|
Právě je 204 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 121015895 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Ježíšovi bratři
Vloženo Sobota, 24. únor 2007 @ 12:32:17 CET Vložil: Bolek |
poslal lukin Ježíšovi bratři
Jiné vyjádření, které působí nejasnosti, hovoří o bratřích a sestrách Páně, vícekrát se s ním v Novém zákonu setkáváme.
Je nutno podotknout, že ani tento výraz nemůže hrát roli rozhodujícího důkazu v neprospěch stálého panenství Mariina. Se slovy „bratři" a „sestry" je v hebrejštině nakládáno velmi volně, neznamenají pouze děti týchž rodičů, ale i všechny blízké příbuzné, tj. synovce, neteře, strýce a tety, švagry, švagrové, bratrance, sestřenice apod., neboť hebrejšti na nezná odstínovaných výrazů k označení jednotli vých stupňů spříznění. Bratři Páně by tedy mohli být totožní s jakýmikoli rodinnými příbuznými. O něco dále ostatně zjistíme, že byli jeho bratranci. Je pravdou, že Nový zákon byl napsán řecky, tedy jazykem, který disponuje prostředky k vyjádření jednotlivých příbuzenských vztahů. Označení Kristových sourozenců však pro konvertované Židy bylo zjevně vyjádření posvěcené, a evangelisté je přeložili doslovně.
Podívejme se bedlivěji na Písmo, na Matoušovo evangelium a zejména na to, co praví o sourozencích Páně. Matouš i Marek uvádějí jejich jména v okamžiku, kdy se zmiňují o Ježíšově kázání uprostřed překvapených obyvatel Nazareta. V 55. verši 13. kapitoly u Matouše se můžeme dočíst toto: „Což to není syn tesaře, což se jeho matka nejmenuje Maria a jeho bratři Jakub, Josef, Šimon a Juda a což nejsou všechny jeho sestry u nás?"
Obdobu nalezneme u Marka, ve 3. verši 6. kapitoly. Potud první seznámení s rodinou. I jiné části evangelií související např.s ukřižováním a Ježíšovým zmrtvýchvstáním, nám pomáhají identifikovat otce přinejmenším dvou Ježíšových bratří. Tak v 55. verši 27. kapitoly Matouše (musíme číst současně Marka, 15,40, Lukáše 23,49 a Jana 19,25) najdeme: „Zpovzdálí (Matouš hovoří o Ježíšově ukřižování) přihlíželo mnoho žen. Mezi nimi Marie z Magdaly, Marie, matka Jakubova i Josefova, a matka synů Zebedeových."
V 1.verši (o zmrtvýchvstání) 28. kapitoly téhož evangelia čteme: „Když uplynula sobota a začínal první den týdne, přišly Marie z Magdaly a jiná Marie, aby se podívaly k hrobu. "
Nejprve zjistíme, že Matouš i Marek se při ukřižování zmiňují o jisté Marii, která je pro Marka matkou Jakuba a Josefa, tedy dvou mužů, kteří se jmenují stejně jako dva z prvních Pánových bratří. Tato Maria samozřejmě není Svatou Pannou, jinak by ji vypravěč označil jako Ježíšovu matku. Svatý Lukáš tuto ženu dokonce nazývá pouze Jakubovou matkou. Toto označení najdeme u Lukáše 24,10. Stejně tak jí říká Marek, když v 1. verši 16. kapitoly líčí výjev Zmrtvýchvstání. Jakub i Josef, ale zejména Jakub, museli být pro první křesťany postavami natolik známými, že k označení jejich matky stačilo zmínit je pouhým jménem. Známe dva slavné Jakuby, toho, který byl synem Zebedeovým a Janovým bratrem, a toho, kterému se říkalo bratr Páně a který byl prvním jeruzalémským biskupem a po boku Petra a Pavla sehrál významnou úlohu v prvotní církvi. Dotyčná žena nebyla matkou prvního Jakuba (tzn. Zebedova syna), protože ta se jmenovala Salome. Při ukřižování stojí vedle Jakubovy matky (Mt 27,56). Nezbývá tedy než usuzovat, že to byla matka Jakuba druhého, Pánova bratra, o němž se zmiňuje svatý Pavel ve svém listu Galaťanům (1,19). Jakub a Josef, dva z těch, kteří byli označeni za Pánovy bratry, tedy nebyli syny Svaté Panny. Ani druzí dva jimi nebyli, v opačném případě by se o nich hovořilo i odděleně. Druhý z nich, Juda, je ostatně zmiňován jako bratr Jakubův a služebník Ježíše Krista (list sv. Judy).
Mezi ženami, které stály pod křížem, byla v Janově podání i sestra Ježíšovy matky, Kleofášova žena, která se rovněž jmenuje Maria: „U Ježíšova kříže stály jeho matka a sestra jeho matky, Marie Kleofášova a Marie Magadalská. "(J 19,25). Tato pasáž se však nezmiňuje o matce Jakubově. Není snad tato Kleofášova Marie právě tou, již ostatní evangelisté nazývají Jakubovou a Josefovou matkou, sestrou či švagrovou Panny Marie? Je-li tomu tak, spojení Pánovi bratří by zde bylo zcela na místě, mínilo by totiž bratrance. Po četbě evangelií lze říci jen toto. Avšak tradice i původní křesťanské společenství se touto skutečností, tedy přítomností Jakuba, Josefa i Šimona u kříže i v kruhu učedníků, dlouho zabývaly. Zdá se, že pro první generace palestinských křesťanů nebyla tato otázka problémem. Zmínění muži byli podle aramejského významu slova „bratr" automaticky považováni za Ježíšovy příbuzné. Jistý Hegesippos (25), který se věnoval zkoumání Kristovy rodové spřízněnosti, píše, že již dříve jmenovaný Kleofáš byl bratrem svatého Josefa. To vysvětluje fakt, že jeho žena Maria byla sestrou, jinak řečeno švagrovou Nejsvětější Panny a že tedy synové této Marie byli Pánovými bratry, to znamená jeho bratranci. Co se týče Šimona neboli Simeona, Hegesippos dokonce sám poznamenává, že byl, stejně jako Jakub, Pánovým bratrancem. Pro křesťany a hellénisty - a těch byla postupně většina - to však nebylo tak jednoduché. Řečtina má pro bratranecký vztah zvláštní výraz, zatímco význam slova "bratr" je, stejně jako v moderních jazycích, omezený. Jak tedy vysvětlíme přítomnost Pánových bratří, pakliže nebyli syny Marie? Nabízí se jediné řešení: byli to Josefovi synové z prvního manželství. Jakubovo protoevangelium poprvé uvedlo, případně potvrdilo tento výklad a během druhého a třetího století jej velmi rozšířilo. Řecká církev jej využívá dodnes, klasická tradice římské církve však tuto hypotézu odmítá vzhledem k tomu, že svatý Josef je s tajemstvím Mariina panenství bezprostředně spjat, a proto ho tradice pojímá jako bytost neposkvrněnou a spravedlivou.
Mají-li dnes někteří lidé nesnáze s Ježíšovým příbuzenstvím, je nutné si uvědomit, že již ve čtvrtém století došlo v palestinské církvi k pohnuté události. Jistý mnich Helvitius se jen těžko vyrovnával se svým celibátem a začal na úkor panenství vychvalovat manželský svazek. Aby svou tezi podpořil, začal učit, že po Ježíšově narození přivedla Maria na svět další děti, tedy Pánovy bratry. Ve čtvrtém století žil rovněž svatý Jeroným, slavný překladatel Bible, který se proti tomuto učení postavil s nečekanou silou a neúprosnou výmluvností. Vyzvedl tehdy teze o Mariině věčné neposkvrněnosti, které církev zastává dodnes. Jeronýmovy úvahy bychom mohli shrnout do pěti bodů:
První: Nový zákon uvádí jedině Ježíše jako syna Mariina. (26)
Druhý: Výraz bratří Páně může znamenat jakékoli Ježíšovy příbuzné.
Třetí: Nejznámější z Pánových bratrů, o nichž máme příbuzenské údaje, měli jinou matku nežli Svatou pannu.
Čtvrtý: Tato matka je zřejmě sestrou nebo švagrovou Panny Marie, ženou bratra svatého Josefa. Pánovi bratři by tudíž byli Ježíšovými bratranci.
Pátý: Katolická tradice sice po nějaký čas zvažovala totožnost Pánových bratří, nikdy však neustoupila od tvrzení o stálém panenství Mariině. Je na místě zdůraznit, že předává-li se víra ve znamení věrnosti lásce z pokolení na pokolení, z rodiny na rodinu a z otce na syna, bezpochyby si zaslouží úctu.
Došlo tedy k tomu, že Helvitius, který se proti Mariině panenství vzbouřil zprvu jen proto, aby ospravedlnil své vlastní chování, nalezl kromě svatého Jeronýma i jiné odpůrce, z nichž nejvehementnějším byl reformátor Kalvín. I když od Jeronýmovy odpovědi Helvitdiovi uplynulo bezmála dvanáct století, problém nebyl zdaleka vyřešen; sám Kalvín se zabýval výkladem 55. verše 12. kapitoly z Matoušova evangelia, kde si Nazaretští kladou tuto otázku: „Což to není ten syn tesaře?" Ženevský reformátor reaguje s týmž vznětem jako svatý Jeroným, zde je úryvek z jeho komentáře. (27)
„Už jinde jsme poznamenali, že Hebrejci obvykle nazývají bratry jakékoli příbuzné. Přesto se Helvitius dopustil omylu a prohlásil, že Maria měla synů několik, zmiňuje se na různých místech o Kristových brat-řích." Stále ve smyslu Matouše 1,25 Kalvín pokračuje:
„Co se týče narození, evangelista zachovává mlčení... Jistě, je to místo, o něž se s výjimkou zvědavců nikdo přít nebude, nikdo mu nebude ani odporovat, ledaže by to byl paličák či posměváček." Přestože je pro nás Kalvínův styl poněkud odtažitý, jasně nechává zaznít obhajobě teze o Mariině stálé neposkvrněnosti, opírající se o to, co se v katolické tradici ohledně Ježíšovy příbuznosti dochovalo. Kalvín však nebyl jediným reformátorem, který hovořil o Mariině panenství. Luther říká 2. února roku 1546 u příležitosti svátku Uvedení Ježíše do chrámu: „Byla Pannou před početím i před narozením...Pannou zůstala při narození i po něm." (28)
Stejně kategoricky vystupoval i Zwingli, který o stálém panenství Mariině často hovořil a v lednu roku 1528 v Bernu prohlásil: „S odvoláním na posvátnou curyšskou církev stejně jako na všechny své spisy prohlašuji, že Maria je navěky neposkvrněná a svatá." (29)
25/ E. Neubert, Maria v dogmatech, Spes, s. 216.
26/ E. Neubert, ibid. s. 217.
27/ Max Thurian. Maria, Matka Páně. postava Církve, Cerf, 1980. s. 62.
28/ Max Thurian, ibid.
29/ ibid.
Z knihy Jean-Claude Michel: Kdo jsi, Maria? (Karmelitánské nakladatelství 1995). Pokud je mi dobře známo, tak J.-C. Michel je bývalý protestantský pastor a současný jáhen v katolické charismaticky zaměřené komunitě Blahoslavenství.
|
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 13:09:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz | Bolku, můžu poprosit, aby jsi vždy neupravoval graficky příspěvky ode mne? Pak nechápu, proč se vůbec dělám s grafickou úpravou. A teď nejde ani kliknout na název článku, aby se otevřel celý, jde se do něj dostat pouze přes komentáře. Píšu ti to sem, protože na soukromé zprávy nereaguješ. Díky. |
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 24. únor 2007 @ 13:57:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Lukine,
jako bývalý admin ti něco napíšu, ono je to těžký, pokud jsi článek vložil do nějakého softu, který ti to převedl na html kod, podívej se dolů --- a to jsou html znaky, které jsou podporovány. (ne víc..)
Taky musíš vložit nadpis.. do kolonky Název (Stručný a jasný.)..
Potom půjde kliknou i na nadpis.... a ne přes komentáře...
Já jako admin jsem občas musel v článku přepisovat --- jenom html kod, protože tam byly třeba html znaky, které tady GS nebere....
(děsná a zdlouhavá práce)
Karel
|
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 14:04:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | Ahoj, Karle, články zpracovávám ve Wordu a pak je doupravuju ve formuláři GS. A ten nadpis jsem do formuláře vložil také.
Nechápu, kam dolů se mám podívat, jak píšeš v komentáři.
Díky ale za komentář. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 24. únor 2007 @ 14:08:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jak píšeš komentář - tak dole je Povolit HTML:
tam jsou všechny povolené znaky
To jsou povolené HTML značky...
Karel |
]
|
|
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Sobota, 24. únor 2007 @ 14:07:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416 | Díky za informace. O Ježíšových bratrech, přesněji bratrancích, věřím podobně.
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve |
|
|
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 14:25:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Lukine, sorry, ale tyto prastaré argumenty jsou velmi účelové a zcela zavádějící.
Odpověď totiž nesmíme hledat v tom, co se píše o bratřích Páně, ale tam, kde se píše o manželství.
Ačkoli je fakt, že ve společnosti slovo "bratři" mohlo znamenat více druhů příbuzných, je to zcela irelevantní. Řekne-li se "bratři Páně", každého čtenáře nejprve napadne, že to byli jeho bratři, tedy sourozenci, a teprve kdybychom měli důvod, můžeme dávat přednost jiným možnostem. A subjektivní víra pozdějších generací rozhodně není žádným důvodem.
Manželství: - opustí muž otce i matku, a přilne ke své ženě, a budou ti dva jedno tělo.
Museli bychom mít v Bibli naprosto jednoznačně napsáno, že na manželství Josefa s Marií se toto slovo nevztahovalo, abychom si připustili, že Marie nežila s Josefem manželským životem.
Ale máme tam napsáno něco jiného: - ...ale nežili spolu, dokud neporodila svého syna.
Žádné spekulace se slovíčky v Písmu nás nemohou přivést k negaci toho zásadního: Marie si vzala Josefa a byla jeho manželkou. S plným soužitím však počkali až po porodu Syna Božího, který se tak narodil Marii Panně.
Pak už nebyl žádný důvod varovat se společného života. Ačkoli tedy nevíme s jistotou, kolik ještě měla Marie dětí, můžeme předpokládat, že nějaké měla, a logicky nejspíš Ježíšovy "bratry".
Kalvínova víra, že Panna Marie je provždy neposkvrněná a svatá, je moc hezká. Je to ale možné v jejím případě říci, i kdyby porodila deset synů!
Olin |
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 14:49:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | OK, Oline. Kopíruji ti k tomu úryvek z jedonoho mého komentáře, kde jsem na to již reagoval:
...k té citaci "nepoznal ji až do té doby..." cituji z jednoho výkladu k NZ: "toto vyjádření vůbec neznamená, že po Ježíšově narození žil Josef s Marií manželsky. Evangelista chtěl jen znovu zdůraznit, že Ježíš není jeho syn přirozený. Proto slovem ´dokud ne´vymezil rozhodující období, aby tím vyloučil jeho lidské zplození. O době po jeho narození se nevyjadřuje. Je to příznačný hebrejský způsob." Podobně jako v LK 2,37 - v orig. "vdova až do čtyřiaosmdesáti let", což neznamená, že by se pak vdala. "Slovo ´až´ vypovídá o minulosti, ne o budoucnosti." Srovnej i např. 2 Sam 6,23, kde je totéž vyjádření: "Protož Míkol dcera Saulova neměla žádného plodu až do dne smrti své." Toto vyjádření je tedy jistě hebrajismus, který vyjadřuje ne to, co bylo "po", nýbrž co bylo "před". |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 15:11:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No právě!!!
O době po narození Pána ježíše se nevyjadřuje. Buď si jist, že kdyby měli Josef a Marií důvod mít manželství-nemanželství, že by se písmo vyjadřovalo.
Obecné katolické představy o společném životě Josefa a Marie jsou prostě obskurní.
Knihy Písma nejsou k manželství vůbec lhostejné a manželství bez sexu je pro každého žida, tedy i pro Josefa a Marii představou absurdistánu.
To až pozdější mystické představy...
Olin |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 16:41:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | "manželství bez sexu je pro každého žida, tedy i pro Josefa a Marii představou absurdistánu"
..stejně jako to, aby panna počala a zůstala i nadále pannou (přinejmenším do porodu), a to ještě z Ducha svatého! :-) |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 16:50:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jenže to tam máme napsáno, Lukáši!!!
Je tam napsáno, že to nebyl její nápad, mluví se tam o Božím zásahu a jasném vedení Duchem svatým i pro Josefa.
Žádné další slovo - Josefe, máš smůlu, tvá žena musí zůstat do smrti pannou, a pro tebe to znamená zdrženlivost - tam nemáme.
A opakuji, kdyby to byla pravda, muselo by to tam být, protože je to bez přímého Božího zásahu nemyslitelné.
Podívej - to máš jako s jinými "zázraky" apoštolů ze starověkých legend: znám například pohádku O tom, jak Petr zázraky umlčel Šimona kouzelníka přímo na dvoře císaře Nerona.
Je to jen pohádka, a nemůžeš přece argumentovat tím, že se to v Bibli nepíše a tedy se to mohlo stát, a že je to stará tradice!
A Mariina doživotní zdrženlivost není jen "nezmíněná", ona je přímo PROTI tomu, co Písmo učí o manželství. Proto je jakákoli absence apoštolského učení na toto téma jasným dokladem, že se to prostě nestalo.
Olin |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 18:11:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | OK, budiž tedy všem toto důkazem, že ty jsi protestant a já katolík, neboť ty hájíš Sola Scriptura a já kromě Písma přijímám i tradici, která je zde od počátku, tradici, která je trošku nastíněna i v úvodním článku, který jsem na GS vložil. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 18:37:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No jo, jenže ono to tak jednoduché není.
O "sola scriptura" tu jde, když už, pouze proto, že mluvíme o příběhu, který regulerně známe pouze z Písma, ale který je v lidské kultuře zatížen alternativními příběhy.
Tradici pak, kdyby byla spolehlivá a dávala rozumný smysl, bych akceptoval taky.
Ostatně i mezi katolíky jsem se kdysi učil, že někteří katolíci uznávají pouze takovou tradici, která neodporuje Písmům. Ale na to by ti asi odpověděl přesněji nějaký katolický teolog, a ne já.
Olin |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 19:25:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | V tomto případě mám na mysli tradici, která byla stran Mariina jediného syna, a která je dosvědčena ve spisech tzv. církevních otců, a prvním vybočením z ní byl až Helvitius, kterému jasně odověděl Jeroným zcela v souladu s dosavadní věřenou tradicí. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 19:34:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V tom případě by mě zajímalo, jak spolehlivě je taková tradice doložena kterými církevními otci.
Olin |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 20:58:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | OK, mrknu se na to, co by se na GS dalo nasypat. Prosím o trpělivost, mám víc věcí na starosti. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 24. únor 2007 @ 22:01:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já vím, toto je otázka pro znalce starověké literatury, zvláště patristiky, a ne pro obyčejného katolíka.
Vezmi ale v úvahu že:
- také v Talmudu se vyskytuje mnoho zpráv o osudech proroků, o autorech biblických spisů, jejichž autory neznáme, apod.
Podle mne nejsou relevantní. Stejně jako nejsou relevantní pozdní (i z 2. až 3. stol.!) zprávy o osudech novozákonních postav.
- lidé mají stále sklony si vymýšlet a domýšlet to, co není známo. Pokud se tyto spekulace pak stanou součástí Tradice, tj. předávané víry, je zle.
- k Panně Marii: Ona jako osoba stála evidentně za velkou pozornost některých spisovatelů Nového zákona. Proto je tomu, co je o ní psáno, potřeba věnovat přiměřenou pozornost, jakou věnujeme například apoštolům.
Ze stejného důvodu je ale potřeba všemu, co o ní psáno není, nevěřit! Minimálně je potřeba to všechno považovat za krajně podezřelé informace. A to proto, že pohádek okolo ní se bezpochyby vyrojilo veliké množství a dostat z nich případná zrnka pravdy je dnes nemožné.
- tradice má pro mě zcela jiný význam - neboť se domnívám, že jsem dost tradičním křesťanem: tradice církve je pro mě a moji víru důležitá ve věcech, které rostly v čase. Například tradice Trojiční, tradice o svátostech apod.
Ale tradice o osobě, jejíž život se nedlouho po Letnicích uzavřel, ale zato se otevřel život "druhý", život legend a povídaček, je jen historickým fenomenem. Nemá vztah k mé víře.
To není postoj evangelíka, pochopitelně už vůbec ne katolíka, ale postoj historika.
Olin |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: lukin v Sobota, 24. únor 2007 @ 23:52:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.theofil.cz | Za tradici nepovažuji apokryfy a legendy, nýbrž to, co popisuješ i ty: "tradice církve je pro mě a moji víru důležitá ve věcech, které rostly v čase. Například tradice Trojiční, tradice o svátostech apod." Sem řadím i Mariino ustavičné panenství.
Mám už po ruce nějakou literaturu, ale jsem natolik zaneprázdněn, že nemám čas to zkompletovat do jednoho článku. Bude ti vyhovovat, když to šoupnu okopírované, třeba i na díly, jako samostatné články na GS? Přijde mi to trošku divné, ale fakt nemám čas se tomu tolik věnovat. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Libby v Neděle, 25. únor 2007 @ 12:49:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A co kdyby ses lukine, zeptal primo Boha jmenem Pana Jezise jak to s Marii, jeho matkou bylo? Precti si prislusne verse a popros o objasneni. Mimo jine, znam tu jednoho cloveka jmenem Drexler a je to taky katolik a jeho rod pochazi ze Slovenska. |
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Neděle, 25. únor 2007 @ 21:08:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Slovo Bozi z Lukasova evangelia:
1,80 Chlapec rostl a sílil na duchu; a žil na poušti až do dne, kdy vystoupil před Izrael.
Jedna se sice o jinou osobu a nevim, jake slovo zde je uzito v originale. Ale...
Vime dobre, ze Jan Krtitel byl na pousti i v dobe sveho verejneho pusobeni. Tudiz ono casove "Az do dne", nebo v tebou citovane casti "dokud", neznamena, ze po tom okamziku, po tom dni, se stav veci radikalne zmenil (Jan neopustil Poust a Panna Maria nemusela spat s Josefem), ale, podle meho nazoru pravdepodobneji, znamena casovy usek, po ktery bible vztahuje platnost hlavni vety. Jinak receno, Bible nerika, ze po narozeni Krista, anebo po dni, kdy Jan vystoupil verejne, se neco zmenilo, ale rika, ze az do te doby je ten vyrok pro biblickeho spisovatele platny a ze po tomto okamziku je dalsi dej pro biblistu NEZAJIMAVY. Nebot o nem bud referuje na jinem miste, anebo, neni dulezity pro dalsi dej.
Podle meho nazoru tebou citovana cast rika, ze Panna Maria byla Pannou do narozeni Krista a po teto udalosti Bible jiz Mariino Panenstvi nezkouzma. Biblistovi je suma fuk, jestli Panna Maria byla co nebyla po porodu Panna, jestli sexualne zila ci nezila s Josefem.
Jestlize tuto otazku neresi Biblista, neresim ji ani ja. Panna Marie mohla byt Pannou az do smrti, ale take nemusela ji byt. Rikat, ze byla anebo rikat ze nebyla znamena spekulovat, znamena spolehat se na rozum a ne na Bozi Slovo. Je to vec, kterou Buh zahalil tajemstvi a co Buh zahalil tajemstvi, po tom necht se my nepidime.
S pozdravem VM. |
]
]
Re: Ježíšovi bratři (Skóre: 1) Vložil: Libby v Pondělí, 26. únor 2007 @ 04:43:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mily demagogu, ja nespekuluji, ale drzim se Pisma: ohledne bratri: Mat.13:55, Marek 6:3. To je snad jasne pokud clovek umi cist. Dal uz to snad nebudu rozebirat. ? Spekuluji ti katolici, kteri porad tvrdi neco, co v Pismu neni. Je zbytecne se o tom dohadovat, protoze oni to tak chteji. To je jejich problem. |
]
Ale Libby (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Pondělí, 26. únor 2007 @ 18:58:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | titez lide rikali, ze Jezis je syn Josefuv. A byl jim?
Kdyz pomerujeme vyroky v Pismo, musime se divat i na to, kdo, kdy a komu tyto vyroky rika. Nebot, muze se stat, ze vyroky vyjadruji pravdu historickou, ne teologickou. Jako napriklad poznamka Jobovi zeny: Zlorec Bohu a zemri... |
]
|
|
|
|