Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502415
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná
Vloženo Neděle, 18. březen 2007 @ 20:35:29 CET Vložil: bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Jednota mezi katolíky a protestanty je možná

Karel Sýkora

Může být církev jednotná bez ohledu na denominaci, či konfesijní vyznání? Jaká je samotná podstata jednoty? Předložím jeden biblický text, protože ten má pro tuto úvahu zásadní význam. Po jeho přečtení a porozumění budeme moci lépe porozumět myšlence jednoty. Text je zaznamenán v 2. knize Mojžíšově 24:7 ′Potom vzal (Mojžíš) Knihu smlouvy a předčítal lidu. Prohlásili: "Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil."′



Izrael vyznává poslušnost a věrnost Hospodinu, svému Bohu, a také věrnost Božímu slovu. Mně se jedná zvláště o poslední část této věty, která zní v hebrejštině נעשׂה ונשׁמע [naase venišma]. Což si dovolím co nejdoslovněji přeložit, interpretovat jako – „my to budeme dělat a porozumíme“. Ale k čemu nám bude tento doslovný překlad a jak nám pomůže k pochopení tak ožehavé otázky, jako je jednota celé církve Kristovy?


Nejprve bych se v krátkosti pokusil vyložit ono Boží slovo – נעשׂה ונשׁמע . Podstatné je se zmínit, že skutky předcházejí porozumění. V tomto případě jde o pořadí skutků vůči jejich teologickému pochopení. V životech věřících lidí jde v prvé řadě o poslušnost Božímu slovu, než jak mu přesně teologicky rozumět.

Vezměte si například jenom obrácení mnohých z vás, kteří tento článek čtete, vážení čtenáři. Když jste přijímali Ježíše Krista za svého osobního Spasitele, ještě jste mnohým biblickým otázkám zcela jasně nerozuměli. To správné a hlubší porozumění přišlo teprve později. Tehdy jste už nekráčeli životem sami, ale doprovázel vás na vaší pouti životem Pán Ježíš Kristus. Kdyby jste se však před svým obrácením ten pořádek snažili obrátit – „my porozumíme a potom to budeme dělat“. Je tady jedna veliká překážka, jedno veliké úskalí a které to je? My totiž nevíme, jak se moc do hloubky v našem biblickém poznání musíme dostat, abychom z něho učinili závěr a vykonali ho. Představte si, přátelé, že kupříkladu začnete studovat biblické texty v hebrejštině, řečtině, zatímco nemáte vztah s živým Bohem. Chcete všemu přijít na kloub a přesně všemu porozumět, abyste přijali Ježíše za svého Pána a Spasitele. Také by se mohlo stát, že pro náročné studium a hledání toho správného porozumění se nedostanete nikdy k samotnému kroku prostého vydání svého života Ježíši Kristu. A tak se tato biblická pravda potvrzuje. Nejdříve jsou vykonány skutky a teprve potom následuje porozumění.


Tato biblická pravda nám nyní pomůže objasnit myšlenku jednoty mezi jednotlivými denominacemi, vyznáními, konfesemi. Dle mého soudu totiž jednota mezi jednotlivými církvemi není založená hlavně na teologii, ale na skutcích „vyvěrajících z Božího slova“. Objasnění této myšlenky vám, čtenáři, demonstruji na příkladu.


Uvedený příklad je památka večeře Páně slavená v evangelikální církvi a eucharistie slavená našimi bratry katolíky. Jde o odlišný výklad toho, jak večeři Páně chápou protestanti a jak katolíci.


Nejenom z poslušnosti, ale také jako projev naší radosti vůči Ježíši Kristu máme slavit večeři Páně. A abychom byli přesní, citujme to, co nám Pán Ježíš přikázal: ′Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: "Vezměte, jezte, toto jest mé tělo." Pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: "Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů.′ (Mt 26:26,27,28 ) To nám přikázal Ježíš, než byl ukřižován. Tak máme činit, pokud jsme Ježíše přijali jako svého Pána a Spasitele. Pokud tedy uplatníme onu myšlenku „my to budeme dělat a porozumíme“, potom jde v prvé řadě o poslušnost vůči Bohu a až potom o porozumění, přesné porozumění. To, na čem se všichni křesťané společně shodneme je, že máme slavit večeři Páně. A ve vykonání toho samotného aktu, činu slavení je podstata jednoty mezi katolíky a protestanty.


Mám jíst chléb a pít z kalicha a nic na tom nezmění, zda chápu doslovnou proměnu chleba v tělo Ježíše, nebo chápu večeři Páně pouze jako připomínku Ježíše Krista a jeho oběti!!! Tím chci říct, že moje teologické poznání by mi nemělo bránit v naplnění Boží vůle, Božího přikázání. Ba co víc, také bych díky mému poznání Bible neměl bránit, či dokonce zakazovat některému bratrovi či sestře naplnění Boží vůle, Božího přikázání! Možná se my protestanti neshodneme s našimi bratry a sestrami z katolické církve na společném teologickém vysvětlení večeře Páně. Totiž to, co nás protestanty a katolíky hlavně spojuje, není teologický výklad večeře Páně, nýbrž ten čin slavení večeře Páně, ten skutek účasti na ní, ta poslušnost vůči nařízení Páně!


Při této příležitosti bych se s vámi podělil ještě o jednu zásadní pravdu. Já nemůžu, ba dokonce nesmím určovat, za jakých podmínek se smí, nebo nesmí naplnit Boží přikázání! Můžete se mě hned zeptat „a proč ne“? Protože v okamžiku, kdy určuji nebo zakazuji naplnění Boží vůle, Božího přikázání, tak se stavím na stejnou roveň toho, kdo to přikázání, tu vůli vydal. A tím je samotný Bůh! Já nesmím přikázat: „Ty a ty se nesmíš zúčastnit večeře Páně“, protože pak se dostanu na stejnou úroveň toho, kdo ten příkaz vydal. Rád bych vám, milí čtenáři, dal jeden příklad z našeho života. Víme všichni dobře, že na mnohých křižovatkách je semafor a na červenou se stojí a na zelenou se jede. Teď si jenom představte, že byste přiběhli ke křižovatce a začali z nějakého důvodu ostatní přesvědčovat, vykřikovat, aby na červenou jeli a na zelenou stáli. Sklidili byste jenom posměch. O pravidlech silničního provozu a jejich změnách může rozhodovat jedině vydavatel tohoto zákona – a to je stát. Uznávám, že tento příklad je hodně „přitažený za uši“, ale jasně vyjadřuje to, jak se mnohdy můžeme chovat v jednotlivých křesťanských církvích. Podle mne není na zemi žádného člověka, žádné instituce, žádného úřadu, staršího sboru, který by mi mohl zakázat účast na večeři Páně. Ani taková autorita církve jakou byl apoštol Pavel účast na ní nezakazuje. Ale přečtěme si ten biblický text společně: „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ (1. Kor 11:27–28 )


I taková autorita jakou je náš apoštol Pavel nepíše a neapeluje na starší korintského sboru, aby zakázali účast na večeři Páně těm, u koho to uznají za vhodné. To, jestli se já, jako věřící křesťan církve Pána Ježíše Krista, rozhodnu přijímat večeři Páně, či ne, záleží jenom na mně a na mém Pánu. Pokud bych ji bral nehodně, soudil by mě jedině Pán! Rozhodně ne žádný lidský soudce! I náš milý bratr apoštol Pavel jasně rozlišuje mezi tím, co přikazuje Pán Ježíš a tím co nařizuje on sám. (např. 1.Kor 7:10–12)

Ale kam tímto výkladem mířím? Je to účast nás evangelikálních křesťanů na katolické bohoslužbě. Pokud naši přátelé a bratři z katolické církve usilují o ekumenismus, což je jednota všech poznatelných církví Ježíše Krista, potom by nám měli umožnit účast na své bohoslužbě. Účast na svátostech katolické církve, jako je i například eucharistie! Právě takto bude z katolické strany zcela zjevná, transparentní otevřenost a ochota ve vedeném ekumenickém dialogu. A je docela pravděpodobné, že i náš společný Pán Ježíš má pro nás připravené své vlastní pochopení biblických textů, které je nám v současné době skryto díky rozdělené církvi.


A na závěr zpět k jednotě celé církve, které jsem věnoval tuto úvahu. Já si osobně myslím, že jednota všech křesťanských vyznání, konfesí, denominací není založena v zásadě na teologii, ale je založena na skutcích. Které skutky mám na mysli? Uvažuji skutky, které jsou nám připraveny od založení světa, abychom v nich „chodili“. Jsou to skutky, které „pramení“ v samotném Božím slově. Skutky – jako je slavení večeře Páně, modlitba Páně, společné studium písma, chválení Boha, misie, charita a mnohé další. A v těchto skutcích jsou zcela jistě „zajedno“ různé denominace, konfese a křesťané všemožných vyznání.

16.3.2005


Podobná témata

Ekumenismus

"Jednota mezi katolíky a protestanty je možná" | Přihlásit/Vytvořit účet | 40 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Neděle, 18. březen 2007 @ 21:44:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Dekuji Karle za tento clanek, uz jsem ho myslim kdesi cetl. Je pro mne osobne povzbuzenim.
Mej se pekne. Buh ti zehnej, primlouvam se  za tve zdravi.



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 18. březen 2007 @ 23:20:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Ale kam tímto výkladem mířím? Je to účast nás evangelikálních křesťanů na katolické bohoslužbě. Pokud naši přátelé a bratři z katolické církve usilují o ekumenismus, což je jednota všech poznatelných církví Ježíše Krista, potom by nám měli umožnit účast na své bohoslužbě.

Velmi správně, Karle, za toto Tě chválím. Stačilo ale dát odkaz, nebylo nutné článek posílat znovu. Vysoce hodnotím, že to mají být evangelikálové, kdo mají jít směrem k eucharistii, ne naopak. To je dobrý postřeh a věřím, že budeš i v dalších komentářích blahoslaven. Ale přece jen, myslím, že našim přátelům křivdíš. Pokud projevíme katolickou víru, pak - stejně jako chodíš Ty - i ostatní mohou přistupovat k eucharistii. Uvěříš-li v opravost eucharistie, uvěříš i v platnost kněžství pod apoštolskou sukcesí, která je odvozena od papežů. Jelikož nás eucharistie sjednocuje i s Marií a dalšími duchy zemřelých, nebude již plné jednotě nic stát v cestě. Tedy, příjmeš-li eucharistii, musíš věřit katolicky, a otevírá se Ti i velké bohatství papežství, mariologie, obecenství se zemřelými a mnoho dalších dimenzí. Velmi dobře jsi rozpoznal to nejdůležitější!

S pozdravem,

Pastýř



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. březen 2007 @ 06:06:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, věř mi, já jsem ten článek neposílal... to bych si nedovolil --- už jednou byl publikovaný, tak nemám důvod jej znovu publikovat --- poslal ho nepřihlášený, opravdu, věř mi...

karels




Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. březen 2007 @ 06:10:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, je to moje pravotina tady na GS, téměř.. dneska bych ten článek napsal také jinak --- sourozenci katolíci těžko "uhnou" ze svého pohledu na eucharistii, takže moje argumentace je zbytečná...

karels



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. březen 2007 @ 08:00:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
pastýři, právě jsem poslal článek, který vše uvádí na pravou míru --- a reflektuje můj nynější pohled na vztahy mezi katolíky a protestanty... a sola scriptura.



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 17:46:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jasný důkaz, že tento článek je pravda je koncentrační tábor.

V takovém táboře bylo houby jedno, jestli je to katolík, nebo protestant - tam se prostě na konfese nehledělo - případně trestanecké tábory za dob komunismu - opravdu se pak křesťané sblížili díky skutkům a ne prostřednictvím teologie.



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 24. září 2008 @ 21:15:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Jednota mezi katolíky a protestanty není možná. Tedy, pokud protestanté už úplně neodstoupí od svého původního učení. Pokud by odpadli již úplně od Boží Pravdy, pak by museli přijmout eucharistii, což není nic jiného, než výrazný akt modlářství, kdy se hmotná oplatka a víno uctívá coby vtělený Bůh.


A není možná ani jednota biblických Kristovců, jak s katolíky, tak s protestanty, protože jednota je daná jednotou Ducha, která má být zachována hlavně jednotou v respektování a uplatňování apoštolského učení v Písmech. Není-li jednota UČENÍ (víry), nemůže být zachována ani jednota Ducha.

Učení katolíků i protestantů je však výrazně PROTIAPOŠTOLSKÉ:

"Prosím pak vás bratří, abyste šetřili těch, kteří různice a pohoršení činí, NA ODPOR UČENÍ tomu, kterémuž jste vy se naučili a varujte se jich." (Ř 16,17)



Re: Jednota mezi katolíky a protestanty je možná (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 19. říjen 2008 @ 11:56:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Já nemůžu, ba dokonce nesmím určovat, za jakých podmínek se smí, nebo nesmí naplnit Boží přikázání! Můžete se mě hned zeptat „a proč ne“? Protože v okamžiku, kdy určuji nebo zakazuji naplnění Boží vůle, Božího přikázání, tak se stavím na stejnou roveň toho, kdo to přikázání, tu vůli vydal. A tím je samotný Bůh! Já nesmím přikázat: „Ty a ty se nesmíš zúčastnit večeře Páně“, protože pak se dostanu na stejnou úroveň toho, kdo ten příkaz vydal... Podle mne není na zemi žádného člověka, žádné instituce, žádného úřadu, staršího sboru, který by mi mohl zakázat účast na večeři Páně. Ani taková autorita jakou je náš apoštol Pavel nepíše a neapeluje na starší korintského sboru, aby zakázali účast na večeři Páně těm, u koho to uznají za vhodné..."

- Hlavná myšlienka článku je chvályhodná a oceňujem, že autor to myslí dobre. Ale musím konštatovať, že autor neberie do úvahy skutočnú históriu, ako to v Cirkvi fungovalo, ba dokonca ani samotný podklad, ktorý je predsa v Biblii. Z dejín je známe, že na hlavnú časť Eucharistie /bohosluťba obety, t.j. prinášanie obetných darov chleba a vína, ich premenenie na Telo a Krv Pána a sv. prijímanie/ nemohli chodiť nepokrstení a exkomunikovaní, t.j. vylúčení z Cirkvi pre tzv. kapitálne hriechy /modloslužba, cudzoložstvo a vražda, prápadne neskôr aj iné.../. Tí sa mohli zúčastniť len na prvej časti, tzv. bohoslužbe slova. Už z toho vidno, že Cirkev, tj. jej predstavitelia /biskupi/ sa cítili kompetentní byť spávcami toho, čo Pán učil, aj sviatostí. Oni chápali to, čo Ježiš povedal apoštolom "Čo zviažete na zemi..." práve takto aj o sviatostiach, teda aj o Eucharistii. Eucharistia bola naozaj tajomstvom pre kresťanov, počas storočí prenasledovania v Rímskej impérii sa konala tajne...
.
To, že dnes sú kostoly otvorené, to je spôsobené skôr vývojom k otvorenosti v rámci spoločnosti, ktorá sa postupne demokratizovala, resp. v stredovekej spoločnosti viacmenej všetci alebo drvivá väčšina bola pokrstených, a preto sa Cirkev nepotrebovala, ani nechcela skrývať, lebo to bolo neúčelné.
.
Osobne si myslím, že by nebolo správne, keby mohol ísť na sv. prijímanie hocikto bezpodmienečne. To by devalvovalo samotnú sviatosť a urobilo z nej banálnu vec. "Nehádžte pery pred svine" - to tiež povedal Ježiš, a preto mala ranná Cirkev túto tzv "disciplinu arcani". Na sv. prijímanie v normálnej Cirkvi môže ísť pokrstený, ktorý bol náležite pripravený /bol už na prvom sv. prijímaní, v KC je to obdobie osobitnej prípravy ako na krst.../, a mal by spĺňať podmienky, ktoré Cirekv stanovila, napr. nežiť v smrteľnom hriechu /v smilstve, cudzoloťstve, cirkevne nezákonné manželstvo/. Taktiež u katolíkov je podmienka členstva v Cirkvi katolíckej, pretože spravidla u nekatolíkov je dosť odlišné chápanie Eucharistie. Navyše Eucharistia sa vždy chápala ako vonkajšie vyjadrenie jednoty vo viere...
.
Pokiaľ nie je jednota vo viere, iste môžemne i mali by sme začať budovať jednotu v láske, t.j. v skutkoch lásky, v ktorých môžeme slobodne spolupracovať a dokonca pred svetom vydávať svedectvo. Možno práve v tetjo atmosfére vzájomnej lásky by sa nám lepšie podarilo chápať toho druhého, a tak postupne sa približovať aj k jednote vo viere. Pretože to neporozumenie, by neochota porozumieť a stále zle si vysvetľovať konanie tojho druhéího je často jednoduchým dôsledkom toho, že je medzi nami negatívna citová atmosféra, brániaca práve tomuto porozumeniu. A je skúsenosť, že ľudia /mentality Čechov i Slovákov/ usudzujú často viac citovo, než racionálne...
.
Nemožnosť zúčastňovať sa na Eucharistii, resp. Večeri Pána v druhej cirkvi zatiaľ bude pre nás negatívnym signálom, že čosi medzi nami ešte nie je v poriadku, a to by nás malo podnecovať čosi s tým robiť. Tváriť sa umelo, že všetko je v poriadku, teda prejavovať gestá vonkajšej jednoty /účasť na Eucharistii/ bez vnúternej skutočnosti tejto jednoty /vo viere, nielen v láske/, by bolo lacné gesto nekryté skutočnosťou...






Stránka vygenerována za: 0.65 sekundy