti u Boha i u lidi. Zázračně uzdravoval nemocné a posedle démony,a křísil i mrtvé a odpouští. Chodil z místa na místo kde sloužil lidem,obětuje se a zachraňuje je. Dává o sobě znát,že On je Synem,jenž zná Otce,a Otec zná Jeho. Na něm mají všichni poznat jak dobrý jest Hospodin,že Bůh má moc a vládu nad světem. Slovem i skutkem prokazoval,že Boží království přichází v něm. On,Syn člověka,je Čistý a Svatý,volá hříšníky k sobě a odpouští jim a činí je svými dítky. Do svého vlastního přišel,ale vlastní jeho nepřijali ho.Kteříž koli přijali jej,dal jim moc syny Božími být,těm.kteříž věří ve jméno jeho. Jako Kristus celý svět naplnil důstojným a svatým jménem „křesťane“. Zjevil svou moc učedníkům a dal jim Ducha Svatého a pověřeni k hlásáni evangelia. Pán Ježíš na sobě nenosil velekněžské roucho,nezmocnil se trůnu. Přece byl vyzbrojen vším od svého Otce. Jednorozený beránek Boží,Syn Boží,pravý chléb,život,vzkříšení. Trpěl pod Pontským Pilátem,byl ukřižován,zemřel a byl pohřben. Ježíš Kristus dokázal být Božím Synem skrze mocné vzkříšení s mrtvých. Kristus existuje od věčnosti,je stále s Bohem Otcem a je to Bůh sám. " Zpracoval Ferda . .

"Vyznání víry" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vyznání víry (Skóre: 1)
Vložil: ianka v Sobota, 29. červenec 2006 @ 12:05:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyborny clanok, Ferda. Ked chodim do evanjelickeho kostola, vyznava sa tam vyznanie viery. Neopakovalo som to vyznanie spolu s ostatnymi, a neskor som si uvedomila, ze to ani nechcem robit. Nie je to modlitba, neupevnuje sa tym viera, a moje vyznanie viery nie je naucena basnicka. Ty si este z ineho pohladu ukazal dost neopodstatnenost tejto ako hovoria modlitby.



Kríž je centrum (Skóre: 1)
Vložil: fefe v Pondělí, 31. červenec 2006 @ 09:27:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Len malá poznámočka,
Apoštolské vierovyznanie bolo formulované ako jednoduché vyznanie základov viery, a tým základom a centrom je práve Kristov kríž, zázraky a uzdravenia ktoré Ježiš konal boli prislúbením prichádzajúceho kráľovstva, ale "hodina pre ktorú prišiel na svet" bola hodina Jeho smrti, a to je ten stred na ktorý vierovyznanie ukazuje.



Re: Vyznání víry (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 01. srpen 2006 @ 10:20:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Ferdo, zajímavý pohled.
Zdá se mi ale, že je to palba do zrcadla, místo na cíl.

Kdyby "tento text „chtěl vynechat právě to,o čem byli přesvědčení,že je třeba povědět" - jak tvrdíš, pak mi vysvětli, proč 1/ ta úspěšná církev byla v tomto ohledu tak neúspěšná
2/ proč tato církev raději nepotlačovala evangelia?

Vzhledem k tomu, že všechna křesťanská creda byla psána z polemických důvodů, a dále vzhledem k tomu, že musela být nutně stručná, máme mnohem jednodušší vysvětlení toho, proč se v apostolicu mluví o narození Páně a pak hned o smrti a vzkříšení:
- zaprvé je to to nejdůležitější, neboť toto vyznání je o Bohu a zaměřeno na Boha a víru v něho
- zadruhé právě narození, smrt a zmrtvýchvstání, dále nanebevstoupení a druhý příchod představovaly pro ty lidi, co to psali, sporné body.
Skutečnost, že Ježíš činil zázraky a pomáhal lidem byla naprosto nesporná, věřili tomu všichni až do osvícenských dob!
Každý si to mohl přečíst v evangeliích, která se četla po staletí stále dokolečka ve všech kostelích stejně, jako se recitovalo credo.

Možná je tvá verze vyznání osobní, ale příliš stručná - každý z nás by si tam osobně ještě z
Písma něco přidal, a výsledkem by byl asi tlustospis, který by soutěžil s Novým zákonem.

Ve skutečnosti je účel apostolica velmi prostý: Neustálým recitováním mají celé generace lidí, kteří věří, ale příliš o své víře nepřemýšlí, získat přirozenou imunitu vůči učením, které tvrdí o narození z panny, o smrti na kříži, a podobných věcech zde zmíněných, něco jiného.

Ty ale patříš mezi lidi, kteří o své víře přemýšlejí, proto tě tyto tradiční samozřejmosti neoslovují.

Mimochodem: věta //Co dnes víme z pohledu historie o „pravověří“ je to,že na učení Ježíše a apoštolu přímo nenavázala
- je podle mě jen prázdná spekulace.

Olin







Moderní žido-křesťanské vyznání víry :-) (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Úterý, 01. srpen 2006 @ 14:34:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Drazí online bratři!
Děkuji za tento článek a tyto názory. V dnešní době je potřebné se začít zabývat, čemu vlastně z historického a teologického hlediska věříme. Doporučuji se srovnat s žido-křesťanským učením ap. Pavla a ap. Jakuba tak, jak je zformulovali v svých listech v NZ. Doporučuji také hlouběji zkoumat list Židům. Pak přidejte Chelčického a nakonec zkušenost Moravských bratří a hnutí Jesus Movement.
Tak to praktikuji já i rodina a jde to. Jen někteří církevní papaláši nechápou, že se změnila doba a lidi venku do církve nenaženou nebo nevmanipulují pomocí english campů nebo alfa kurzů. Taky se nedá křesťanská morálka vyžadovat od sekulární společnosti pomocí zákonů. To chce vyjít do ulic s evangeliem jako v 60. letech v Kalifornii nebo začít se skutečnou sociální prací mezi chudými (jako Jesus People v Chicagu nebo jako Charita v Olomouci). Tak to si dělali v Antiochii a tam učedníky poprvé nazvali "kristovci" - tj. následovníky Krista - Mesiáše. ¨
Je vždy lepší, když si moderní církev dnešních dnů bere za příklad probuzení v Antiochii než v Jeruzalémě. V Antiochii se slovo Boží šířilo celou společností (židokřesťanští kazatelé neměli s pohany problém). V Jeruzalémě šlo hlavně o probuzení mezi židy, které se posléze "zakopalo" v Jeruzalémě a kolem Chrámu a bez pronásledování by nešlo je dostat do celého Judska, Samaří a až na sám konec světa. Proto také Barnabáš dovedl Pavla z Tarsu do Antiochie a ne do Jeruzaléma. Kdo má uši k slyšení, slyš.
Co se týká církevních dějin - doporučuji knihu Paula Johnsona: Dějiny křes'tanství. Možná, že budete překvapeni, kam se dnešní církevní myšlení dostalo a jaké to vlastně má kořeny.
God Bless You.
daggie
Jesus People Olomouc



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy